Gå til innhold

Hest og ridning ER trening!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når folk spør meg om jeg trener, svarer jeg at jeg driver med hest og ridning. Må si jeg blir ganske lei av kommentarer som "hæ, du trener da ikke når du rir... du sitter jo bare der?"

NEI, er du en noe erfaren rytter så trener du - det er sikkert og visst! For ikke å glemme stallarbeidet! Lemping av store høyballer, møkking, mye gange frem og tilbake, bæring av vann... Har man ikke tilgang til vannslange blir det fort å bære/trille 100 liter vann om dagen, hvis det er snakk om flere hester på en stall, selvfølgelig.

Det finnes ikke noe fasitsvar om hvor mye en forbrenner, mye kommer an på selve hesten, hvordan og hvor lenge man rir. Enkelte hester er mer "tungridde" og trenger mye hjelp av rytter. Det sies at ridning og svømming er aktivitetene hvor en bruker mest muskler, og etter ei lang og hard rideøkt skal jeg love at en er sliten og andpusten...

Jeg er utrolig glad for at jeg slipper å streve med å komme meg ut og jogge en halvtime noen dager i uka, siden jeg har funnet en så morsom og givende måte å trene på :) Etter jeg begynte å ri igjen gikk jeg ned 10kg på et halvt år, uten å endre kostholdet.

Puh, trengte bare å forklare dette litt til de som tydeligvis ikke forstår :P

• Liker 10
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enig med deg. De skulle bare visst. :P

Anonymous poster hash: 64f66...08d
Skrevet

Okok.

Anonymous poster hash: 21a39...0ab

• Liker 1
Skrevet

Når jeg red aktivt og hadde 2 hester kunne jeg utkonkurrere de fleste i benstyrke og antall sittups! Dressurtimene på knappe 30 minutter var nådeløse og tok virkelig på både mage, kondisjon og resten v kroppen.

Jeg må si dressuren og bakkearbeidet tok mest på kroppen, sprangtimene var en smule lettere. Men når jeg red hester som pushet og jeg måtte holde igjen med magen, eller de seigere hvor jeg virkelig måtte ri til hinderet så fikk jeg kjørt meg!

Men den generelle rideskole treningen, og det å ri på tur ser jeg ikke på som samme trening :)

• Liker 1
Skrevet

Øøøøh, man sitter ikke bare der. Det gjør i så fall vondt for hesten og en selv. Man beveger på seg i takt men hesten. Og bruker muskler man aldri bruker ellers. Rir man mye trenger man ikke en gang høye hæler for å få frem leggmusklene.

Anonymous poster hash: 5c127...f71
Skrevet

De som sier sånt har aldri ridd, til nøds bare sittet på en hest. Om man virkelig RIR så er det skikkelig god og gøyal trening!

Anonymous poster hash: 9a916...082
Skrevet

Jeg tviler ikke på at det dere sier stemmer, men lurer på - hvorfor er det god trening? Hvilke muskler bruker man, og hvorfor? Jeg har ridd så lite at det kan egentlig karakteriseres mer som "sitte på hest", men et eneste jeg gjorde var å bevege meg i takt med hesten, egentlig.

Skrevet

Ridning gir fantastisk coremuskulatur og balanse. Har ikke ridd på veldig mange år, men husker det som både krevende og slitsomt. Men ikke noe jeg fikk god kondis av. Nå drev jeg ikke med konkurranseridning på noe vis, så det er helt sikkert annerledes da.

Dessuten gir det mange muligheter for å være veldig aktiv gjennom stell av hest og boks.

Anonymous poster hash: 60f1d...43d
  • Liker 2
Skrevet (endret)

Når jeg red aktivt og hadde 2 hester kunne jeg utkonkurrere de fleste i benstyrke og antall sittups! Dressurtimene på knappe 30 minutter var nådeløse og tok virkelig på både mage, kondisjon og resten v kroppen.

Jeg må si dressuren og bakkearbeidet tok mest på kroppen, sprangtimene var en smule lettere. Men når jeg red hester som pushet og jeg måtte holde igjen med magen, eller de seigere hvor jeg virkelig måtte ri til hinderet så fikk jeg kjørt meg!

Men den generelle rideskole treningen, og det å ri på tur ser jeg ikke på som samme trening :)

Sitter jeg i skritt på lange tøyler, så skal jeg være enig. Stort sett gjør jeg ikke det da jeg rir islandshester og hesten må samles for å tølte. Da nytter det ikke bare å sitte der (selvom det kjennes slik ut når du endelig får hesten i ren tølt :P )

Edit: Men jeg skal innrømme at det tok meg mange år også, for å innse at mye av det grunnleggende dressursarbeidet kan gjøres på tur. Mange tror dette bare skal gjøres på bane, men for min del tror jeg både jeg og hesten trives best med å kjøre sidebevegesler og andre samlingsøvelser på tur ;)

Jeg tviler ikke på at det dere sier stemmer, men lurer på - hvorfor er det god trening? Hvilke muskler bruker man, og hvorfor? Jeg har ridd så lite at det kan egentlig karakteriseres mer som "sitte på hest", men et eneste jeg gjorde var å bevege meg i takt med hesten, egentlig.

Du bruker kjernemusklene for å stabilisere. Disse jobber du med konstant fordi det kreves for å sitte balansert på hesteryggen og ikke forflytte vekten din på en slik måte at hesten kommer ut av balanse.

Du trener alle muskler som jobber med å føre beina innover, da du gir mange beskjeder til hesten gjennom sjenkler og sete. I tillegg trener du også beinmusklene hvis du rir mye lett eller står i "jockey-stilling."

Armene får kjørt seg. Du skal ikke rive å dra i munnen på hesten, men en god del hester trenger en del støtte på bittet. Jeg synes det er ufattelig slitsomt, men så har også alltid armene vært min svakeste side.

Endret av Wolfmoon
  • Liker 1
Skrevet

Tommelfingerregel: Hvis du må argumentere for at det er trening, er det ikke trening.

Anonymous poster hash: 8aab5...65d
  • Liker 5
Skrevet

Tommelfingerregel: Hvis du må argumentere for at det er trening, er det ikke trening.

Tommelfingerregel: Når mange uttaler seg om aktiviteten din uten å faktisk ha prøvd (annet enn å en eller annen gang ha blitt plassert på hesteryggen), så er de bedrevitere man kan la være å høre på! :)

Anonymous poster hash: 2b1f2...8fd

• Liker 13
Skrevet

Helt enig! Jeg driver med gocart og sånn, og folk snakker om at "jammen du bare sitter der", folk skulle visst!!

Anonymous poster hash: 86d62...5fb
  • Liker 2
Skrevet

Tjeh, har du møtt en hesteperson som sier det ikke er trening å holde på med hest? Tviler. Det er som regel mennesker som har sittet på en hest i en knapp halvtime og ikke det engang som uttaler seg.

Anonymous poster hash: 64f66...08d

• Liker 2
Skrevet

Tommelfingerregel: Folk liker å gjøre narr av hestejenter, og hestejentene blir alltid så sure. Evig sirkel. ;)

Anonymous poster hash: 21a39...0ab

• Liker 4
Skrevet

Tommelfingerregel: Hestejenter håndterer dyr på over 500 kg, de fleste menn er shit redde hester og har så enorme mindreverdighetskomplekser at de må gjøre narr av hestejenter for å føle de ihvertfall kunne heve seg LITT.

Det er flere studier som viser til at hestejenter blir naturlige ledere, er ansvarsbeviste og har empati.

En konkurranserytter LEVER i hesteverden hver dag, de trener ikke bare segselv, men også et dyr med egen vilje. De trener 1,5 meter over bakken på et dyr som veier 500kg. De setter sin lit til et dyr som kan ta livet av deg om noe går gal. De har evnen til å lytte til en som ikke kan snakke samme språk og alikevel forstå og gjøre seg forstått. Vis meg noen som har like mye passion for interessen sin som hestejenter som står opp kl 06.00 og kan stå å spa møkk hele dagen.

If riding were easy they would call it fotball!

• Liker 5
Skrevet

Hest og ridning er ikke trening

Anonymous poster hash: 23f3a...c2d
  • Liker 4
Skrevet

Hest og ridning er ikke trening

Anonymous poster hash: 23f3a...c2d

Anonymt trash er pussys som ikke har ridd ordentlig :)

• Liker 6
Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Å drive på med hester, er jaggu ikke for pyser. Vi hestejenter er ikke redde for å ta i et tak. Om et tre har falt over gjerdet, så fikser vi det. Om vi så må dra vekk hele treet alene med egen musklekraft. Vi bærer plank og slår i spiker, om gjerdet har gått i stykker. Vi lemper gjerne flere tonn høy på en ettermiddag og vi bærer vann og forsekker på 40 kg glatt. Og vi må jaggu meg velte over hester, om de har rulla seg fast. Samt at vi beveger oss hele tiden, mens vi er i stallen. Og så kommer ridningen på toppen av alt dette. Og ridning er helt gull for kjernemuskulaturen.

Jeg trengte i hvert fall aldri å bekymre meg for antall kalorier jeg spiste, når jeg hadde egen hest ;)

• Liker 1
Skrevet

Det er vel få ting som er bedre trening enn hest og ridning, man bruker virkelig ALLE muskler, til og med muskler en ikke vet en har :P

Anonymous poster hash: 6e716...b39
Skrevet

Husker jeg pleide å bli mer andpusten enn hesten etter å ha ridd sprangstevner! :fnise:

For ikke å snakke om 40 kilos sekker med kraftfor som må bæres, flis som må spas, møkk som må tas hver eneste dag og vannbøtter som må bæres.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...