Gå til innhold

Don Rosa eller Carl Barks ?

84 stemmer

1. 1. Don Rosa eller Carl Barks

• Don Rosa
      45
    • Liker ingen av dem\Vet ikke hvem de er
      2
    • Carl Barks
      23
    • Ligger begge like mye
      14

Fremhevede innlegg

Skrevet

Barks er jo hjernen bak mye jeg liker i det universet, men Rosa er min soleklare favoritt. Elsker stilen og humoren hans! Jeg er også glad i hverdagshistoriene Vicar tegnet.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vel, jeg har fire nummererte og signerte trykk av Carl Barks på veggen her, så det sier nesten seg selv. Dessuten, Return to Plain Awful er så aldeles strålende, både i originalspråk og i norsk oversettelse.

Jeg ble litt misunnelig på deg nå. :sjenert:

Anonymous poster hash: eab71...529

Skrevet

Du kunne aldri hatt Don Rosa uten Carl Barks. Disse to henger sammen i sine historiefortellinger. Rosa bygger som kjent videre på Barks sine historier, og tegnestilen er foredlet ut fra Barks tegninger.

Personlig foretrekker jeg Barks' strek, siden Barks var en gjennomført kunstner. Rosa blir mest en kopiist.

• Liker 3
Skrevet

Også har jeg både trykk og min utgave av "Life and Times..." signert av Don Rosa.:-D

Skrevet

Wow. Greit om jeg legger dette innlegget under wikipedia-artikkelen på "pretensiøs"?

Når du nå likevel trekker inn kunstkriteriene dine; ingens oppfatning av kunst er bedre eller verre enn din. Om kunst hadde hatt en fasit, hadde det hett matematikk. Ta den berømte bollen.

Subjektivt anser jeg forøvrig Don Rosa som uovertruffen. Siden det er det som etterspørres.

Om du kun vurderer tegning og historier, Rosa vs. Barks, så er det én ting. Men helhetlig så teller kreativitet, oppfinnsomhet og originalitet såpass at det er latterlig å skulle sette kopikongen Rosa over Barks.

Det finnes egne tribute-band, som f.eks. kun spiller Metallica. For alt jeg vet mulig noen av dem helhetlig har bedre vokalist/gitarister/bassist/trommis enn Metallica. Er da dette bandet bedre enn Metallica? Bytt gjerne ut Metallica med et hvilket som helst annet band som har tribute-band.

Nei, man kan gjerne like Don Rosa best, som var originalspørsmålet, men liten tvil om hvem som er den største av dem. Ja, Barks.

Anonymous poster hash: 03008...2c3

• Liker 2
Skrevet

Personlig foretrekker jeg Barks' strek, siden Barks var en gjennomført kunstner. Rosa blir mest en kopiist.

Så sant, så sant. Barks var en komplett kunstner, Rosa er og blir en copycat.

• Liker 1
Skrevet

Jeg er også glad i hverdagshistoriene Vicar tegnet.

En dyktig tegner uten tvil, men han skrev jo ingen (så nær som 1-2) av historiene han tegnet selv. Så han er enda lenger nede på kunstner-skalaen. Blir litt som Ringo Starr i The Beatles.

• Liker 1
Gjest Rodion Raskolnikov
Skrevet

For de som måtte være interserte

• Liker 1
Gjest Rodion Raskolnikov
Skrevet (endret)

Endret av Mephistopheles
Skrevet

En dyktig tegner uten tvil, men han skrev jo ingen (så nær som 1-2) av historiene han tegnet selv. Så han er enda lenger nede på kunstner-skalaen. Blir litt som Ringo Starr i The Beatles.

Når det kommer til Andeby, så forholder jeg meg til hva jeg liker. For meg er det ren underholdning, lite annet.
Gjest Rodion Raskolnikov
Skrevet

Det blir litt feil og si at Don Rosa er en copycat.

Det er heller det at Carl Barks er en enorm stor inspirasjon for Don Rosa noe han aldri har lagt skjul på

Skrevet

Det overrasker meg at Don Rosa vinner med såpass klar margin. Han er bra, men etter min mening kan han ikke måle seg med Barks. Skikkelsene til Barks er mer uttrykksfulle, og han har et bedre blikk for helhet. Dessuten er han strammere dramaturgisk, og personlig synes jeg Don Rosa blir litt for opptatt av genealogi og kronologi. Jeg foretrekker åpenheten i universet til Barks.

• Liker 2
Skrevet

Det blir litt feil og si at Don Rosa er en copycat.

Det er heller det at Carl Barks er en enorm stor inspirasjon for Don Rosa noe han aldri har lagt skjul på

Det er ikke litt feil, det er derimot 100 % riktig.

Om noen bestemmer seg for å begynne å tegne striper av Tommy & Tigern, finner ikke på noen nye karakterer å snakke om, holder seg trofast til universet skapt av Watterson, er da vedkommende ikke en copycat? "Nei, Watterson var bare til inspirasjon, jeg er ingen kopist". Liksom.

F.eks.. Øverli er til dels inspirert av Watterson (især når Påsan er på skolen), det er noe annet, men i Rosas tilfeller er det selvsagt snakk om copycat-isme. Det finnes knapt noe klarere tilfelle der ute.

• Liker 2
Skrevet

Jeg vil ikke kalle ham copycat. Det er heller slik at han anser Barks som canon og følger dermed ham over alle andre tegnere. Han har jo laget mange egne historier og "Lifes and Times..." er jo en klassiker hvor han har utbrodert Skrues liv basert på fragmenter fra Barks. Det er et enormt stykke arbeid, og jeg synes det er en fornærmelse å kalle det for copycat.

• Liker 4
Skrevet

Don Rosa kaller seg selv interessant en copycat tegnemessig. Det er historiene han er gode på, samt metagags.

• Liker 1
Skrevet

Det er jo ellers interessant at en såpass talentfull kar som Don Rosa valgte copycat-isme i stedet for å utvikle noe selv.

• Liker 2
Skrevet

Det er jo ellers interessant at en såpass talentfull kar som Don Rosa valgte copycat-isme i stedet for å utvikle noe selv.

Dette forklarte han ganske godt under foredrag på Raptusfestivalen i Bergen for noen år siden. Fakta er at det absolutt ikke er bare dette han har bedrevet, men det er dette han høster berømmelse. Han valgte å veve sammen Barks' univers grunnet hans endeløse begeistring over historieforteller-evnen til Barks, og for å binde sammen den "planen" han selv så i Barks historier. Det var sjeldent tilfeldigheter, men limet manglet. Rosa har absolutt gjort en fantastisk jobb med å bringe frem historiene mellom historiene, og jeg har all respekt for dette makeløse og tidkrevende arbeidet.

Men tegningene, figurene og universet tilhører allikevel Barks.

• Liker 4
Skrevet

Jeg er stooor fan av Carl Barks, men det er et eller annet med Don Rosa sine tegninger jeg elsker. Klarer ikke helt å sette fingern på det.

Anonymous poster hash: 3dab0...210
Gjest Skrue McDuck
Skrevet

Carl Barks

Er veldig overrasket over at Don Rosa har fått flest stemmer.

• Liker 1
Skrevet

Carl Barks

Er veldig overrasket over at Don Rosa har fått flest stemmer.

Folk kjenner ikke historien. De er vokst opp med Don Rosa, og kanskje bare vært borti Barks via Beste Historier-samlinger eller lignende. Vi som vokste opp på 50-tallet vet selvsagt bedre.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...