Gjest Nysgjerrig Skrevet 12. august 2013 #1 Skrevet 12. august 2013 Hei. Lurer bare på en liten ting. Jeg har en eks som jeg har ett barn sammen med. Jeg har fått meg ny dame som jeg har blitt forlovet med. Jeg kom opp til foreldrene mine og så de hadde fått en ny bilderamme hvor man kan "bla" igjennom flere bilder. Der var det bilder av barnet mitt. Da jeg bladde igjennom fant jeg bilder av meg å eksen og barnet vårt. Og bilder av oss og familien hennes fra barnedåp. Jeg sa til mor mi at hun kunne jo ikke ha slike bilder fremme. Det er jo ikke oss lengre. Men hun nekter å ta de bort og sier det er bilder hun har gode minner fra. Så, er dette vanlig? Hva tenker forloveden min neste gang hun er på besøk hos de og ser disse bildene? Hva kan jeg si for å få henne til å fjerne de, og er det noe jeg kan kreve av mor mi? Takk for innspill og svar.
Gjest Jepp123 Skrevet 12. august 2013 #2 Skrevet 12. august 2013 Er vanlig der jeg kommer fra. Hun er mor til ditt barn og er deres barnebarn. Derfor er hun en del av dem selv om det ikke lenger er "dere". 4
Dallandra Skrevet 12. august 2013 #3 Skrevet 12. august 2013 Du kan ikke slette fortiden din selv om du har gått videre. Jeg berømmer moren din for å beholde sitt barns og sitt barnebarns historie, og så lenge bildene er i album og ikke har hedersplassen på veggen så ser jeg ikke problemet. Det er faktisk barnets familie det er snakk om, og barnet har alt å tjene på at mors og fars familie går overens. 5
Gjest Gjest Skrevet 12. august 2013 #4 Skrevet 12. august 2013 Mamma ville først ikke fjerne bilder av eksen min da det ble slutt mellom oss. Men så sa jeg at det ikke passet seg at de var fremme, når det var slutt. Hun la de vekk, men kastet de ikke. Nå er jeg sammen med eksen igjen, så jeg er glad for at hun tok vare på dem:p Dere har et barn sammen! Det er naturlig at mamman til barnet er tilstede på en del bilder, f.eks. fra dåpen! Å ha de oppe på veggen tar seg ikke ut, men i album? Ja, det må da forloveden din ha forståelse for.
Havbris Skrevet 12. august 2013 #5 Skrevet 12. august 2013 Du må se dette fra din mors perspektiv - ikke fra ditt eget. Foreldre kan ikke endre sin historie med alle kvinner og menn som kommer inne i barnas liv. Din mor har sin rett til å bevare minner som betyr noe for henne, uavhengig av at du har endret status. Hun ønsker å ta vare på bilder som betyr noe for henne. Det skal du ikke blande deg i. 2
Gjest Nysgjerrig Skrevet 12. august 2013 #6 Skrevet 12. august 2013 Ts her. Disse bildene er i en type "bla" album som ser ut som en ringperm som er vrengt og satt på siden om dere skjønner. Så er det bilder på hver side av sidene og man kan løfte en side over og ett nytt bilde kommer. Om dere skjønner? Blir vel egentlig en slags ramme å ikke album.. Dette er plassert på kjøkkenet på ett vinstativ så er veldig synlig for folk. Jeg så det med en gang og bladde igjennom siden jeg så det var bilder av meg og barnet mitt. Jeg synes selv ikke dette er noe å ha fremme. Kan være med på om hun har det i ett album som står i en hylle. Vet forloveden min reagerte en gang hun var der på at de hadde bilde av eksen min på en digotal fotoramme som sto i stua deres. Var bilder av meg og barnet mitt som vekslet og plutselig kommer det bilde av eksen min? Synes ikke det var noe moro. Kommer til og si til mor at hun kan ta de bildene fra "rammen" å sette de i ett album heller :-) Takk for svar hilsen ts
Havbris Skrevet 12. august 2013 #7 Skrevet 12. august 2013 (endret) Jeg synes at du er kravstor som setter krav til hvordan moren din skal forvalte sin historie og sine minner. Du har skapt en ny historie for deg selv, men du kan ikke forvente at moren din skal skape en ny historie. Hva er egentlig problemet med at disse bildene er synlige? Kjæresten din vet vel at denne delen av historien finnes? Barnet ditt har en mor og moren din er bestemor til dette barnet. Selv om forhold går i oppløsning så går ikke relasjoner nødvendigvis i oppløsning. Jeg synes du er egoistisk slik du tenker, uten tanke for din mor. Red: skrev et feil ord Endret 13. august 2013 av Havbris 7
AnonymBruker Skrevet 12. august 2013 #8 Skrevet 12. august 2013 Jeg synes at du er kravstor som setter krav til hvordan moren din skal forvalte sin historie og sine minner. Du har skapt en ny historie for deg selv, men du kan ikke forvente at moren din skal skape en ny historie. Hva er egentlig problemet med at disse bildene er synlige? Kjæresten din vet vel at denne delen av historien finnes? Barnet ditt har en mor og moren din er svigermor til dette barnet. Selv om forhold går i oppløsning så går ikke relasjoner nødvendigvis i oppløsning. Jeg synes du er egoistisk slik du tenker, uten tanke for din mor. Enig. Og din nye dame må da tåle å vite at du har en fortid- hun og eksen din er ikke konkurrenter men kanskje for fremtiden "kollegaer" når det det kommer til barnet. Herregud, egoismen lyser bare her. Anonymous poster hash: 8c6a4...5a6 2
AnonymBruker Skrevet 12. august 2013 #9 Skrevet 12. august 2013 Her i huset er det bilder av min eks-mann som er synlige for folk som kommer innom. Ikke på hedersplass i stua, men likevel slik at folk ser dem. Selv om han er min eks, er han fortsatt barnas far. Og for dem er han er stor del av familien selv om vi voksne ikke er kjærester mer. Jeg har et dårlig forhold til ham til og med, men ser at ungene vil ha sine bilder og sin historie. Samtidig har jeg bilder av meg og min nye mann, min mann og mine barn - ja hele regla. Hadde noen kommet og fortalt meg hvordan jeg skulle forvalte mine egne bilder da hadde jeg bedt personen ikke komme igjen før han/hun forsto at det er mitt hjem. Synes at det er skremmende hvor lite respekt du viser for din mor. Det er hennes hjem og hennes valg hva hun velger å ha fremme. Det er hennes barnebarn, og med barnebarnet følger det en mor og en annen familie på enkelte bilder. Om din nye kjæreste ikke tåler at det er enkelte bilder av din eks i en albumramme hos dine foreldre, så har hun et problem. En slik holdning legger ikke grunnlag for godt samarbeid eller toleranse for hverandre videre. La din mor styre sitt hjem, så får du styre ditt. Anonymous poster hash: ff07d...a1c 3
lalaB Skrevet 12. august 2013 #10 Skrevet 12. august 2013 Jeg forstår faktisk ts her jeg. Jeg hadde heller ikke likt om foreldrene mine hadde hatt bilder av eksen min synlig i en ramme. Ja, det er en del av historien, men den trenger jo ikke å være synlig for alle av den grunn. Hadde heller ikke følt meg spesielt velkommen i familien dersom hans foreldre hadde bilder av eksen hans framme så alle kunne se dem. TS, jeg syns at du kan snakke med moren din på en ordentlig måte, og si at du ikke føler at det er riktig å ha disse bildene framme. Ikke vær sur og krev noe som helst, men vær ærlig om hva du føler om det. 2
Gjest iGirl Skrevet 12. august 2013 #11 Skrevet 12. august 2013 Jeg er enig med TS, det er vel ikke nødvendig å ha bilder (fremme) hvor eksen er med? Skulle tro det fantes nok bilder bare av barna, eller far og barn.. Husker svigermor hadde et postkort på kjøleskapet fra en tur som typen og eksen hans var på (et kort som eksen hadde skrevet). Det henger der enda så vidt jeg vet, og vi har vært sammen i mange år. Unødvendig, spør du meg. MEN ...når det er barn involvert er det forsåvidt en helt annen sak, men jeg synes fortsatt ikke det er nødvendig. 1
Gjest Gjest Skrevet 13. august 2013 #12 Skrevet 13. august 2013 Husker svigermor hadde et postkort på kjøleskapet fra en tur som typen og eksen hans var på (et kort som eksen hadde skrevet). Det henger der enda så vidt jeg vet, og vi har vært sammen i mange år. Unødvendig, spør du meg. Det er sikkert sånn som bare henger der og svigermora di ikke enser engang når hun svinser rundt og tørker støv f.eks. Sånn har jeg hatt det. "Henger denne nissen her ennå??" kan jeg tenke et par måneder etter julepynten skal være borte, og dèt etter at jeg har sett skikkelig over hele stua mens jeg "juler ut".. Men ellers er jeg enig i at det finnes vel andre bilder av far og barn som kan stå fremme, mens eksbildene er i album. Hvis sønnen min hadde bedt meg pent om å fjerne noen bilder av eksen av hensyn til han og forloveden, hadde jeg gjort det! Og heller satt frem bilder av sønnen min og barnebarnet, meg selv og barnebarnet e.l.
AnonymBruker Skrevet 13. august 2013 #13 Skrevet 13. august 2013 En ting jeg iallefall er sikker på er at de som gjør dette ikke gjør det for å være slem, mest sannsynlig har de gode minner fra bildene. Så lenge det ikke er et stort bryllupsbilde så synes jeg det bør være ok. Sikkert fint for barnet også å se at familiene ikke oppfører seg som to land som er i krig.Anonymous poster hash: f7baa...d56 1
cassio Skrevet 13. august 2013 #14 Skrevet 13. august 2013 Da svigerfaren min levde hang det bryllupsbilde av mannen og eksen på stua. Kunne overhodet ikke se at det skulle være et problem for meg. Syns bare det var morsomt å se hvordan han så ut i en yngre utgave. Jeg ville såklart ikke hatt bildet hengende i mitt eget hus, men hos svigers - null problem
Frisørdama Skrevet 13. august 2013 #15 Skrevet 13. august 2013 Jeg holder med trådstarter her, det er unødvendig å ha x'n på display, litt hensyn til forlovede går det ann å ta. Synes det sier seg selv jeg da. 1
AnonymBruker Skrevet 13. august 2013 #16 Skrevet 13. august 2013 Så det er barn og nye svigerbarn som skal bestemme hva jeg skal ha på veggen eller i disse nye albumstypene?Anonymous poster hash: 3590d...ce4 1
AnonymBruker Skrevet 13. august 2013 #17 Skrevet 13. august 2013 Jeg er helt enig med TS. Jeg hadde følt meg veldig ukomfortabel hvis jeg hadde vært på besøk hos svigers, og det hang bilder av eksen til kjæresten oppe. Jeg ville bedt henne fjerne dem. Er ikke veldig gøy å få en påminnelse av kjæresten sin eks hver gang man er på besøk hos noen. Det er ikke veldig gøy for TS heller, at det fortsatt henger bilder av eksen oppe, hvis han vil prøve å "glemme" henne, altså komme over henne. Selv om de har barn sammen, så kommer alltid minnene når man ser på bilder av ekser. Jeg skjønner ærlig ikke hva moren din tenker på, faktisk. Hun gjør det nok ikke for å være slem, for all del, men hun har lite empati med deg og din nye kjæreste. Anonymous poster hash: 144c7...d26 1
lalaB Skrevet 13. august 2013 #18 Skrevet 13. august 2013 Så det er barn og nye svigerbarn som skal bestemme hva jeg skal ha på veggen eller i disse nye albumstypene?Anonymous poster hash: 3590d...ce4 Selv om de ikke skal bestemme over alt hva du har på veggen, så syns jeg at du som mor bør ta hensyn til hva barna dine føler om det du har på veggen. Og jeg syns også det handler litt om å akseptere den nye forloveden, ved at minner forblir nettopp minner, også kan man fremme det positive i hverdagen sånn som den ser ut nå.
Gjest Betty Skrevet 13. august 2013 #19 Skrevet 13. august 2013 Jeg ser poenget ditt godt. Det at dere har barn sammen forandrer ikke alt. Det er og forblir en eks. Jeg har nemlig vært den nye dama til en med barn. Nettopp av alt for mange slike opplevelser det skar jeg. Du sier du er forlovet, ja, da ligger det vel i kortene at dere skal ha familie en dag kanskje. Det er hun som er din framtidige kone, din livspartner. Har dere et godt solid forhold vil barnet ditt føle seg trygg sammen med dere. Det er bedre å unngår konflikter. Hun må gjerne bevare bildene, men forklar moren din situasjonen. Forklar at du ikke vil få din framtidige kone til å føle seg mindre "verdt" bare fordi dere ikke har barn enda. Vet så godt at det stikker litt i hjertet og bli behandla som " hun nye". Det er veldig lett å få et barn, mye vanskeligere å ikke få noe barn. Skal ikke være nødvendig å få et barn for å få plass i familiealbumet. Kanskje moren din kan ha albumet blant de andre albumene, så kan hun ha bilder av barnet i et album på kjøkkenet. Det er dere nå og for alltid, med mindre hun føler seg som "hun dama nummer 2". Snart er det deres bryllupsbilde som skal henge fremme. Ikke noe gøy for denne kvinnen at alle som kommer innom skal tro at det er kona til sønnen som er i albumet på kjøkkenet. Det sårer er god del og er i grunn veldig unødvendig. Fører ikke så mye godt med seg og er veldig enkelt og bare legge de bort. Det er litt common sense synes nå jeg. Behøver ikke å fremprovosere ubehag. Jeg snakker ikke om eksen min til typen. Ser ikke poenget. Ei jente jeg kjenner forer på med historier om eksen til kjæresten sin, som er min fetter. Han kom til meg å sa at han hadde satt pris på om hun kunne latt det være. Jeg unngår helst konflikter og ubehag. Prøver å la kjæresten føle at han er alt for meg.
Gjest Gjest Skrevet 13. august 2013 #20 Skrevet 13. august 2013 Synes det er veldig synd om man må ha fysiske ting, som bilder, stående for å kunne mimre.. Albumer er koselige å ta fram en gang i blant, de står ikke fremme, så der har jeg ikke sortert så nøye. Men det som henger på veggene hos meg og står fremme i hyllene, er blottet for ekser, både mine og barnas. Har en gammel venninne som ikke går av veien for å mimre om tidligere tider, uten hensyn. Jeg var der og drakk kaffe en dag, sønnen og den "nye" dama stakk innom. De hadde nettopp kommet hjem fra hyttetur. Og apropos hyttetur husket min venninne noe: "Husker du den gangen du, Helene (eksen), pappa og jeg skulle på hytta, og kjørte oss fast? Haha.. Helene ble helt dekket av søle da hun gikk ut av bilen.. Hahaha.." Den nye dama smilte høflig, men sønnen så litt ukomfortable ut. Mye sånne "artige " historier ble stadig dratt frem, til sønnen ba henne slutte. Synes dere det er feil av han å "bestemme" hva moren skal snakke om også? Om nei, hvorfor er det med bildene annerledes?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå