Gå til innhold

Hest og ridning ER trening!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Men det blir feil når disse halvfeite fnisebøttene som dilter rundt på en avdanka travhest sier det er trening å ri.

Ridning er trening når man faktisk rir hesten, men ikke når man bare er med som passasjer :) Men noen hester er mye tyngre å ri enn andre.. Den forrige hesten jeg hadde var en skikkelig tulling, og fant på sprell annenhvert minutt.. Ble mer sliten enn hesten bare av en liten ridetur i skauen :P Kan si jeg koste meg veldig når jeg lånte den late ponnisen til ei venninne etterpå da ja :)

Har drevet med hest siden jeg var bitteliten, så har hørt den regla der noen ganger ja.. "Du sitter jo bare der jo?"

Selv det å klamre seg fast oppå der over et lite hinder er faktisk litt krevende for noen :fnise:

Men så mye jobb det er utenom ridningen! Møkking, fôrsekker, høyballer, trillebår, vannbøtter.. oooof. Ikke rart vi blir trent :laugh:

Savner hest altså, la på meg noen kg når jeg slutta med det for å si det sånn.. Synd det er så dyrt :(

Videoannonse
Annonse
Gjest Solsmil
Skrevet

Nå har jeg aldri ridd, så jeg skal ikke uttale meg om hvordan det er når man sitter oppå hesten. Men flere i tråden nevner masse som man gjør utenom, som inkluderer masse bæring og lemping blant annet. Jeg vil heller kalle det for hardt fysisk arbeid. Noen har jo jobber som

Inkluderer hardt fysisk arbeid - og da sier man jo ikke at man trener hele dagen på jobb. Men man blir jo likevel trent av det, og har kanskje ikke behov for annen trening for å holde seg i form.

Skrevet

Jeg tviler ikke på at det dere sier stemmer, men lurer på - hvorfor er det god trening? Hvilke muskler bruker man, og hvorfor? Jeg har ridd så lite at det kan egentlig karakteriseres mer som "sitte på hest", men et eneste jeg gjorde var å bevege meg i takt med hesten, egentlig.

Musklene i beina. Særlig under trav skal man opp og ned i takt med hesten. Det er akkurat som å ri i den seksuelle verden. Man kan også sitte nede når hesten løper, det krever en del muskler for å holde seg nede.

Skrevet

Og magemuskler for å stabilisere kroppen i hestens bevegelser (spesielt i nedsittende trav).

• Liker 2
Skrevet

Prøv å sitt på skrevs over en høy stol, strekk lårene bakover så du har en rett linja fra hoften og ned til helen. Så trekker du opp ryggen, presser bryset frem og trekker skuldrene tilbake så disse er på lik linje med hoften og helen. Nå kan du løfte opp begge armene så det er en vinkel på ca 100- 120 grader i albuen, og albuen skal helst inn på samme linje som skulder, hofte hel.

Nå kan du begynne å "ri lett" alså reise deg opp og sette deg ned i myke og ryttmiske bevegelser. Så gjør du dette i 45 -60 minutter i strekk. Ikke kom her og fortell at riding ikke er trening, har kastet fotballgutter og friidrettsgutter opp på hesteryggen, og det var veldig mye "lyskestrekk" ute og gikk etter 10 minutter.

• Liker 4
Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Nå har jeg aldri ridd, så jeg skal ikke uttale meg om hvordan det er når man sitter oppå hesten. Men flere i tråden nevner masse som man gjør utenom, som inkluderer masse bæring og lemping blant annet. Jeg vil heller kalle det for hardt fysisk arbeid. Noen har jo jobber som

Inkluderer hardt fysisk arbeid - og da sier man jo ikke at man trener hele dagen på jobb. Men man blir jo likevel trent av det, og har kanskje ikke behov for annen trening for å holde seg i form.

Du har rett i det. At det er fysisk arbeide. Men hva definerer fysisk arbeide og trening?

Når det er sagt, så trener topprytter mye utenom ridningen. Dette for å være i god fysisk form. Både kondismessig og for riktig styrke i kroppen. Yoga og jogging er veldig bra for ryttere, som skal prestere på banen. Det nytter ikke å være slapp i kroppen og samtidig kreve at hesten skal være i god fysisk form. Selv om man blir fysisk sterk i kroppen av å ri, så er det ikke alltid nok allikevel.

Men om man ikke har ambisjoner om å være toppidrettsutøver men er en ren hobbyrytter, så får man mer en nok fysisk utfoldelse av å drive på med hest, for å holde kroppen sterk og i form. Så hverdagsformen til hestefolk er jevnt over bedre enn for de som trener dann og vann.

• Liker 2
Skrevet

ÅGUD som jeg savner å ri nå! :grine:

Skrevet

Om du likevel ikke er sterk nok til å kunne følge bevegelsene helt, eller ikke har kondisjon nok til å trene fullt ut - da er det riktig nok lurt å trene utenom hest også :) Rir en ponni til vanlig som har sofa-bevegelser... Nok til at jeg trener ræva(mage og bein) av meg for å få ham godt frem, men må si jeg hadde vanskeligheter med å sitte godt ned i salen da jeg klatret opp på en stor KWPN og skulle ri LC:2, haha! Skal jeg en gang kjøpe meg en stor brun, da er det rett på treningsstudioet og styrke magen :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...