Gå til innhold

Livsstilendringer

54 stemmer

1. 1. Hva har du mest tro på (livsstilendring)

• Lavkarbo
      20
    • Litt av all mat, med måte (alla Grete Roede og vg's Vektklubb)
      34

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når man er overvektig og skal foreta en livsstilendring, hva mener du fungerer best?

Anonymous poster hash: 67ed7...d9f
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Statistikken viser klart og tydelig at lavkarbo slutter folk med ettrr en periode, det er dessuten en utdøende kostholdsteori folk går mer og mer bort fra - det var virkelig inn på midten av første tiår på 2000 tallet, så gikk motefenomenet over og interessen har dabbet av så det holder.

Dog henger Norden litt igjen da fenomenet fikk mer oppmerksomhet enn noen annet sted her, men vi kommer etter resten av verden også vi, det tar bare litt mer tid her.

Å kalle et kosthold folk vender seg bort fra på sikt en livsstilsendring kan man ikke, det er bare en midlertidig greie for mennesker som fornekter hva fagmiljøet sier fordi de ser seg blind på vektnedgangen lavkalorikuren gir.

Dog tar dem av fordi det er en lavkalorikur, ikke fordi de unngår karbohydrater i seg selv. Tiden innhenter de som fortrenger fakta så sterkt.

Gjest Nanne70
Skrevet

Statistikken viser klart og tydelig at lavkarbo slutter folk med ettrr en periode, det er dessuten en utdøende kostholdsteori folk går mer og mer bort fra - det var virkelig inn på midten av første tiår på 2000 tallet, så gikk motefenomenet over og interessen har dabbet av så det holder.

Dog henger Norden litt igjen da fenomenet fikk mer oppmerksomhet enn noen annet sted her, men vi kommer etter resten av verden også vi, det tar bare litt mer tid her.

Å kalle et kosthold folk vender seg bort fra på sikt en livsstilsendring kan man ikke, det er bare en midlertidig greie for mennesker som fornekter hva fagmiljøet sier fordi de ser seg blind på vektnedgangen lavkalorikuren gir.

Dog tar dem av fordi det er en lavkalorikur, ikke fordi de unngår karbohydrater i seg selv. Tiden innhenter de som fortrenger fakta så sterkt.

Hva baserer du påstandene dine på? Jeg har inntrykk av det stikk motsatte, men det kommer kanskje an på hvilke kilder man forholder seg til.

Skrevet

Hvilken statistikk er dette? Har du en kilde?

• Liker 5
Skrevet

Når man er overvektig og skal foreta en livsstilendring, hva mener du fungerer best?

Anonymous poster hash: 67ed7...d9f

Jeg har svart på grunnlag av hva som passer meg best, og det er litt av alt. Men jeg tror ikke det er fasiten for absolutt alle, jeg vet om flere som lever godt på lavkarbo. Tror man rett og slett må finne det som passer for en selv, uten å henge seg opp i hva som er "riktig" for tiden.

Skrevet

Lavkarbo var i skuddet som bare det for ca 15 år siden i USA og flere andre land, litt etter og for ca ti år siden kom Skandinavia etter - bøker ble solgt over en lav sko og mange startet på kostholdet. Siden det har interessen falt kraftig og de fleste har falt fra og spiser i dag normalt igjen. I mange andre land har interessen falt mer enn her i Skandinavia, altså har flere der falt fra og interessen rundt kostholdet er ikke lenger så stor. I Skandinavia ble det dog solgt så mange bøker og mediaoppmerksomheten var så stor at vi henger litt etter resten av verden der selv om man ser tilbakegangen også her - i starten var nemlig interessen voldsom og produkter innen lavkarbo dukket opp over alt.

Andre kostholdsfilosofier har siden dukketopp og blitt populære, norge kommer sikkert etter der også - slik vil det alltid være og slik har det alltid vært. I større eller mindre grad tar motediettene av, for så å dabbe av og miste interesse før nye løsninger dukker opp.

Men for all del, dere lever i en boble om dere henter deres info og fakta på lavkarbo.no og i ukeblader. Dere har ikke fått med dere mye om dere ikke har fått med dere at lavkarbo er en motediett på retur...

Skrevet

Lavkarbo var i skuddet som bare det for ca 15 år siden i USA og flere andre land, litt etter og for ca ti år siden kom Skandinavia etter - bøker ble solgt over en lav sko og mange startet på kostholdet. Siden det har interessen falt kraftig og de fleste har falt fra og spiser i dag normalt igjen. I mange andre land har interessen falt mer enn her i Skandinavia, altså har flere der falt fra og interessen rundt kostholdet er ikke lenger så stor. I Skandinavia ble det dog solgt så mange bøker og mediaoppmerksomheten var så stor at vi henger litt etter resten av verden der selv om man ser tilbakegangen også her - i starten var nemlig interessen voldsom og produkter innen lavkarbo dukket opp over alt.

Andre kostholdsfilosofier har siden dukketopp og blitt populære, norge kommer sikkert etter der også - slik vil det alltid være og slik har det alltid vært. I større eller mindre grad tar motediettene av, for så å dabbe av og miste interesse før nye løsninger dukker opp.

Men for all del, dere lever i en boble om dere henter deres info og fakta på lavkarbo.no og i ukeblader. Dere har ikke fått med dere mye om dere ikke har fått med dere at lavkarbo er en motediett på retur...

Skrevet

Lavkarbo er DIGERT i Sverige, og vi nordmenn er nesten bare i startgropa.

Made4u har ingen kilder og ingen statistikker å vise til. Det må man kunne forvente når han legger ut så bastante uttalelser.

Så vi utfordrer deg made4u: Kom med skikkelige kildehenvisninger (uten å bli ufin og rakke ned på andre)

• Liker 6
Gjest Gresshoppesang
Skrevet

Lavkarbo er DIGERT i Sverige, og vi nordmenn er nesten bare i startgropa.

Made4u har ingen kilder og ingen statistikker å vise til. Det må man kunne forvente når han legger ut så bastante uttalelser.

Så vi utfordrer deg made4u: Kom med skikkelige kildehenvisninger (uten å bli ufin og rakke ned på andre)

Hvordan er det med lavkarbo i resten av verden?

Jeg finner ingen tall på dette.

Skrevet (endret)

Vet ikke. Har ikke vært interessert i å finne det ut heller ;) Men vet om Sverige siden jeg følger med på siden til Dr.Eenfeldt.

Men det jeg vet er at det forskes på feltet over hele verden, og at den forskningen ikke virker å være på tilbakegang. Fedme er et verdensproblem, så kosthold er topp prioritet.

Endret av Løvetanten
  • Liker 1
Skrevet

Jeg vil faktisk ikke velge da det varierer på person til person, man må bare forsøke og finne det som passer. Selv spiser jeg litt av alt.

Anonymous poster hash: 717a3...d0c
Skrevet

Glem lavkarbo, det er ut.

Periodisk faste er in.

:danse::fnise:

• Liker 1
Skrevet

Glem lavkarbo, det er ut.

Periodisk faste er in.

:danse::fnise:

Det mest inne av alt inne er paleo intermittent fasting der du kun spiser av og til og bare ting du har fanget eller gravd opp selv.

• Liker 1
Skrevet

Det mest inne av alt inne er paleo intermittent fasting der du kun spiser av og til og bare ting du har fanget eller gravd opp selv.

Og bare ett måltid for dagen der du blander barkebrødet med biffen og de grove pannekakene med nyhøstede blåbær sammen med billene og sneglene :blomst:

• Liker 1
Skrevet

Made4u: Jeg forsøker igjen: Har du en kilde til statistikken du henviser til. Jeg går ikke selv på lavkarbo og er ikke nødvendigvis uenig med deg heller. Men med så bastante påstander må du jo ha kilder og henvise til, ellers blir det bare løse påstander med liten tyngde.

• Liker 5
Skrevet

Made4u har ingen kilder, han slenger bare ut påstander i det samme "utbruddet" som vanlig.

For eksempel dette med at man bare ser seg blind på vektnedgang er jo bare bullshit, når mange går på lavkarbo uten å prøve å gå verken opp eller ned i vekt. Kosthold er utrolig viktig for helsa, uavhengig av tallet på vekta.

Jeg har altså mest tro på lavkarbo i en eller annen form. Det er det jeg føler meg vel med selv (uten at jeg noen gang har slanket meg eller trenger å gjøre det), og flere i familien som har vært overvektige har gått ned til en sunn vekt ved å droppe karbohydrater. Samtlige har det som livsstil, og har hatt det i mange år.

• Liker 1
Skrevet

Det er ganske stort i USA. Atkins som er den opprinnelige amerikanske "motelavkarbodietten" er mer populært enn noen gang, og det er bare tull at det oppstod for 15 år siden. Boken ble skrevet på 70-tallet og har solgt jevnt siden. Boken har siden blitt oppdatert av andre siden R.Atkins ikke lenger lever.

Jeg tror at paleo mer eller mindre er i ferd med å ta over for atkins siden atkins oversvømmes med kommersielle produkter og sukkererstatning.

Et bevis på at paleo og steinalderinspirert livsstil er stort er å se på utviklingen av Ancestral Health symposium som avholdes hvert år. Det avholdes faktisk nå. http://www.ancestralhealth.org/

Nå er jo dette riktignok ingen lavkarbokonferanse, men mesteparten av livsstilene som fremmes innebærer en karbohydratrestriksjon i forhold til de klassiske amerikanske rådene.

• Liker 3
Gjest Gresshoppesang
Skrevet

Det er ganske stort i USA. Atkins som er den opprinnelige amerikanske "motelavkarbodietten" er mer populært enn noen gang, og det er bare tull at det oppstod for 15 år siden. Boken ble skrevet på 70-tallet og har solgt jevnt siden. Boken har siden blitt oppdatert av andre siden R.Atkins ikke lenger lever.

Jeg tror at paleo mer eller mindre er i ferd med å ta over for atkins siden atkins oversvømmes med kommersielle produkter og sukkererstatning.

Et bevis på at paleo og steinalderinspirert livsstil er stort er å se på utviklingen av Ancestral Health symposium som avholdes hvert år. Det avholdes faktisk nå. http://www.ancestralhealth.org/

Nå er jo dette riktignok ingen lavkarbokonferanse, men mesteparten av livsstilene som fremmes innebærer en karbohydratrestriksjon i forhold til de klassiske amerikanske rådene.

Da er det ganske kjipt at over 60% av amerikanere er overvektige? Eller var det nærmere 70?

Virker ikke lavkarbo i USA?

Skrevet

Da er det ganske kjipt at over 60% av amerikanere er overvektige? Eller var det nærmere 70?

Virker ikke lavkarbo i USA?

Samme argumentasjon kan brukes andre veien. Lavfett har eksistert siden midten av 70-tallet og er en del av de gjeldene statlige anbefalingene. Likevel blir de bare tjukkere og tjukkere...

Poenget var bare å fortelle at lavkarbo, mer i retning paleo, er i vekst i USA og slett ikke i tilbakegang slik made4u hevder. En kan jo bare bruke google for å se på statistikk. Se f.eks. økningen i antall søk på søkeord som paleo, low carb, osv over de siste 10 årene...

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...