AnonymBruker Skrevet 14. august 2013 #1 Skrevet 14. august 2013 Hvorfor har folk så mye penger?? Folk byr jo som noen galninger!! Jeg kommer aldri til å få kjøpt meg leilighet! Noen som tror det kan hjelpe å henge ut lapper på matbutikker at jeg vil kjøpe leilighet? Er vel litt å spare på å ikke bruke megler. Anonymous poster hash: e6cd4...8d1 1
kalinka85 Skrevet 14. august 2013 #2 Skrevet 14. august 2013 Fordi de jobber og tjener dem. Ingenting kommer gratis. 3
AnonymBruker Skrevet 15. august 2013 #3 Skrevet 15. august 2013 Kanskje har de spart i mange år? Men vi vet at for de fleste er sannheten at de har en god lønn, foreldre som kausjonister (evt fått forskudd på arv) og derav kjempehøyt boliglån. Derfor byr folk som gale. Og - fordi folk er desperate. Det å kjøpe ting for mange millioner i ren desperasjon etter å komme seg inn på boligmarkedet er selvsagt en økonomisk tabbe, da de ender opp med å betale mange hundre tusen mer for boligen enn den er verdt. Så, endel budrunder skal man være glad for å tape eller å komme seg ut av før det er for seint. Fortsett jakten, se etter mer usentrale strøk? Vi kjøpte usentralt og pendler til jobb. Var bare tre par på visning på en flott leilighet, vi var de eneste som la inn bud, og fikk kjøpe leilighet til takst, ikke en krone over. Det føltes helt riktig etter å ha prøvd oss i budrunder i Oslo først, hvor ting gikk 300-500.000 over takst og verdivurdering. Det er bare uaktuelt å betale slik overpris fordi folk er desperate. Tar mye heller litt pendling til jobb Jeg kan kjøre mye buss/tog for 300-500.000 før det går i minus. Og verdiøkningen på leiligheten vår er helt i tråd med Oslo sine, så det er heller ikke noe å klage på. Mitt tips: tenkt alternativt og kom deg bort fra der "alle byr som gale". Det racet VIL du ikke være med på. Og så får du kanskje din egen leilighet også Anonymous poster hash: a01a8...d55 4
Gjest FuturePrimitive Skrevet 15. august 2013 #4 Skrevet 15. august 2013 Med mindre du har svært god råd, og råd til å potensielt tape 20-30% av pengene dine, så lønner det seg å vente litt akuratt nå. Se an boligprisutviklingen i august og september og hvilken retning det går. Stopper det opp, eller går nedover, så er det bare å vente, og for hver måned som går se at du sparer hundretusener på hundretusener av kroner når du kjøper på tilbud om halvannet eller to år. Om prisutviklingen fortsetter de neste 2-3 månedene så kjøper du i vinter. Da er det litt mer kjøpers marked enn midt på sommeren når ALLE skal selge og kjøpe. Det dummeste du gjør nå er i hvert fall å ta opp maksimalt med lån på en bolig som har stor sjans til å falle i verdi de neste 5 årene.
AnonymBruker Skrevet 16. august 2013 #5 Skrevet 16. august 2013 Men jeg har også en helt ok lønn som butikksjef, har 550.000 i egenkapital. Men jeg kjøper alene, med to barn. Er ikke bare-bare! ~ TrådstarterAnonymous poster hash: e6cd4...8d1
shiva Skrevet 16. august 2013 #6 Skrevet 16. august 2013 Hvor tenker du å kjøpe? Og hvilken størrelse på leilighet, prisklasse?
AnonymBruker Skrevet 17. august 2013 #7 Skrevet 17. august 2013 1.950.000,- Bergen. Størrelse avhenger av planløsning osv. Er meg og to barn. ~ TrådstarterAnonymous poster hash: e6cd4...8d1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2013 #8 Skrevet 17. august 2013 Broren min er i samme situasjon, han og kona har 4,5 mill å bruke, og de fleste boligene de har bydd på har gått 350-550k over prisantydning.. fun fun Anonymous poster hash: b712a...728 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2013 #9 Skrevet 17. august 2013 1.950.000,- Bergen. Størrelse avhenger av planløsning osv. Er meg og to barn. ~ TrådstarterAnonymous poster hash: e6cd4...8d1 Det er vanskelig å være singel i boligmarkedet. Du må få deg en mann så kan du doble og se på boliger til 4 millioner og mer. Da blir det mye lettere. Anonymous poster hash: 4db33...85e
AnonymBruker Skrevet 17. august 2013 #10 Skrevet 17. august 2013 Skal du kjøpe deg en leilighet for å komme inn på markedet, mens du venter på å kjøpe noe større, eller skal du kjøpe deg en bolig du kan bo i til du blir gammel og grå? Dersom boligen er forventet å stige i verdi (attraktivt område som ikke blir bygget ut i racerfart) kan du se på muligheten til å ta opp avdragsfritt lån. Da betaler du bare renter på lånet, får en romsligere økonomi, og kan spare ved siden av. Om noen år kan du (forhåpentligvis) selge boligen med en liten gevinst, samtidig som du har fått spart deg opp en egenkapital til neste bolig. Eller du kan starte å nedbetale gjelden din, og bo der til du blir gammel og grå. Om boligen ikke øker i verdi, eller synker i verdi de neste årene får du ikke gevinst av det, og da kunne du like gjerne leid en bolig og spart penger i denne perioden - men det er jo det du gjør nå... Jeg er ingen ekspert på dette temaet, og derfor ber jeg deg undersøke muligheten for dette. Det er ikke sikkert det passer for deg og din økonomi, men les litt om det, og snakk med banken din om dette er en mulighet. Jeg ønsker selv å gjøre det sånn når vi en gang skal kjøpe større bolig, foreløpig bor vi i mannens nedbetalte leilighet. Anonymous poster hash: 57f77...0c4 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2013 #11 Skrevet 17. august 2013 Bolig i byene r dyrt. Etterspørselen er større enn tilbudet. Ergo presses prisene. Som alenemor, med gjennomsnittlig inntekt for området du bor i, tør jeg faktisk å si at du bør glemme det. Du vil ikke ha råd til noe som er stort nok til at dere kan trives der i lengden. Alt som er priset for normale inntekter går langt over takst i pressområdene. Alternativet er å flytte mer landlig. Anonymous poster hash: 85aca...81e 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå