AnonymBruker Skrevet 12. august 2013 #1 Skrevet 12. august 2013 Hva er deres erfaring eller mening om samsoving med spedbarn? Min mor sier hun og far sov sammen med alle oss søsken (og vi er mange) og det gikk jo fint, men så leser jeg at den høyeste forekomsten av krybbedød antagelig skjer ved samsoving. Eller...det er vel egentlig snakk om konkrete tall (leste det på forskning.no). Det er en stund til baby kommer, men grunnen til at jeg spør nå, er at vi er i tvil om vi skal investere i en babyseng eller ikke. Hadde kanskje tenkt å bare la babyen sove med oss, og la den sove i vogna om dagen (og heller kjøpe en vogn med stor plass). Vi har nemlig ikke så mye plass i leiligheten, så jo mindre store ting, jo bedre. Men vurderer dere seng eller vugge som nødvendig uansett? Det er kanskje fint med ei seng babyen kan vokse i uansett? Anonymous poster hash: 2ce0f...b33
Gjest Magdalene Skrevet 12. august 2013 #2 Skrevet 12. august 2013 Så lenge man følger de anbefalte retningslinjene for samsoving, er det helt trygt. 1
Nektarin Skrevet 12. august 2013 #3 Skrevet 12. august 2013 Kan du linke til det du leste? Alt jeg har lest om samsoving og krybbedød sier at så lenge man følger retningslinjene for trygg samsoving så er det mindre fare for krybbedød enn ellers. På lub.no kan du lese mer om det. Vi har bare positiv erfaring med samsoving, samsover fortsatt med gutten min på 14 mnd. Har sprinkelseng i tillegg, den er montert inntil vår seng (uten den ene siden) og fungerer som ekstra plass
wondergirl Skrevet 12. august 2013 #4 Skrevet 12. august 2013 http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.1683628-samsovning-okar-risken-for-barnet Denne leste jeg da min baby var nesten nyfødt. Vi valgte likevel å samsove, men nå er han blitt en selvstendig liten fyr på 4 mnd, han vil helst sove i sim egen seng. Jeg ville kjøpt seng og satt den inntil din hvis du har mulighet. Så kan du se an hvordan det går. Noen babyer våkner jo bare mor såvidt beveger lillefingeren, andre må ligge oppå mor for å få sove i det hele tatt. Hvis sengen står ved siden av, er det kort vei når du skal amme, og du slipper å stå opp og gå inn i et annet rom. Og så kandu veksle litt mellom å ha babyen oppi senga eller ikke, ettersom hva som passer dere.
wondergirl Skrevet 12. august 2013 #5 Skrevet 12. august 2013 Ikke så dumt m vogn til å sove i om dagen, men husk at store vogner ofte er tunge å manøvrere, og hvis du skal dra den ut og inn av leiligheten blir det mye søl på gulvet om høsten og vinteren, når det er sølete og vått ute.
AnonymBruker Skrevet 12. august 2013 #6 Skrevet 12. august 2013 Jeg har samsovet mye med begge barna mine, og det har vært veldig fint. Men det har allikevel vært greit å ha en egen seng til de, både på grunn av plassmangel i voksensenga etterhvert, og fordi jeg syns det er lettere å legge en litt større baby som kan rulle og krabbe rundt i en seng de ikke kan rulle ut av. Mine barn har og våknet så inmari lett av å ha meg så nærme (hvert fall når de var under året), så etterhvert ble det litt intenst, og da var det deilig å kunne legge de i egen seng. Men akkurat der er det store forskjeller både når det gjelder barn og voksne. Noen jeg kjenner samsov og mye med begge barna sine og endte opp med å skjøte på dobbeltsenga med en ekstra 90 cm. seng for da hadde alle god plass. Tror vi ender opp med samme løsninga siden ungene uansett havner oppi senga og jeg er altfor trøtt til å følge de tilbake til sin egen seng ;-) Anonymous poster hash: c32ab...1e3
Kassiopeia Skrevet 12. august 2013 #7 Skrevet 12. august 2013 Ta det som det kommer, babyer er forskjellige de og Vi har fått en baby som reagerer veldig på lyder, og ble lys våken av noe så lite som at jeg eller sambo rørte på oss i sengen ved siden av. Så vi flyttet han tidlig over på eget rom, og da ble nattesøvnen hans mye bedre. Han ble forresten i tillegg avhengig av å ligge svøpt på siden fra starten, noe som ikke funket i en storseng sammen med oss. En venninne av meg var forresten skråsikker under svangerskapet på at babyen hennes skulle sove i vugge fra første natt. De samsover enda og barnet går i barnehage
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå