tvillingmor Skrevet 14. august 2013 #1 Skrevet 14. august 2013 Har to gutter på 7 år som skal begynne i 2 klasse neste uke.. Lurer på om det er for tidlig for dem og kunne være aleina hjemme litt.. De har vært aleina når jeg har vært en liten tur på butikken osv, men da har jeg vært borte max 15-20 min. Hvor gammle var deres barn når de fikk være aleina. De gangene jeg har vært på butikken har de fått sett på tv sånn at de hadde noe og holde på med. Håper på mange svar
AnonymBruker Skrevet 14. august 2013 #2 Skrevet 14. august 2013 Vi var alene hjemme fra vi begynte på skolen i første klasse. Men i dag får de jo ikke være alene hjemme før de er fylt 20 år. Helt tragisk. Anonymous poster hash: 72f63...02d 3
AnonymBruker Skrevet 14. august 2013 #3 Skrevet 14. august 2013 Alene i kortere perioder, f.eks. mens man er på butikken: fra 6-7 år Alene et par timer etter skolen: fra 8-9 år Alene en hel kveld uten tilsyn: fra 11-12 år Alene en hel dag/flere dager: fra 14-15 år Anonymous poster hash: c5cb9...ad7 5
Jens Skrevet 14. august 2013 #4 Skrevet 14. august 2013 Alene en kort stund fra 6 år Alene en time + - 7 år Alene en hel dag (kort) 8+
tvillingmor Skrevet 14. august 2013 Forfatter #5 Skrevet 14. august 2013 ok.. Ja enig meg dere.. Men i mårra skal jeg til fysioen i 1 time og da skal de får prøve og være aleina... stedattra mi er jo hjemme og men hun sover nok da så i hverstefall kan de vekke henne om det skulle skje noe... Eller så er naboene hjemme og de veit at de kan gå dit om det og er noe.. 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2013 #6 Skrevet 14. august 2013 Vi var alene hjemme fra vi begynte på skolen i første klasse. Men i dag får de jo ikke være alene hjemme før de er fylt 20 år. Helt tragisk. Anonymous poster hash: 72f63...02d Enig. Var ikke noe SFO på den tiden. Jeg var som regel med kamerater, og vi var hjemme hos enten meg eller dem. Fra vi var 7 år gamle. Pleide å lage litt mat, leke osv. Men dagens barn... Eller rettere sagt dagens foreldre..! Hysteriske folk. Anonymous poster hash: bf178...6b9 3
AnonymBruker Skrevet 14. august 2013 #7 Skrevet 14. august 2013 Når kan de være hjemme alene mens man er på kino? Forutsetter selvsagt at man reiser rett til og fra, og at man ser en film som går relativt tidlig. Anonymous poster hash: 38b44...a39
Tibbie Skrevet 14. august 2013 #8 Skrevet 14. august 2013 ok.. Ja enig meg dere.. Men i mårra skal jeg til fysioen i 1 time og da skal de får prøve og være aleina... stedattra mi er jo hjemme og men hun sover nok da så i hverstefall kan de vekke henne om det skulle skje noe... Eller så er naboene hjemme og de veit at de kan gå dit om det og er noe.. Jeg syns det høres helt greit ut. De er gamle nok til å vite hvordan ting fungerer og til å vite hvor du er og at du kommer tilbake. Jeg tror absolutt to gutter på 7 år klarer å passe på seg selv en times tid (spesielt om de har TV eller TV-spill )
Ulrikke Skrevet 14. august 2013 #9 Skrevet 14. august 2013 Datteren min var alene mens vi var i butikken osv fra hun akkurat hadde fylt 6 år. Da var hun nesten halvveis i 1.klasse. Våren i 1.klasse gikk hun hjem fra skolen/SFO, låste seg inn og var hjemme i opp til en halvtime før vi kom hjem. Stor stas. I løpet av 2.klasse var hun mer og mer alene og ville oftere og oftere gå hjem og være alene. Hun har styrt det selv, det er ikke noe vi har presset fram. Hun har vært alene i 2-3 timer uten problemer. I morgen begynner hun i 3.klasse, og vi fortsetter nok som vi har gjort. Hun velger å være hjemme alene, så da regner jeg med at hun er komfortabel med det. Vi har mer utfordringen nå med hva hun kan gjøre/hvor hun kan gå/hvor mye besøk osv mens vi ikke er hjemme... Så lenge ungene er komfortable med det, ville jeg ha prøvd! 1
tvillingmor Skrevet 14. august 2013 Forfatter #10 Skrevet 14. august 2013 Grunnen til at jeg har vært litt skeptisk til dette før er for at jeg har tvilling gutter og vet at det lett kan spille opp hverandre og jeg vet ikke om de kan finne på ting som ikke er låv.. Men sålangt har det gått veldig bra.. trur vi fortsetter meg og prøve oss litt frem. Lurer på og kjøpe en enkel mobiltelefon med ring kontantkort som jeg kan ha liggende hjemme om det skuller være noe så får de tak i oss..
Lemming Skrevet 16. august 2013 #11 Skrevet 16. august 2013 Det med telefon høres lurt ut! "før i tiden" hadde jo alle fasttelefon, så om man var alene hjemme hadde man som regel mulighet til å ringe foreldre på jobb el.l. Når det gjelder alder og når barna kan være alene synes jeg det er vanskelig å sette tall på det. Det kommer jo an på så mange ting, hvor modne er guttene? Har de noen de kan gå til om det er noe (Du nevner naboer, så da er det jo voksne i nærheten de kan kontakte hvis det er noe)... Dine er tvillinger, så de kan kanskje spille hverandre opp og finne på fant? Men samtidig betyr det jo at de har hverandres selskap, noe som e positivt!! Trygghet i hverandre:) 1
Jade Skrevet 16. august 2013 #12 Skrevet 16. august 2013 (endret) Når barn er alene hjemme, så synes jeg det er viktig (for oss ihvertfall) å ha "fast"telefon hjemme (vi har IP-telefon). Med ledning. Altså ikke en som må lades opp, men som står fast på et bord/kommode. På den måten kan de alltid ringe ut, og jeg kan alltid få tak i den hjemme. Vi har også hurtigtaster til oss og slektninger. Det er noe herk med mobiltelefoner og trådløse telefoner som lader ut, og som en ikke finner. Husk også å lære de nødnumre. en-en-null - ikke hundre-og-ti (kan forvirre når en skal taste numrene og er stresset). Og adressen deres. Bra med naboer som de kan gå til! Endret 16. august 2013 av Jade
AnonymBruker Skrevet 16. august 2013 #13 Skrevet 16. august 2013 Sønnen min begynte å være alene hjemme i andre halvdel av første klasse. Han tok da skolebussen hjem kl 14, og var da alene hjemme i en time, halvannen. Kjøpte mobiltelefon til ham slik at han kunne ringe oss når han var vel hjemme, siden vi ikke har fasttelefon. Man ser jo an typen barnet er også. Min sønn har alltid vært moden og pliktoppfyllende, og var klar over hva han skulle gjøre dersom ulike situasjoner oppstod når han var alene hjemme. Nå har han begynt i 3. klasse, og har begynt å sykle til skolen selv om morgenen og hjem igjen etterpå. Er da hjemme en liten time om morgenen og et par timer etter skolen. Går helt strålende. Anonymous poster hash: d268d...d47
tvillingmor Skrevet 22. august 2013 Forfatter #14 Skrevet 22. august 2013 Hus telefon som i fast telefon er uaktuelt siden vi og har ei på 15 som sist vi hadde det satt i telefonen heile tia:( men en enkel mobil som er lett og skjønne seg på er nok løsningen. Unger for tiden er veldig teknisk innstilt så og lære de og bruke den er nok ikke ett problem
Millimani Skrevet 22. august 2013 #15 Skrevet 22. august 2013 Alene i kortere perioder, f.eks. mens man er på butikken: fra 6-7 år Alene et par timer etter skolen: fra 8-9 år Alene en hel kveld uten tilsyn: fra 11-12 år Alene en hel dag/flere dager: fra 14-15 år Anonymous poster hash: c5cb9...ad7 Denne synes jeg var veldig god. Men den alene hele dagen/flere dager må jo være at noen er der om natta mener jeg. Men det er kaskje det denne mener også... Vi hadde dagmamma fram til jeg var 9 år, men det var fordi jeg hadde ei yngre søster som ikke gikk i barnehagen. Hun begynte i barnehagen da jeg var 9 år. Da var jeg alene hjemme i opptil fire-fem timer, men som regel sammen med ei venninne, - og jeg hadde en nabo jeg gikk til hvis det var noe. Jeg var gjerne alene mens mamma og pappa var på butikken da fra jeg var 7 år, noe jeg syntes var helt ok. Siden jeg har ei søster som er seks år yngre enn meg så hadde vi barnevakt om kveldene som hjalp oss med henne, og etter at hun hadde lagt seg så gikk barnevakta hjem og jeg klarte meg selv. Gikk å la meg litt etter at barnevakta gikk. Men det var fra jeg var ca 11 år. Ei venninne fikk lov å være hjemme alene fra samme tid som meg, men hun var som regel med meg hjem hver dag i 1. og 2. klasse. Da hun begynte å være alene hjemme hos seg selv etter skolen, hadde hun alltid med seg ei av venninnene sine, og klare regler fra foreldrene for hva som var lov og ikke. Hun kunne da være alene i opptil fem timer. Det er som noen nevner at det kommer også an på modenhet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå