Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Forsøker opp ned metoden for første gang i kveld, 8 mnd baby.

Han gråter før jeg får lagt han på madrasser, HYSTERISK hylgråt. Jeg har lagt han ned og løfter opp igjen med en gang. Nå sitter jeg med en hysterisk gråtende baby på fanget som lager fortvilede lyder jeg aldri har hørt fra ham før:/

Han vil ikke ha tutt og bryr seg ikke om kosefille.

Har mest lyst å gi etter og legge han til puppen. Hva gjør jeg? Hva gjør jeg galt?

Anonymous poster hash: 07914...093

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville tatt det mer etappevis. Om han er vannt til å sovne med pupp, ville jeg først avvennt dette med å la ham sovne i armene dine, for så å etter hvert trene på å sovne for seg selv i senga.

Opp ned metoden fungerte aldri for oss, det ble alltid gråt på vei ned i senga igjen allerede, så jeg orka ikke en så lang kamp som innebar så mye gråt. Venta, og brukte heller samsoving med avvenning, hvor jeg etter hvert la mag lenger og lenger vekk fra barnet med innsovning. Det fungerte godt for oss. Gjorde dette med sprinkelsen inntil vår seng slik at barnet lærte seg å sove i sin egen seng alene. Vi gjorde dog dette før krypealder så det var lettere å få til med siden av. Ville likevel forsøkt dette om barnet var eldre ved å feks bruke pose med seler for å sikkre at barnet ikke kom seg ut av senga mens jeg var ute av rommet. Ellers ville jo jeg ligge inntil og barnet ville ikke kommet ut i løpet av natten. Etter hvert kunne man skru på siden.

Anonymous poster hash: 50a18...4bb

Skrevet

Jeg trudde opp-ned-metoden betydde å holde ungen opp-ned...

Men da skjønner jeg iallfall hvorfor den ikke sovna! :fnise:

Anonymous poster hash: b20c8...8c4
  • Liker 1
Skrevet

Ville tatt det mer etappevis. Om han er vannt til å sovne med pupp, ville jeg først avvennt dette med å la ham sovne i armene dine, for så å etter hvert trene på å sovne for seg selv i senga.

Opp ned metoden fungerte aldri for oss, det ble alltid gråt på vei ned i senga igjen allerede, så jeg orka ikke en så lang kamp som innebar så mye gråt. Venta, og brukte heller samsoving med avvenning, hvor jeg etter hvert la mag lenger og lenger vekk fra barnet med innsovning. Det fungerte godt for oss. Gjorde dette med sprinkelsen inntil vår seng slik at barnet lærte seg å sove i sin egen seng alene. Vi gjorde dog dette før krypealder så det var lettere å få til med siden av. Ville likevel forsøkt dette om barnet var eldre ved å feks bruke pose med seler for å sikkre at barnet ikke kom seg ut av senga mens jeg var ute av rommet. Ellers ville jo jeg ligge inntil og barnet ville ikke kommet ut i løpet av natten. Etter hvert kunne man skru på siden.

Trenger ikke pupp lengre, jeg ligger ved siden av han til han sovner. Men nå kryper han bare bort, så vi MÅ gjøre noe, gutten sovner jo ikke.

Men dette føles ikke noe mindre brutalt ut enn en såkalt skrikekur:/

Skrevet

http://www.youtube.com/watch?v=tsQi3DFS2so

En lege anbefalte en far å gjøre dette med barnet sitt som ikke ville sove.

Du kan jo prøve ;)

Dette synes han er gøy og blir mildt sagt gira av, så det funker nok ikke her..

Ts (var ts over og forresten)

Skrevet

Slik var min også ved den alderen. Jeg begynte derfor med å koble han av brystet før han sovnet. Først bysset jeg aktivt, etter en periode begynte jeg å bare la han sovne uten stimuli i armene mine. Deretter begynte jeg å legge han i senga når han halvsov. Han våknet gjerne, men etter noen forsøk godtok han å ligge i sengen så lenge jeg pjusket han. Gradvis kuttet jeg all kosen og la han rett ned, men satt inne på rommet til han hadde sovnet. Dette gjorde jeg i grunn helt til han begynte å tulle og styre i senga. Da begynte jeg å gå ut og kun gå inn hvis han gråt.

Det har tatt sin tid, men alt har blitt gjort uten gråt. :-) han er verdens enkleste unge å legge nå, og det tror jeg er fordi jeg aldri har tvunget han eller gjort ting før han selv har vært klar for det. :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg trudde opp-ned-metoden betydde å holde ungen opp-ned...

Men da skjønner jeg iallfall hvorfor den ikke sovna! :fnise:

Anonymous poster hash: b20c8...8c4

hehe, jeg og! Tenkte det ikke var merkelig om du hadde en unge som gråt, ved opp-ned metoden :P

Anonymous poster hash: b770e...2e3

Skrevet

Slik var min også ved den alderen. Jeg begynte derfor med å koble han av brystet før han sovnet. Først bysset jeg aktivt, etter en periode begynte jeg å bare la han sovne uten stimuli i armene mine. Deretter begynte jeg å legge han i senga når han halvsov. Han våknet gjerne, men etter noen forsøk godtok han å ligge i sengen så lenge jeg pjusket han. Gradvis kuttet jeg all kosen og la han rett ned, men satt inne på rommet til han hadde sovnet. Dette gjorde jeg i grunn helt til han begynte å tulle og styre i senga. Da begynte jeg å gå ut og kun gå inn hvis han gråt.

Det har tatt sin tid, men alt har blitt gjort uten gråt. :-) han er verdens enkleste unge å legge nå, og det tror jeg er fordi jeg aldri har tvunget han eller gjort ting før han selv har vært klar for det. :)

Er en god stund siden han vendte seg av med å sovne mer puppen i munnen, eneste form for stimuli er at jeg ligger ved siden av han, men nå stikker han av :/ La han søvnig ned i sengen i dag, etter amming. Han var hysterisk en periode (lot han ikke ligge og gråte), sitter her inne hele tiden. Forsøker å pjuske og synge, tar han opp når han gråter. Det roet seg heldigvis etter en stund, nå ligger han og kaver i senga, så da sitter jeg her bare.

Byssing funker ikke, og han stikker som sagt av om jeg ligger ved siden av han ;) så vet ikke hvor mye mer skånsomt jeg kan gjøre det, men takk for råd.

Har holdt på i 2 timer nå, tror både han og mor er litt leie ;)

Ts

Skrevet

Vi starta med pose med seler under innsovning når vår var ni mnd. Mange vil nok si at i tok en for lett løsning, men da hadde jeg holdt på med en legging som tok lenger og lenger tid hver kveld i 1.5 måneder. Vårt problem var at hun reiste seg opp. Alle sa det ville gå over om man bare var konsekvennt nok, men hos oss ble det bare værre og værre med mer og mer gråting.

Nå etter noen måneder trenger vi ikke selene lenger, hun roer seg så fint i posen og forstår nå at legging er legging. Dagsovingn er også i en så god rutine at vi vet hun alltid er god og trett når hun legges så det er ikke energi igjen til å tøyse. posen hjalp oss å bryte den vonde sirkelen.

Jeg vil råde deg til å forsøke en slik. Det finnes sikkert andre gode råd også, men jeg hadde absoludt ikke overskudd til å fortsette med metoden som er anbefalt (støste, roe ned, legge barnet ned når de gråter) i lenger tid enn det vi forsøkte. Var redd det ville bli en dårlig vane med den posen, men etter hvert blir barent større og kan selv roe seg mer ned om kvelden og forstår mer.

Skrevet

Jeg har hatt god erfaring med den metoden, men det har tatt 1-2 uker før legging gikk problemfritt. Fram til det var det kjedelige kvelder hvor jeg brukte kanskje én time på legging, med utallige trøsterunder.

Men nå har ikke mine grått hysterisk heller. Det er ikke gitt at metoden fungerer for alle.

Skrevet

Er vel ikke så farlig om ungen skriker litt vel, gled deg til trassalderen setter inn.

Anonymous poster hash: fe599...5a6

Skrevet

Jeg har begynt å sitte ved siden av senga å hysje. Da roer hun seg ganske fort, og legger seg ned av seg selv etter å ha krabbet litt rundt i senga og sovner "av seg selv". Første gangen satt jeg vell i 40min før hun sovnet, nå går det mye fortere. Dette er nok ikke metoden som får ungen til å sovne av seg selv fortest, men her blir det hvertfall bedre og bedre for hver kveld. Nå kan jeg legge ho i senga og gå ut av rommet, så ligger hun å styrer for seg selv før hun sovner (noen ganger må jeg inn igjen) før hylte hun bare jeg nærmet meg døra.

Lykke til! Det med søvn kan være vanskelig. Prøv deg litt frem og gjør det du føler er mest riktig for dere. :klemmer:

Skrevet

Tok to og en halv time i kveld med en blanding av hysjing, sang og pjusk mens han lå i senga, tok han opp når han gråt. Heldigvis var det kun en liten periode han var hysterisk, men da lurte jeg virkelig på hvordan dette skulle gå! Men han sovna til slutt fredelig, uten at jeg følte at han gråt seg i søvn! Var forberedt på gråt, og at det kan ta et par uker, men var ikke forberedt på en så hysterisk unge. Men gikk jo bra, så vi fortsetter i morgen :) Takk for alle tips, tar gjerne i mot flere erfaringer!

Ts

Skrevet

Lykke til! Når dere når målet så får kveldene en helt annen tilværelse for alle sammen! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...