Gå til innhold

Det er knuste insekter i sminken min....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er liksom litt bevisst på at sminken min ikke er testet på dyr, men så finner jeg ut at ingrediensen Carmine (CI 75470) kommer fra knuste insekt som gir en rødfarge i ganske mange sminkeprodukter.... Visste du dette? :sjokkert:

Anonymous poster hash: 1a4e7...5c9
Skrevet

Det røde fargestoffet karmin er laget av insekter, ja. Hvor jeg har det fra er en annen sak...

Anonymous poster hash: 23141...2f5
Skrevet

Er du klar over hvor mange insekter du dreper når du kjører bil, går på gresset osv? Det blir liksom litt rart å ta helt av for at noen insekter strøk med i produksjonen av sminken din, når du som menneske tar livet av tusenvis av insekter årlig bare ved å gjennomføre dagligdagse aktiviteter.

• Liker 3
Skrevet

Er du klar over hvor mange insekter du dreper når du kjører bil, går på gresset osv? Det blir liksom litt rart å ta helt av for at noen insekter strøk med i produksjonen av sminken din, når du som menneske tar livet av tusenvis av insekter årlig bare ved å gjennomføre dagligdagse aktiviteter.

Vel... Jeg skjønner hva du mener, men sånne argumeneter blir liksom litt feil. Hvorfor skal jeg f.eks gidde å kildesortere søpla og bry meg om miljøet her jeg bor i Norge, når kinesere kjører biler og forurenser som aldri før?

Jeg var faktisk ikke klar over at det var knuste insekter i mye av sminken min. Og nå når jeg er det, så vil ihvertfall JEG prøve å finne noen alternativer i fremtiden hvor det ikke er det.

Jeg leste f.eks et sted at det trengs så mange som 70 000 av disse insektene for å lage ett pund (halv kilo) med Carmine, og at dette finnes i mye annet vi benytter oss av.

Det er ihvertfall greit å være klar over...

• Liker 5
Skrevet

Siden carmine også brukes i mat, kom til å tenke på en episode fra Futurama.

Mohahah

For å være litt alvorlig, syns jeg det er underlig at man ikke produserer fargestoffet kunstig? Man kan visst lage det av bakterier isteden, men hvorfor ikke en rent kjemisk produksjon?

• Liker 2
Skrevet

Jeg er liksom litt bevisst på at sminken min ikke er testet på dyr, men så finner jeg ut at ingrediensen Carmine (CI 75470) kommer fra knuste insekt som gir en rødfarge i ganske mange sminkeprodukter.... Visste du dette? :sjokkert:

Ja det har jeg visst siden jeg var liten.

• Liker 6
Skrevet (endret)

En annen sak er hvor ekkelt folk synes det er.

Kildesortering er noe totalt annet enn å drepe insekter. Blir like dumt som å si at vi ikke burde spise kjøtt..

Endret av PsychoactiveSubs
  • Liker 1
Skrevet

Vel... Jeg skjønner hva du mener, men sånne argumeneter blir liksom litt feil. Hvorfor skal jeg f.eks gidde å kildesortere søpla og bry meg om miljøet her jeg bor i Norge, når kinesere kjører biler og forurenser som aldri før?

Jeg var faktisk ikke klar over at det var knuste insekter i mye av sminken min. Og nå når jeg er det, så vil ihvertfall JEG prøve å finne noen alternativer i fremtiden hvor det ikke er det.

Jeg leste f.eks et sted at det trengs så mange som 70 000 av disse insektene for å lage ett pund (halv kilo) med Carmine, og at dette finnes i mye annet vi benytter oss av.

Det er ihvertfall greit å være klar over...

Men har det så mye å si om det er knuste insekter i sminken? Er jo litt ekkelt kanskje, men finnes verre ting. Om du tenker på selve insektene så tror jeg du kan slappe av, tviler på at de har så mye liv sånn egentlig?

Og tenk om ingen bruke insektene til noe, hadde jo blitt sinnsykt mange av dem.

Jeg liker ikke at mange sminkemerker tester på dyr, men personlig så bryr jeg meg fint lite om de knuser noen insekter for at jeg skal få sminken jeg trenger. Kanskje veldig egoistisk sagt, men er da ærlig :P

Hvilke insekter er det snakk om forresten? Bille, sommerfugl, tusenbein...?

Skrevet

Blir like dumt som å si at vi ikke burde spise kjøtt..

Hva er det du sier? Mener du seriøst at Hitler tok feil?!

Anonymous poster hash: 3b995...c8c

Gjest Belle âme
Skrevet

insekter som i larver, mygg, klegg og edderkopper da eller?

Skrevet

Mmmmm... Yoghurt...

Anonymous poster hash: 3b995...c8c
Skrevet (endret)

Er det ei lus eller loppe, om jeg ikke tar helt feil? Uansett er det et fargestoff som blant annet er blitt brukt i maling i uminnelige tider. Er det Cochenille den heter tro?

Hvis det ikke er snakk om noe helt annet enn det jeg tror det er da.

Endret av Cordelia
Skrevet

Men herregud da. Det er ikke "knuste insekter" i sminken din. Det er fargestoffer som utvinnes fra insekter. Det er ikke noe insekt igjen i det som er i sminken din.

• Liker 1
Skrevet

Du bør sjekke syltetøyet ditt også. Og diverse godteri. :twisted:

• Liker 1
Skrevet

http://www.peta.org/living/vegetarian-living/animal-ingredients-list.aspx

Carmine. Cochineal. Carminic Acid.
Red pigment from the crushed female cochineal insect. Reportedly, 70,000 beetles must be killed to produce one pound of this red dye. Used in cosmetics, shampoos, red apple sauce, and other foods (including red lollipops and food coloring). May cause allergic reaction. Alternatives: beet juice (used in powders, rouges, shampoos; no known toxicity), alkanet root (from the root of this herb-like tree; used as a red dye for inks, wines, lip balms, etc.; no known toxicity; can also be combined to make a copper or blue coloring). (See Colors.)

Skrevet

Du blir nok overrasket over hvor mye mat som inneholder insekter, larver eller snegler når du begynner å undersøke.

Skrevet

Du blir nok overrasket over hvor mye mat som inneholder insekter, larver eller snegler når du begynner å undersøke.

oi. hva slags mattyper? tror du kesam inneholder larver og sånn? :)

Skrevet

Men har det så mye å si om det er knuste insekter i sminken? Er jo litt ekkelt kanskje, men finnes verre ting. Om du tenker på selve insektene så tror jeg du kan slappe av, tviler på at de har så mye liv sånn egentlig?

Og tenk om ingen bruke insektene til noe, hadde jo blitt sinnsykt mange av dem.

Jeg liker ikke at mange sminkemerker tester på dyr, men personlig så bryr jeg meg fint lite om de knuser noen insekter for at jeg skal få sminken jeg trenger. Kanskje veldig egoistisk sagt, men er da ærlig :P

Hvilke insekter er det snakk om forresten? Bille, sommerfugl, tusenbein...?

Røde lus

Skrevet

Røde lus

De mini greiene som nesten ikke synes?

Da kan jeg slappe helt av i hvertfall, ser ikke på de som et insekt en gang omtrent...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...