Gå til innhold

Kommer jeg fra et møblert middelklassehjem?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Møblert hjem innebærer også en viss bereisthet, verdensvanthet og dannelse uten at man må ha lest skikk og bruk. I tillegg bør det være et piano i et møblert hjem. Det må også være en del bøker i et møblert hjem, og da holder ikke Sagaen om isfolket, altså. Et møblert hjem har ikke nødvendigvis egne fiskegafler, men en person fra et møblert hjem vet å gjenkjenne en fiskegaffel og benytte riktig bestikk i dannede selskaper.

Jeg vil si at jeg kommer fra ett møbelert hjem. Men jeg er nok ikke akkurat spesielt dannet akkurat fordi jeg kommer til å si hva jeg har:

Har piano, fem tusen bøker, har lest boken Skikk og Bruk, vet forskjellen på forskjellige spisebestikk, har forskjellige champagneglass (høy, smal klokke og lav, vid klokke), har kunst (slik kunst man skjønner noe av) og er svært bereist.

Forøvrig snakker jeg ikke nedsettende om andre eller stygt om andre. Sånt er udannet. :P

Anonymous poster hash: 18a7e...f73

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har skalldyrsgaffel, men ikke fiskegaffel. Da er det vel fastslått at jeg ikke kommer fra et møblert hjem Men hva eksakt er en fiskegaffel?

• Liker 3
Skrevet (endret)

Det gikk for alvor opp for meg at jeg var white trash den dagen jeg ble introdusert for kakegaffelen; det var i en koselunsjpause på jobben og jeg var godt over tjue. Hjemme og overalt ellers hvor jeg hadde ferdes, hadde vi alltid brukt teskje til kaker og desserter.

Endret av Pringle
  • Liker 6
Gjest Lille-pus
Skrevet

Noen av oss kan vel vanskelig lyve oss unna å komme fra 'et møblert hjem'....

Vi må vel også med skam å melde inrømme at vi med stor sannsynlighet tilhører middelklassen...

Skrevet

Jeg vil si at jeg kommer fra ett møbelert hjem. Men jeg er nok ikke akkurat spesielt dannet akkurat fordi jeg kommer til å si hva jeg har:

Har piano, fem tusen bøker, har lest boken Skikk og Bruk, vet forskjellen på forskjellige spisebestikk, har forskjellige champagneglass (høy, smal klokke og lav, vid klokke), har kunst (slik kunst man skjønner noe av) og er svært bereist.

Forøvrig snakker jeg ikke nedsettende om andre eller stygt om andre. Sånt er udannet. :P

Men champagneglassene dine vitner om at du har høyere økonomisk kapital enn du har kulturell kapital ;) Så mye for de fem tusen bøkene.

Anonymous poster hash: 0bd50...b30

• Liker 6
Gjest Ironically me
Skrevet

Piano! Piano, ikke flygel? Guuud! ;)

• Liker 1
Gjest Riskjeks
Skrevet

OK, jeg er white trash :P

Etter min mening er klasseinndelingen mye mer kompleks nå enn tidligere, da den avhenger av både økonomisk, sosial og kulturell kapital, og man kan godt ha det ene uten å ha det/de andre. Yrke er heller ikke alltid definerende.

• Liker 6
Skrevet

Før i tiden syntes jeg det var mer respekt av å være i arbeiderklassen. Det var arbeidsfolk som hadde fysiske jobber. Folk som slet og arbeidet for å få mat på bordet og endene til å møtes. De gikk i 1. mai-tog og var i fagforeninger. Streiket ved behov. Tok vare på familien.

Den "nye" arbeiderklassen er navere, folk som reiser til Syden, leser Se og Hør, stemmer Fremskrittspartiet, er "i mot innvandring", drar på harrytur til Sverige, mekanikere som har plakater av nakne damer i hallen, de som leser kiosklitteratur, osv. De vi i dag ofte omtaler som harry - eller white trash.

Anonymous poster hash: ab337...004
  • Liker 11
Skrevet

Piano! Piano, ikke flygel? Guuud! ;)

Det er helt respektabelt å ikke ha flygel, men da burde man i det minste passe på å kalle det klaver.

:ironi:

• Liker 6
Gjest Riskjeks
Skrevet

Før i tiden syntes jeg det var mer respekt av å være i arbeiderklassen. Det var arbeidsfolk som hadde fysiske jobber. Folk som slet og arbeidet for å få mat på bordet og endene til å møtes. De gikk i 1. mai-tog og var i fagforeninger. Streiket ved behov. Tok vare på familien.

Den "nye" arbeiderklassen er navere, folk som reiser til Syden, leser Se og Hør, stemmer Fremskrittspartiet, er "i mot innvandring", drar på harrytur til Sverige, mekanikere som har plakater av nakne damer i hallen, de som leser kiosklitteratur, osv. De vi i dag ofte omtaler som harry - eller white trash.

Anonymous poster hash: ab337...004

Denne gruppen er mer en sosial/kulturell gruppe, og ikke alle vil nødvendigvis være arbeiderklasse, og ikke alle som er arbeiderklasse er slik.

Jeg kommer fra en tradisjonell arbeiderklassefamilie - typisk folk som dro "til sjøs" og deretter var fabrikkarbeidere, gikk i tog på 1. mai og stod på krava i fagforeningen. Og ingen i min familie/utvidede familie er navere som er i mot innvandring og stemmer FrP, heldigvis. Jeg synes det er synd hvis det er/blir slik at arbeiderklasse er lik harry idiot :( Etter min mening er heller disse folkene typiske tapere i samfunnet, ikke synonyme med arbeiderklasse.

• Liker 6
Skrevet

Haha, herlig diskusjon.

Politikere i Norge har jobbet for å erodere klassesystemet siden 1945, mer eller mindre vellykket. Det kan vel sies å ha fungert til en viss grad. Idag er det ekstremt få mennesker som jobber tungt fysisk arbeid. De som gjør det har faktisk ganske god lønn. Man er vel ikke arbeider om man har god lønn? Det fremstår for meg som en motvekt. Alle som har besøkt England et par ganger kjenner igjen hvordan ekte arbeiderklasse ser ut. Norge har beviselig en av verdens største middelklasser (relativt ifht innbyggere, duh.) Jeg tror vi skal være glade for det. Jeg kjenner mennesker som definitivt hører til overklassen. Det er ikke særlig spesielt. Mest av alt tror jeg det er slitsomt og ekskluderende nå som det ikke lengre er synonymt med økonomisk hegemoni.

• Liker 3
Gjest Eric of Hlathir
Skrevet

Møblert hjem innebærer også en viss bereisthet, verdensvanthet og dannelse uten at man må ha lest skikk og bruk. I tillegg bør det være et piano i et møblert hjem. Det må også være en del bøker i et møblert hjem, og da holder ikke Sagaen om isfolket, altså. Et møblert hjem har ikke nødvendigvis egne fiskegafler, men en person fra et møblert hjem vet å gjenkjenne en fiskegaffel og benytte riktig bestikk i dannede selskaper.

Fiskegaffel my ass.

Gode bokhyller, dannelse og nok kunnskap til å konversere om de viktige ting i livet er mer tegn på å være fra møblert hjem. Å gjenkjenne bestikk er et skill set som hører hjemme på femtitallet, og mer et tegn på snobberi eller konservatisme.

• Liker 12
Skrevet

Fiskegaffel my ass.

Gode bokhyller, dannelse og nok kunnskap til å konversere om de viktige ting i livet er mer tegn på å være fra møblert hjem. Å gjenkjenne bestikk er et skill set som hører hjemme på femtitallet, og mer et tegn på snobberi eller konservatisme.

Det er noe der. Det teller så lite å være på fingerspissene med gammel etikette når verden for lengst har gått bort fra det. Litt som å sitere Hamsun når din egen generasjon diskuterer Apple og internasjonal økonomi.

• Liker 5
Gjest Snørev
Skrevet

Synes middelklasse er de som ikke må tenke på økonomien om barna skal i bursdag og slikt.

Skrevet

Det er noe der. Det teller så lite å være på fingerspissene med gammel etikette når verden for lengst har gått bort fra det. Litt som å sitere Hamsun når din egen generasjon diskuterer Apple og internasjonal økonomi.

Dannelse er å ha kjennskap til Homer, Hamsun, fiskegafler, Instagram, handlingsregelen, new public management og å vite hva en belieber er.

• Liker 2
Skrevet

Møblert hjem innebærer også en viss bereisthet, verdensvanthet og dannelse uten at man må ha lest skikk og bruk. I tillegg bør det være et piano i et møblert hjem. Det må også være en del bøker i et møblert hjem, og da holder ikke Sagaen om isfolket, altså. Et møblert hjem har ikke nødvendigvis egne fiskegafler, men en person fra et møblert hjem vet å gjenkjenne en fiskegaffel og benytte riktig bestikk i dannede selskaper. Anonymous poster hash: 0bd50...b30

oi, huff, høres kjedelig ut,

Anonymous poster hash: a1d28...57a

Gjest Eric of Hlathir
Skrevet (endret)

Dannelse er å ha kjennskap til Homer, Hamsun, fiskegafler, Instagram, handlingsregelen, new public management og å vite hva en belieber er.

Vi får være enige om å være uenige.

Med dannelse forstår jeg mer spesifikt allmenndannelse, som er et slags minimum av kunnskap befolkningen bør ha. Hvis du plasserer fiskegaffel i den kategorien, virker du på meg som en pretensiøs snobb.

Endret av Eric of Hlathir
  • Liker 4
Skrevet

MØBLERT, ikke møbelert.

Vil ikke hevde noen som skriver såpass feil er fra et møblert hjem.

Anonymous poster hash: 7ad48...3d3

• Liker 7
Skrevet

Sosialdemokratiet Norge er jo nesten bare en eneste stor middelklasse, de aller fleste befinner seg et sted i denne gruppen. Iallefall om man skal se på lønnsnivå, jeg har 5 års utdannelse og lederstilling (bare mellomleder da, ikke noe direktør altså) og jeg tjener ikke akkurat så veldig mye mer enn en rørlegger.

Men selv om Norge ikke er like klassedelt som f.eks. England eller Frankrike så finnes det i høy grad her også. Særlig om man skal dra inn kulturell kapital i tillegg til den økonomiske. Da blir klassene delt på tvers også, for det finnes forskjellige klasser innenfor samme lønnsnivå. Det går f.eks. an å ha veldig høy kulturell kapital men lav økonomisk (f.eks. lærere), eller veldig høy økonomisk kapital og lav kulturell (gode selgere, eiendomsmeglere).

Det er vel her det med møblert hjem kommer inn, iallefall slik jeg tolker begrepet. Penger er en ting, dannelsen, bøkene, musikken, kunsten etc som man får inn med morsmelken er et helt annet klasseskille som er verre å rokke ved. Nouveau riche/new money som det kalles, når en som ikke er fra et møblert hjem slår seg opp som bilselger og prøver å kjøpe seg inn i overklassen, men ikke kjenner godt nok til de sosiale spillereglene.

Anonymous poster hash: 0d6cf...c90
  • Liker 6
Skrevet

Dersom du må spørre, så gjør du antakelig ikke det.

Jeg kommer så definitivt fra "et møblert hjem". Vi hadde ikke spesielt mye bedre råd enn andre. Og det er dessuten ikke nødvendigvis slike ting det dreier seg om, selv om dette også kan være en faktor.

Men jeg kjenner min klassiske musikk, kunst, design, litteratur, jeg vet hvordan man oppfører seg og kler seg i ulike sammenhenger, enten det dreier seg om overklassebryllup i utlandet, eller mer enkle "arbeiderklassebryllup" på landsbygda i Norge, jeg vet intuitivt hva som er "god smak" og hva som ikke er det. Kort sagt, jeg har ikke problemer med å omgås ulike typer mennesker, og finne min naturlige plass, uavhengig av setting.

Anonymous poster hash: 17650...72d
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...