AnonymBruker Skrevet 13. august 2013 #1 Skrevet 13. august 2013 Hvilket av disse navnene er penest? Gir noen av de dårlige assosiasjoner? Noen gode? Anonymous poster hash: 6bdfc...fa5
AnonymBruker Skrevet 13. august 2013 #2 Skrevet 13. august 2013 Jonatan: Pent, men litt "Unge Mødre"-vibber. Ikke helt på linje med Leander Chrisander, riktignok! Johannes: Pent, men litt vel kristent ladd i mine ører. Nå vet jeg ikke noe om religionen din, da. Johan: Veldig, veldig pent! Anonymous poster hash: 6d9f9...cd2 2
AnonymBruker Skrevet 13. august 2013 #3 Skrevet 13. august 2013 Hvilket av disse navnene er penest? Gir noen av de dårlige assosiasjoner? Noen gode? Anonymous poster hash: 6bdfc...fa5 Johannes er klart finest. Jonathan gir litt Jesper&Jonathan-assosiasjoner. Johan gir litt assosiasjon til "helt johann" (som skjellsord) og til den svenske okkupasjonskongen Karl Johan. Anonymous poster hash: ded45...5b7 3
AnonymBruker Skrevet 13. august 2013 #5 Skrevet 13. august 2013 Johan minner meg om uttrykket "er du helt johan eller..?!". Som betyr noe sånt som "er du helt dust..?!".Anonymous poster hash: 962e9...051 1
Gjest Riskjeks Skrevet 13. august 2013 #6 Skrevet 13. august 2013 Johan eller Johannes. Begge er fine. Synes ikke noe om Jonatan.
AnonymBruker Skrevet 13. august 2013 #7 Skrevet 13. august 2013 Takk for svar! Jeg var i utgangspunktet satt på Johannes, men i dag dukket plutselig Jonatan opp igjen og festet seg litt. Det har pleid å gi meg Kardemommeby-vibber også, men så gir det meg også assosiasjoner til den sterke, flotte, snille storebroren i Brødrene løvehjerte, og den assosiasjonen liker jeg så godt. Tror vi lander på Johannes, eller Johan som mannen liker best, men kjekt med synspunkter likevel. Anonymous poster hash: 6bdfc...fa5 1
AnonymBruker Skrevet 13. august 2013 #9 Skrevet 13. august 2013 Johan Anonymous poster hash: 0b1b7...989
Sarafina Skrevet 13. august 2013 #10 Skrevet 13. august 2013 Johannes er helt klart finest av disse, synes jeg!!
Gjest Newbitch Skrevet 13. august 2013 #11 Skrevet 13. august 2013 Foretrekker selv Johann med dobbelt n
Gjest Riskjeks Skrevet 13. august 2013 #12 Skrevet 13. august 2013 (endret) Men hvordan skal Johan uttales? Og hva med Jon, forresten? Det er jo i samme "familie" - den norske varianten av Johannes. Jeg synes det er nydelig, enkelt og pent. Endret 13. august 2013 av Riskjeks
skruf Skrevet 13. august 2013 #13 Skrevet 13. august 2013 Johan på nr 1 (jeg uttaler det joHan) Johannes på nr 2. Jonathan er litt for klissete.. Jon er fint synes jeg, enkelt og greit navn:) 1
AnonymBruker Skrevet 13. august 2013 #15 Skrevet 13. august 2013 Johannes er penest, ja. Jonatan forbinder jeg bare med han der skapningen som lærte oss å pusse tenner som små. Anonymous poster hash: 713dd...c9c 1
Gjest Riskjeks Skrevet 13. august 2013 #16 Skrevet 13. august 2013 Jeg liker best å uttale Johan med trykk på o-en/første stavelse, men tror kanskje trykk på a/siste stavelse er mest vanlig? Ser for meg at det første er mer nordisk, det siste mer tysk?
Aomame Skrevet 13. august 2013 #18 Skrevet 13. august 2013 Johan synes jeg er finest (med trykk på han)
AnonymBruker Skrevet 13. august 2013 #19 Skrevet 13. august 2013 Johannes er helt klart finest av disse, synes jeg!! Johannes er et sterkt, fint og smakfullt navn. Johan er en kortform av Johannes, og virker litt kjedelig, i tillegg til at vi har uttrykket "helt johan" (johan=dust). Jonathan er ikke noe fint, og minner bare om røverne i Kardemomme By. Anonymous poster hash: ded45...5b7
AnonymBruker Skrevet 13. august 2013 #20 Skrevet 13. august 2013 Jeg liker best å uttale Johan med trykk på o-en/første stavelse, men tror kanskje trykk på a/siste stavelse er mest vanlig? Ser for meg at det første er mer nordisk, det siste mer tysk? Trykk på første stavelse er slik man uttalte det på østkantdialekt og tilsvarende dialekter i Oslo. Akkurat som bannan, fabbrikk, dirrigent, meddisin. Trykk på andre stavelse er overklassens tradisjonelle talemål (dannet dagligtale). I dag er trykk på første stavelse i ferd med å dø ut. Å uttale Johan med trykk på o er en uttale i tråd med østkantmål og andre folkelige dialekter på Østlandet, mens trykk på a er den uttalen med røtter i borgerskapets talespråk og som er mest vanlig i dag. Anonymous poster hash: ded45...5b7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå