AnonymBruker Skrevet 14. august 2013 #1 Skrevet 14. august 2013 Jeg har vært skikkelig stiv i både nakken og skuldrene i det siste, mye pga sittestillende arbeid og masse stress. Pleier som regel å ha litt "knuter" i skuldrene og har hatt det siden jeg var tenåring, men nå er det verre enn normalt og det prikker i overarmene og nakken, og jeg har mye hodepine. Når jeg klemmer på disse knutene kjenner jeg det brenner hele veien fra hårrøttene til fingerspissene, og de er harde som stein. Jeg har også stive muskler og antydning til knuter rundt halebeinet og korsryggen, det har jeg ikke hatt før. Akkurat nå har jeg ikke råd til massasje/fysioterapi, og har egentlig ikke tid til det heller, så lurer på om noen har tips til øvelser jeg kan gjøre hjemme for å løsne opp litt? Anonymous poster hash: 69432...97e
Gjest iGirl Skrevet 14. august 2013 #2 Skrevet 14. august 2013 hold opp hendene (som om noen sier "hands up" til deg) og press skulderbladene mot hverandre. Hold i 30 sekunder, gjør dette en gang hvert 30. min
karella Skrevet 14. august 2013 #3 Skrevet 14. august 2013 Tøy brystmuskulene! Hold hendene bak ryggen, hold strekken i 2-3 minutter. Gjør det cirka 1 gang i timen. Da hjelper det med å holde skuldrene tilbake, som gjør at nakken ikke blir så stram. Ikke dra eller tøy for voldsomt på nakkemusklene. Prøv dette: Stå oppreiset og bøy hodet forsiktig til venstre. La din høyre arm gå nedover mot gulvet. Legg din venstre hånd forsiktig på den høyre siden av hodet uten å dra. Hold den forsiktig der og la din høyre arm gå sakte ned mot gulvet og hold den i noen sekunder. Gå sakte oppover igjen. Gjør det samme på motsatt side.
karella Skrevet 14. august 2013 #4 Skrevet 14. august 2013 Pass på holdningen din også. Sitt rett og hold haken inn. Hvis du kan stå ved pulten din så gjør det så mye du kan.
Gjest Heartbeat Skrevet 14. august 2013 #5 Skrevet 14. august 2013 (endret) Dra i tungen, så langt du klarer., Bruk begge armene og lag sirkelbevegelser på begge sidene av kroppen., fram , rundt og bakover. Hold i hodet og dra det mot den ene sidenav skulderen, og hold, mens du kjenner at det strekker i nakkemusklene. Gjør tilsvarende på andre siden av hodet. Etterpå bøyer du hodet frem og holder begge hendene over bakhodet, trykk hardt, mens du kjenner musklene strekke seg i nakken. Hold en stund, slapp av. Gjenta noen ganger. Kjenn etter når du sitter og ser på tv at du ikke strammer tungen opp i ganen. Øv deg på å slappe av i skuldrene, tungen og kjevene og nakken. Ofte vet vi ikke selv at vi er anspente. Endret 14. august 2013 av Heartbeat
AnonymBruker Skrevet 14. august 2013 #6 Skrevet 14. august 2013 Jeg har vært skikkelig stiv i både nakken og skuldrene i det siste, mye pga sittestillende arbeid og masse stress. Pleier som regel å ha litt "knuter" i skuldrene og har hatt det siden jeg var tenåring, men nå er det verre enn normalt og det prikker i overarmene og nakken, og jeg har mye hodepine. Når jeg klemmer på disse knutene kjenner jeg det brenner hele veien fra hårrøttene til fingerspissene, og de er harde som stein. Jeg har også stive muskler og antydning til knuter rundt halebeinet og korsryggen, det har jeg ikke hatt før. Akkurat nå har jeg ikke råd til massasje/fysioterapi, og har egentlig ikke tid til det heller, så lurer på om noen har tips til øvelser jeg kan gjøre hjemme for å løsne opp litt? Anonymous poster hash: 69432...97e Har ikke tid? Du må ta deg tid. Kroppen din protesterer. Jeg var selv mye plaget av muskelknuter i tenårene og tidlig i 20-årene. Har ingen plager lenger, men det som hjalp meg med umiddelbar effekt da, var hard kondistrening. Spenningene forsvant som dugg for solen. Anonymous poster hash: 6ac5c...fa2
Gjest Houdini Skrevet 15. august 2013 #7 Skrevet 15. august 2013 For meg hjalp det å gape skikkelig opp. Var som om det løsnet opp en god del.
AnonymBruker Skrevet 15. august 2013 #8 Skrevet 15. august 2013 Tusen takk for råd alle sammen Tok meg et par PC-frie dager og gikk flere lengre turer i marka, og det hjalp masse. Nå skal jeg teste ut alle øvelsene! Lurer på om jeg kanskje må bite i det sure eplet og skaffe meg ny madrass også, kjenner at jeg er ekstra ille når jeg våkner så den er sikkert feil for meg, evt bare utslitt. AB#6: du har rett og jeg er helt enig med deg, men jeg står midt oppi flytting, to jobber og studiestart akkurat nå, så det er ikke nok timer i døgnet til noe som helst. Roer seg heldigvis snart, så da får jeg unne meg en massasjetime når lønna kommer Evt høre med fastlegen min, kanskje det er billigere med fysioterapi hvis man har henvisning? Anonymous poster hash: 69432...97e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå