Gå til innhold

Melkefri lavkarbo, dagsmeny?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan kan en typisk dag på lavkarbo se ut, for en som forsøker å holde seg unna melkeprodukter?

Anonymous poster hash: 06ab7...a13
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mat med få karbohydrater, ingen melkeprodukter.

Du klarer vel å finne retter uten melk?

Anonymous poster hash: e6021...cca
Skrevet

Lån deg en kokebok eller søk på nettet. Det er du selv som bestemmer hvordan du legger det opp og hva du evt finner på å "erstatte" melk med.

Skrevet

Mat med få karbohydrater, ingen melkeprodukter.

Du klarer vel å finne retter uten melk?

Tenkte noen kanskje hadde noe konkret å bidra med! :)

Gjest Gresshoppesang
Skrevet

Frokost: omelett

Lunsj: kyllingsalat

Middag: biff med brokkoli

Kvelds: kokt laks med agurksalat

Skrevet

Takk for svar :)

Jeg liker ikke å lage mat, så jeg foretrekker å holde meg til én middag. Smør kan jeg forresten spise.

Ser dette ok ut?

Frokost: 100 g bacon, 2 egg og 15 g smør

Lunch: 1 avocado

Middag: 200 g kyllingfilet, grønnsaker, 20 g smør/hvitløkssmør

Mellommåltider: 15 g valnøtter, 15 g mandler

Ifølge diett.no utgjør dette 1500 kalorier totalt. Og det er jo veldig sunn mat, alt sammen. :) Men det høres fryktelig lite ut!

Skrevet

Hvorfor kun fett til lunch og mellommåltid?

Anonymous poster hash: 40ea1...1cc

Skrevet

Hva med å lage knekkebrød av ulike frø/nøtter, se for eksempel http://www.dagbladet.no/2012/01/28/tema/helse/klikk/oppskrifter/19987742/

Kan du spise ost? Eller annet pålegg? To knekkebrød med smør og valgfritt pålegg + en avokado, høres ut som en litt bedre lunsj :) Hva med laktosefrie produkter? I så fall kan du kjøpe laktosefri tyskisk yoghurt (det har de i alle fall på ica supermarked) og lage egen müsli.
Jeg hakker 1 dl mandler, 1 dl valnøtter og 1 dl hasselnøtter, har i 1dl linfrø, 1 dl solsikkekjerner og 1 dl sesamfrø, og 1 dl kokos for å få det litt søtt, og gjerne 1 ss kanel. Litt olje, rør sammen, hell det på en bakepapirkledt ovnsform. 150 grader midt i ovnen i 10 minutter, rør ofte, brenner fort, så pass på.

Anonymous poster hash: ece52...879
Skrevet

Hvorfor kun fett til lunch og mellommåltid?

Anonymous poster hash: 40ea1...1cc

Det er da masse fett i frokosten (egg har en del fett, bacon har masse, og smør enda mer), og til middag tenkte jeg som nevnt å bruke smør, for å få i meg fett der også. :)

Slenger på litt grønnsaker hvis jeg blir sulten. Kanskje litt skinke el. for litt proteiner, men selv blir jeg ikke så fryktelig mett av proteiner, erfaringsmessig.

AnonymBruker: Jeg kan spise ost, men ønsker å kutte ut/ned på meieriprodukter fordi huden min reagerer på de, og fordi de kan gjøre vektnedgang langsommere (visstnok).

Müsli høres fint ut, takk for tips! :)

Gjest Nanne70
Skrevet

Smoothie på bær, kokosmelk, kokosolje, rå eggeplomme og malte linfrø er friskt, godt og mettende til frokost og fint å variere med. Bruk ca 2 dl frosne (bringe) bær,1,5 - 2 dl kokosmelk, 1 ss smeltet kokosolje, to rå eggeplommer og 1 ss linfrø,og evt litt stevia eller sukrin. Du kan også erstatte kokosoljen med 1/2 avocado hvis du foretrekker det.

Hvis du liker smaken, kan kokosmelk erstatte fløte i ganske mange tilfeller.

Aioli som erstatning for rømme eller Creme Fraiche kan også fungere bra.

Skrevet

Et tips er å besøke paleonettsteder som http://www.robbwolf.com og http://whole9life.com/

Mange benytter seg mye av kokosmelk, selv synes jeg ikke dette er noe god erstatning. Det er også et dumt utgangspunkt å lete etter noe å erstatte melkeproduktene med. Bedre å finne oppskrifter der man ikke har melkeprodukter i uansett.

Gjest Nanne70
Skrevet

Et tips er å besøke paleonettsteder som http://www.robbwolf.com og http://whole9life.com/

Mange benytter seg mye av kokosmelk, selv synes jeg ikke dette er noe god erstatning. Det er også et dumt utgangspunkt å lete etter noe å erstatte melkeproduktene med. Bedre å finne oppskrifter der man ikke har melkeprodukter i uansett.

Hva med oss som ikke nødvendigvis spiser melkefritt, men vil begrense inntaket litt? Jeg bruker kokosmelk i noen sauser og smoothies i stedetfor fløte, f.eks.

Skrevet

Hva med oss som ikke nødvendigvis spiser melkefritt, men vil begrense inntaket litt? Jeg bruker kokosmelk i noen sauser og smoothies i stedetfor fløte, f.eks.

Det tror jeg går veldig bra. Du har sikkert merket at kokosmelk gir ganske mye smak, samt at den ikke blir like tjukk av å koke inn som fløte.

Jeg har lagt merke til at kokosfett er noe mer hydrofobt enn smør og derfor er det litt vanskeligere å få til emulsjoner. Har dog aldri prøvd med eggeplomme.

Og når vi er inne på det. Utvalget kokosmelk er grådig dårlig og du vet egentlig aldri helt hvor mye kokos som er i de boksene. Det er faktisk enormt irriterende.

Gjest Nanne70
Skrevet

Det tror jeg går veldig bra. Du har sikkert merket at kokosmelk gir ganske mye smak, samt at den ikke blir like tjukk av å koke inn som fløte.

Jeg har lagt merke til at kokosfett er noe mer hydrofobt enn smør og derfor er det litt vanskeligere å få til emulsjoner. Har dog aldri prøvd med eggeplomme.

Og når vi er inne på det. Utvalget kokosmelk er grådig dårlig og du vet egentlig aldri helt hvor mye kokos som er i de boksene. Det er faktisk enormt irriterende.

Jeg er veldig glad i thai- og indiskinspirert mat, og der passer jo kokosmelk veldig bra :) Funker ikke fullt så bra i kaffe. Vet ikke helt hva du sikter til mht kokosfett i emulsjoner, men det funker helt fint i smoothie sammen med etpar rå eggeplommer. Mulig at smoothien hadde skilt seg hvis jeg lot den stå, da. Enig med deg når det gjelder innholdet av kokos i kokosmelkboksene ;)

Skrevet

Det er da masse fett i frokosten (egg har en del fett, bacon har masse, og smør enda mer), og til middag tenkte jeg som nevnt å bruke smør, for å få i meg fett der også. :)

Slenger på litt grønnsaker hvis jeg blir sulten. Kanskje litt skinke el. for litt proteiner, men selv blir jeg ikke så fryktelig mett av proteiner, erfaringsmessig.

AnonymBruker: Jeg kan spise ost, men ønsker å kutte ut/ned på meieriprodukter fordi huden min reagerer på de, og fordi de kan gjøre vektnedgang langsommere (visstnok).

Müsli høres fint ut, takk for tips! :)

Nyere forskning viser det motsatte, nemlig at inntak av melkeprodukter hjelper når en skal ned i vekt.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...