Gå til innhold

Fødsel!  

85 stemmer

1. 1. Hvordan forløp din fødsel?

• Normal (vaginaltPå
      62
    • Keisersnitt
      6
    • Tang
      1
    • Vakuum
      14
    • Annet?
      2

Anbefalte innlegg

Skrevet

Anonymous poster hash: 51a55...197

Hvordan var din fødsel/fødsler?

Tok de lang tid? Var babyen stor/liten?

Komplikasjoner? Hvilke?

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

TS her. Kom visst noen ekstra bokstaver øverst. Skal kun stå ''Vaginalt'', ikke ''vaginaltPå'' :fnise:

Skrevet

1. Walk in the park, 3160 gr og 49 cm i uke 41

2. Walk in the park, 3620 gr og 51 cm i uke 40

3. Walk in the park, 1310 gr og 38 cm i uke 30

4. Fra helvete, klinisk død og gjenopplivet, 3250 og 49 cm i uke 42+

Anonymous poster hash: 89e07...f95
Skrevet

Trykket på "annet"..

Katastrofesnitt i uke 34 pga navlestrengen sprakk.

Jenta var prematur, så ikke så stor av seg.

Gjest Little princess
Skrevet

Min fødsel var helt vanlig og veldig grei.

Vannet gikk kl 02 på natten og 16 timer (som føltes som 6) senere var frøkna ute.

Har ikke hatt noen komplikasjoner under/etter fødsel heller. Revnet grad 2 når babyen kom ut, men det grodde kjapt og fint så jeg la ikke merke til det egentlig.

Babyen veide 3300 og var 50 cm lang.

Å føde er helt latterlig vondt, kunne aldri forestilt meg den smerten! Men den er faktisk glemt når du får babyen på brystet. Ja, tidenes klisjé men sant ;)

Skrevet

Fødsel 1: Styrtfødsel, men likevel grei. 2,5 timer fra 4 cm. og 20 minutter pressetid. 3700 g og 50 cm. Uke 41. Litt treg hjertelyd under riene.

Fødsel 2: Ikke styrtfødsel på papiret. Fem timer fra 5 cm til babyen var ute. Helt grusomt på slutten. Tok sju minutter fra 5 cm åpning, vannet gikk og til baby var ute. Treg hjertelyd her også.

3300 g og 48 cm. Uke 39.

Anonymous poster hash: 042d6...173

Skrevet (endret)

Første:

Igangsatt uke 42+5, kjip fødsel..

22 timer fra start til slutt, 10,5t aktiv fødsel

Epidural og lystgass

Komplikasjoner: vakuum og klipp (veldig vonde sting i etterkant. Men ble helt fint)

Baby: gutt, 50 cm, 3204g, 38 cm hodeomkrets.

Andre:

Spontan fødsel uke 39+3,

11 timer fra første rie, 1t 15min aktiv fødsel (fra 3-10 cm på 45 min, vondt og effektivt)

Badekarfødsel, 3 nåler som smertestiller

Komplikasjoner: Ingen! Fantastisk fødsel! (To små rifter, noen få sting og ingen problemer i etterkant)

Baby: jente, 47 cm, 2665g, 33 cm hodeomkrets.

Endret av siebaeo
Skrevet

Helt super fødsel, overraskende grei åpningsfase uten særlige smerter. Tre timer lang utdrivingsfase da, så det var jo ganske slitsomt.

39+0, ca 9 timer fra første ri til jenta var ute. Relativt stor jente siden jeg er så lita selv, 4 kg/50 cm/36 cm hodeomkrets. Revnet litt innvendig og fikk et lite klipp, alt grodde helt fint uten problemer.

Skrevet

20 timer fra første rie. 4 timer da 4 cm. Ingen smertestillende, fødte vaginalt. Stjernekikker, presset i en evighet.. 3 pyntesting.

Hun var 49 cm , 3 kg :)

Skrevet

alle mine tre kom i termin , noen dager før ultralyd termin

1. 6 timer fra ti minutt mellom riene, fem timer med opp i tre kvarter mellom og ned i fem minutt jojo, ble klipt fordi navlestrengen var rundt halsen, noen sting , fire pressrier så var han ute , men han ble holdt igjen da de måtte klippe , 45 cm , 2,5 kg

2. fem timer fra første ri, riene startet med ti minutter mellom, jordmor tok vannet og så rett på tre pressrier og han var ute, 51 cm 3,8kg , ingen rifter eller noe

3. en time og 50 minutt fra første ri, riene startet med 4 minutter mellom, og da hadde jeg holdt igjen pressrier i 30 minutt, jeg skulle på føden, jeg nektet å føde i sykebilen, kom på føden, fikk av meg buksa,satt meg til, en pressri og hodet helt i kanten og stopp på riene , fikk to pleiere på magen for å presse og ute var ungen , vannet kom etter ungen, ingen rifter eller noe, 52 cm 4 og et kvart kg,

med de to første fikk jeg hvepsestikka eller bistikka , de 4 saltvanns eller steriltvanns paplene, to på hver side av ryggraden siden jeg bare hadde rier over korsryggen som smertelindring, ikke noe med den siste siden denne kom så fort, jeg kjente at jeg hadde rier men de var ikke vonde bare ubehagelige for en to-tre timers tid, og pressriene mine var slik at jeg så vidt rakk å trekke pusten mellom dem

jeg er lita under 160 cm

Anonymous poster hash: bcf7c...f4c
Skrevet

1: Vannavgang klokka 23 om kvelden, rier fra 5-6-tiden om morgenen. Jenta født ni timer senere, med epidural etter jordmors forslag. Veldig fin fødsel, babyen helt på gjennomsnittet av lengde/vekt. Sydde noen sting.

2: Rier fra 19-tiden om kvelden. Vondt, men ikke grisevondt (fikk nesten ikke slippe inn på sykehuset, men de ga seg da det viste seg at jeg hadde 7 cm. åpning :ler:). Bare den siste timen som var veldig intens, ellers var det overraskende lite smertefullt. Satt i badekar mye av åpningstiden, god effekt. Gutten født ca 8 om morgenen, også han helt på normalen ang størrelse. Den beste fødselen!

3: Rier fra ettermiddagen, inn på sykehuset i 23-tiden. Fikk et helt lite svømmebasseng for meg selv, men ble bare våt- det hjalp ikke på smertene. Litt bob-bob-følelser for denne fødselen, jeg ønsket epidural men gikk i den "vent litt, vent litt, nei heisann, nå er det visst for sent"-fella. Sammen med et klyster som bare virket halvveis (mareritt! Virkelig ikke noe å anbefale!) bidro det til en ganske kaotisk opplevelse. Men gutten kom ut frisk og fin klokka 10:30, 55 cm lang og 4,3 kilo. Måtte sy noen rifter etterpå.

4: Tidenes nedtur å komme på sykehuset klokka to om natta etter et døgn med rier, og få beskjed om at åpningen er 2 cm... Trøtt og utkjørt, ingen bedøvelse, jenta født 10:30 (?) om formiddagen, husker ikke så mye annet enn at mannen og jeg slåss da jeg truet med å hoppe ut av vinduet :gjeiper: Ingen rifter, bare skrubbsår.

5: Vannavgang på kvelden, barnet født kl 11:15 fire dager senere. Av og på med rier, babyen ikke festet, inn og ut av avdelinger og ørten CTG'er. Igjen ulidelig seint frem til 4 centimeter, deretter 12 timer i aktiv fødsel og 70 minutters pressing nesten uten rier. Jenta kom ut på ren viljestyrke da de truet med både vakum og tang, men det var på hengende håret. Hun hadde navlestrengen to ganger rundt halsen og en gang rundt kroppen, men var frisk og fin.

Ingen medisinske krisesituasjoner for babyene (det er jo det som er marerittet), så sånn sett har det gått helt fint. Men at det blir lettere og lettere stemmer i alle fall ikke i mitt tilfelle. Og når jeg leser igjennom lista, har jeg vanskelig for å skjønne at jeg har villet meg selv så vondt om igjen og om igjen :ler: Men uansett hvordan fødselen forløper, så er det jo en bitteliten detalj i forhold til livet som mamma, så det er definitivt verdt det!

Skrevet (endret)

Første: igangsatt pga sv.f 41+3, obligatorisk epidural og planlagt tangforløsning. 6,5 time fra de tok vannet til hun var ute. 3,9 kg, 50 cm. Revnet i hele mellomkjøttet, samt innover i skjeden. Dette ble ikke helt bra før neste fødsel 1,5 år senere.

Andre: spontan vannsildring 41+2, riestart 1,5 time senere, jenta var ute 4,5 time etter riestart. Var 1 time på sykehuset og rakk å sitte i badekaret i 15 min før pressriene kom. Helt perfekt fødsel! Jenta var 4 kg, 52 cm og jeg revnet litt innover i skjeden, samt bittelitt i arrvevet i mellomkjøttet som ikke ble sydd.

Endret av ^^Belle^^
Skrevet (endret)

Nå har jeg født to ganger da, men stemte med utg.pkt i første fødsel som endte med vakuum. Det var igangsatt fødsel 1uke over termin, fødselen gikk raskt og greitca 6 timer fra første rie til full åpning, men babyen var stjernekikker og stod fast, jeg hadde også dårlige pressrier, så jeg klarte ikke å presse han ut selv. Babyen hadde svelget en del fostervann, så han måtte ha litt starthjelp første 1/2-timen.

Jeg fikk styrtblødning når morkaka kom og mistet en del blod som gjorde meg litt medtatt et par dager. Var også en del plaget med stingene jeg måtte sy. Noen av de var trolig sydd for stramt, så var en del ubehag de første 14 dagene.

Han var 3500 og 50 cm, 36 rundt hodet.

Andre fødsel startet av seg selv, gikk veldig raskt, 1 1/2 time, og endte helt uten problemer. Revnet opp igjen der jeg ble klippet og sydd sist. Men det merket jeg svært lite til.

Babyen var 3900 gr og 51 cm, 35 cm rundt hodet.

Endret av Merlion
Skrevet

Nr 1: Vannavgang, riestart et døgn etter. Babyen ble født 16 timer fra første ri. Tangforløsning og tredjegrads ruptur. Han var 4095 g og 52 cm.

Nr 2: Igangsatt ved at vannet ble tatt og riene kom av seg selv ganske raskt. Rask og ukomplisert, babyen født på to timer fra første ri. Han var 4280 g og 53 cm.

Nr 3: Vannavgang og sterke rier. Ukomplisert og babyen født 24 minutter etter. Hun var 3978 g og 50 cm.

Skrevet (endret)

Vannavgang, 36 timer med rier, ingen smertelindring og etter fødsel måtte jeg opereres for å fjerne morkaka.

Pressrier ca 25 minutter.

Vekt 3080 og 50 cm.

Men jeg synes det gikk helt greit selv om jeg var utslitt av rier og ingen søvn :)

Endret av Sunshine
Skrevet

6 og en halv time fra vannet gikk til han var ute, pressetid på 9 min. Hadde epidural som ikke fikk tid til å virke, og doble rier så fikk aldri hentet meg inn før neste begynte. Babyen var 3775 g og 49 cm :) Fikk ikke ut alt av morkaka, men det var ikke noe som ble ordnet før i ettertid. Grei men intens fødsel.

Skrevet

Hvordan var din fødsel/fødsler?

Tok de lang tid? Var babyen stor/liten?

Komplikasjoner? Hvilke?Anonymous poster hash: 51a55...197

Den var fin... Hadde den beste jordmora på hele sykehuset tror jeg. Alle, på andre sykehus, og på helsestasjonen vêr hvem hun er virker det som, og alle virker som å ha noe bra å si om henne.

Tok 16 timer, babyen var sånn passe :) ingen komplikasjoner der og da, men fikk det i ettertid, tok fra meg omtrent hele barseltiden :(

Anonymous poster hash: f1cd2...d63

Skrevet

Første gang begynte vannet å gå kl 22 den 15., riene begynte kl 06 den 16, og hun var ute 03.34 den 17. 3030 g og 49 cm lang i uke 39+5.

Andre gang gikk vannet kl 05, riene begynte 10 minutter etter vannet gikk og hun var ute 07.18. 2760 g og 48 cm lang. Uke 40+5.

Skrevet

Oi, så mange fine svar her! :) Ser ut til at de fleste har fine vaginale fødsler.

Jeg ser så mye på "One born every minute" og blir ofte litt skremt av hvor brutalt det ser ut (er?!) med tangforløsning og den slags. Takke seg litt gode fødselsopplevelser :fnise:

Har født et barn fra før, for 1,5 år siden og skal til pers igjen om 3 mnd. Er så nysgjerrig på hvilke erfaringer andre har...

Hva slags bedøvelse får man når de må bruke tang?

TS

Skrevet

1. Walk in the park, 3160 gr og 49 cm i uke 41

2. Walk in the park, 3620 gr og 51 cm i uke 40

3. Walk in the park, 1310 gr og 38 cm i uke 30

4. Fra helvete, klinisk død og gjenopplivet, 3250 og 49 cm i uke 42+

Anonymous poster hash: 89e07...f95

Hva skjedde med nummer 4? Hva vil det si å være klinisk død? TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...