Gå til innhold

Ulønnet permisjon eller si opp og være arbeidsledig?

Anbefalte innlegg

Gjest Twelve12
Skrevet (endret)

Er gravid med tvillinger. Jeg har lenge tenkt å ta ulønnet permisjon i etter permisjonen siden jeg vil være hjemme lenger med barna.

Men så har jeg begynt å tenke at jeg heller vil si opp fordi jeg rett og slett aldri har tenkt meg tilbake til jobben. Mistrives veldig av diverse grunner.

Burde jeg heller si opp og være arbeidsledig mens jeg er hjemme?

Har jeg krav på dagpenger da?

Oppsigelsen ville ha kommet uansett. Men er det en god ide for meg å være arbeidsledig etter permisjonen kontra ulønnet permisjon?

Endret av Twelve12
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fra ei med erfaring: ALDRI si opp jobben. Det er grisevanskelig å få seg ny når man står uten nåværende arbeidsgiver, selv om man har hatt permisjon.

Og nei, du har heller ikke rett på dagpenger, ett av hovedkravene er at det ikke er av eget ønske, og, at du er aktiv jobbsøker.

Du må altså levere attest som sier at du har blitt nedskalert/kontrakt har gått ut osv. Såvidt jeg har forstått.

Anonymous poster hash: 7ecf8...c98
Skrevet

Et krav for å motta dagpenger er at du er reell arbeidssøker og har barnepass. Så nei, du kan ikke gå hjemme med barn og få dagpenger samtidig.

Anonymous poster hash: 25b70...568

• Liker 2
Skrevet

Om du sier opp selv har du en karantenetid på åtte uker før du får penger.

Det er også et krav for å motta dagpenger at du er aktiv jobbsøker og har mulighet til å starte i jobb (altså har enbarnevaktmulighet til barna).

Skrevet

Og nei, du har heller ikke rett på dagpenger, ett av hovedkravene er at det ikke er av eget ønske, og, at du er aktiv jobbsøker.

Du må altså levere attest som sier at du har blitt nedskalert/kontrakt har gått ut osv. Såvidt jeg har forstått.

Nei, dette stemmer ikke. Man har også rett på dagpenger når man har sagt opp selv, men venteperioden før man får penger blir lenger da.

Anonymous poster hash: 25b70...568

Skrevet (endret)

Hvid du gjør det så får du dagpenger etter 8 uker uten, som andre har nevnt. Men om NAV ringer og sier at du må stille opp på en jobb samme dag el neste dag så må du det, hvis ikke mister du dagpengene. Når man går på dagpenger skal man være tilgjengelig så fort som mulig. Så hvis du har noen som kan passe tvillingene dine på dagen og i flere dager så kan du jo gjøre dette.

Meeen jeg sa opp min faste jobb pga utbrent og gikk på dagpenger i noen mnd etterpå og jeg måte mase på NAV for å få en praksisplass, noe jeg aldri fikk. Ble heller aldri oppringt sånn som jeg forklarte over. Så det er jo en sjanse for at du slipper det.

Jeg har bare hatt vikarjobber etter den faste, da det er lite jobber for min utdannelse her jeg bor, men angrer ikke på at jeg sa opp da jobben ødela meg psykisk. Men om du holder ut i jobben mens du søker andre jobber så gjør heller det! Når jeg er ferdig med min permisjon må jeg begynne jobbsøking helt på nytt og gleder meg ikke. Har også tenkt på det med dagpenger og være hjemme men kan risikere en annen saksbehandler som faktisk gjør jobben sin og da sliter jeg uten en barnehageplass.

Så tenk deg godt om :)

Endret av Yesterday
Skrevet

Glemte å nevne en ting. Siden jeg ikke har en jobb å gå til når min permisjon er over så skal jeg ta all den "felles permisjonen" og samboer tar sine 14 uker på slutten, og da skal jeg søke om dagpenger, for jeg har jo ikke noen jobb (men av erfaring får jeg lett en vikarjobb) og samboer passer uansett gutten vår. Men vi har neppe barnehageplass når samboer sin permisjon er over så da tenker jeg at jeg blir hjemme (samboer tjener uansett best) og jeg har spart opp en del penger som jeg forhåpentligvis ennå har da. Vi fikk babyutstyr mye billigere enn vi trudde og jeg fikk veldig mye tilbake på skatten + noe ekstra penger som dukket opp.

Jeg vet ikke hvordan dere skal gjøre det med permisjonen men om du sier opp mens du har permisjon så kan du jo gjøre det som meg. Men hadde jeg hatt en fast jobb som jeg vantrivdes i men kan holde ut litt ekstra i så hadde jeg ikke sagt opp uten en annen jobb å gå til, husk at du skal ha permisjon, altså en pause, og kanskje jobben har endret seg litt når du kommer tilbake så du kan holde ut litt til. Eller ikke :( Husk at dagpenger er 60% av den lønna du har nå, altså en del mindre kr. Og du må da leve på den samme 60% mens samboer har sin permisjon. Hvis du holder ut i jobben du har så kanskje prøv å holde ut til du får jobb hos noen andre? Prøv å spare noen kr om du ikke får annen jobb og vil ta ulønnet permisjon etter dere har brukt opp all permisjonen? For å slippe NAV sitt mas. Eller si opp sånn at oppsigelsestiden er over når du uansett skal ta ulønnet permisjon, og når barna dine begynner i barnehage så søker du opp dagpenger. Da blir det sikker kjedelig å gå hjemme, men du kan jo utnytte det litt og hente barna tidlig så du får noe ekstra tid med de og innimellom holde de hjemme, og når du da får deg jobb så har du barnehageplassen og trenger ikke stresse med en barnevakt.

Skrevet

Å gå hjemme med barna og motta dagpenger er jo svindel! Med mindre du faktisk søker jobb, men det høres jo ut som du kun tenker å være hjemme lengre med barna.

Anonymous poster hash: 17289...acd

• Liker 6
Skrevet

Å gå hjemme med barna og motta dagpenger er jo svindel! Med mindre du faktisk søker jobb, men det høres jo ut som du kun tenker å være hjemme lengre med barna.

Anonymous poster hash: 17289...acd

Ja det er jo egentlig det, siden NAV forventer at man søker jobb og stiller opp på dagen hvis de finner en jobb til oss.

Skrevet

Husk på angående dagpenger at det også er at krav at man skulle kunne flytte for å få jobb.

Det er ikke utbredt brukt, men man risikerer det.

Jeg har vært arbeidssøker i halvannet år nå, og det stressnivået som følger med det er så enormt at jeg aldri aldri ville satt meg i den posisjonen frivillig.

Jeg skulle blitt grovt trakassert på jobben for å sagt opp frivillig - heller en veldig kjip jobb hvor man søker veldig aktivt på nye enn ingen.

Jeg trodde det skulle bli lett å få ny jobb igjen da det alltid har vært der før, nå har jeg gitt opp alle mine fremtidsdrømmer om å ha en jobb overhodet.

For å si det slik. Så: aldri, aldri, aldri si opp jobben. Og hvertfall ikke om man ikke akter bruke dagpengeperioden svært aktivt på jobbsøking.

• Liker 1
Gjest Twelve12
Skrevet (endret)

Nå var det aldri snakk om å si opp FOR å få dagpenger mens jeg er hjemme med barna.

Hjemme med barna har jeg jo tenkt til å være uansett i form for ulønnet permisjon.

Men siden jobben IGJEN har lagd et helvette for meg, har jeg bestemt meg at jeg aldri skal tilbake dit. Ikke en gang for å søke andre jobber. Vi klarer fint å leve på kontantstøtte, barnetrygd og oppsparte midler, i tillegg til lønnen til mannen mens jeg går hjemme i ulønnet permisjon, så da klarer vi det om jeg er arbeidsledig også. Og siden jeg aldri skal tilbake, tenkte jeg like så godt å si opp.

Man trenger heller ikke å registrere seg som arbeidsøker hos NAV selvom man er arbeidsledig. Det kan jeg vente med til jeg faktisk skal ut i jobb igjen. Det var bare et spørsmål om jeg kan få dagpenger etter permisjonstiden. Om det er rett etterpå eller et halvt år etterpå, er jo irrelevant.

Men jeg har undersøkt det, og det inntekten de 3 siste årene som regnes. Så det er ikke noe problem.

Det er heller ikke snakk om å svindle noen, til dere som antydet det over her.

Endret av Twelve12
Skrevet

Du må være arbeidssøker for å få rett til dagpenger. Husk at du mister pensjonspoeng når du ikke jobber. Om du har rett til dagpenger etter ulønnet permisjon er jeg usikker på. Nav vil sikkert sette spørsmålstegn hvorfor du evnt ikke har vært i jobb på lenge og sa opp jobben du hadde. Kan du ikke søke ulønnet permisjon hos jobben da i 1/2 til 1 år, kanskje situasjonen stiller seg litt anderledes dag.

Skrevet

Jeg lurer på det samme som deg, Twelve12. Man har jo rett på inntil ett år(?) ulønnet permisjon i tillegg til den lønnede, så arbeidsgiver kan vel ikke nekte deg det.

Jeg tror jeg har landet på at jeg blir i ulønnet permisjon fra nåværende arbeidsplass mens jeg søker nye jobber. Det føles som om det vil se bedre ut på papiret enn om jeg har sagt opp uten noen annen plass å begynne - selv om det ville vært av en god grunn.

Anonymous poster hash: 16de6...cec
  • Liker 1
Skrevet

Nå var det aldri snakk om å si opp FOR å få dagpenger mens jeg er hjemme med barna.

Hjemme med barna har jeg jo tenkt til å være uansett i form for ulønnet permisjon.

Men siden jobben IGJEN har lagd et helvette for meg, har jeg bestemt meg at jeg aldri skal tilbake dit. Ikke en gang for å søke andre jobber. Vi klarer fint å leve på kontantstøtte, barnetrygd og oppsparte midler, i tillegg til lønnen til mannen mens jeg går hjemme i ulønnet permisjon, så da klarer vi det om jeg er arbeidsledig også. Og siden jeg aldri skal tilbake, tenkte jeg like så godt å si opp.

Man trenger heller ikke å registrere seg som arbeidsøker hos NAV selvom man er arbeidsledig. Det kan jeg vente med til jeg faktisk skal ut i jobb igjen. Det var bare et spørsmål om jeg kan få dagpenger etter permisjonstiden. Om det er rett etterpå eller et halvt år etterpå, er jo irrelevant.

Men jeg har undersøkt det, og det inntekten de 3 siste årene som regnes. Så det er ikke noe problem.

Det er heller ikke snakk om å svindle noen, til dere som antydet det over her.

Hvis det er et helvete på jobb så sier du opp! Jeg vet alt om det :(

Selvsagt trenger man ikke registrere seg hos NAV om man ikke vil, men skal man søke dagpenger så må man. Jeg vil ikke si at det direkte svindel, men som jeg har nevnt så må man kunne stille opp på dagen i en ny jobb når man mottar dagpenger, og det er neppe lett med to små HVIS du ikke har barnehageplass ;) Men når folk (ikke du) velger å søke om dagpenger for å kunne være hjemme med barna og ikke søker jobb, da er det faktisk en slags svindel, da dagpenger er ment som en nødløsning når man ikke har jobb.

Gjest Twelve12
Skrevet

Hvis det er et helvete på jobb så sier du opp! Jeg vet alt om det :(

Selvsagt trenger man ikke registrere seg hos NAV om man ikke vil, men skal man søke dagpenger så må man. Jeg vil ikke si at det direkte svindel, men som jeg har nevnt så må man kunne stille opp på dagen i en ny jobb når man mottar dagpenger, og det er neppe lett med to små HVIS du ikke har barnehageplass ;) Men når folk (ikke du) velger å søke om dagpenger for å kunne være hjemme med barna og ikke søker jobb, da er det faktisk en slags svindel, da dagpenger er ment som en nødløsning når man ikke har jobb.

Det er jeg veldig enig i at det er svindel. Og det var jo det AB'ene over her var skråsikre på at var intensjonene mine :)

Mulig jeg ordla meg litt feil i HI, men spørsmålet om dagpenger var faktisk ikke årsaken til tråden.

Gjest Twelve12
Skrevet

Jeg lurer på det samme som deg, Twelve12. Man har jo rett på inntil ett år(?) ulønnet permisjon i tillegg til den lønnede, så arbeidsgiver kan vel ikke nekte deg det.

Jeg tror jeg har landet på at jeg blir i ulønnet permisjon fra nåværende arbeidsplass mens jeg søker nye jobber. Det føles som om det vil se bedre ut på papiret enn om jeg har sagt opp uten noen annen plass å begynne - selv om det ville vært av en god grunn.

Anonymous poster hash: 16de6...cec

Man har rett på inntill et år med ulønnet perm ja :)

Og med dobbel kontantstøtte, barnetrygd, sparte penger og mannens lønn vil vi klare det fint. Det vil jo for min del ikke ha noen til å si om jeg er arbeidsledig eller har ulønnet permisjon. Annet enn jeg kan si meg helt ferdig med min nåværende arbeidsgiver og det vil faktisk lette en hel del.

Jeg tror faktisk jeg går for det å si opp. Jeg har aldri vært lenge arbeidsledig, og er ikke kresen på å få meg jobb når den tid kommer.

Når man er arbeidsledig "er det ikke lov" å være kresen mener jeg. Så jeg ser ikke på det som et hinder.

Skrevet

Det er jeg veldig enig i at det er svindel. Og det var jo det AB'ene over her var skråsikre på at var intensjonene mine :)

Mulig jeg ordla meg litt feil i HI, men spørsmålet om dagpenger var faktisk ikke årsaken til tråden.

Jeg oppfattet det og som at dagpenger var hovedårsaken til tråden ;) Men jeg "kjenner" deg jo litt så regnet med at du ikke ville ha dagpenger for å bare være hjemme.

Du har et sunt forhold til det å være arbeidsledig kontra mange andre ;) Selv har jeg ikke vært kresen. Har siden jeg sa opp jobben vært servitør, oppvaskhjelp på sykehuskjøkken (mye artigere enn man trur), satt ut varer i butikk, men mest vært i barnehage og skole. Bare man ikke er kresen så får man en inntekt og det er jo egentlig det aller aller viktigste! :)

Skrevet

Man har rett på inntill et år med ulønnet perm ja :)

Og med dobbel kontantstøtte, barnetrygd, sparte penger og mannens lønn vil vi klare det fint. Det vil jo for min del ikke ha noen til å si om jeg er arbeidsledig eller har ulønnet permisjon. Annet enn jeg kan si meg helt ferdig med min nåværende arbeidsgiver og det vil faktisk lette en hel del.

Jeg tror faktisk jeg går for det å si opp. Jeg har aldri vært lenge arbeidsledig, og er ikke kresen på å få meg jobb når den tid kommer.

Når man er arbeidsledig "er det ikke lov" å være kresen mener jeg. Så jeg ser ikke på det som et hinder.

Seriøst, ikke si opp før du har funnet deg en ny jobb. Ikke vær så dum.

Anonymous poster hash: 463e5...e7a

Skrevet

Er gravid med tvillinger. Jeg har lenge tenkt å ta ulønnet permisjon i etter permisjonen siden jeg vil være hjemme lenger med barna.

Men så har jeg begynt å tenke at jeg heller vil si opp fordi jeg rett og slett aldri har tenkt meg tilbake til jobben. Mistrives veldig av diverse grunner.

Burde jeg heller si opp og være arbeidsledig mens jeg er hjemme?

Har jeg krav på dagpenger da?

Oppsigelsen ville ha kommet uansett. Men er det en god ide for meg å være arbeidsledig etter permisjonen kontra ulønnet permisjon?

Du tar ut permisjon og søker aktivt på jobb. Etter lønnet permisjon har du uansett rett på ulønnet permisjon, så dersom (og bare dersom!) du ikke har tenkt å få barn innen 1-3 år etter tvillingene tar du ut den, søker videre på jobber og sier opp i det øyeblikket du har funnet en. Og dersom ikke så går du tilbake og jobber videre. Du er voksen nå, det er ok at jobben er ubehagelig og slitsom. Ikke det spor farlig for deg.

Hva i alle dager har du tenkt at du skal leve av om du slutter jobben? Eller dersom du entrer svangerskap nr 2 uten opparbeidet rett på lønnet permisjon? En ting er at du tror din partner muligens kunne tenkt seg å betale for din eksistens, men med 2 småtroll entrer dere en skyhøy bruddstatistikk. Ikke gjør deg økonomisk hjelpeløs med to småunger. :sjokkert:

Anonymous poster hash: 497f0...475

• Liker 1
Gjest Twelve12
Skrevet

Du tar ut permisjon og søker aktivt på jobb. Etter lønnet permisjon har du uansett rett på ulønnet permisjon, så dersom (og bare dersom!) du ikke har tenkt å få barn innen 1-3 år etter tvillingene tar du ut den, søker videre på jobber og sier opp i det øyeblikket du har funnet en. Og dersom ikke så går du tilbake og jobber videre. Du er voksen nå, det er ok at jobben er ubehagelig og slitsom. Ikke det spor farlig for deg.

Hva i alle dager har du tenkt at du skal leve av om du slutter jobben? Eller dersom du entrer svangerskap nr 2 uten opparbeidet rett på lønnet permisjon? En ting er at du tror din partner muligens kunne tenkt seg å betale for din eksistens, men med 2 småtroll entrer dere en skyhøy bruddstatistikk. Ikke gjør deg økonomisk hjelpeløs med to småunger. :sjokkert:

Anonymous poster hash: 497f0...475

Et svangerskap # 2 er ikke en realitet i det hele tatt, så tror ikke du skal beskymre deg for det

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...