Gå til innhold

Forstår ikke helt dette med styrketrening og vektnedgang

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal gå ned 7 kg, og har nylig begynt å trene på et senter. :) Det jeg har gjort er å jogge på tredemølla, spinning og holdt på på diverse styrkeaparater.

Det jeg ikke skjønner, og har prøvd å lese meg opp til er om det ikke er vits å trene styrke FØR man har nådd den vekta man vil ha? Jeg har en del fett på mage og lår, og er hovudsak her jeg vil miste fett. (Er 168 cm og 67 kg) Kostholdet har jeg kontroll på, har greid å gå ned noen kilo allerede, men var ikke før forrige uke jeg begynte å trene.

Men andre steder leser jeg at kondisjonstrening ikke er vits å trene.. (med tanke på utseendet, ikke helsa da selvfølgelig) og at eneste fordelen med dette er at man kan spise mer fordi man brenner kalorier. Blir man altså ikke strammere osv av feks jogging og spinning? Blir jo støl..

Håper noen kan hjelpe meg å forstå dette her.. For meg virker det som at ingen av delene er "vits" når man vil ned i vekt, etter det jeg har lest. :vetikke:

Anonymous poster hash: 1c0aa...415
Videoannonse
Annonse
Gjest Gresshoppesang
Skrevet

Joda, du strammer litt opp og får litt muskler av spinning og løping, men du må pumpe jern for å få store muskler og for å øke muskelvolumet. Etter ganske kort tid med spinning/løping har du kommet til max-punktet der du bare klarer å vedlikeholde musklene, men bygger ikke.

Både styrke og kondisjon er vits i når man skal gå ned i vekt!

• Liker 1
Skrevet

Se på det slik: hvis du bytter ut fett med muskler blir alt så mye bedre.

Ikke se kun på vekten, men mål deg også f.eks. midje, hofter, armer, lår og sammenlign måned for måned så skal du se hva styrketrening gjør med kroppen. Å bare gå ned i "vekt" og kun trene kardio kan også forårsake at du mister muskler, mens det er et stort poeng å trene styrke slik at du beholder musklene du har og helst også bygger litt mer på dem. Gevinsten er en mindre og fastere kropp selv om vekten står stille, høyere forbrenning, mer energi og du går inn og ut på de rette stedene :danse:

• Liker 1
Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Beste er full pakke - kjør på med kardio og styrke. Da får du resultater.

Skrevet

Sånn for vektnedgangens skyld så spiller det egentlig ingen rolle hva du trener bare arbeidet er det samme. Uansett er det kostholdet du har mest å hente på hvis du vil ha mindre fett på kroppen.

For helsens skyld er nok en kombinasjon av styrke, kondisjon og ferdighet det beste. Under ferdighet ligger også mobilitet.

Tren alt, men ikke samtidig.

• Liker 1
Skrevet

Ei venninne av meg nekta å trene fordi hun gikk bare opp i vekt. Hun nektet å forstå det når jeg forklarte at hun ved å trene bygde muskler, og at det er naturlig å gå litt opp i vekt når du ikke eier hverken muskler eller fett i utgangspunktet.. -.-

Anonymous poster hash: f15a3...41b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...