AnonymBruker Skrevet 13. august 2013 #1 Skrevet 13. august 2013 Hei. Jeg skal til utlandet ett år og studere, og har derfor funnet en leilighet som jeg har lyst å leie. Mannen som leier den ut er for tiden på jobb i London, og vil derfor at jeg overfører penger til han før jeg får nøklene og han tar turen tilbake til hjemlandet sitt (Tyskland). Jeg var skeptisk fra starten av, men han har sendt meg kopi av passet sitt, og jeg har søkt opp navnet på facebook som ser ut som veldig ekte. Aktivitet med bilder osv som går langt tilbake i tid. Han vil at jeg skal overføre penger via Western Union, og jeg lurer på om noen vet om dette er trygt? Prøvde å søke litt på det, og synes det virket som en måte som svindlere bruker? Virket som om man enkelt kunne lage seg en falsk ID og hente ut penger når jeg har overført liksom. Vil det være sikrere og overføre direkte til bankkonto? Anonymous poster hash: 585ad...e1a
AnonymBruker Skrevet 13. august 2013 #2 Skrevet 13. august 2013 Hadde aldri leid denne leiligheten. Enda det kan være ekte, men er klassisk skam. Anonymous poster hash: e3e86...143 1
AnonymBruker Skrevet 13. august 2013 #3 Skrevet 13. august 2013 Scam skulle det stå :-) Anonymous poster hash: e3e86...143
AnonymBruker Skrevet 13. august 2013 #4 Skrevet 13. august 2013 Jeg ville ihvertfall få signert en kontrakt før noe penger utveksles. Anonymous poster hash: bba7b...7d8
Neket Skrevet 13. august 2013 #5 Skrevet 13. august 2013 Western Union er førstevalget for svindlere, så der hadde jeg vært MEGET skeptisk. Pengene kan ikke spores og dermed er det umulig å vite hvem som stod bak en evt svindel. Om han allikevel kommer med nøklene, kan han vel få pengene ved overrekkelse av dem, eller få noen i familien/venn/kollega til å hjelpe seg med å bytte nøkler i penger. 1
AnonymBruker Skrevet 13. august 2013 #6 Skrevet 13. august 2013 Hvem som helst kan få tak i kopi av passet ditt, så det at han har et pass er i seg selv ingen trygghet. Det du har funnet ut betyr bare at innehaveren av passet eksisterer og har et normalt liv på Facebook. Du må ikke finne på å overføre via Western Union og heller ikke overføre noe som helst før du har kontrakt. Jeg regner med at det er i Tyskland du skal studere? Huseier må ha en bankkonto for husleien. Depositum skal settes inn på en separat konto som dere sammen disponerer, dette kjenner bankene til fra før - den tyske postbanken har noe som heter Mietkaution Sparkonto. En slik konto må du riktignok bo i Tyskland for å kunne åpne, men du kan betale inn depositumet til bankkontoen hans og be om at han overfører til depositumskontoen så snart du er på plass og har registrert deg hos myndighetene. Hvis han virkelig er tysk, forstår han at du er opptatt av formalitetene rundt slike forhold. Anonymous poster hash: 7fafe...3c8 3
AnonymBruker Skrevet 14. august 2013 #7 Skrevet 14. august 2013 Send ham i hvert fall en melding på Facebook og få bekreftet at det er ham du har snakket med. Ellers ville jeg aldri ha betalt inn noen penger før jeg hadde inspisert leiligheten, skrevet kontrakt og fått nøkler.Anonymous poster hash: 90a3b...2a3
Pusemamma Skrevet 14. august 2013 #8 Skrevet 14. august 2013 Dette er et klassisk eksempel på svindel. Selv er de aldri til stede når leiligheten skal leies ut og man skal sende penger først. Gjør du det ser du aldri til pengene og leiligheten du skal leie er nok ikke hans. Finn et seriøst firma som leier ut da er du tryggere.
AnonymBruker Skrevet 14. august 2013 #9 Skrevet 14. august 2013 Hvor fant du leiligheten? For meg lukter det scam langt vei. Søkte leilighet gjennom Craigs list i Tyskland for noen år siden, og det florerer av lureri. Har du kontaktet ham gjennom Facebook, eller bare sett profilen hans? Historien med Western Union og at han selv er i utlandet er helt klassisk! Ikke gjør det! Anonymous poster hash: bd528...b4c
AnonymBruker Skrevet 14. august 2013 #10 Skrevet 14. august 2013 Ikke gjør det!!! Western Union misbrukes av mange scammere og svindlere! Hovedregel for å bruke Western Union er at du burde kjenne personen fra før, personlig!! Anonymous poster hash: 0bb16...3e0
Lipstick Skrevet 16. august 2013 #11 Skrevet 16. august 2013 Hei. Jeg skal til utlandet ett år og studere, og har derfor funnet en leilighet som jeg har lyst å leie. Mannen som leier den ut er for tiden på jobb i London, og vil derfor at jeg overfører penger til han før jeg får nøklene og han tar turen tilbake til hjemlandet sitt (Tyskland). Jeg var skeptisk fra starten av, men han har sendt meg kopi av passet sitt, og jeg har søkt opp navnet på facebook som ser ut som veldig ekte. Aktivitet med bilder osv som går langt tilbake i tid. Han vil at jeg skal overføre penger via Western Union, og jeg lurer på om noen vet om dette er trygt? Prøvde å søke litt på det, og synes det virket som en måte som svindlere bruker? Virket som om man enkelt kunne lage seg en falsk ID og hente ut penger når jeg har overført liksom. Vil det være sikrere og overføre direkte til bankkonto? Anonymous poster hash: 585ad...e1a Jeg ville heller overført pengene til en bankkonto. Som flere sier er det typisk for svindlere å bruke Western Union. Jeg og en venninne ble selv forsøkt svindlet da vi var på jakt etter leilighet i London. Vi fant en nydelig leilighet på internett som ikke var så veldig dyr, tok kontakt og fikk beskjed om at eieren jobbet i utlandet. Han ville at vi skulle overføre £1500 via Western Union. Dette var for at han måtte forsikre seg om at vi var seriøse betalere... Hvis ikke, ville han ikke reise helt over til London for å vise oss leiligheten - han hadde jo blitt lurt før... Jeg er overlykkelig for at vi tok til fornuft og aldri overførte pengene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå