AnonymBruker Skrevet 14. august 2013 #1 Skrevet 14. august 2013 I dag ble jeg fortalt av rektor at jeg ikke lenger får fortsette å være kontaktlærer i klassen jeg hadde i fjor. Imidlertid får jeg være faglærer i den klassen(og i et par andre klasser på trinnet). Årsaken var at foreldre og kolleger hadde klaget over at jeg var for lite tilgjengelig og foreldre hadde sagt at jeg ikke svarte på mail(dette er løgn, og mailboksen min er bevis, men klarte ikke si dette til rektor i dag). Bakgrunnen er at jeg i fjor tydeligvis var dum nok til å melde meg på videreutdanning for lærere, og tok 30 studiepoeng i engelsk fordelt over to semestre. Jeg hadde da forrige skoleår en stilling tilsvarende 62.5 %, en dag i uken var såkalt studiedag hvor jeg fikk bruke tiden til studiet hjemme, og en av de andre dagene kunne jeg gå tidligere (av studieårsaker). Et par måneder ut i skoleåret (høsten 2012), sa rektor at foreldre og lærerkolleger hadde klaget over jeg ikke var nok tilstede, at jeg var vanskelig å få kontakt med. Dette syntes jeg virket veldig rart, all den tid jeg besvarer mail, telefoner, samarbeider med kolleger og deltar på trinntid etc. Denne beskjeden kom fra rektor via telefon en av de dagene hvor jeg lang tid i forveien hadde søkt om permisjon pga. studiesamling på høgskolen og derfor var der -da noen elever hadde glemt at jeg var borte fra skolen den dagen og spurte etter meg på kontoret. Rektor sa da i et senere møte at jeg måtte bestrebe meg på å være mer tilgjengelig. Ja, jeg var selvfølgelig enig i dette -selv om mitt ønske om å få vite mer konkret det var som manglet eller som var galt, hva jeg ikke hadde besvart, flere eksempler på når jeg ikke hadde vært tilgjengelig ble avfeid som "irrelevant." Fast forward, vårsemesteret gikk sin gang. Klassen liker jeg godt, er noen elever der med utfordringer og to spesielt krevende mødre. Kan ikke skrive noe mer spesifikt om de, men generelt så var barna deres veldig krevende og jeg prøvde så godt jeg kunne å etterkomme krav, men vanskelig når PPT avviste å gi den ene t-timer og ekstra hjelp.....og at det tok lang tid for dem å behandle saken ble av en eller annen grunn nærmest gjort til mitt ansvar. Uansett så var det ingen signaler fra ledelsen om at jeg hadde gjort noe galt, og nytt møte med en av mødrene i klassene ble avtalt til å være kort tid etter skolestart i år for å oppdatere nye lærere etc. Da jeg i dag fikk beskjeden om at ikke får fortsette som kontaktlærer, ble jeg virkelig sjokkert siden jeg ikke hadde fått noen signaler før sommeren. Jeg er nå den eneste læreren på trinnet som ikke er kontaktlærer, noe som resulterte i at to andre lærere på trinnet nå må ha en klasse hver alene som kontaktlærere fordi vi "mangler" en kontaktlærer på trinnet(meg). Det er veldig pinlig og vanskelig for meg å forklare. Igjen, som før jul, spurte jeg etter konkrete ting jeg skal ha gjort galt, eller hva som ikke var gjort bra nok. Svarene var da at jeg ikke hadde fulgt opp elever godt nok, ikke vært nok tilgjengelig, at det hadde generelt blitt mye negativt blant en del foreldre(hvor mange var visst irrelevant). Altså er det umulig for meg å vite eksakt hva jeg har gjort galt, hvordan jeg kan forbedre meg.... Fikk beskjed om at jeg måtte bruke dette skoleåret til å lære av hva kontaktlærere gjør.... Mine innvendinger om at stillingsprosenten min på 62.5 % i fjor pga. studier nå er et ikke-tema siden jeg nå jobber fullt, og at kanskje det vil normalisere det som ikke har vært bra, ble ikke tillagt noe vekt åpenbart. Jeg er helt på gråten, og synes dette er utrolig ekkelt. Om jeg hadde fått vite dette før sommeren, hadde jeg garantert søkt jobb på en annen skole, så på en måte føler jeg og at jeg nesten er blitt lurt på et vis. Aner ikke hva jeg skal tenke om dette, eller gjøre...er vel i seneste laget å søke og få jobb på annen skole nå. Noen som har opplevd noe slikt, er dette normalt, noe jeg bare burde finne meg i, eller har jeg krav på å få vite hva konkret som har vært/er galt og hva som faktisk er blitt sagt om meg? Føler at jeg blir angrepet i mørke uten å ane hvem som angriper meg, hva som blir sagt, hvordan jeg kan forsvare meg....alt er bare helt for jævlig og et eneste mareritt. Anonymous poster hash: b387e...422 1
Thomasine Skrevet 14. august 2013 #2 Skrevet 14. august 2013 Uff...dette hører ikke greit ut! Var jeg deg ville jeg kontaktet tillitsvalgt på skolen - her trenger du en som er sammen med deg og støtter deg. Jeg ville IKKE godtatt å ikke få svar på hvorfor, hvordan osv. Lykke til! 5
Kara W Skrevet 14. august 2013 #3 Skrevet 14. august 2013 Har du fått noe av dette skriftlig? Hva står det i kontrakten din? Betyr dette at du vil gå ned i lønn eller få vesentlig endrede oppgaver? Jeg kan ikke så mye om læreryrket, men jeg kan litt om arbeidsrett. Arbeidsgiver har til en viss grad rett til å endre på dine arbeidsoppgaver, men kan ikke gi deg en helt ny stilling eller gi bort dine arbeidsoppgaver uten en god og saklig grunn. Dersom endringen skyldes din oppførsel skal du ha fått skriftlig varsel og tid til å forbedre deg på. En muntlig overlevering av en klage holder ikke. Er du fagorganisert? Ta i så fall kontakt med dem. Skriv et brev til rektor der du bestrider hans påstander, og på en saklig og ordentlig måte legger frem din side av saken. Sørg for å få alt skriftlig fra nå av, og ikke signer på noe før du har fått noen du stoler på til å lese igjennom det. Lykke til! 1
Dagoberta Skrevet 14. august 2013 #4 Skrevet 14. august 2013 Rektor er i sin fulle rett til å anvende styringsretten og omrokere på arbeidsoppgaver om han finner løsninger han synes er bedre - og i enkelte tilfeller kommer ikke sånt på plass før ledelsen er på jobb igjen etter sommeren. Det er fryktelig surt å bli kastet inn i noe helt annet enn det man hadde sett for seg, men som lærer må man enkelte år finne seg i å ikke få de oppgavene man ønsker seg. Men det å komme med kritikk uten å grunngi den overfor deg er virkelig utidig. Skal man komme med kritikk til sine underordnede må man både kunne gi konkrete tilbakemeldinger og helst også ha konkrete løsninger på problemene. Jeg ville snakket med tillitsvalgt og hvis vedkommende er dyktig ville jeg fått ham med på en prat med rektor. 5
AnonymBruker Skrevet 14. august 2013 #5 Skrevet 14. august 2013 Rektor er i sin fulle rett til å anvende styringsretten og omrokere på arbeidsoppgaver om han finner løsninger han synes er bedre - og i enkelte tilfeller kommer ikke sånt på plass før ledelsen er på jobb igjen etter sommeren. Det er fryktelig surt å bli kastet inn i noe helt annet enn det man hadde sett for seg, men som lærer må man enkelte år finne seg i å ikke få de oppgavene man ønsker seg. Men det å komme med kritikk uten å grunngi den overfor deg er virkelig utidig. Skal man komme med kritikk til sine underordnede må man både kunne gi konkrete tilbakemeldinger og helst også ha konkrete løsninger på problemene. Jeg ville snakket med tillitsvalgt og hvis vedkommende er dyktig ville jeg fått ham med på en prat med rektor. Tusen takk for svar alle sammen. Ja, jeg er klar over at rektor kan sette lærere til arbeidsoppgaver de ikke hadde forventet og ei heller ønsket. Men synes det er så rart at ikke fikk et eneste signal før sommeren, for om jeg hadde visst da hva som skjedde i dag, ville jeg selvsagt ha søkt jobb på en annen skole før sommeren. Interessant det med at man skal ha tid til å forbedre seg etter en klage, og at denne må leveres skriftlig. Nå er jeg ikke en som liker å krangle, og orker ikke å trasse meg til å få tilbake kontaktlærerfunksjonen i den klassen, men trenger i alle fall en bedre forklaring enn den ulne jeg har fått til nå som gir meg en veldig dårlig følelse. Tillitsvalgt på skolen er både dyktig og sympatisk, så håper å få med henne på en samtale med rektor som foreslått her. Anonymous poster hash: b387e...422
AnonymBruker Skrevet 15. august 2013 #6 Skrevet 15. august 2013 Men hvorfor er det så krise å ikke være kontaktlærer? Det høres ut som mye stress man slipper. Taper ikke SÅ mye på det heller, det man får i funksjonstillegg matcher ikke det ekstra arbeidet. Anonymous poster hash: fe651...d73 7
Løvetanten Skrevet 15. august 2013 #7 Skrevet 15. august 2013 Jeg har hatt erfaringer med kontaktlærer som ikke gjorde det hun skulle, men som var helt i det blå om at hun gjorde en utilstrekkelig jobb. Hun kunne ikke skjønne hvorfor hun ble fratatt den posisjonen, og det var tydelig at signaler og hint fra både foreldre og kollegaer hadde gått henne hus forbi. Sier ikke at det gjelder deg, men noe må du kanskje ha plukket opp? Når du bare 2 mnd ut i semesteret begynner å få klager mener jeg... 7
Rosalie Skrevet 15. august 2013 #8 Skrevet 15. august 2013 Når både kollegaer, foreldre OG elever har klaget på deg, så må du ta hintet. Du egner deg rett og slett ikke som kontaktlærer per dags dato. Kanskje kan du bli det igjen når du har mer erfaring (og ydmykhet overfor tilbakemeldinger), kanskje egner du deg kun som faglærer. 7
AnonymBruker Skrevet 15. august 2013 #9 Skrevet 15. august 2013 Vær glad til. Er forferdelig slitsomt å være kontaktlærer med ekstremt krevende foreldre. Vedder på at det er disse som har krevd av rektor at du skal byttes ut.Anonymous poster hash: 83a46...014 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2013 #10 Skrevet 15. august 2013 Når både kollegaer, foreldre OG elever har klaget på deg, så må du ta hintet. Du egner deg rett og slett ikke som kontaktlærer per dags dato. Kanskje kan du bli det igjen når du har mer erfaring (og ydmykhet overfor tilbakemeldinger), kanskje egner du deg kun som faglærer. Jeg har vært kontaktlærer tidligere, uten å få noen klager. Forskjellen forrige skoleår var at jeg studerte ved siden av og hadde 1 1/2 dag per uke som studiedag. Forrige gang jeg var kontaktlærer var jeg i 100& stilling uten noen studier ved siden av. Du vet ikke hvem jeg er og har aldri møtt meg, så ganske meningsløst at du sier jeg ikke egner meg som kontaktlærer. Ingen har for øvrig klaget på noe av det faglige, har fått komplimenter for at jeg er dyktig og grundig. Får vel bare innstille meg på et år uten å være kontaktlærer, men synes fremdeles jeg burde ha fått beskjed om at foreldre oppfattet meg som for lite tilgjengelig etc., med konkrete eksempler, så jeg kunne ha fått muligheten til å gjøre forbedringer..... Anonymous poster hash: b387e...422 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå