AnonymBruker Skrevet 13. august 2013 #1 Skrevet 13. august 2013 Jeg og kjæresten skal kjøpe bolig sammen. Jeg er medlem i Tekna og kan få lån med gunstig rente hos Gjensidige. Den laveste renten er på 3,30 %, og forbeholdt førstehjemslån. I mange andre banker vil dette si lån til både første og andre bolig opp til en viss alder, men jeg finner ikke noe om at dette er ordningen hos Gjensidige. Er det noen som vet? Ingen av oss kjøper bolig for første gang, så dersom det faktisk kun er første bolig, er dette lånet utelukket for oss. Uansett så er også rente på vanlig lån god; 3,35 %. Denne gjelder imidlertid lån på inntil 75 % av boligens verdi, noe som kanskje kan være litt for lite for oss (våre nåværende banker kan gi oss inntil 85 % av kjøpesummen i lån). Men der igjen står det at Tekna-medlemmer kan søke om inntil 85 % av kjøpesummen. Noen som har prøvd, og fått det innvilget? Det står på Gjensidiges sider at på grunn av stor pågang kan behandling av lånesøknaden ta inntil 8 uker. Dette høres fryktelig lenge ut (fikk vel omtrent svar i møtet med bankrådgiveren da jeg kjøpte min første leilighet, og bekreftelse noen dager senere). Så igjen lurer jeg på om noen har erfaring med dette? Til slutt: har noen forsøkt å argumentere overfor egen bank med den lave renten man potensielt kan få, og så fått den samme renten der? Vi har ikke samme bank i dag, så en av oss bør vel uansett skifte bank, men hadde jo vært fint om ikke begge måtte. Anonymous poster hash: 5b80d...9df
AnonymBruker Skrevet 13. august 2013 #2 Skrevet 13. august 2013 Kan ikke svare på alt du spør om, men har selv Teknalån i Gjensidige. Mitt råd er å ringe og snakke med rådgiver, for ja de har det. Vi har kun forsikringskontor i byen, men de hadde bankrådgiver som var der en fang iblant og etter avtale. Vår gjorde det hun kunne for å ordne en god avtale og det tok vel knapt en uke fra hun hadde all info til lånet var signert. Vet ikke om man kan forhandle i andre banket etterpå, men kan jo prøve, vi ville bort fra vår bank så var ikke aktuelt.Anonymous poster hash: 28974...4a4
AnonymBruker Skrevet 15. august 2013 #3 Skrevet 15. august 2013 Jeg har samme greia, eller, jeg skulle forsåvidt bare flytte lånet mitt. Med en verdiøkning siden jeg kjøpte leiligheten min for 3 år siden, så ville lånet være på omtrent 70-75%. Etter fire uker fikk jeg beskjed om at jeg ikke fikk flytte lånet likevel. Det var fordi jeg ikke tjente nok, visstnok. Jeg forstår ikke hvordan banken mener at jeg ikke skal klare å betjene et lån hvor jeg betaler 4400 i mnd for tak over hodet i Bergen. Forøvrig vet jeg at det ofte er de to første hjemmene deres når det er snakk om "førstehjemslån". Slik er det iallfall i min bank. Anonymous poster hash: 5001d...b15
AnonymBruker Skrevet 17. august 2013 #4 Skrevet 17. august 2013 Takk for svar begge to. Ja, jeg kan jo ringe dem og høre. Når jeg ser etter, ser jeg faktisk at det står at Gjensidiges kontor i min by kan hjelpe med "forsikring, bank, fondssparing og pensjon", så da har de kanskje bankrådgiver der også. Kan jeg spørre hvor mye du tjener (#3) og/eller hvor mye lån du har i forhold til inntekt, siden de mente at du tjente for lite? Anonymous poster hash: 5b80d...9df
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2014 #5 Skrevet 25. februar 2014 Gammel tråd, men den passer til humøret: Vi er Tekna-medlemmer på husjakt, og nå viser det seg at Gjensidige har gitt oss et verdiløst finansieringsbevis. Lånesummens øvre grense var god, og vi trodde vi kunne by på hus i dag, men så viser det seg at de tar forbehold om at det foreligger salgskontrakt for nåværende bolig ved overtakelse av ny bolig. Og det kan vi jo selvsagt ikke garantere, selv om vi kommer til å gjøre det vi kan for å få solgt huset vi bor i nå. Altså må vi ta et forbehold i budet som gjør at vi ikke kommer til å få akseptert det av selger - og dermed hjelper det jo ikke uansett hvor mye eller lite vi kan låne... To meglere har bekreftet at Gjensidiges praksis er svært uvanlig, og etter gjentatte samtaler med Gjensidige i dag, har jeg måttet avslutte med å si at jeg dessverre må se meg om etter en annen bank. Jeg forstår ikke hvorfor Gjensidige skal ha så rigide spilleregler? De og vi vet godt at vi har økonomi til å takle mellomfinansiering i en periode. Hvordan skaffer de seg egentlig nye lånekunder? I praksis er jo bare de som er villig til å selge først kvalifisert for lån hos Gjensidige. Jeg er skuffa, for jeg har vært så fornøyd med Gjensidige tidligere! Anonymous poster hash: 4dedc...c96
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2014 #6 Skrevet 27. februar 2014 Min kjære er Tekna-medlem, og da vi skulle kjøpe leilighet sammen, søkte vi finansieringsbevis fra Gjensidige og fikk det innvilget. Det er veldig kjekt med billigere forsikringer for oss begge i Gjensidige, dette pga Tekna-medlemsskapet. Vi gjorde minst mulig over nett og telefon. Vi ønsket å prate med noen i Gjensidige, og fikk derfor samtaler med ansatte der om lån og forsikringer. Vi syntes også det var greit å fylle ut skjemaer sammen med ansatte derfra for å være sikre på at alt var korrekt. Vi er begge veldig fornøyde :-) Anonymous poster hash: 20fe7...b3b
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2014 #7 Skrevet 27. februar 2014 NITO medlem. Har i dag boliglån ung hos DnB, belånt 85 % av boligen. Vurderte å refinansiere, men når han lånerådgiveren hørte vi hadde boliglån ung sa han med det samme at det hadde det ikke mulighet til å matche.Anonymous poster hash: 79f6f...627
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2014 #8 Skrevet 27. februar 2014 Vi byttet til Gjensidige og mannen er nito-medlem. Det var heldigvis ikke noe stort problem. Kanskje det er veien å gå?Anonymous poster hash: b972f...25e
tundike Skrevet 27. februar 2014 #9 Skrevet 27. februar 2014 Jeg er ab som tok opp igjen tråden. Ja, vi ender opp med DNB ung nå i startfasen, og så bytter vi til Gjensidige + SPK hvis servicen blir bedre. Da vi var førstegangskjøpere var Gjensidige helt gull, det var derfor jeg ble så skuffa over praksis ved bytte av bolig. Nå har vi fått huset vi ville ha!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå