Gå til innhold

Blir man fortere feit med alderen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når jeg var "ung" altså tenåring, så var jeg alltid så slank og fin uansett hva jeg spiste og hvor lite/mye jeg beveget meg. Jeg trente aldri og var alikevell så slank.

NÅ derimot.. Funker ingenting! Jeg begynte sakte men sikkert å legge på meg og føler meg ganske lubben idag.

Jeg er i like mye aktivitet som før, spiser akkuratt som før, ingenting har forandret seg (eller jo, jeg er gift men..) Og jeg er alikevell lubben.

Jeg prøvde å være sunnere og slanke meg. Jeg gikk en times turer hver dag, spiste sunnere og var i mye aktivitet, og jeg ble ikke slankere, vekta gikk ikke ned og jeg holdt på i flere mnd.

Hva er det som skjer? er det alderen (midten av 20) eller ?

Videoannonse
Annonse
Gjest *MaggieQ*
Skrevet

Ingen tvil om at en slipper lettere unna med mat når en er yngre. Når kroppen vokser og utvikler seg så bruker den mer energi. Når den blir eldre så fornyer ikke cellene seg like mye og kroppen krever mindre energi enn da den var yngre og vokste.

Når det er sagt så er jeg mer fit og veier mindre nå enn da jeg var 18. Kosthold og trening har alt å si uansett alder, men at du må legge litt mer innsats nå enn da du var yngre er nok ganske riktig.

Skrevet

Åja, det blir verre og verre dessverre. Etter 25 har jeg lest. Merket det selv også fra midten av 20-årene, det krevde mer for å holde fasongen. Nå, etter 30 kommer de første cellulitene enda jeg spiser sunnere enn noen sinne og trener like mye (eller mer!) for å forsøke å se ok ut. Grrr, så irriterende! Men sånn er livet dessverre ;) Man må bare tilpasse kosthold og treningsmengde ut i fra at endringene, og håpe på det beste...

Anonymous poster hash: f539d...623
Skrevet

Jeg hadde friår etter vgs hvor jeg syklet til jobb pluss jobbet på lager som er fysisk krevende. Gikk ned masse i vekt. Året etter hadde jeg kontorjobb og fått meg bil og derfor kjørte over alt. Gikk opp 12 kg på ett år... Kostholdet var det samme.

Selvfølgelig er en del av grunnen hormoner og forbrenninga som gjør at man blir fortere feit, men som "voksen" så lever man ofte svært svært stillesittende. Det stemte i alle for meg at forskjellen på fysisk aktiv jobb + gåing hver dag, og kjøring overalt + kontorjobb utgjorde om jeg holdt vekta eller gikk opp i snitt 0.5 kg i uka.

Anonymous poster hash: e3416...adf
Skrevet

Jeg merket stor endring fra sånn ca midten av tredveårene. Det kreves enormt mye mer å holde seg slank og fit nå som jeg er 42 enn da jeg var yngre. Sånn er vel livet, tenker jeg. :)

Anonymous poster hash: ad1ad...4c4
Gjest Conradine
Skrevet

Det er ikke lett å gå ned i vekt. Dersom det hadde vært lett så hadde det ikke vært så mange som sliter med vekten. Og verre blir det etter hvert som man blir eldre.

Aktivitet er alfa omega for å få en bra figur og vi sitter altfor mye i ro. Vi kjører overalt, mange av oss sitter på kontor og vi sitter ofte i stolen etter at vi kommer hjem fra jobb.

Tidligere kunne jeg spise kaker, lyst brød og trente knapt ... Nå spiser jeg veldig sjeldent kaker, så og si aldri lyst brød og jeg trener masse. Trener på treningssenter 4 ganger i uken og går/sykler/løper hver dag. Allikevel så sitter kiloene fastere enn tidligere. Har innfunnet meg med at sånn er det blitt og sånn vil det nok fortsette resten av livet.

Det å trene gir meg allikevel mye i form av ekstra overskudd og en fastere kropp - så det skal jeg fortsette med så lenge jeg er i stand til det. En på senteret mitt feiret nettopp 90-årsdagen sin på senteret :danse: sprek som bare det. Sånn vil jeg og bli !

• Liker 1
Skrevet

Insulinsensitiviteten endrer seg med alderen. I tillegg er det andre hormonelle endringer og spesielt kjønnshormoner minsker. For kvinner er det aller mest utslagsgivende post menopause.

Gjest Gresshoppesang
Skrevet

Jeg var rett og slett mer aktiv da jeg var yngre. Merker godt at barna blir store og at det bare av den grunn blir mindre aktivitet på meg. Har mistet mye av rastløsheten bare de siste fem årene.

Går fort ned i vekt når jeg har aktive perioder. Har ressonert meg fram til at jeg forbrenner mer pga økt aktivitet og spiser mindre fordi jeg lett glemmer det.

Har passert 40.

Skrevet

Ja, dessverre.

Og etter femti begynner mye av muskelmassen å omdannes til fett - derfor viktig å trene styrke gjennom hele livet.

Anonymous poster hash: 4367a...15c

Gjest Gresshoppesang
Skrevet

Men er det ikke sånn at basalforbrenningen bare går ned ca 1% for hvert tiende år etter at man har fylt 20?

Gjest Gresshoppesang
Skrevet

Så da, for meg, la oss si at basalforbrenningen var 1500 da jeg var 20, har nå behov for 30 kcal færre pr dag nå som jeg har fylt 40.

Gjest Gresshoppesang
Skrevet

Siden jeg helt sikkert veier fem kilo mer nå enn da jeg var 20, går jeg sikkert i null. :)

Skrevet

Ja, dessverre.

Og etter femti begynner mye av muskelmassen å omdannes til fett - derfor viktig å trene styrke gjennom hele livet.

Anonymous poster hash: 4367a...15c

Muskler kan ikke bli til fett og vice versa. En kan dog miste muskelmasse av å sulte seg, eller ikke bruke musklene. Kroppen kvitter seg med det den ikke trenger.

Man er sannsynligvis mer stillesittende jo eldre man blir, kombinert med at kroppen er mer villig til å lagre fett så har du samme effekt du beskriver.

Men er det ikke sånn at basalforbrenningen bare går ned ca 1% for hvert tiende år etter at man har fylt 20?

I såfall er dette et estimat. Forbrenning varierer hele tiden og de aller fleste er rimelig vektstabile hele livet. Imidlertid vil hormonelle endringer påvirke mengden kroppsfett og muskelmasse over tid. Derfor kan man gjerne se stadig nedadgående energiforbruk over tid.

Gjest Gresshoppesang
Skrevet

Muskler kan ikke bli til fett og vice versa. En kan dog miste muskelmasse av å sulte seg, eller ikke bruke musklene. Kroppen kvitter seg med det den ikke trenger.

Man er sannsynligvis mer stillesittende jo eldre man blir, kombinert med at kroppen er mer villig til å lagre fett så har du samme effekt du beskriver.

I såfall er dette et estimat. Forbrenning varierer hele tiden og de aller fleste er rimelig vektstabile hele livet. Imidlertid vil hormonelle endringer påvirke mengden kroppsfett og muskelmasse over tid. Derfor kan man gjerne se stadig nedadgående energiforbruk over tid.

Men se stort på det. Dersom mitt basalbehov gikk ned med så mye som 5% for hvert tiår, så ville jeg ha hatt bruk for 150 kcal mindre nå enn for 20 år siden. Det er ikke så voldsomt mye, det heller?

Tror du ikke årsaken til at det blir vanskeligere å holde vekten når man eldes, kommer av at man er mindre i aktivitet? Rett og slett hovedfaktoren? Og med mindre aktivitet, svekkes musklene og svekkede muskler fører til at man har enda mindre behov for matinntak?

Skrevet

Æsj. Gruer meg til jeg kommer i overgangsalderen, kjenner jeg. Håper det er lenge til, selvom jeg snart er 42. :fnise:

Anonymous poster hash: ad1ad...4c4
Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Hos meg skjedde vektendringene i slutten av 30-årene. Nå må jeg trene hardere og tenke mer på maten jeg putter i meg. Men fortsatt slank.

I 40-åra kan man fint trene seg opp og man har fortsatt stor effekt av trening. I 50-årene, er det vanskeligere å trene seg opp, men man klarer fint å vedlikeholde formen. Ergo tren som pokker når du er i 40-årene.

Skrevet

Men se stort på det. Dersom mitt basalbehov gikk ned med så mye som 5% for hvert tiår, så ville jeg ha hatt bruk for 150 kcal mindre nå enn for 20 år siden. Det er ikke så voldsomt mye, det heller?

Tror du ikke årsaken til at det blir vanskeligere å holde vekten når man eldes, kommer av at man er mindre i aktivitet? Rett og slett hovedfaktoren? Og med mindre aktivitet, svekkes musklene og svekkede muskler fører til at man har enda mindre behov for matinntak?

Jeg skrev jo noe om det i innlegget du siterte (svaret til brukeren over), men aktivitet har ikke effekt på "basalforbrenningen". Forbrenningen er stortsett delt opp i tre: Hvileforbrenning, termisk effekt, og aktivitet. Matinntak og restitusjon/oppbygnings-prosesser har en innvirkning på hvileforbrenningen, og fordøyelsen har en termisk effekt som varierer med mengde og næringstoff. Aktivitet varierer med aktivitet. Det er selvsagt ikke helt uavhengige av hverandre, men jeg tipper at en ikke vet 100% hvordan alt dette fungere. Man har gjerne bare veldig sterke og sannsynlige teorier. Det er sannsynligvis også individuelt.

Jeg vet at under fagfeltet epigenitikk er det mye spennende forsøk og studier på gang. Har dessverre ikke hatt anledning til å sette meg for mye inn i det, men det finnes garantert noen som blogger om dette for andre enn genforskere.

Selv tror jeg at hormoner og deres effekt er hovedgrunnen til at man ofte har lettere for å legge på seg når en blir eldre. Og gjerne også preferansene. Eldre folk har en tendens til å foretrekke søte ting. Blant eldre (70+) vil jeg tippe at underernæring er vel så vanlig som overvekt.

Gjest Gresshoppesang
Skrevet

Jeg skrev jo noe om det i innlegget du siterte (svaret til brukeren over), men aktivitet har ikke effekt på "basalforbrenningen". Forbrenningen er stortsett delt opp i tre: Hvileforbrenning, termisk effekt, og aktivitet. Matinntak og restitusjon/oppbygnings-prosesser har en innvirkning på hvileforbrenningen, og fordøyelsen har en termisk effekt som varierer med mengde og næringstoff. Aktivitet varierer med aktivitet. Det er selvsagt ikke helt uavhengige av hverandre, men jeg tipper at en ikke vet 100% hvordan alt dette fungere. Man har gjerne bare veldig sterke og sannsynlige teorier. Det er sannsynligvis også individuelt.

Jeg vet at under fagfeltet epigenitikk er det mye spennende forsøk og studier på gang. Har dessverre ikke hatt anledning til å sette meg for mye inn i det, men det finnes garantert noen som blogger om dette for andre enn genforskere.

Selv tror jeg at hormoner og deres effekt er hovedgrunnen til at man ofte har lettere for å legge på seg når en blir eldre. Og gjerne også preferansene. Eldre folk har en tendens til å foretrekke søte ting. Blant eldre (70+) vil jeg tippe at underernæring er vel så vanlig som overvekt.

Ja. Man forbrenner mindre når man er mindre aktiv. Da er vi enige, da. :)

Skrevet

Det er ikke lett å gå ned i vekt. Dersom det hadde vært lett så hadde det ikke vært så mange som sliter med vekten. Og verre blir det etter hvert som man blir eldre.

En vektnedgang kommer an på hvor mye du vil anstrenge deg for å gå ned i vekt.

Anonymous poster hash: 53768...45f

Gjest Conradine
Skrevet

En vektnedgang kommer an på hvor mye du vil anstrenge deg for å gå ned i vekt.

Anonymous poster hash: 53768...45f

Ja, som du sier så må man anstrenge seg for å gå ned - det vil si at det selvsagt ikke er lett.

Hvis det hadde vært lett så hadde ikke så mange tjent så mye på alle mulige bøker, kurser, dietter, osv ..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...