Gå til innhold

Ta ut ferie i oppsigelsestiden?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg står på trappene til oppsigelse (altså jeg sier opp selv). Lang historie, men de viktigste fakta her er at jeg

1) har vært sykmeldt i drøye to måneder (med en tidligere historie med sykmeldinger og AAP av samme årsak som nåværende sykmelding,

2) legen min vil søke om såkalt "friskmelding til arbeidsformidling" for meg (mao - jeg er i utgangspunktet svært så arbeidsfør, men kan ikke fortsette i nåværende jobb) og

3) jeg har enda ikke tatt ut noe ferie i år.

Er usikker på konsekvenser hvis jeg

1) tar ut ferie FØR jeg sier opp (altså mens jeg fortsatt er sykmeldt)

2) tar ut ferie i oppsigelsestiden

3) annet alternativ??

Blir oppsigelsestiden (3 mnd) forlenget dersom jeg tar ut ferie?

Jeg er foreløpig trukket for 5 ferieuker (var enda ikke sykmeldt da utregningene ble gjort), men regner med at det blir snakk om å ta ut kun 3 ferieuker (og altså noe utestående hos arbeidsgiver)(i hovedsak fordi jeg i fjor ikke opptjente maks feriepenger grunnet AAP deler av året).

Hjælp, noen? :klo:

Anonymous poster hash: 20b4f...883
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Her er en artikkel om det du lurer på. Håper det hjelper.

Når det gjelder avvikling av ferie i oppsigelsestiden, er dette regulert i ferieloven § 8. Denne bestemmelses annet ledd gjelder der arbeidstaker selv sier opp sin stilling, og slår fast at ferie kan fastsettes og avvikles i tiden etter arbeidstakers oppsigelse, etter nærmere angitte vilkår.

Bestemmelsens fjerde ledd regulerer arbeidstakers rett til å kreve ferien lagt til oppsigelsestiden. Det heter her at «[a]rbeidstaker kan kreve at ferie avvikles før oppsigelsesfristens utløp, hvis det etter dette tidspunkt ikke er tid til å avvikle ferie innenfor hovedferieperioden eller ferieåret (…)». Dette vil si at du kun har rett til å kreve ferien lagt til oppsigelsestiden dersom dette vil være nødvendig for å få avviklet hovedferien (3 uker) innen hovedferieperioden og den resterende ferien i løpet av året. Hovedferieperioden er perioden fra 1. juni til 30. september, jf. ferieloven § 7 første ledd. I ditt tilfelle vil det derfor ikke være nødvendig å legge ferien til oppsigelsestiden, da du etter dette tidspunkt (31. mai 2011, jf. ovenfor) fremdeles vil ha tid til å avvikle tre ukers ferie innenfor hovedferieperioden og to ukers ferie i løpet av ferieåret. Annerledes ville saken stilt seg dersom oppsigelsestiden din for eksempel utløp den 30. september. I dette tilfellet ville det ikke vært tid til å avvikle tre uker ferie etter oppsigelsestiden innenfor hovedferieperioden.

Her står det også litt

Ferie i oppsigelsestiden

Ved oppsigelse kan ikke arbeidsgiver legge ferien i oppsigelsestiden uten arbeidstakers samtykke. Unntaket er der hvor oppsigelsesfristen er på tre måneder eller lenger. Da kan ferie kreves avviklet i oppsigelsestiden innenfor rammene i ferieloven.

Arbeidstaker kan motsette seg at allerede fastsatt ferie avvikles i oppsigelsestiden.

I og med at arbeidsgiver har siste ordet mht når ferie skal avvikles kan arbeidstaker i utgangspunktet ikke kreve å få avvikle ferien i oppsigelsestiden Arbeidstaker kan likevel kreve at ferie avvikles før oppsigelsesfristens utløp dersom det ellers ikke vil være tid til å avvikle ferie innenfor hovedferieperioden (1. juni - 30. september) eller innenfor ferieåret.

Du har krav på å få avviklet ferie hos eventuell ny arbeidsgiver dersom du ikke får avviklet ferie inneværende år før du avslutter et arbeidsforhold. Dette gjelder dersom du tiltrer innen 30. september samme år.

Endret av -Leon-
Skrevet

Takk for linker.

Det som kompliserer det for meg, er at jeg i oppsigelsestiden ikke kommer til å jobbe fullt, dvs. jeg kommer etter all sannsynlighet til å jobbe bare 20%.

Samt det at jeg altså er på vei inn i dette "friskmelding til arbeidsformidling" - uten at jeg vet om det påvirker situasjonen noe.

Anonymous poster hash: 20b4f...883

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...