Gå til innhold

Mat som gjør en våken og energisk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en tendens til å bli veldig søvnig ca 1,5-2 timer etter lunsj, og mister konsentrasjonen. Har prøvd å spise lite karbohydrater både til frokost og lunsj for å se om et mer stabilt blodsukker ville hjelpe, men selv om det holder meg mett lenger, hjelper det ikke på trettheten. Derfor lurer jeg på om jeg bør ha med meg en liten snack som inneholder litt raske karbohydrater som jeg kan spise på den tiden. Noen som har forslag til noe sånt? Jeg prøver å gå litt ned i vekt, så det bør ikke være altfor kaloririkt.

Eller andre tips til ting som kan virke? Kaffe har ikke så stor virkning på meg. Trettheten går over etter et par timer, forresten, så jeg er mer våken på kvelden igjen.

Anonymous poster hash: 6fe21...6b5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Frukt kanskje? Og drikker du nok vann?

Anonymous poster hash: b8d8c...444

Skrevet

Kanskje litt fysisk aktivitet hjelper? Strekke seg, ta på jakka og stikke nesa ut av døra?

Skrevet

Er nok andre grunner enn kostholdet til at du er trøtt, det er dessuten en myte at sukker kvikker enn slik opp.

Mange vil sikkert påpeke hyperaktive unger etter å ha fått sukker, det er en myte heller enn en realitet da hyperaktiviteten skyldes det psykologiske og forventninger heller enn sukkeret.

Får man dog sukkeret intravenøst så blodsukkeret slår i været, da vil man normalt ikke merke all verden om noe til det i det hele tatt - så sant man ikke var utmattet og dehydrert, da merker man jo at man får energi og væske tilført. Men sannheten er at man kan kjøre jojo med noens blodsukker intravenøst uten at dem merker all verden til det. Skal man spise så kommer den psykologiske effekten raskt og allerede før ungene har fått snopet og under forventningstiden så kan man hype dem opp i skyene.

Sukker gjør deg altså ikke så mye mer våken som det du tror, koffein derimot har bedre effekt på deg enn hva du tror, fysisk aktivitet forebygger også trøtthet (men ikke om det skyldes utmattelse). Å drikke nok kan også ha noe for seg dersom trøttheten skyldes delvis dehydrering.

Ikke lett å svare, kan jo skyldes alt fra dårlig søvnkvalitet til mye annet dette, f.eks. søvnapne dom mange ikke vet at dem har etc. Dog er mange i dine sko, ved at dem har en tid på dagen drr de er trøttere rnn ellers.

Skrevet

egg, bønner og erter

Anonymous poster hash: a112a...15c
Skrevet

Jevnt blodsukker hele dagen samt et næringsrikt kosthold hjelper.

Men er du stresset, syk eller allergisk? Mistrives du? Har du problemer?

Sånne ting tapper deg for energi.

Skrevet

Jeg har ingen problemer eller sykdommer, sover godt (men kanskje litt lite) på natten, har ikke søvnapné ;). Trener litt hver dag og får frisk luft. Drikker nok vann. Det har vært sånn i mange år, det er bare at jeg nå er i innspurten av utdanningen og da er det veldig upraktisk at kroppen tar en siesta midt på dagen.

Tror frukt var en god idé. Det gir jo litt sukker, og hvis jeg legger til litt nøtter blir ikke blodsukkerstigningen så altfor ille heller.

Anonymous poster hash: 6fe21...6b5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...