Gå til innhold

Don Rosa eller Carl Barks ?

84 stemmer

1. 1. Don Rosa eller Carl Barks

• Don Rosa
      45
    • Liker ingen av dem\Vet ikke hvem de er
      2
    • Carl Barks
      23
    • Ligger begge like mye
      14

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvem av disse to Donald tegnerene liker dere best

Jeg liker nok Don Rosa best.

Anonymous poster hash: 25b21...b76
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg liker nok og Don Rosa. Vokste opp med han liksom. Både tegningene og historiene er jo episk flotte!

• Liker 1
Gjest Rodion Raskolnikov
Skrevet

Don Rosa

Han sine historier er rett og slett fantastiske.

Skrevet

Rosa bygger jo mange (om ikke alle?) historiene sine på Barks' univers, så jeg må si jeg liker begge like godt. Men Rosas tegnestil er uovertruffen ;-)

• Liker 1
Skrevet

To strålende historiefortellere, dog Rosa står høyest hos meg. Han har de beste tegningene og mest interessante historiene. Elsker alle de små detaljene :) Skrues liv er naturligvis en høydare.

• Liker 1
Gjest Rodion Raskolnikov
Skrevet

Rosa bygger jo mange (om ikke alle?) historiene sine på Barks' univers, så jeg må si jeg liker begge like godt. Men Rosas tegnestil er uovertruffen ;-)

Jeg tror faktisk han bygger alle sine historier på Barks sitt univers.

• Liker 2
Skrevet

Jeg tror faktisk han bygger alle sine historier på Barks sitt univers.

Jeg hadde en mistanke om det, ja :) hadde det ikke vært for Barks hadde nok ikke Duck'enes dynasti vært på langt nær det det er, så jeg kan rett og slett ikke velge mellom Barks og Rosa.

Barks gav meg dessuten maaange timer med leseglede i barndommen, og det var lenge før Rosa seilte opp som stjernen blant de nye Disneytegnerne ;)

Skrevet

Liker begge to veldig godt. Don Rosa har jo "The life and times of Scrooge Mcduck", og jeg elsker Skrue, men han er jo Barks' oppfinnelse. Samtidig har Barks laget noen av favoritthistoriene mine som "Lost in the Andes" og "Christmas on Bear Mountain". Egentlig umulig å velge.

• Liker 2
Skrevet

Begge står høyt hos meg, men jeg liker nok historiene til Carl Barks best, eggemysteriet er f.eks fantastisk! :)

• Liker 4
Skrevet

Don Rosa, definitivt.

Han har utrolig god tegnestil, pluss at han alltid tegner noen aldeles fantastiske bitegninger i alle historiene sine.

• Liker 2
Gjest Badabing
Skrevet

Jeg må også si Don Rosa. Barks har kanskje en mer klassisk og finere stil, men jeg lo mest av Don Rosa!

Skrevet

Jeg liker nok Don Rosa best.

Anonymous poster hash: 25b21...b76

Nei, nei, NEI!

Don Rosa er ikke en sann kunstner, han er en ren copycat.

Carl Barks fant opp Andeby-universet. Greit nok, selve Donald Duck-navnet var det ikke han som skapte, men han skapte likevel karakteren Donald Duck slik vi kjenner ham fra tegneseriene. Donald fra filmene på 30-tallet er en helt annen karakter.

Carl Barks har et utall legendariske historier, alle hans historier er legendariske. I tillegg fant han på følgende karakterer:

-Skrue

-B-gjengen

-Anton

-Bestemor Duck (i følge noen kilder i hvert fall)

-Hakkespett-universitet til Ole, Dole og Doffen

-Petter Smart

-Gulbrand Gråstein

-Rikerud

-AND OTHERS

-I tillegg fant han opp Andeby!

Hva har Don Rosa gjort?

Jo, han har kopiert Barks på alle mulige måter. Han bygger stort sett alle sine historier på karakterer og steder CARL BARKS har funnet opp.

Det blir som om en annen skulle begynt og skrive Sherlock Holmes-historier, og så kunne folk spurt "hvem er den beste Sherlock Holmes-forfatteren av Conan Doyle og xxx?" Herregud.

Og så kommer vel noen med "jammen Don Rosa har sånne Mikke Mus-hoder i bakgrunnen, det er jo så tøft altså". Jada.

Det er noen nivåer når det gjelder kunst:

1.Finne på ting selv, tegne og skrive manus. Carl Barks.

2.Kopiere andre, men fremdeles tegne og skrive manus selv. Don Rosa.

3.Kun tegne, andre skriver manus. F.eks. nylig avdøde Vicar.

4.Kun skrive manus, ikke evne å tegne. F.eks. den norske B-Donaldisten Olaf "Moriarty" (Herregud) Solstrand.

Anonymous poster hash: 03008...2c3

• Liker 5
Skrevet

To strålende historiefortellere, dog Rosa står høyest hos meg.

Det er som å si at A1 står høyere enn Aha, dersom du skulle like deres versjon av Take On Me best (ikke at det er noen som gjør det, for øvrig).

• Liker 1
Skrevet

Vel, jeg har fire nummererte og signerte trykk av Carl Barks på veggen her, så det sier nesten seg selv. Dessuten, Return to Plain Awful er så aldeles strålende, både i originalspråk og i norsk oversettelse.

Skrevet (endret)

.

Endret av Kusmi
  • Liker 3
Gjest Eric of Hlathir
Skrevet (endret)

Nei, nei, NEI!

Don Rosa er ikke en sann kunstner, han er en ren copycat.

Carl Barks fant opp Andeby-universet. Greit nok, selve Donald Duck-navnet var det ikke han som skapte, men han skapte likevel karakteren Donald Duck slik vi kjenner ham fra tegneseriene. Donald fra filmene på 30-tallet er en helt annen karakter.

Carl Barks har et utall legendariske historier, alle hans historier er legendariske. I tillegg fant han på følgende karakterer:

-Skrue

-B-gjengen

-Anton

-Bestemor Duck (i følge noen kilder i hvert fall)

-Hakkespett-universitet til Ole, Dole og Doffen

-Petter Smart

-Gulbrand Gråstein

-Rikerud

-AND OTHERS

-I tillegg fant han opp Andeby!

Hva har Don Rosa gjort?

Jo, han har kopiert Barks på alle mulige måter. Han bygger stort sett alle sine historier på karakterer og steder CARL BARKS har funnet opp.

Det blir som om en annen skulle begynt og skrive Sherlock Holmes-historier, og så kunne folk spurt "hvem er den beste Sherlock Holmes-forfatteren av Conan Doyle og xxx?" Herregud.

Og så kommer vel noen med "jammen Don Rosa har sånne Mikke Mus-hoder i bakgrunnen, det er jo så tøft altså". Jada.

Det er noen nivåer når det gjelder kunst:

1.Finne på ting selv, tegne og skrive manus. Carl Barks.

2.Kopiere andre, men fremdeles tegne og skrive manus selv. Don Rosa.

3.Kun tegne, andre skriver manus. F.eks. nylig avdøde Vicar.

4.Kun skrive manus, ikke evne å tegne. F.eks. den norske B-Donaldisten Olaf "Moriarty" (Herregud) Solstrand.

Wow. Greit om jeg legger dette innlegget under wikipedia-artikkelen på "pretensiøs"?

Når du nå likevel trekker inn kunstkriteriene dine; ingens oppfatning av kunst er bedre eller verre enn din. Om kunst hadde hatt en fasit, hadde det hett matematikk. Ta den berømte bollen.

Subjektivt anser jeg forøvrig Don Rosa som uovertruffen. Siden det er det som etterspørres.

Endret av Eric of Hlathir
  • Liker 1
Skrevet

Veldig vanskelig å velge, men heller mot Carl Barks.

Mvh Yvonne :heiajente:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...