Gå til innhold

Handlet strikka genser på finn, betalt.. Og der stoppa det!

Anbefalte innlegg

Skrevet

På nyåret handlet jeg ei hjemmestrikka genser av ei dame på finn.no , sendte noen mailer fram og tilbake og bestemte meg for hvilken genser jeg skulle ha. Betalte (ja.. det er kanskje dumt å betale, før man har fått varen, men hun skulle jo tross alt kjøpe garn og strikke denne genseren), ble lovet at jeg skulle få den om 6 - 8 uker..... Etter tiden hadde gått, og jeg ikke hadde mottatt noen genser, sendte jeg henne en ny mail, fikk til svar at jeg skulle få den snart... Noe som ikke skjedde! Sender henne mailer av og til, noen svarer hun på, andre ikke. Og hun skylder på sykdom når jeg konfronterer henne.. Nå har det gått snart 8 mnd (!!) og jeg har fortsatt ikke fått genseren.

Har ingen annen informasjon om henne, enn hva hun heter (da hun hadde hjemmeside/nettbutikk, der adressa var navnet hennes).

Opprettet en falsk mail, der jeg utga meg for å være noen andre, for å liksom bestille en ny genser (hvem tar vel på seg nye strikke prosjekter før man har gjort seg ferdig med de bestillingene man allerede har?!).. Fikk da svar i mailen om at jeg skulle få genseren om 6 - 8 uker!!! Hallo.?? Da jeg spurte om jeg kunne nå henne på et telefonnummer, kunne hun fortelle at hun bodde i Spania pga. plager.

Det er ikke allverden med penger jeg har betalt henne (1400 kr), men kunne fått mye fint annet for de pengene... Hva kan jeg gjøre?? Er redd jeg ikke kommer særlig langt med en anmeldelse...

Anonymous poster hash: 9a327...1b0
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Meld fra til finn.no om useriøs selger. Hvis du har bevis på avtalen og betalingen når hun ikke har bevis på å ha sendt varen, bør det gå an å gjøre noe.

Anonymous poster hash: c4666...3f8
  • Liker 5
Skrevet

Meld fra til finn.no om useriøs selger. Hvis du har bevis på avtalen og betalingen når hun ikke har bevis på å ha sendt varen, bør det gå an å gjøre noe.

Anonymous poster hash: c4666...3f8

Takk! Det kan jeg gjøre ja. :) Har tatt vare på alle mailer som både hun og jeg har sendt.

Skrevet

1400kr er MYE penger !!

• Liker 8
Skrevet

1400kr er MYE penger !!

Ja, det er mye penger! Jeg overlever liksom, men det er forferdelig surt....

Skrevet

Ja, det er mye penger! Jeg overlever liksom, men det er forferdelig surt....

Det skjønner jeg! Fy fader, så primitivt å lure andre på den måten. Å lure til seg penger på en så snuskete måte. Trist det er så mye av det på nettet :trist:

Skrevet

Det skjønner jeg! Fy fader, så primitivt å lure andre på den måten. Å lure til seg penger på en så snuskete måte. Trist det er så mye av det på nettet :trist:

Ja, det er fryktelig bittert. Frister å anmelde henne, men jeg vet liksom ikke hvor langt jeg kommer med det... Har navn og adresse (hun har visst flytta tilbake til Norge nå), men ser for meg at det ikke er noe politiet orker å bruke tiden sin på, når det er snakk om så lave summer (for meg er det mye penger, men..)

Skrevet

Jeg ville anmeldt. Om ikke annet så blir det registrert og ligger der hvis flere blir lurt og anmelder - sånn kan det bygges en sak mot henne etterhvert.

Anonymous poster hash: 7fd18...015
  • Liker 3
Skrevet

Ja, det er fryktelig bittert. Frister å anmelde henne, men jeg vet liksom ikke hvor langt jeg kommer med det... Har navn og adresse (hun har visst flytta tilbake til Norge nå), men ser for meg at det ikke er noe politiet orker å bruke tiden sin på, når det er snakk om så lave summer (for meg er det mye penger, men..)

Ja, tenker akkurat det samme som Anonym over. Annmeld!

Skrevet

Selv om du ikke kommer langt med en anmeldelse, så har du ihvertfall gjort det. Og hun får seg kanskje en støkk og gjør ikke dette igjen.

Meld fra til finn.no, det må du. De kommer til å ta det videre med selger.

Jeg strikker også på oppdrag selv. Og jeg vil alltid ha noe på forskudd. Har nemlig opplevd at jeg har kjøpt dyrt garn, brukt tid på å strikke og kjøper har stukket. Det skjer begge veier. Nå tar jeg alltid forskudd på det garnet koster, da får jeg ihvertfall dekket kostnadene mine. Og er jeg heldig så får jeg solgt den til andre om kjøper stikker av. Jeg ville selv aldri betalt hele varen før jeg visste at den var på vei, men har betalt materialkostnader på forskudd som kjøper selv.

Anonymous poster hash: 7c37a...f70
  • Liker 1
Skrevet

Å sånn for å være kaptein etterpåklok, så er finn betalingsgaranti GENIALT, bruker den alltid, om jeg selger eller kjøper

Skrevet

Sikkert samme dama som jeg kjøpte 2 kofter av den 12. oktober. Det skulle også ta 6-8 uker! Betalte 2300 kr...... Har gitt henne valget om å enten gi meg tilbake pengene eller sende meg koftene innen mandag.. Ellers drar jeg å leverer en anmeldelse på henne! Har ikke fått svar ennå da, men blir spennende å se hva hun svarer.. Har fått nye datoer hele tiden..

Skrevet

Slikt er provoserende! Jeg selger ut mye av garderoben min på Finn og det er irriterende for seriøse selger at folk som henne gjør folk veldig skeptiske og redde for å handle.

FINNs betalingsgaranti er et alternativ og jeg er alltid åpen for å bruke det. Garantien er bedre for kunder enn for selgere - det er de som må "godkjenne" for at pengene blir utbetalt og jeg har opplevd at noen ikke har gjort det og det ble en tvist. Man må også vente på at kunden ikke bare har startet prosessen med FINN men at pengene faktisk har kommet inn - jeg sendte en gang en Gucci topp til en kvinne uten å ha full bekreftelse, hun avbrøt kjøpet via FINN så pengene gikk tilbake til henne og beholdt toppen.

Jeg foretrekker selvsagt at kunder overfører fordi FINNs garanti kan ta lang tid og mange glemmer eller gidder ikke å godkjenne. Det tar også tid fra godkjenning til at pengene faktisk kommer.

FINNs nye system gjør også at kunder kan forholde seg anonyme, men ikke selger. Hvis du har denne kvinnens navn så kan du rapportere det til FINN.

Regelen er vel uansett at du ikke bør betale for ting som ikke engang er klare. Hvis hun faktisk skal strikke en genser så kan det ta evigheter og når ting ebber ut er det lettere for henne å si at det er problemer underveis eller bare be om utsettelse (som går ut i evigheten...). En vare skal være klar for å sendes før du kjøper den.

Skrevet

Jeg ville ant ugler i mosen når hun bare tar 1400 kroner for en genser, inkludert garn.

Anonymous poster hash: 23d21...01a
Skrevet

Jeg ville ant ugler i mosen når hun bare tar 1400 kroner for en genser, inkludert garn.

Anonymous poster hash: 23d21...01a

BARE 1400kr?! Hvor mye pleier hjemmestrikk å koste? Synes 1400kr høres mer enn nok ut?

• Liker 1
Skrevet

BARE 1400kr?! Hvor mye pleier hjemmestrikk å koste? Synes 1400kr høres mer enn nok ut?

Har du noen anelse om hva garn koster? Og hvor mange timers arbeid det tar å strikke en genser?

Nå vet vi ikke om det er en barne eller voksengenser da. For en barnegenser kan vel prisen være ok, men slett ikke for en i voksen størrelse.

F.eks en Marius-genser i str. M vil koste 400-500 kr bare i garn (avhengig av hvilken kvalitet en velger). La oss si 400 kr, så blir det 1000 kr for arbeidet.

Genseren tar 1000-1100 meter garn. Jeg er en middels kjapp strikker og bruker ca 7 timer på å strikke 1 nøste/100 meter. Det blir minst 77 timer i strikking, antakelig mer fordi mønsterstrikk går saktere. Så kommer montering og finish i tillegg. Så 80-100 timer i arbeid.

Del 1000 kr på 100 timer - det blir ca 10 kr i timen det.

Hadde du gidda å jobbe for så lite?

Så ja - BARE 1400 kr.

Skrevet

Skikkelig garn koster. Og enkofte er ikkeferdig på en kveld. Det er mye arbeid. Ingen strikker gratis tilfremmede.

Skrevet

Har du noen anelse om hva garn koster? Og hvor mange timers arbeid det tar å strikke en genser?

Nå vet vi ikke om det er en barne eller voksengenser da. For en barnegenser kan vel prisen være ok, men slett ikke for en i voksen størrelse.

F.eks en Marius-genser i str. M vil koste 400-500 kr bare i garn (avhengig av hvilken kvalitet en velger). La oss si 400 kr, så blir det 1000 kr for arbeidet.

Genseren tar 1000-1100 meter garn. Jeg er en middels kjapp strikker og bruker ca 7 timer på å strikke 1 nøste/100 meter. Det blir minst 77 timer i strikking, antakelig mer fordi mønsterstrikk går saktere. Så kommer montering og finish i tillegg. Så 80-100 timer i arbeid.

Del 1000 kr på 100 timer - det blir ca 10 kr i timen det.

Hadde du gidda å jobbe for så lite?

Så ja - BARE 1400 kr.

Nei, jeg har ingen anelse om pris på garn, og hvor mye arbeid det er å strikke. Er derfor jeg spurte.

Nei, jeg hadde ikke giddet å jobbe for så lite, men jeg hadde heller ikke giddet å betale flere tusen for at noen skulle strikke en genser til meg.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...