AnonymBruker Skrevet 14. august 2013 #1 Skrevet 14. august 2013 Jeg skal på blåbærtur for første gang ever, og aner ikke hvordan man lager syltetøy av det... Kan. Noen hjelpe med en lett oppskrift? Fant noen når jeg googlet, men syntes de var så innviklede, med "prøv deg frem" og ca mål og tider og alt det der..... Og hva er egentlig forskjellen på syltetøy, frystøy (?) og rørte bær?????Anonymous poster hash: 9f25b...182
kalinka85 Skrevet 14. august 2013 #2 Skrevet 14. august 2013 Hjelpes! Ha bæra i en bolle, smak til med sukker, rør rundt! Tilsett frysepulver etter anvisning på posen hvis du skal fryse det. Alt det lages problemer av!
AnonymBruker Skrevet 14. august 2013 #3 Skrevet 14. august 2013 Syltetøy er kokt, rørte bær er bare rørt med litt sukker, rørte bær som fryses ned er frysetøy Se her er en eide med de superenkleste oppskriftene - http://norsknettskole.no/fag/ressurser/itstud/v00/Ville_ber/Oppskrifter2a.html Anonymous poster hash: d8dbd...430
AnonymBruker Skrevet 14. august 2013 #4 Skrevet 14. august 2013 Hjelpes! Ha bæra i en bolle, smak til med sukker, rør rundt! Tilsett frysepulver etter anvisning på posen hvis du skal fryse det. Alt det lages problemer av! Ikke alle som er vokst opp med matauk på høsten - har en ikke tatt vare på bær før er det ikke rart en blir litt usikker Anonymous poster hash: d8dbd...430 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2013 #5 Skrevet 15. august 2013 Jeg skal på blåbærtur for første gang ever, og aner ikke hvordan man lager syltetøy av det... Kan. Noen hjelpe med en lett oppskrift? Fant noen når jeg googlet, men syntes de var så innviklede, med "prøv deg frem" og ca mål og tider og alt det der..... Og hva er egentlig forskjellen på syltetøy, frystøy (?) og rørte bær?????Anonymous poster hash: 9f25b...182 Vel, du kan enten koke bær med sukker (syltetøy), røre råe bær med sukker (rørte bær). Om du rører blir smaken mer som bær slik de er når du plukker dem fra tua, om du forstår? Om du koker mister de litt av friskheten, men får også en egen dybde. Smak og behag her altså! Om du rører så MÅ du fryse. Gjerne i plastposer, det er plassbesparende og enkelt. Ha nok i hver pose til 2-3 dagers forbruk - rørt sylte er ferskvare! Du KAN bare mose bær og pektin til konstistens er ok (for å få det stivt slik at det ikke blir helt rennende blåbær), men de fleste foretrekker naturligvis sukker i. Bare putt litt og litt i og smak. Når du syns det er godt er det nok sukker. Ikke verre (eller enklere) enn det. Om du koker kan du enten hermetisere eller fryse. Om du hermetiserer må du ha oppskrift og riktig koketid, sukkermengde og steriliserte glass (kan jeg lite om), men om du fryser er oppskrifta som for rørte: putt sukker i til du (og barna) syns det smaker ok. Kok til sylten er "syltete" (slik du liker den på skiva) når du tar en ts over på et fat og avkjøler. Slik blir den nemlig. Blåbær kan bli litt tamt i store mengder. En klassisk (og god) kombinasjon er sitron og blåbær eller blåbær og vanilje. Da putter du sitronskall (revet) eller vaniljesukker/vaniljeessens etter smak i sylta, rett og slett. (lag en liten prøveporsjon for å sjekke om det er noe dere liker). Håper det var til hjelp. Anonymous poster hash: 73b2f...383
Kladd Skrevet 16. august 2013 #6 Skrevet 16. august 2013 Selv bruker jeg å røre bæra med sukker og litt frysepulver (MYE mindre enn det som står på pakken - synes det gir en ekkel bismak) før jeg fryser ned i små plastposer. Synes dette er enklest og best! Hvis du synes syltetøyet er litt for rennende etter å ha tint det, så la det stå i en åpen skål i kjøleskapet, så blir det litt tørrere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå