AnonymBruker Skrevet 13. august 2013 #1 Skrevet 13. august 2013 Jeg går på AAP minstesats og nå skal jeg plasseres på en praksisplass!! Skal jeg jobbe "gratis"? ... For jeg får ikke noe mer for det virker det som! Og ikke får jeg noe husleie, så må søke bostøtte! Er det noe alle får? Og hvor mye er det? Anonymous poster hash: 88222...6dc
Adhara Skrevet 13. august 2013 #2 Skrevet 13. august 2013 Du får ikke noe mer for å jobbe nei. Ikke alle har krav på bostøtte, men siden du har minstesats, så får du det innvilga. Du kan gå inn på Husbanken.no og sjekke kalkulatoren der, hvor mye du kan få.
*Mocca* Skrevet 13. august 2013 #3 Skrevet 13. august 2013 Og sjekk opp mulighetene for tilleggstønader også, mulig du kan få dekket reiseutgifter f.eks...... Dessverre får man sjelden vite hva det kan være mulig å søke på....
Adhara Skrevet 13. august 2013 #4 Skrevet 13. august 2013 Reiseutgifter får man dekket når man har praksis hos NAV ja
AnonymBruker Skrevet 13. august 2013 #5 Skrevet 13. august 2013 Ja praksisplass er gratisarbeid og gratis arbeidskraft og bedriften... Egentlig helt utrolig at man ikke en gang får en symbolsk sum ekstra for å jobbe... Har du minstesatts bør du få bostøtte, og uansett har du krav på reisepenger. Anonymous poster hash: dd532...f1b 1
AnonymBruker Skrevet 13. august 2013 #6 Skrevet 13. august 2013 Åh, takk dere <3 Behandleren min er bare så vanskelig og jeg strever så, for føler hun kjører meg hardt! Er seff, villig for å jobbe, men dem hører jo ikke etter hva mine tanker rundt og hvordan det føles å bli "kasta" ut slikt :`( Anonymous poster hash: 88222...6dc
AnonymBruker Skrevet 13. august 2013 #7 Skrevet 13. august 2013 Arbeidspraksis er en måte å komme ut i jobb igjen, det er det som er formålet med AAP. Jobb, altså. Det blir feil å klage på at man ikke får mer, når man allerede får inntekt fra staten. Det blir også veldig underlig i mine øyne å klage på at man får hjelp. AAP krever at du gjør det du kan for å komme i jobb, det skal ikke være noen passiv ytelse. Er du for syk til å være i praksis, må legen bekrefte det skriflig med henvisning til når man er frisk nok til å tenke jobb igjen. Dersom du synes arbeidspraksis er ugreit rent generelt og vil ha mer betalt, bør du søke vanlig jobb slik at AAP avsluttes. Anonymous poster hash: 96228...57b 6
AnonymBruker Skrevet 13. august 2013 #8 Skrevet 13. august 2013 Hallo, ikke angrip!! Jeg klager ikke. Jeg spurte. Har du noe bra å si kom med det. Har du ikke, kan du svare på andre tråder:) Anonymous poster hash: 88222...6dc 6
AnonymBruker Skrevet 13. august 2013 #9 Skrevet 13. august 2013 Jeg går på AAP minstesats og nå skal jeg plasseres på en praksisplass!! Skal jeg jobbe "gratis"? ... For jeg får ikke noe mer for det virker det som! Og ikke får jeg noe husleie, så må søke bostøtte! Er det noe alle får? Og hvor mye er det? Anonymous poster hash: 88222...6dc Du jobber ikke gratis, du får fortsatt AAP.... Anonymous poster hash: 22dda...1e3 1
AnonymBruker Skrevet 13. august 2013 #10 Skrevet 13. august 2013 Hallo, ikke angrip!! Jeg klager ikke. Jeg spurte. Har du noe bra å si kom med det. Har du ikke, kan du svare på andre tråder:) Anonymous poster hash: 88222...6dc Jeg syntes det jeg kom med var bra, jeg Anonymous poster hash: 96228...57b
AnonymBruker Skrevet 13. august 2013 #11 Skrevet 13. august 2013 Jeg syntes det jeg kom med var bra, jeg Anonymous poster hash: 96228...57b Det var bra det du kom med, men det var måten du skrev på som gjorde at ta følte seg angrepet. Vis litt medfølelse, det koster ingenting.Anonymous poster hash: 317a7...b0f 3
AnonymBruker Skrevet 13. august 2013 #12 Skrevet 13. august 2013 Du jobber gratis (faktisk får som regel arbeidsgiver penger fra nav for å ha deg der), men du bygger opp egen erfaring og lærer deg jobblivet på en ganske alright måte. Skulker du dager der du skal jobbe får du mindre penger. Anonymous poster hash: 75e36...78f 1
AnonymBruker Skrevet 13. august 2013 #13 Skrevet 13. august 2013 Å få tilbud om praksisplass kan være gull verdt før deg. Jeg ordnet meg selv praksisplass innenfor det var utdannet som. Praksisstedet fikk ingen penger fra navn for meg. De måtte betale yrkesforsikring. Jeg fikk amp samt dekket reiseutgifter. Jeg startet med 50%. De tre første månedene var jeg lite verdt for arbeidsplassen. Jeg var så sliten at hodet ikke fungerte helt med samt at jeg hadde problemer med å huske elementære ting i faget mitt. Var i seng før ni for å klare neste dag. Det var beintøft, men gradvis ble det bedre. Så økte jeg til 60% og fant ut at jeg taklet det også. Jeg hadde praksisplass i et helt år. Ble faktisk tilbudt fast jobb der så nå jobber jeg 59 % og resten aap. Jeg følte aldri at jeg ble utnyttet. Jeg fikk ta ting i mitt tempo. Jeg fikk bevist at selv med en kronisk sykdom så var jeg en stabil arbeidstaker. Jeg følte ansvar for den tilliten jeg ble vist. jeg ble inkludert av kollegaer og sjefen. Uten den muligheten så hadde jeg aldri vært i jobb i dag Jeg anbefaler deg å søke på bostøtte. Får du avslag der så kan det hende at du har rett på supplerende sosialhjelp. Sist, men ikke minst. Anonymous poster hash: 760d1...e71 2
AnonymBruker Skrevet 13. august 2013 #14 Skrevet 13. august 2013 Du får ikke mindre penger dersom du har fravær pga sykdom. Dette gir du beskjed om på medlemskortet. Gir du blanke og skulker så er det en annen sak. Om jeg kom en time senere pga dårlig form så ringte jeg jobben. På medlemskortet krysset jeg bare ja for tiltak for jeg hadde jo vært der.Anonymous poster hash: 760d1...e71
amadine Skrevet 15. august 2013 #15 Skrevet 15. august 2013 Kan man søke om bostøtte hvis man mottar ca 10.000 fra nav i måneden? Jeg går på aap. Er samboer og har huslån. Jeg sliter med å få det til å gå rundt :/
Adhara Skrevet 15. august 2013 #16 Skrevet 15. august 2013 (endret) Kan man søke om bostøtte hvis man mottar ca 10.000 fra nav i måneden? Jeg går på aap. Er samboer og har huslån. Jeg sliter med å få det til å gå rundt :/ Sjekk med kalkulatoren. Husbanken.no Når du har samboer så legger de samboers inntekt til vekt også. Endret 15. august 2013 av irrlys
AnonymBruker Skrevet 15. august 2013 #17 Skrevet 15. august 2013 Praksisplass er en super måte å komme seg ut i arbeid igjen på. Men det burde vært en tillegges stønad når man er i praksis. Jeg er det nå..og håper virkelig jeg blir fast ansatt med tiden- men det koster.. ja jeg får dekket reise, men alt det andre må jeg betale selv, med min allerede lave sats, det koster mer å være aktiv enn å bare være hjemme. Bruker mye mer penger på personlig hygiene, og klær etc., for selv om jeg blir betalt av staten, er jeg likevel en representant for firmaet. På lik linje som min kollega, må også jobbe hardere bedre enn henne, for å overbevise arbeidsgiver at de MÅ ansette meg. Sosial dumping satt i system, frustrerende å ikke ha mulighet til å være med jobben på sosiale greier, spise lunch med de etc,, for det har jeg ikke råd til..men håper og ber om at jobben er min om en stund!Anonymous poster hash: dc50a...4b7 1
Ingeborg! Skrevet 15. august 2013 #18 Skrevet 15. august 2013 Du jobber gratis (faktisk får som regel arbeidsgiver penger fra nav for å ha deg der), men du bygger opp egen erfaring og lærer deg jobblivet på en ganske alright måte. Skulker du dager der du skal jobbe får du mindre penger. Anonymous poster hash: 75e36...78f Ikke helt korrekt. I ordinær arbeidspraksis får ikke arbeidsgiver noen penger fra NAV for å ha noen der. Men de bruker mye tid på evnt tilrettelegging og skal gi tilbakemelding i form av rapport til nav. Men nav kan gi tidsbegrenset lønnstilskudd som et arbeidsrettet tiltak som skal motivere arbeidsgivere til å tilsette personer på vanlige lønns- og arbeidsbetingelser. Du må da ha en arbeidsgiver som vil ansette deg, og du er ansatt på ordinære lønns- og arbeidsvilkår. Men dette gjelder altså ikke praksisplass.
Ingeborg! Skrevet 15. august 2013 #19 Skrevet 15. august 2013 Å få tilbud om praksisplass kan være gull verdt før deg. Jeg ordnet meg selv praksisplass innenfor det var utdannet som. Praksisstedet fikk ingen penger fra navn for meg. De måtte betale yrkesforsikring. Jeg fikk amp samt dekket reiseutgifter. Jeg startet med 50%. De tre første månedene var jeg lite verdt for arbeidsplassen. Jeg var så sliten at hodet ikke fungerte helt med samt at jeg hadde problemer med å huske elementære ting i faget mitt. Var i seng før ni for å klare neste dag. Det var beintøft, men gradvis ble det bedre. Så økte jeg til 60% og fant ut at jeg taklet det også. Jeg hadde praksisplass i et helt år. Ble faktisk tilbudt fast jobb der så nå jobber jeg 59 % og resten aap. Jeg følte aldri at jeg ble utnyttet. Jeg fikk ta ting i mitt tempo. Jeg fikk bevist at selv med en kronisk sykdom så var jeg en stabil arbeidstaker. Jeg følte ansvar for den tilliten jeg ble vist. jeg ble inkludert av kollegaer og sjefen. Uten den muligheten så hadde jeg aldri vært i jobb i dag Jeg anbefaler deg å søke på bostøtte. Får du avslag der så kan det hende at du har rett på supplerende sosialhjelp. Sist, men ikke minst.Anonymous poster hash: 760d1...e71 Gledelig med historier der systemet fungerer.
Ingeborg! Skrevet 15. august 2013 #20 Skrevet 15. august 2013 Arbeidspraksis er en måte å komme ut i jobb igjen, det er det som er formålet med AAP. Jobb, altså. Det blir feil å klage på at man ikke får mer, når man allerede får inntekt fra staten. Det blir også veldig underlig i mine øyne å klage på at man får hjelp. AAP krever at du gjør det du kan for å komme i jobb, det skal ikke være noen passiv ytelse. Er du for syk til å være i praksis, må legen bekrefte det skriflig med henvisning til når man er frisk nok til å tenke jobb igjen. Dersom du synes arbeidspraksis er ugreit rent generelt og vil ha mer betalt, bør du søke vanlig jobb slik at AAP avsluttes.Anonymous poster hash: 96228...57b Jeg synes dette informativt, og helt korrekt. Alternativet til det siste du skrev kan imidlertid være arbeid med tidsbegrenset lønnstilskudd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå