AnonymBruker Skrevet 14. august 2013 #1 Skrevet 14. august 2013 Jeg undres... Jeg vil tantebarna mine det beste, men tendensen de siste årene har vært, at de har vært på flere sydenturer/hotellferier på et år enn alle andre jeg kjenner. De skal ha lov til å prioritere reising, men de bruker virkelig maks kvoten av hvor mye de kan ta ut ungene av skolen hvert år. Og tre sydenturer på ett år er vel litt i overkant? I tillegg kommer et par småferier på hotell i Norge og utlandet. De har et annet nært familiemedlem som ikke har barn selv og som spanderer litt ferie på barna innimellom, hun har god råd og skjemmer dem bort til de grader med både ferie og ting. Moren er ikke så veldig mye bedre, hun har ikke spesielt god råd, men stor hang til komfort og luksus. Hun tror at verden skal kretse rundt henne og er sikkert selv blitt bortskjemt som før. Som mor er hun i tillegg ettergivende, så barna hører ikke på henne lengere, det blir mye kjefting som ikke fører til noe ting. Den yngste av barna hadde hatt godt av litt mere faste rammer, for hun begynner å vise uheldig oppførsel. Men man kan jo ikke blande seg - men jeg nesten spyr av den rosa verden moren forsøker å konstruere for barna noen ganger. Hun er en prinsesse selv, og jeg er redd hun gjør disse små søte barna til prinsesser også. Heldigvis har hun far som kan gi dem litt bakkekontakt, de bor ikke sammen, men han får i det minste litt innflytelse. Har ikke barn godt av å forstå at man ikke bare kan gjøre som man vil? Ta ut ferie i tide og utide? Kjøpe ditt og kjøpe datt ? Anonymous poster hash: 78445...a77
AnonymBruker Skrevet 14. august 2013 #2 Skrevet 14. august 2013 Jeg personlig syntes det er helt feil å ta ut barna av skolen, det er ikke en menneskerett å dra til syden! Dessuten er dette negativt for lærlingen selvom de gjør lekser der de er gjør de ofte mindre arbeid enn de på skolen. Vi tokk ut barna våre siste uka, den siste uka der vi bor er det bare rydding osv siste uka. Grunnen til at vi gjorde dette var fordi jeg og mannen pendler hver dag og er ofte borte fler dager i strekk så det er vanskelig å fa det til å passe, så dn beste løsningen for oss hvis vi skulle kunne ta oss en 3 ukers ferie var å ta ut barna (13-19) Men flere ganger i året! Midt i skole året! Uff av meg!Anonymous poster hash: 924cd...f56 2
edderkoppdame Skrevet 14. august 2013 #3 Skrevet 14. august 2013 ingen menneskerett nei, men Gud så deilig å reise til varmere strøk 2
Kontormus Skrevet 14. august 2013 #4 Skrevet 14. august 2013 Hva er det som er problemet her, det at de tar barna ut av skolen? Eller at barna skal forledes til å tro at de kan få hva de vil her i livet? 1
Gjest Magdalene Skrevet 14. august 2013 #5 Skrevet 14. august 2013 ingen menneskerett nei, men Gud så deilig å reise til varmere strøk Enig! Vi har mange turer i løpet av er år. Vi har råd til det, så ser ikke problemet. 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2013 #6 Skrevet 14. august 2013 Folk er nå engang forskjellige. Noen liker sydenturer i fleng. Noen drar med barna på skiturer hver helg når det er vinter, om barna vil eller ikke. Noen vanker i miljøer der alle kjører harley davidson. Noen flytter på bondegård langt borte i gokk og har hjemmeskole for barna. Det pleier bli folk av de fleste, til tross for ulike livsstiler i ulike hjem. Regner med skolen sier nei hvis barna mister for mye undervisning. Anonymous poster hash: f05c4...a05 2
AnonymBruker Skrevet 14. august 2013 #7 Skrevet 14. august 2013 Hva er det som er problemet her, det at de tar barna ut av skolen? Eller at barna skal forledes til å tro at de kan få hva de vil her i livet? Begge deler. Men kanskje mest det siste. Barna blir jo vant til å dra til syden og tror at sånn er det. Og kommer sikkert til å "forvente" at de kan gjøre det når de blir større også, da må vel mor og far punge ut da...med mindre de lærer seg å betale selv. Ikke gitt. TS Anonymous poster hash: 78445...a77
AnonymBruker Skrevet 14. august 2013 #8 Skrevet 14. august 2013 Folk er nå engang forskjellige. Noen liker sydenturer i fleng. Noen drar med barna på skiturer hver helg når det er vinter, om barna vil eller ikke. Noen vanker i miljøer der alle kjører harley davidson. Noen flytter på bondegård langt borte i gokk og har hjemmeskole for barna. Det pleier bli folk av de fleste, til tross for ulike livsstiler i ulike hjem. Regner med skolen sier nei hvis barna mister for mye undervisning. Anonymous poster hash: f05c4...a05 Synes det er stooor forskjell på å dra til syden hvor nordmenn er "rike" og får alt servert i fanget, i stedet for å dra på en hyttetur hvor barna kanskje må hjelpe å rydde opp eller ta oppvasken Dessuten: Og ta barna ut av skolen så mange ganger i løpet av et år, mener jeg er med på å signalisere at skolen er underordnet ferie. Men jeg håper du har rett i at det blir folk ut av dem. Anonymous poster hash: 78445...a77
AnonymBruker Skrevet 14. august 2013 #9 Skrevet 14. august 2013 Jeg personlig syntes det er helt feil å ta ut barna av skolen, det er ikke en menneskerett å dra til syden! Dessuten er dette negativt for lærlingen selvom de gjør lekser der de er gjør de ofte mindre arbeid enn de på skolen. Vi tokk ut barna våre siste uka, den siste uka der vi bor er det bare rydding osv siste uka. Grunnen til at vi gjorde dette var fordi jeg og mannen pendler hver dag og er ofte borte fler dager i strekk så det er vanskelig å fa det til å passe, så dn beste løsningen for oss hvis vi skulle kunne ta oss en 3 ukers ferie var å ta ut barna (13-19) Men flere ganger i året! Midt i skole året! Uff av meg!Anonymous poster hash: 924cd...f56 Synes at ei uke i løpet av et skoleår er greit, men ofte blir det jo mer. Og man trenger kanskje ikke gjøre det hvert år. Da jeg gikk i skolen skjedde det nesten aldri, men det har jo forandret seg forstår jeg. TS Anonymous poster hash: 78445...a77
AnonymBruker Skrevet 14. august 2013 #10 Skrevet 14. august 2013 Ingen trenger 3 sydenreiser på 1 år, så lenge en ikke er revmatiker, astma eller psoriasis/eksem da. Her må noen sette foten ned, og denne moren med dårlig råd-, hvor får hun penger fra? Jeg undres jeg, og barn blir meget bortskjemt og frekke om de får alt de peker på, hele tiden. Anonymous poster hash: 89eb6...e04 4
Kontormus Skrevet 14. august 2013 #11 Skrevet 14. august 2013 Begge deler. Men kanskje mest det siste. Barna blir jo vant til å dra til syden og tror at sånn er det. Og kommer sikkert til å "forvente" at de kan gjøre det når de blir større også, da må vel mor og far punge ut da...med mindre de lærer seg å betale selv. Ikke gitt. TSAnonymous poster hash: 78445...a77 Ville ikke sett så mørkt på det. De vil tidsnok finne ut at livet er fylt med utfordringer likevel og at lite av det en ønsker seg blir servert uten at en legger ned egeninnsats. Som noen nevner så lever man livet på forskjellig vis. Å dra ofte til syden som ung KAN medføre at det ksnskje ikke er så spennende når de blir eldre. På samme måte som når foreldre tvinger barna til å være med på skiturer hver søndag. Noen etablerer et godt forhold til denne skikken og forsetter med det samt viderefører den til sine barn igjen, mens andre hater det og viser seg ikke med ski på søndager fra det øyeblikk de kan bestemme dette selv. 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2013 #12 Skrevet 14. august 2013 Enig! Vi har mange turer i løpet av er år. Vi har råd til det, så ser ikke problemet. Det er mye vi har råd til som vi lar være å gjøre, ut fra tanken om at de valgene vi voksne gjør setter sitt preg på barna, på godt og vondt. Nå er vel ikke tre sydenturer i året i seg selv noe som kommer til å gjøre tantebarna til ts kravstore og urimelige, men dersom mor og far over hele fjøla punger ut for alt gullebarna ønsker seg, er det ikke så usannsynlig at de lager seg noen ordentlig kravstore smådjevler etter hvert... Anonymous poster hash: 465cf...e56 1
Athene Skrevet 14. august 2013 #13 Skrevet 14. august 2013 Jeg og min bror ble tatt ut av skolen 4-6 uker i året gjennom hele oppveksten. Vi reiste til utlandet 5-6 ganger i året, over hele verden. Og vokste opp med materielle goder og økonomisk frihet. Vi har vokst opp til å bli fornuftige mennesker, med god utdannelse (har hatt toppkarakterer hele veien på tross av at vi var borte minst en måned hvert skoleår) og riktige prioriteringer. Vi er fortsatt glad i å reise og glad i å bruke penger på materielle goder, men tjener også pengene til det selv og sparer en del ved siden av. Du må skille mellom hva som er et problem og ikke et problem. Det at barn har økonomiske goder og blir tatt ut av skolen, betyr ikke automatisk at de får en dårlig oppdragelse og kommer til å slite senere i livet. Foreldre som ikke egner å gi barna et perspektiv i livet er en annen problemstilling. 7
Gjest Mrs. Random Nick Skrevet 14. august 2013 #14 Skrevet 14. august 2013 (endret) Hva er det som er problemet her, det at de tar barna ut av skolen? Eller at barna skal forledes til å tro at de kan få hva de vil her i livet? Jeg tror TS er sjalu på barndommen til de nevnte barna. Når det er sagt synes jeg ikke noe godt om å ta barna ut av skolen utenom de oppsatte feriene. Endret 14. august 2013 av Mrs. Random Nick
AnonymBruker Skrevet 14. august 2013 #15 Skrevet 14. august 2013 Ja det høres ut som du er misunnelig HI. Jeg har selv vokst opp med lite penger i hverdagen for å ha råd til en sydentur i året. Og det er det beste de noensinne kunne gjort! Nå som voksen elsker jeg fortsatt å reise, og setter pris på hver eneste reise vi har mulighet å få til. La de få reise og kose seg,det er nok forpliktelser og stress i hverdagen. Anonymous poster hash: 57f6c...76b 2
Biloba Skrevet 14. august 2013 #16 Skrevet 14. august 2013 Ingen trenger 3 sydenreiser på 1 år, så lenge en ikke er revmatiker, astma eller psoriasis/eksem da. Her må noen sette foten ned, og denne moren med dårlig råd-, hvor får hun penger fra? Jeg undres jeg, og barn blir meget bortskjemt og frekke om de får alt de peker på, hele tiden.Anonymous poster hash: 89eb6...e04 Nei, ingen har rett til å sette noen fot ned i denne saken. Foreldre har rett til å gjøre sine vurderinger, så lenge de ikke bedriver omsorgssvikt. At de ikke tar perfekte valg i en tantes øyne, gir ikke tante rett til å gripe inn. Tante får nøye seg med å oppdra de barna hun evt selv har/får, og bidra positivt til sine tantebarn når hun kan. 1
edderkoppdame Skrevet 14. august 2013 #17 Skrevet 14. august 2013 Ingen trenger 3 sydenreiser på 1 år, så lenge en ikke er revmatiker, astma eller psoriasis/eksem da. Her må noen sette foten ned, og denne moren med dårlig råd-, hvor får hun penger fra? Jeg undres jeg, og barn blir meget bortskjemt og frekke om de får alt de peker på, hele tiden. Anonymous poster hash: 89eb6...e04 hæ? så det at de reiser mye på ferie er synonymt med at barna får det de peker på hele tiden? Hvem er det du mener skal sette foten ned? Vi reiste masse på ferie da jeg var barn, men det betydde da ikke at jeg fikk alt jeg pekte på. Tvert imot, mye husarbeid gjorde jeg og fikk moderat med lommepenger. Du skal nå bare drite i hvor den damen får penger fra. Noen mennesker investerer i materielle goder som dyre biler, tv, klær osv og noen investerer i opplevelser som ferie i utlandet. Det er ikke alle som er like glade i hytte på fjelllet og skiturer. 1
Kontormus Skrevet 14. august 2013 #18 Skrevet 14. august 2013 Er dette din brors barn? Og at din bror og barnas mor er i konflikt?
AnonymBruker Skrevet 14. august 2013 #19 Skrevet 14. august 2013 Ingen trenger 3 sydenreiser på 1 år, så lenge en ikke er revmatiker, astma eller psoriasis/eksem da. Her må noen sette foten ned, og denne moren med dårlig råd-, hvor får hun penger fra? Jeg undres jeg, og barn blir meget bortskjemt og frekke om de får alt de peker på, hele tiden. Anonymous poster hash: 89eb6...e04 Det tenker jeg også. Jeg tror hun har ok råd, på grunn av barnebidrag fra far og ok inntekt, men det er som regel et familiemedlem av henne som betaler feriene og som gir dem store gaver. Moren sier ikke stopp, og bidrar jo også selv til å skjemme bort...det er stund siden de begynte å vise svært lite takknemmelighet når de fikk ting, og de begynte med å gråte i butikken hvis mor sa nei. De er jo vant til at gråting ofte fører til et ja. Ikke noe koslig å være vitne til. TS Anonymous poster hash: 78445...a77
AnonymBruker Skrevet 14. august 2013 #20 Skrevet 14. august 2013 Sydenturer er så lavstatus.Anonymous poster hash: be377...13a 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå