Gå til innhold

Registrere kalorier - blir dere også litt sprø/hekta?

Anbefalte innlegg

Gjest *kokos*
Skrevet

Jeg registrerer maten min på my fitness pal, og merker at det går meg litt til hodet. Jeg har aldri hatt spiseforstyrrelser eller noe, har bare 4 kg fett jeg vil få bort før styrketreninga overtar for fullt.

Jeg bruker MFP for å bli bevisst på kaloromengden, samt forholdet mellom makronæringsstoffene, pluss at jeg holder meg på 1600 kcal. Det er jo ingen vits i delnne appen om en ikke er nøye, men samtidig blir det veldig mye mat- og kalorifokus om dagen. Er det bare sånn det skal være når en slanker seg? Jeg har aldri talt kalorier før, men så har jeg heller aldri lyktes med slanking før. Dette funker, og jeg er mett, sunn og glad, men er det bra for hodet å fokusere sånn på mat hele tiden?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja jeg er småskrudd i hue fortiden. Bruker ShapeUp og er veldig fornøyd med denne app'en. Men joda her skal alt regnes på :P

Jeg har selv aldri slanka meg før, men har hatt spiseforstyrrelse, men det er uansett 20 år siden. Jeg er voksen nå, så er ikke bekymra for dette ;) Skal bare ned 3 kg. Bare for å se om det går greit og samtidig så teller jeg kalorier nå i en periode, for å bli mer bevisst mitt inntak/forbruk og bli mer bevisst matvarene jeg putter i meg. Så det er mer som et lite prosjekt jeg har på gang nå. Vil ikke under 58 kg. Da blir jeg for markert i ansiktet og jeg mister puppa. Ain't gona happen.

Veier 60.5 kg og er 163 cm samt voksen (bikka 40 med margin).

Anonymous poster hash: 77f8e...771
Skrevet

Ja jeg er småskrudd i hue fortiden. Bruker ShapeUp og er veldig fornøyd med denne app'en. Men joda her skal alt regnes på :P Jeg har selv aldri slanka meg før, men har hatt spiseforstyrrelse, men det er uansett 20 år siden. Jeg er voksen nå, så er ikke bekymra for dette ;) Skal bare ned 3 kg. Bare for å se om det går greit og samtidig så teller jeg kalorier nå i en periode, for å bli mer bevisst mitt inntak/forbruk og bli mer bevisst matvarene jeg putter i meg. Så det er mer som et lite prosjekt jeg har på gang nå. Vil ikke under 58 kg. Da blir jeg for markert i ansiktet og jeg mister puppa. Ain't gona happen. Veier 60.5 kg og er 163 cm samt voksen (bikka 40 med margin). Anonymous poster hash: 77f8e...771

Jeg bruker også denne appel, men den gratis versjonen. Litt stress med middager. I dag la jeg inn oppskriften på en kjempemorsom chili con carne. Det ble 1700 kalorier totalt. Jeg klarte ikke da å dele det i gram eller porsjoner ... Så da ble det jo helt feil. Det gikk ikke å lagre det som oppskrift kun som måltid. Har du noen gode råd?

Anonymous poster hash: 52259...454

Skrevet

Sprø? Sprø promp:) skikkelig sånn sprø lyd. *prutt*

Anonymous poster hash: e0165...26f
Skrevet

Jeg bruker også denne appel, men den gratis versjonen. Litt stress med middager. I dag la jeg inn oppskriften på en kjempemorsom chili con carne. Det ble 1700 kalorier totalt. Jeg klarte ikke da å dele det i gram eller porsjoner ... Så da ble det jo helt feil. Det gikk ikke å lagre det som oppskrift kun som måltid. Har du noen gode råd?

Anonymous poster hash: 52259...454

Har ikke lagt inn noen oppskrifter, fordi mine "oppskrifter" varierer så mye. Men jeg endrer mengde av hver av råvarene etter hvert som jeg ser hvor mye jeg spiser av dette. Sikkert ikke den raskeste veien å gjøre det, men det gir meg i hvert fall en fin oversikt. Har bare gratisversjonen selv.

Gjest Sengaia
Skrevet

Jeg har brukt appen fra ShapeUp og ble litt gal. Jeg skal prøve å IKKE teller kalorier for en stund. Jeg er normalvektig, ville gjerne ned et par kilo bare, men jeg spiste ikke noe mindre ved å regne ut og skrive ned kalorier. Fikk bare dårlig samvittighet for hver gang jeg registrerte noe der... Og magen vil ikke bort UANSETT hva! ??

Skrevet

Merker også at det går litt til hodet på meg. Er nødt til å legge inn alt hver dag, og klarer egentlig ikke spise noe jeg ikke har spist tidligere før jeg har lagt det inn på My fitness pal og sjekka næringsinnholdet. Har ikke noe problem med å ta meg pause i forbindelse med ferie osv da :) Men det blir litt drøyt noen ganger, det kan jeg innrømme.

Skrevet

Slanking er et prosjekt i seg selv. Og da er det gjerne ikke så rart (eller dumt) at det er det som står i hodene våre for tiden :)

Har lagt inn mat jeg spiser ofte, og i riktig porsjon, så jeg kan ta det på øyemål og skjemål. Så slipper jeg å veie og styre.

Skrevet

Jeg synes du skal prøve å holde deg unna dersom du får en reaksjon som nevnt. Jeg var nok veldig utsatt for å få en spiseforstyrrelse, men å begynne å telle kalorier gjorde at jeg virkelig havna i suppa.

Anonymous poster hash: 6cf58...4ee
  • Liker 2
Skrevet

Tar det ikke veldig mye tid å veie og registrere alt?

Anonymous poster hash: a6d84...564

• Liker 1
Skrevet

Jeg registrerer maten min på my fitness pal, og merker at det går meg litt til hodet. Jeg har aldri hatt spiseforstyrrelser eller noe, har bare 4 kg fett jeg vil få bort før styrketreninga overtar for fullt.

Jeg bruker MFP for å bli bevisst på kaloromengden, samt forholdet mellom makronæringsstoffene, pluss at jeg holder meg på 1600 kcal. Det er jo ingen vits i delnne appen om en ikke er nøye, men samtidig blir det veldig mye mat- og kalorifokus om dagen. Er det bare sånn det skal være når en slanker seg? Jeg har aldri talt kalorier før, men så har jeg heller aldri lyktes med slanking før. Dette funker, og jeg er mett, sunn og glad, men er det bra for hodet å fokusere sånn på mat hele tiden?

Hvorfor lykkes du nå? Er det fordi du har spist for lite de tidligere gangene du har prøvd å slanke deg, eller er det at registreringen virker disiplinerende på deg?

Skrevet

Jeg slanker meg, men teller ikke kalorier. Så jeg slipper problemene dere beskriver. Holder meg bare til matvarer som er lave på karbohydrater og begrenser inntaket av de med en del karbohydrater. Så går alt av seg selv. Herlig at jeg ikke trenger å telle noe. Veldig befriende, og hodet mitt har det mye bedre med det også.

Anonymous poster hash: d04d9...d9f
  • Liker 1
Gjest *kokos*
Skrevet

Hvorfor lykkes du nå? Er det fordi du har spist for lite de tidligere gangene du har prøvd å slanke deg, eller er det at registreringen virker disiplinerende på deg?

Jeg lykkes denne gangen fordi jeg blir bevisst hva jeg spiser. Jeg ser at sjokoladebiten gir meg 50 kalorier, og jeg ser at de (i mine øyne) store kyllingbitene ikke gir meg så mye protein som jeg trodde, og at jeg derfor må supplere med egg og CC. Med andre ord; MFP hjelper meg å spise nok, og å ikke skeie ut. Jeg kan spise litt godis, men da må det inn i budsjettet.
Skrevet

Kaloritelling er smart for å kartlegge hva som har mye/lite kalorier og hva du helst bør unnvære. F.eks. "bare en is" er ikke lengre bare en is når du ser at den har like mange kalorier som en middag. Sjokoladen er gjerne ikke like fristende når du vet hvor mange kalorier den egentlig inneholder. Eller ihvertfall lettere å begrense seg.

Skrevet

Ja, jeg blir litt sprø når jeg teller kalorier. Jeg tok meg selv i å velge vekk sunne matvarer som makrell i tomat og laks fordi det var for mye kalorier... Da innså jeg at det hadde gått for langt! Nå teller jeg ikke, men spiser sunt og normalt, skriver ned alt jeg spiser i perioder for å finne eventuelle syndere og så får vekttapet ta den tiden det tar.

Skrevet

Som TS så lykkes jeg også med å gå ned i vekt pga Shapeup. Jeg blir mye mer bevisst hvor kaloriene kommer fra. Men den største hovedgrunnen er disiplinen. Jeg er for første gang streng mot meg selv. Men unner meg rødvin og kokosbolle i ny og ne ;)

Skrevet

Jeg fulgte slavisk ShapeUp-appen 3 måneder før sommeren. Merket det gikk litt til hodet på meg, men samtidig merket jeg at jeg hadde veldig godt av å få vite hvor mye kalorier det faktisk er i usunne ting (og det var ikke verdt å spise det når den kaloriinntakstreken ble rød... :P). Samtidig trengte jeg å begrense porsjonene mine - jeg ser i dag at jeg tidligere spiste altfor mye mat!

På slutten ble jeg mer avslappet og plottet ikke lenger inn grønnsaker ol. Da hadde jeg gått ned 10 kg som var det opprinnelige målet mitt (fra 65 til 55 kg). I sommer har jeg tatt helt fri, og bl.a. vært på 4 ukers ferie i utlandet. Men kroppen min var da blitt vant til mindre porsjoner, og jeg har helt mistet søtsuget jeg hadde før jeg startet med prosjektet. Ble derfor litt overrasket da jeg hadde gått ned ytterligere 3,5 kg i ferien.

Nå plotter jeg inn all mat enkelte dager, bare for å ha litt kontroll. Vekten har hold seg stabil.

Jeg er et levende bevis på at mindre godteri/ porsjoner (og her må en være streng) og mer aktivitet (ca tre g i uken) fungerer om en vil gå ned i vekt. Men tror ikke jeg kunne klart det uten appen.

Jeg er 1.65 høy og har gått fra 65 til 51,5kg. Nå ser jeg selv at vekten ikke bør gå mer ned. :)

Anonymous poster hash: 46be7...fca
Skrevet

Å telle kalorier blir for dumt, er kroppen som bør styre inntaket og ikke et kaloribudsjett, man kan ikke spille på lag med kroppens egne signaler om man skal gå ut fra et kaloriregnskap.

Det bør heller være en ide å gå bort fra kaloritelling og over til vaner kroppen vil tilpasse seg ønsket målsettning etter selv - om ikke kompliserer enn det for seg selv.

Har ikke tro på noen som motarbeider sin egen kropp slik, de færreste kan kjempe mot egen kropp og dens signaler slik over tid, det er helt unaturlig å leve etter et kaloribudsjett.

Skrevet

Statistikk viser tydelig at folk legger ofte på seg eller tar av i gitte situasjoner, som ved jobbskifte, når de blir samboer eller når forhold tar slutt, flytting er en kjent grunn til kroppsforandring (som når ungdom flytter hjemmefra første gang).

Det er ofte ikke tilfeldig når en stor forandring kommer, statistikk for når ungdom legger på seg gjør et hopp på to steder, gjennomsnittsalderen for når ungdom slutter å være aktiv i idrettslag har vært synkende, når ungdom først legger på seg har sunket i takt med alder for når dem slutter å være aktiv. Andre hopp er ved gjennomsnittsalderen for når de flytter hjemmefra.

Miljøforandringer preger således altså vekten!!

---

Hvorfor nevner jeg så det i denne tråd? Jo, fordi miljøforandringer ofte medfører nye vaner, som kan prege enn på godt og vondt...

I stedet for å telle kalorier så skulle dere foretatt miljøforandringer, det vil si justere livsstilen til noe som vil påvirke dere.

Se for dere en singel kar som spiser usunt, spiser ofte gatekjøkkenmat da han ikke gidder å lage mye mat til seg selv. Han finner seg ei jente, hun elsker å lage mat og han begynner å spise hennes sunne mat hjemme i stedet for drittmaten han spiste tidligere. Resultatet er at han tar av...

Tror dere ikke at det finnes matvaner dere kan oppnå målsetningen om å ta av kilo med, selv om dere spiser hva kroppen føler for? Selvfølgelig finnes et slikt kosthold om dere tar de rette valg - da trenger dere ikke engang telle kalorier. Satt på spissen ville dere dødd av underernæring om dere bare fikk grønnsakrr, da hadde dere ikke klart å satt til livs nok.

Jeg mener ikke at noen skal spise bare det, ikke sunt heller det og hadde gitt mangel på viktige næringsstoffer. Men med riktig balanse mellom hva dere spider så kunne dere oppnådd idralvekten og dere kunne fokusert på matvanene og latt kropprn styre det hele med sine signaler (sult, metthet og vellbehag). Å spise etter tabell og ikke spille på lag med kroppen er ikke vellbehag, det burde ikke være et kaloribudsjett som sa at nå er det nok, når kroppen har utrolige mekanismer for dette- er med feil vaner at kroppens egne signaler ikke makter å finne en grei vekt.

Fe kan finne så fine ord på kurer og opplegg de bare vil, bullshitt er det like fult og et elendig opplegg og feilslått taktikk som motarbeider kroppen totalt.

Jeg har ikke tro på dere, dere vil misslykkes før eller siden med en slik taktikk - spill nå heller på lag med kroppen pg dens signaler, bare det kan gi vellbehag... Å tidvis være sulten fordi kaloribufsjettet sier stopp og man må slutte å spise, noe som fort kan skje en dag, blir bare banalt når man kan spise hva kroppen føler for til enhvert måltid og selv med det styre vekten opp eller ned ut fra hva man velger av råvarer en periode.

Så slutt med dette tullet er min oppfordring, få fokus over på vaner i stedet for kaloritelling og et vannvittig budsjett for hva kroppen skal ha...

Gjest Heartbeat
Skrevet

Shapeup- appen er min venn :fnise::fnise:

Noterer ned alt jeg spiser for ikke å overskride min magiske grense. Kan bli litt tullete av det. Men det er tross alt mye bedre enn å ha med penn og papir hele tiden for å regne ut kaloriinnhold.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...