Gå til innhold

Fortelle date / ny kjæreste om inkassogjeld?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har datet en fyr i noen måneder nå, og det ser ut til å bli seriøst.

Problemet mitt er at jeg har noen hundretusener i gammel inkassogjeld. Jeg betaler ned på dette, har fått kontroll på økonomien sånn nogenlunde, men jeg skammer meg sånn over dette. Har ikke fortalt ham noe om dette enda (vi har aldri diskutert økonomi, så jeg har ikke løyet for ham), og gruer meg noe vanvittig til å si det.

Mitt spørsmål er - når bør jeg fortelle dette? I mine øyne så er jo dette strengt tatt ikke noe han har noe med så lenge vi bor hver for oss og har hver vår økonomi? Samtidig så forstår jeg jo det at jeg ikke kan vente med å fortelle det til vi evt. flytter sammen.....

Er så redd han skal bli så skuffa at han ikke vil ha noe mer med meg å gjøre..... :(

Anonymous poster hash: 216dc...901
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har datet en fyr i noen måneder nå, og det ser ut til å bli seriøst.Problemet mitt er at jeg har noen hundretusener i gammel inkassogjeld. Jeg betaler ned på dette, har fått kontroll på økonomien sånn nogenlunde, men jeg skammer meg sånn over dette. Har ikke fortalt ham noe om dette enda (vi har aldri diskutert økonomi, så jeg har ikke løyet for ham), og gruer meg noe vanvittig til å si det. Mitt spørsmål er - når bør jeg fortelle dette? I mine øyne så er jo dette strengt tatt ikke noe han har noe med så lenge vi bor hver for oss og har hver vår økonomi? Samtidig så forstår jeg jo det at jeg ikke kan vente med å fortelle det til vi evt. flytter sammen..... Er så redd han skal bli så skuffa at han ikke vil ha noe mer med meg å gjøre..... :(Anonymous poster hash: 216dc...901

Du bør i hvert fall betale alt du greier hver måned.

Om dere diskuterer penger og hva man har råd til, så kan du si at du betaler ned et lån og lever etter budsjett. Ingen detaljer.

Hvis du dumper opplysninger på han om flere hundre tusen i inkassogjeld så kommer han trolig til å fordufte.

Om du har betalt ned en stor slump av gjelden og viser at du tar ansvar for gjelden din så stiller du sterkere.

Strengt tatt har han ikke så mye med det før det blir seriøst.

Men jeg hadde luket ut en potensiell partner momentant om jeg fikk nyss i sånn gjeld.

Gjest Funky Punk
Skrevet

Jeg fortalte det til min mann før vi flyttet sammen.

Da diskuterte vi økonomi og hvordan vi ville ha det, og derfor falt det seg naturlig å si det da.

Så lenge man bor hver for seg og ikke har felles økonomi så ser jeg ingen grunn til å fortelle om det om man ikke ønsker det

Skrevet

Så lenge du har kontroll på det og er i gang med nedbetaling så er det greit, tenker jeg. Alle kan rote det til for seg selv, se bare på Vollvik for eksempel. :)

Jeg hadde blitt mer skremt om du ikke betalte ned på det og levde på et nytt kredittkort.

Dette er veldig avhengig av din nåværende situasjon, tenker jeg. Er du i jobb, har unngått nye kreditter og betaler ned det du kan, så synes jeg faktisk at det kan vise litt av din styrke. Du har ryddet opp i problemene dine og betaler ned. Et pluss, faktisk! Du viser at du klarer å håndtere dine egne problemer.

• Liker 1
Gjest Lille-pus
Skrevet

Du bør i hvert fall betale alt du greier hver måned.

Om dere diskuterer penger og hva man har råd til, så kan du si at du betaler ned et lån og lever etter budsjett. Ingen detaljer.

Hvis du dumper opplysninger på han om flere hundre tusen i inkassogjeld så kommer han trolig til å fordufte.

Om du har betalt ned en stor slump av gjelden og viser at du tar ansvar for gjelden din så stiller du sterkere.

Strengt tatt har han ikke så mye med det før det blir seriøst.

Men jeg hadde luket ut en potensiell partner momentant om jeg fikk nyss i sånn gjeld.

Og det må jeg selv si meg aldeles enig i.

For meg, og så har det sin grunn, er det den mest opplagte dumpe-fort-som-faen grunnen jeg vet om.

Skrevet

Om det kan få konsekvenser for at dere skal dele bolig senere, så bør du fortelle det først som sist.

Du kan jo si at nedbetalingen går fint osv..

Tror jeg hadde følt at typen prøvde å skjule det, om han ikke fortalte meg ganske tidlig.

Anonymous poster hash: 57844...24c
Skrevet

Og det må jeg selv si meg aldeles enig i.

For meg, og så har det sin grunn, er det den mest opplagte dumpe-fort-som-faen grunnen jeg vet om.

Amen!

Fritt etter hukommelsen så er økonomi en av de største samlivsknekkerne.

Skrevet

Jeg tror nok jeg ville ventet litt før jeg var klar over om forholdet i det hele tatt har noen sjanse ellers. Inkassogjeld er ikke verdens undergang, og jeg synes det er en smule rått å ekskludere enhver mulighet for følelser pga gjeld.

• Liker 1
Skrevet

Men når et menneske faktisk har ryddet opp og betaler ned, så skal man dumpe personen?

Skjønner ikke hvordan noen kan ha så svart/hvit-tankegang. Det går an å pådra seg gjeld uten at man er et pill råttent menneske. At hun betaler ned på det nå er vel den beste indikatoren på det?

Hun skriver noen hundre tusen, ikke flere millioner.

Skrevet

Om det kan få konsekvenser for at dere skal dele bolig senere, så bør du fortelle det først som sist.Du kan jo si at nedbetalingen går fint osv..Tror jeg hadde følt at typen prøvde å skjule det, om han ikke fortalte meg ganske tidlig. Anonymous poster hash: 57844...24c

Her har man valget mellom to onder.

Faren for å bli oppfattet som uærlig om man ikke forteller straks.

Faren for å bli dumpet momentant om man forteller.

Siden inkassogjeld i denne størrelsen ville være en absolutt dealbreaker for meg, så er mitt beste forslag å jobbe på spreng med å minske gjelden.

Hva med å finne seg en ekstrajobb, TS? Og kutte alle kostnader ned til beinet. Lev som en student til du har målt deg ut av hullet du er i.

Skrevet

Men når et menneske faktisk har ryddet opp og betaler ned, så skal man dumpe personen?

Skjønner ikke hvordan noen kan ha så svart/hvit-tankegang. Det går an å pådra seg gjeld uten at man er et pill råttent menneske. At hun betaler ned på det nå er vel den beste indikatoren på det?

Hun skriver noen hundre tusen, ikke flere millioner.

I en tidlig fase så luker man vekk de man føler seg usikker på eller tvilende til.

Vi vet heller ikke hvor langt TS har kommet i nedbetalingen, det spiller en rolle om hun har betalt i 2 måneder eller 2 år.

Det er fint at ikke alle lar seg skremme av gjeld, men etter min erfaring så er det et rødt, blinkende alarmlys.

Og de som har en hang til å pådra seg gjeld, har det også med å pådra seg mer når de føler at ting ikke er så ille lenger, eller de mener de har kontroll.

Skrevet

Få mindre orden, mer gjeld og meld deg på Luksusfellen? :P

Anonymous poster hash: 57844...24c
Skrevet

I en tidlig fase så luker man vekk de man føler seg usikker på eller tvilende til.

Vi vet heller ikke hvor langt TS har kommet i nedbetalingen, det spiller en rolle om hun har betalt i 2 måneder eller 2 år.

Det er fint at ikke alle lar seg skremme av gjeld, men etter min erfaring så er det et rødt, blinkende alarmlys.

Og de som har en hang til å pådra seg gjeld, har det også med å pådra seg mer når de føler at ting ikke er så ille lenger, eller de mener de har kontroll.

jeg tror du bør innse at det er skremmende lett å pådra seg gjeld. du trenger bare en livsforandring for at dette skal være et faktum. norsk personøkonomi er full av slike historier som bekrefter det jeg sier.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Ja, i prinsippet er jeg veldig enig med deg angående gjeld, men så har jeg også kjent noen mennesker som har pådratt seg gjeld uten at de har oppført seg slik du beskriver. Mennesker som har gått i kjelleren pga sykdom osv, men som senere har ryddet opp og som nå ikke lever slik at de kommer til å få mer gjeld. En jeg kjenner til var uheldig med mannen sin, som tok opp lån hun ikke visste om. Det kan være utrolig mange grunner til at man ender med gjeld.

Det er veldig avhengig av TS' nåværende situasjon, som sagt. Om hun ikke disponerer kredittkort nå, betaler ned det hun kan, jobber osv, så synes jeg ikke at gjeld i størrelsesorden noen hundretusen er en deal breaker. For meg er den største deal breakeren uærlighet.

Endret av Ploff
Skrevet

jeg tror du bør innse at det er skremmende lett å pådra seg gjeld. du trenger bare en livsforandring for at dette skal være et faktum. norsk personøkonomi er full av slike historier som bekrefter det jeg sier.

Jeg vet det.

Men jeg vet også at om du har surret på deg ca 200.000 i inkassogjeld, så har mer enn en ting gått galt.

Fint at TS rydder opp, men hun bør bestrebe seg på å bli kvitt gjelde så fort som bare mulig.

Skrevet

Jeg havnet selv i gjeldshelvete pga samlivsbrudd. Pådro meg rundt 100 000 i løpet av noen måneder, fordi jeg gikk fra ok økonomi med samboer til å være alene med barn og student/lavtlønnet.

Tok meg et års tid å komme ordentlig i gang med nedbetaling, dvs betale mer enn minstesummen. Etter at jeg begynte å betale er ikke kortene rørt en gang, og det kommer de heller ikke til å bli. Det er surt nå i dag å betale på dem, men også deilig å se at det går nedover. Han jeg dater nå vet om dette og er veggut nok til å innse at ting har sine grunner.

Anonymous poster hash: c0ec8...910

Skrevet

Jeg vet det.

Men jeg vet også at om du har surret på deg ca 200.000 i inkassogjeld, så har mer enn en ting gått galt.

Fint at TS rydder opp, men hun bør bestrebe seg på å bli kvitt gjelde så fort som bare mulig.

i mitt tilfelle så var gjelden på få måneder langt mer enn 200.000. det tok et halvt år ut fra en eneste situasjon, og helsikke var i gang. det skulle bare et uhell til. og, heldigvis for meg - så gikk det i mitt tilfelle helt fint å komme utav. det er dog engang slik at ikke alle har de samme mulighetene.

det ENESTE som teller er at vedkommende rett og slett er villig til - og oppsøker sjansen - til å komme utav situasjonen. det er utrolig hva som går.

• Liker 1
Skrevet

Ja, i prinsippet er jeg veldig enig med deg angående gjeld, men så har jeg også kjent noen mennesker som har pådratt seg gjeld uten at de har oppført seg slik du beskriver. Mennesker som har gått i kjelleren pga sykdom osv, men som senere har ryddet opp og som nå ikke lever slik at de kommer til å få mer gjeld.

Det er veldig avhengig av TS' nåværende situasjon, som sagt. Om hun ikke disponerer kredittkort nå, betaler ned det hun kan, jobber osv, så synes jeg ikke at gjeld i størrelsesorden noen hundretusen er en deal breaker. For meg er den største deal breakeren uærlighet.

Så lenge de ikke har diskutert økonomi, så bør ikke det være mulig å beskylde henne for uærlighet.

Om hun samtidig betaler alt hun kan, og helst drar inn noen tusen på en ekstrajobb som går rett inn på gjelden, så bør det kunne minskes en del før hun trenger å legge alle kort på bordet.

Siden jeg uansett ikke dater damer, og er gift, så blir min preferanse om hva som er en dealbreaker relativt hypotetisk.

Mulig menn har større toleranse for gjeld hos partner en omvendt?

Skrevet

Jeg blir forsåvidt også forbauset over hvor naive folk er som tror det ikke er mulig å pådra seg gjeld uten å være totalt ansvarsløse.

• Liker 1
Skrevet

Så lenge de ikke har diskutert økonomi, så bør ikke det være mulig å beskylde henne for uærlighet.

Om hun samtidig betaler alt hun kan, og helst drar inn noen tusen på en ekstrajobb som går rett inn på gjelden, så bør det kunne minskes en del før hun trenger å legge alle kort på bordet.

Siden jeg uansett ikke dater damer, og er gift, så blir min preferanse om hva som er en dealbreaker relativt hypotetisk.

Mulig menn har større toleranse for gjeld hos partner en omvendt?

Det kan være.

Jeg er enig med deg i det du skriver om å sørge for å nedbetale mest mulig og også dette med at man ikke trenger å fortelle om slikt før man eventuelt diskuterer samboerskap osv. Før var jeg beinhard, jeg syntes folk med inkassogjeld var noen naut for å være helt ærlig. Men, etter å ha sett noen venner pådra seg gjeld i ulike situasjoner har jeg etter hvert innsett at det kan skje med alle. Jeg har vel endret holdningen min litt med årene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...