AnonymBruker Skrevet 14. august 2013 #1 Skrevet 14. august 2013 Nå er det snart skolestart, og den tykkeste jenta i en av klassene jeg har alltid hatt med seg loffskiver med nugatti på osv, og så kjøper hun sjokolademelk i elevkantinten. Jeg og mine kolleger har diskutert dette, hun har jo absolutt ikke godt av å få i seg disse tingene. Bør vi si fra til foreldrene? Det er snakk om 5. klasse. Anonymous poster hash: ea48a...d29
AnonymBruker Skrevet 14. august 2013 #2 Skrevet 14. august 2013 Hvem er du og kollegaene? Lærerene? Vaskedamene? Anonymous poster hash: af6b2...e33 10
AnonymBruker Skrevet 14. august 2013 #3 Skrevet 14. august 2013 Overvekt og usunn mat er ofte noe som henger sammen i tillegg til inaktivitet. Så lenge det finnes sjokomelk i kantinen er jo også skolen med på at tilgjengeligheten på usunn "mat" er der. Men ellers kan man vel lage en slags matpakke plan i klassen, der elevene er med på å lage en plansje med sunn mat. Sier ikke at de skal følge den slavisk, men hvis dere jobber endel med kosthold i klassen, vil jeg tro at elevene blir mer bevist på hva som er sunt og ikke... Anonymous poster hash: 411eb...78d 7
Gjest Gresshoppesang Skrevet 14. august 2013 #4 Skrevet 14. august 2013 Det er litt trist at lærere må spørre om råd på kvinneguiden. 37
Gjest Gjest Skrevet 14. august 2013 #5 Skrevet 14. august 2013 Skolen blander seg pinadø opp i alt også ja. 7
Tibbie Skrevet 14. august 2013 #6 Skrevet 14. august 2013 Om skolen selger/deler ut sjokolademelk syns jeg det blir galt om noen skal nekte denne jenta sjokolademelken. Jeg syns heller skolen skal slutte med det søte (men det ligger kanskje ikke i din makt). Er loffskivene noe hun får med hjemmefra? I så fall vet sikkert foreldrene at hun spiser loff. Jeg syns forresten AB litt over meg kom med en god idè. At du som lærer (?) kan lage en slags plan/deal med elevene 5
TheHairyToothfairy Skrevet 14. august 2013 #7 Skrevet 14. august 2013 Nå er det snart skolestart, og den tykkeste jenta i en av klassene jeg har alltid hatt med seg loffskiver med nugatti på osv, og så kjøper hun sjokolademelk i elevkantinten. Jeg og mine kolleger har diskutert dette, hun har jo absolutt ikke godt av å få i seg disse tingene. Bør vi si fra til foreldrene? Det er snakk om 5. klasse. Anonymous poster hash: ea48a...d29 Jeg antar at du er pedagog, siden du inntar rollen som ansvarsperson. Det sier i så fall litt om norsk skole og norske lærere når du for faen må på et forum for å spørre om dette! Meg bekjent, så finnes det ganske greie instanser for lærere, pedagoger, etc å gå til for å spørre om råd - samt at dette skal taes opp med DIN overordnede - IKKE kg. 6
Kittykat Skrevet 14. august 2013 #8 Skrevet 14. august 2013 (endret) Jeg synes at du ikke har noe med dette å gjøre. Foreldrene er nok veldig klar over at hun spiser skiver med nugatti på. Når det gjelder sjokolademelken, så er det skolens feil som har sagt ja til det kan det selges i kantinen. Du kan være sikker på at foreldrene er klar over at datteren deres er overvektig og det siste de trenger er folk som påpeker dette og som skal lære foreldrene hvordan de skal mate barna sine. Hvis du er bekymret for kosthold til barn generelt, så må det begynnes med kantinen. Da må skolen sørge for sunnere alternativer og slutte å selge usunne ting. Endret 14. august 2013 av Kittykat 9
Miss moneypenny Skrevet 14. august 2013 #9 Skrevet 14. august 2013 Når i heite hule ble det normalt å selge sjokolademelk på barneskolen?? Sånn var det ikke i min tid! Vi spiste matpakka vår og drakk melk og vann! 11
AnonymBruker Skrevet 14. august 2013 #10 Skrevet 14. august 2013 Jeg antar at du er pedagog, siden du inntar rollen som ansvarsperson. Jeg antar at TS er et troll. Trollene her på KG kommer seg, helt klart. Men like fullt, akkurat som du bemerker, tydelig et troll. Anonymous poster hash: 1d75d...94d 3
Gjest meh Skrevet 14. august 2013 #11 Skrevet 14. august 2013 Sjokolademelk er ikke spesielt usunt, det er i bunn og grunn bare melk, kakao og litt tilsatt sukker. 1
Løvetanten Skrevet 14. august 2013 #12 Skrevet 14. august 2013 Nå er det snart skolestart, og den tykkeste jenta i en av klassene jeg har alltid hatt med seg loffskiver med nugatti på osv, og så kjøper hun sjokolademelk i elevkantinten. Jeg og mine kolleger har diskutert dette, hun har jo absolutt ikke godt av å få i seg disse tingene. Bør vi si fra til foreldrene? Det er snakk om 5. klasse. Anonymous poster hash: ea48a...d29 Håper du er ikke er lærer! En lærer vet hva hun skal gjøre i slike situasjoner og spør ikke om råd på Kvinneguiden- ihvertfall håper jeg det. De jeg lærerene jeg kjenner er proffe og oppegående og ville aldri gjort noe sånt. 2
AnonymBruker Skrevet 14. august 2013 #13 Skrevet 14. august 2013 Håper du er ikke er lærer! En lærer vet hva hun skal gjøre i slike situasjoner og spør ikke om råd på Kvinneguiden- ihvertfall håper jeg det. De jeg lærerene jeg kjenner er proffe og oppegående og ville aldri gjort noe sånt. Jeg ser det for meg, en gjeng lærer som sitter og diskuterer denne ene jenta og lurer på hvordan de skal hjelpe henne. Så er det noen som utbryter, "la oss skrive et innlegg på KG og spørre folk til råds der!". Hvor på de alle applauderer og stemmer for forslaget. Jeg tror ikke det nei. Anonymous poster hash: 1d75d...94d 1
Gjest ildhane Skrevet 14. august 2013 #14 Skrevet 14. august 2013 dette var litt overraskende reaksjon av kg, selvom en er "proff" lærer er det lov å spørre om synspunkter fra andre. Det vil aldri finnes noe fasitsvar på slike situasjoner og alle synspunkter er nok velkomne for ts. Om du er en lærer: Min mening vil være å ta det opp med foreldrene om du er bekymret. Det kommer til å bli et helvete og du vil bli beskylt for å blande deg opp i oppdragelsen som foreldrene ikke mener du har noe med å gjøre. Men du vil gi et viktig signal om at det er fler som ser at noe burde gjøres. Foreldrene ser nok at jenta er overvektig, men er i "denial" og vil unskylde seg med alle rare ting, og nekte for at det er dietten til barnet som sikkert består kun av sukker og hvete som er skyld i overvekten. 12
Miss moneypenny Skrevet 14. august 2013 #15 Skrevet 14. august 2013 Sjokolademelk er ikke spesielt usunt, det er i bunn og grunn bare melk, kakao og litt tilsatt sukker. "Litt" tilsatt sukker hver dag 5 dager i uka er jo ikke bra, sjokolademelk er ikke noe skolen burde selge. 2
venus_ Skrevet 14. august 2013 #16 Skrevet 14. august 2013 Er det kantine på barneskoler da? Jeg tror dette bare er en trolletråd.. 10
AnonymBruker Skrevet 14. august 2013 #17 Skrevet 14. august 2013 dette var litt overraskende reaksjon av kg, selvom en er "proff" lærer er det lov å spørre om synspunkter fra andre. Det vil aldri finnes noe fasitsvar på slike situasjoner og alle synspunkter er nok velkomne for ts. Om du er en lærer: Min mening vil være å ta det opp med foreldrene om du er bekymret. Det kommer til å bli et helvete og du vil bli beskylt for å blande deg opp i oppdragelsen som foreldrene ikke mener du har noe med å gjøre. Men du vil gi et viktig signal om at det er fler som ser at noe burde gjøres. Foreldrene ser nok at jenta er overvektig, men er i "denial" og vil unskylde seg med alle rare ting, og nekte for at det er dietten til barnet som sikkert består kun av sukker og hvete som er skyld i overvekten. Slike "overraskende reaksjoner" er det fullt av på KG. Folk som spør om råd blir angrepet for det de spør om. Istedet for å kjefte, burde enkelte heller hjelpe eller tie stille... Anonymous poster hash: 9f10e...2dc 5
absinthia Skrevet 14. august 2013 #18 Skrevet 14. august 2013 Dere bør nok diskutere å slutte med sjokomelk i kantina. Kanskje også gjøre som mange barnehagerjobbe med kosthold, forby nugatti og lignende pålegg og ellers oppmuntre til å sende med frukt. Her jeg bor har 7. Klasse i regi av skolen, elevbedrift der de lager salat og smører fristende baguetter og rundstykker, som de andre elevene kan få kjøpt i lunsjen, eller andre ting - feks fiskeburger. 3
Chiyo Skrevet 14. august 2013 #19 Skrevet 14. august 2013 Er det lov å selge sjokolademelk på en barneskole? Vi kunne ha med Oboy på et krydderglass eller noe, og helle i melken, men vi fikk bare tak i Lett Melk eller Hel Melk, og så var det noen som fikk juice. En annen ting er jo dette med pålegget. Jeg tror foreldrene til denne jenta er veldig klar over hva hun får i seg. De har jo nugatti hjemme. Det er kanskje moren som lage matpakken hennes. Du kan jo ta det opp med dem, men det er de som bestemmer lunsjen til barnet deres, og de vet nok hva hun får i seg.
Kontormus Skrevet 14. august 2013 #20 Skrevet 14. august 2013 Er ikke så oppsiktsvekkende at sjokolademelk er tilgjengelig på skolen. Husker jeg rett så kunne man velge mellom sjokolade, jordbær eller ordinær (lett) melk i Skolemelkordninga. Å ha pssende oppbevaring for melka var tydeligvis et problem for noen skoler, sånn at melka var bortimot romtemperert etter å ha stått ute fra den ble levert tidlig på morgenen. Derfor besto valget mellom smakstilsatt melk eller ingen melk. Hvis foreldrene syns det er greit å ha slik mat i matpakka hennes, burte det være greit for deg også. Skulle noen legge seg borti slikt, bør det i så fall være helsesøster. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå