AnonymBruker Skrevet 14. august 2013 #1 Skrevet 14. august 2013 vi prøver å tilvenne fast føde og bruker da middagsglass. Det kjedelige er at han spiser et par skjeer hver dag av den, men så må den kastes. (kan ikke brukes etter tre dager ). Dette blir jo utrolig dyrt. hvordan tilvente dere mat uten å kaste alt for mye mat?? kan glassene porsjoneres og fryses ned i porsjoner? Anonymous poster hash: 56081...fa6
AnonymBruker Skrevet 14. august 2013 #2 Skrevet 14. august 2013 Hmm, kan det være en idé å bare mose litt av det du har til middag i stedet? Anonymous poster hash: 8bcc5...a0e 7
AnonymBruker Skrevet 14. august 2013 #3 Skrevet 14. august 2013 Hvorfor ikke server av middagen som blir laget til de voksne? Mye enklere, sunnere og billigere! Anonymous poster hash: 15485...444 6
Gjest vilma2000 Skrevet 14. august 2013 #4 Skrevet 14. august 2013 Fordel glasset på et isbit-brett og frys ned. På den måten kan du tine små porsjoner når du trenger det. 7
Gjest Magdalene Skrevet 14. august 2013 #5 Skrevet 14. august 2013 Hvorfor ikke server av middagen som blir laget til de voksne? Mye enklere, sunnere og billigere!Anonymous poster hash: 15485...444 Signerer! Det er jo bare å ta av en potet, litt grønnsaker etc.. 3
AnonymBruker Skrevet 14. august 2013 #6 Skrevet 14. august 2013 Gi ungen en skumpinne og la ham spise den selv. Fint for motorikken og for å bli vant til myk mat (skumpinnene løser seg raskt opp og blir myke som grøt) http://www.skumpinner.no/ Anonymous poster hash: 2353e...fbf 3
Gjest Magdalene Skrevet 14. august 2013 #7 Skrevet 14. august 2013 Gi ungen en skumpinne og la ham spise den selv. Fint for motorikken og for å bli vant til myk mat (skumpinnene løser seg raskt opp og blir myke som grøt)http://www.skumpinner.no/Anonymous poster hash: 2353e...fbf Men det tilvender jo ikke ungen fast føde. De er jo totalt uten næring.
AnonymBruker Skrevet 14. august 2013 #8 Skrevet 14. august 2013 Men det tilvender jo ikke ungen fast føde. De er jo totalt uten næring. Det er ikke mye næring i dem nei, det er jo mest luft. Men næringsinnholdet er ikke hovedsaken her. Og de tilvenner ungen fast føde; de er harde når de puttes i munnen men løser seg raskt opp så det er ikke fare for at ungen setter noe i halsen. Når de løser seg opp får de ca samme konsistens som innholdet i middagsglass. Anonymous poster hash: 2353e...fbf 1
Kissin Skrevet 14. august 2013 #9 Skrevet 14. august 2013 Det er ikke mye næring i dem nei, det er jo mest luft. Men næringsinnholdet er ikke hovedsaken her. Og de tilvenner ungen fast føde; de er harde når de puttes i munnen men løser seg raskt opp så det er ikke fare for at ungen setter noe i halsen. Når de løser seg opp får de ca samme konsistens som innholdet i middagsglass. Anonymous poster hash: 2353e...fbf Poenget med å gi baby fast føde er jo at babyen skal kjenne nye smaker, konsistenser og lære å spise. Det får man ikke gjort med en skumpinne som ikke smaker noe særlig. Til spørsmålet til ts: Når vi begynte med fast føde gav vi søtpotetmos. Dampes og moses med stavmixer og kan fryses ned i terninger. I tillegg kjøpte jeg hirsegrøt (fra Holle) og blandet i sviske (også laget selv). Det er faktisk lite tidkrevende og mye billigere. Her er en blogg med fine enkle oppskrifter til å begynne med: http://barebarnemat.blogspot.no Hun som skriver bloggen har tatt en pause, så hun oppdaterer ikke lenger, men oppskriftene ligger der 1
Sunshine Skrevet 14. august 2013 #10 Skrevet 14. august 2013 Under tilvenningen brukte vi ikke middagsglass men lagde mat selv som jeg frøs ned på isterningbrett. Noen dager ble det moste grønnsaker fra vår egen middag. Det finnes jo også små glass for smakstilvenning som du kan dele i to, eller dele utover isterningbrett og fryse.
AnonymBruker Skrevet 14. august 2013 #11 Skrevet 14. august 2013 Poenget med å gi baby fast føde er jo at babyen skal kjenne nye smaker, konsistenser og lære å spise. Det får man ikke gjort med en skumpinne som ikke smaker noe særlig. Du står fritt til å være uenig, men nå ber TS om råd og jeg skriver det som fungerer for oss. Babyen lærer å spise av skumpinner, og den blir kjent med forskjellige konsistenser. Og den har det gøy. De smaker ikke stort, men hva så? Babymat på glass smaker ikke stort det heller. Hva er greia med all denne negativiteten? Anonymous poster hash: 2353e...fbf
Sunshine Skrevet 14. august 2013 #12 Skrevet 14. august 2013 Du står fritt til å være uenig, men nå ber TS om råd og jeg skriver det som fungerer for oss. Babyen lærer å spise av skumpinner, og den blir kjent med forskjellige konsistenser. Og den har det gøy. De smaker ikke stort, men hva så? Babymat på glass smaker ikke stort det heller. Hva er greia med all denne negativiteten? Anonymous poster hash: 2353e...fbf Som Kissin sa: Halve poenget med tilvenning er å venne barnet til ulike smaker og konsistenser. De har et smaksvindu fra de er 4 mnd og det er utrolig dumt å ikke benytte seg av dette. Og jo, babymat på glass smaker akkurat det som er i glasset: Gulrot, søtpotet, poteter osv. Det er masse smaker for et barn som bare har drukket melk. Om du bare gir skumpinner lærer du barnet ditt bare å spise en ting som ikke smaker noe som helst. Skumpinnene ble hos oss brukt til snacks når barnet var større og hadde begynt å spise på egenhånd. Ta en prat med helsesøster så tipper jeg du får høre det samme.
AnonymBruker Skrevet 14. august 2013 #13 Skrevet 14. august 2013 Som Kissin sa: Halve poenget med tilvenning er å venne barnet til ulike smaker og konsistenser. De har et smaksvindu fra de er 4 mnd og det er utrolig dumt å ikke benytte seg av dette. Og jo, babymat på glass smaker akkurat det som er i glasset: Gulrot, søtpotet, poteter osv. Det er masse smaker for et barn som bare har drukket melk. Om du bare gir skumpinner lærer du barnet ditt bare å spise en ting som ikke smaker noe som helst. Skumpinnene ble hos oss brukt til snacks når barnet var større og hadde begynt å spise på egenhånd. Ta en prat med helsesøster så tipper jeg du får høre det samme. Ja, nettopp. Nye smaker og konsistenser. Skumpinner er harde når de puttes i munnen, og blir myke som grøt ganske raskt. De smaker ikke mye, men de er ikke helt smakløse. Jeg har heller ikke skrevet at man bare skal gi barnet skumpinner. Og nei, helsesøster sier ikke det samme. Hun er faktisk enig med meg. Anonymous poster hash: 2353e...fbf
Sunshine Skrevet 14. august 2013 #14 Skrevet 14. august 2013 Ja, nettopp. Nye smaker og konsistenser. Skumpinner er harde når de puttes i munnen, og blir myke som grøt ganske raskt. De smaker ikke mye, men de er ikke helt smakløse. Jeg har heller ikke skrevet at man bare skal gi barnet skumpinner. Og nei, helsesøster sier ikke det samme. Hun er faktisk enig med meg. Anonymous poster hash: 2353e...fbf Du skrev ingenting om at du gav noe annet, og da endrer saken seg helt. Det regner jeg med at du forstår. 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2013 #15 Skrevet 14. august 2013 Du skrev ingenting om at du gav noe annet, og da endrer saken seg helt. Det regner jeg med at du forstår. Hvorfor skal jeg skrive i detalj hva jeg gir ungen min? Hun lærer motorikk og om nye konsistenser ved å spise en skumpinne i ny og ne, jeg har aldri påstått at hun får all sin næring derfra. Når jeg skriver "næringsinnholdet er ikke hovedsaken her" og vektlegger andre fordeler er det underforstått at hun selvsagt får annet å ete enn kun skumpinner. Alle vil jo gi babyen sin næringsrik mat. Hele poenget er at TS sin unge trenger noe som er lystbetont, og det er moro og lærerikt for en baby å spise selv. Så blir det forhåpentligvis lettere for TS å gi ungen resten av middagsglasset etterpå. Anonymous poster hash: 2353e...fbf 1
Sol79 Skrevet 14. august 2013 #16 Skrevet 14. august 2013 (endret) Min baby likte ikke skumpinnene. Han bare holdt rundt de helt til de smeltet i hånden hans, også ble det et strev og få vasket det bort siden det blir som lim. Hele ungen stinket mais resten av dagen også, så her gikk de ganske fort i søpla. Endret 14. august 2013 av Sol79 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2013 #17 Skrevet 14. august 2013 Min baby likte ikke skumpinnene. Han bare holdt rundt de helt til de smeltet i hånden hans, også ble det et strev og få vasket det bort siden det blir som lim. Hele ungen stinket mais resten av dagen også, så her gikk de ganske fort i søpla. Hehe, jeg kjenner til det der ja. Jenta gnagde litt på den første pinnen med en skeptisk mine og holdt den i hånda til den smeltet som du beskriver, og til slutt slapp hun den klissete klumpen på gulvet etter å ha klint den på klærne. Hadde ikke trodd det var mulig å grise så mye med en sånn. Men det gikk heldigvis ikke lang tid før hun likte den spennende, nye konsistensen. Anonymous poster hash: 2353e...fbf
Sushi Skrevet 15. august 2013 #18 Skrevet 15. august 2013 Gi ungen vanlig mat. Det er jo det han skal venne seg til å spise. Mos med gaffel/stavmikser eller bruk BLW-metoden.
miramis Skrevet 17. august 2013 #19 Skrevet 17. august 2013 Hmm kanskje å gidde å lage ordentlig mat til ungen hadde vært bedre? Da støtter man ikke drittselskap som Nestlè. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå