Mel-anie Skrevet 22. april 2004 #1 Skrevet 22. april 2004 2.gang !! Noen her inne som er i samme situasjon? Har en del tanker ang. det. Hadde vært toppers å hatt noen jenter å dele disse med. :-)
Ninach Skrevet 22. april 2004 #2 Skrevet 22. april 2004 maja2003: jovisst er det flere enn deg som skal det!! Jeg skal gifte meg for 2. ( og siste! ) gang! For noen måneder siden var det en liten diskusjon her inne på hva som sømmet seg ved 2.gangsbryllup og ikke, den finner du ved å søke i innlegg, forresten. Det var noen der som mente at når man giftet seg for 2.gang måtte en tone kraftig ned og burde ihvertfall ikke engang vurdere å gjøre det i kirken - jeg sier heller at man gjør som man vil; om det er 1. eller 2. gang!! Det er alltid en grunn for at en havner i en situasjon hvor man gifter seg for 2. gang, og det tror jeg det er en del som ofte overser/glemmer. Gleder meg noe fantastisk til å gifte meg med kjæresten, stifte familie og bli gammel sammen - kan rett og slett ikke vente på fremtiden! Hvordan har du det?? klem ninach
Mel-anie Skrevet 22. april 2004 Forfatter #3 Skrevet 22. april 2004 Heisann Ninach. Takk for svar. Jeg har det kjempefint. Og jeg gleder meg til å giftes igjen! Føler meg virkelig klar for det. Giftet meg 1.gang for 20 år siden, ble skilt etter noen få år. Hatt noen forhold etter det, men ingen samboer før nå. Min kjære, som også giftes for 2.gang, og jeg har bodd sammen snart 3 år, bygget hus, og har det helt optimalt sammen! Vil veldig gjerne gifte meg i kirken. Mange mener at det er usømmelig å gifte seg i kirken 2.gangen, noe som jeg mener er feil. Føler man for det, er det en selvfølge. Man skal jo ikke dømmes for å ha vært gift før. Noen prester er fortsatt imot å vie personer som har vært gift. Lyst til å gifte meg i en kremhvit, enkel kjole med diskre hårpynt. Vil ha alle jeg er glad i av familie og venner til å dele dagen med oss. Kunne tenke meg et slottsbryllup i Skottland(dyrt), men da ville gjestelisten skrumpe masse, og det vil jeg helst ikke. Spennende er det i allefall! Og gleder meg også til fremtiden! Hører gjerne mer fra deg. :-)
Ninach Skrevet 22. april 2004 #4 Skrevet 22. april 2004 maja2003: Jeg ser utifra alderen din at vi giftet oss på samme alder, og jeg må si at jeg i ettertid ser at dette , for meg, var altfor tidlig - som deg, føler jeg meg nå veldig klar for det! Ha jeg giftet med den gang viste seg etterhvert ikke var den rette for meg heller, han behandlet meg veldig dårlig, og det å slippe unna, var en stor lettelse! Nå skal det også sies, for andre som leser dette, at en skilsmisse ikke kommer lett, uansett hvordan forholdet til ektefelle er, er det utrolig vanskelig å bryte ut, og slett ikke lettvint i det hele tatt. Vi har også bygget hus, flyttet inn for noen måneder siden og er i tillegg blitt heldig nok til å vente barn nå også - livet går på skinner, og det føles godt. for meg var det også viktig å få gifte meg i kirken, og som du skriver var det mange meninger om dette fra andre. Dette gjorde også at jeg ble veldig usikker på om en prest i det hele tatt ville være villig til å vie oss. Det synest jeg var ekkelt. jeg ba derfor for noen uker siden om vi kunne få møte presten å prate litt sammen. Presten som skal vie oss er kvinnelig, og i 50-årene, hun inviterte oss like godt hjem til seg på kaffe, og vi pratet åpent om alt mulig, inkludert mitt tidligere ekteskap og frykten for at ingen ville vie oss, samt andres reaksjoner på kirkebryllup. Hun sa at hun visste det var noen prester so hadde dette synet, men slik hun så det, var det snarere en bekreftelse på at vi ønsket en velsignelse over ekteskapet vårt, og hun synest så absolutt at det var et riktig valg, så lenge det føltes riktig for oss. Reaksjonene fra andre, var et resultat av manges oppdragelse, og at det var ingen mal for hva som er riktig eller galt ved ekteskapsinngåelse. vi var der i to timer, og da vi gikk sa hun at det var godt og rørende å se et par som passet så godt sammen, og hun virkelig så frem til å vie oss. Det var ikke alltid hun kunne si det til andre par, så vi fikk ta det som et kompliment, sa hun! -Da ble vi rørt! Jeg synest det er uhøflig av andre å mene at det skal være feil å gifte seg i kirken selv om det er for 2. gang - det er alltid en grunn for at noen skiller seg, og da burde man vel heler være glad på andres vegne at de finner kjærligheten, tør å satse til tross for fortiden og det man har slitt med der. - jeg merker spesielt at det er folk som skal gifte seg eller er forholdsvis nygift som har kloke ord om å gi og ta,og jobbe for ekteskapet, men det er ikke alltid at det er nok, jeg sier som regel ingenting når disse "kloke ord" kommer opp..... Jeg skal ha ordentlig brudekjole, stor bryllupsfeiring 3 dager til ende ( fre-søndag ) og lang bryllupsreise, så jeg føler at vi får det akkurat slik vi vil ha det - vi er flnike til å overse andres meninger om (u-)sømmelighet! Hadde en stund lurt på om jeg skulle ha slør, men det eneste jeg synest om det var at, for min del, føltes det feil nettopp fordi jeg hadde vært gift før og på grunn av at jeg følte meg for gammel til å ha slør. Kommer derfor til å satse på delikat kjole med fine detaljer, fint håroppsett, en liten tiara i oppsettet og flotte smykker. Slottsbryllup i Skottland hadde vært fantastisk ja! Vi var i et slikt bryllup for to år siden hos en studiekamerat av kjæresten - bryllupet ble holdt i nærheten av St.Andrews ( ca. 1 time nord for Edinbourgh ). det var helt fantastisk, med en veldig egen atmosfære! Den gang lurte også vi på å gjøre det samme, så jeg kjøpte en bok om bryllup i skottland og fine slottslokasjoner i Skottland. skulle du ombestemme deg, kan du gjerne få låne disse!?!! ( Prisnivået kjenner jeg ikke til, vel og merke! ) Tror ikke du skulle være for bekymret for gjestelisten, det er utrolig hvor langt mange strekker seg for å være med på et originalt bryllup!! ( søstern reiste til Sør-Afrika ifjor, når en kamerat skulle gifte seg med en dame fra Cape Town!!! -for en langhelg!! ) Når det gjelder familiens reaksjoner på 2.gangsekteskapet, er de nok uoffisielt delte, men de fleste ser at vi gjør hverandre lykklige og stabile og kommenterer dette til stadighet, så de er nok heller bekymret for disse "andre", tror jeg! Hva synest du er forskjellen på denne gangen og forrige gang? for min del, føles det ikke som om jeg har vært gift før, det er et veldig lukket kapittel for min del, det er med andre ord en følelse av noe nytt for meg. samtidig er jeg veldig klar på hvordan jeg ikke ønsker det ! Litt forvirrende *ler! * Litt interessant for oss begge, kanskje - dere andre som leser om oss her, hva synest dere om det at vi gifter oss for 2.gang, og våre synspunkter på det? klem ninach
Augustbrud02 Skrevet 22. april 2004 #5 Skrevet 22. april 2004 Synes det er flott at noen fortsatt har tro på ekteskapet, selvom man tidligere har vært igjennom en skilsmisse. Slik er det jo ikke alle som har det! Dessuten synes det er stor forskjell på å gifte seg på nytt 20 år etter forrige ekteskap, i forhold til f.eks 5 år etter forrige. Moro å lese denne tråden her, fortsett diskusjonen!
Rannva Skrevet 22. april 2004 #6 Skrevet 22. april 2004 Jeg kommer til å være 2.gangs når jeg en dag gifter meg med sambo. Selv om jeg er ganske ung til å være skilt i min alder, har det meste en grunn, som ninach skriver. Jeg ble heller ikke behandlet bra i mitt ekteskap, og er glad jeg "slapp ut" såpass raskt. Men jeg lærte mye av den erfaringen, og har vokst ganske mye på det. Nå vet jeg mer om hva jeg ønsker/forventer av et forhold og en partner. Er ikke i tvil et sekund om at sambo er den rette for meg. Har absolutt ikke mistet troen på ekteskapet. Jeg gleder meg til å stå brud, og å leve resten av livet mitt sammen med mannen i mitt liv.
Tantemor Skrevet 28. april 2004 #7 Skrevet 28. april 2004 Min forlovede har vært gift før. Så for ham blir det jo 2.gangsbryllup. Men første gangen han gikk til alters var det ingen gjester - ikke engang foreldrene!!! Kun brudeparet og forloverne. De spiste på restaurant i byen, og dro hjem etterpå for å avlaste barnevakta.... Denne gangen vil han derfor virkelig feire! Han føler nå at han har møtt den rette i meg og føler for å markere det stort. Vi skal ha et storslått og fint bryllup og skal ikke ofre en eneste tanke til at han har vært gift før. Du skal ikke bry deg om hva enkelte mener om hva som liksom passer seg. Gjør det slik du ønsker, det er deres flotte dag uansett om det er blitt gjort før. Det vil aldri bli likt likevel, du har jo en ny mann..
Gjest Poirot Skrevet 28. april 2004 #8 Skrevet 28. april 2004 Klart man kan gifte seg i kirken gang nr 2 (de fleste prester sier ja)! Skulle bare mangle.
Saeria Skrevet 28. april 2004 #9 Skrevet 28. april 2004 Klart man kan gifte seg i kirken gang nr 2 (de fleste prester sier ja)! Skulle bare mangle. Det synes jeg også. Det er brudeparets dag, og da får andre tenke og mene hva de vil om hvor de gifter seg. Så det så!
Wayah Skrevet 30. april 2004 #10 Skrevet 30. april 2004 Hvorfor i all verden skal en ta seg så nær av hva andre mener? Vet om folk som har gifta seg for 3. gang - i kirka, og det var for nesten 25 år siden! Ei venninne av mamma skulle gifte seg for 2. gang(det var 2. gang for ham også), men da de pratet med presten, sa han at han hadde problemer med å gjøre det(og en skal jo ha respekt for slike meninger også), men han skulle gå med på det om de kunne ha lukket kirke! :evil: Med andre ord var det viktigst for ham hva andre mennesker mener, og ikke hvordan Gud ser på saken. Makan til hykler! Jeg synes så klart en skal få lov til å gifte seg i kirka både 2., 3. og 4 gang også hvis det blir nødvendig. Det eneste jeg er imot, er at et par som er fullstendig ateister skal gifte seg i kirka "fordi det er vanlig".
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå