2009 Skrevet 12. august 2013 #1 Skrevet 12. august 2013 Jeg er gravid i uke 14, dette er mitt tredje svangerskap og jeg sliter virkelig med ekstremt tretthet... Altså det er ikke overdrivelser når jeg sier at jeg sovner midt i jobben. Jeg jobber natt, og har gjort det i snart sju år. Har aldri hatt problemer med tretthet før.. Jeg jobber på lager og kjører mye truck... Jeg sovner mens jeg kjører, mens jeg står rett opp og ned, mens jeg sitter... Altså det er en så ekstremt tretthet som jeg aldri har hvert borti før... Jeg aner ikke hva jeg kan gjøre for å holde meg våken og opplagt gjennom arbeidsdagen... Jeg har prøvd å drikke brus, kaffe liker jeg ikke.. Jeg prøvd å spise frukt, te.. Altså ingenting hjelper. Jeg begynner å bli så frustrert... Jeg er jo en fare for meg selv, barnet og ikke minst alle rundt meg.. Hva gjør jeg i denne situasjonen. Noen som har noen gode råd, eller har erfaringer med det samme? Blir kjempe glad for alle tilbakemeldinger.
AnonymBruker Skrevet 12. august 2013 #2 Skrevet 12. august 2013 Siden du er en fare for deg selv, baby og andre så be om en sykemelding av legen. Hvis ikke arbeidsgiver kan tilpasse ved å gi deg bare dagvakter? Om det hjelper da. Du er neppe like trøtt i hele svangerskapet (men jeg kan jo ta feil), så du slipper sikkert å være sykemeldt resten av tiden Anonymous poster hash: e0db7...344
tingeling Skrevet 12. august 2013 #3 Skrevet 12. august 2013 Jeg ble 50% sykemeldt pga ekstrem trøtthet, og jeg kjørte ikke truck, men satt på kontor. Det var så ille at jeg ikke klarte å gjennomføre et måltid. Sovnet stående i heisen etc. Ble bedre med en delvis sykemelding siden jeg kunne sove ut. Fikk gjort mye mer på jobben da.
2009 Skrevet 12. august 2013 Forfatter #4 Skrevet 12. august 2013 Oky... Jeg vil jo helst ikke bli sykemeldt. Men ser jo at det ligger noe i det. Men kan man virkelig bli sykemeldt pga tretthet? Jeg er ikke ikke syk, men bare veldig trett... Jeg sover jo ved hver anledning hjemme, før jobb og selvfølgelig etter jobb... Men det hjelper ikke. Har prøvd å droppe å sove før jobb også, bare for å se om jeg fikk for mye søvn... Men da ble det enda verre...
AnonymBruker Skrevet 12. august 2013 #5 Skrevet 12. august 2013 Man skal vel ikke jobbe natt som gravid?!Anonymous poster hash: 19fbd...8d1
2009 Skrevet 12. august 2013 Forfatter #6 Skrevet 12. august 2013 Nei, har hørt det jeg også... Men tok det opp med legen min i de to forrige svangerskapene. Og da fikk jeg beskjed om at så lenge jeg ikke hadde noe problem med det selv så var det ikke noe å bekymre seg for. Jeg ønsker jo i hovedsak å fortsette i min egen stilling, da jeg har to langfrier på turnusen min. Altså to av seks uker fri. Mot å jobbe dag som er fem dager i uka, hver uke... Men skal ta til meg rådene deres å forhøre meg om dette med å jobbe kortere vakter. Tror det kunne hjulpet meg masse.
AnonymBruker Skrevet 12. august 2013 #7 Skrevet 12. august 2013 Er man så trett at man sovner på jobb skal man selvsagt sykemeldes. Da er man ikke i fysisk form til å utføre jobben sin. Man ber om en sykemelding, for deretter å ha en samtale med sjefen om tilretelegging på jobb og at du ville kunne komme tilbake om det ble ordnet dagjobbing for deg. Evnt, man snakker med sjefen først for å be om tilretelegging. Man har rett på det. Men i ditt tilfelle er det din fysiske helse som hindrer deg i å gjøre jobben din og da skal man sykemeldes mener nå jeg. Tilretelegging etc får man ta etter hvert. Selv var jeg sykemelt 40% i slutten av svangerskapet for å kunne sove mer. Jeg holdt på å sovne bak rattet på vei hjem fra jobb mange ganger, og klarte ikke å holde orden på arbeidsoppgavene, rotet til viktige papirer (lovmessige vedtak, ikke heldig om man roter til), og holdt ikke fokus i viktige møter med klienter lenger. Men når jeg fikk sove litt lenger, og fikk komme meg hjem før kl 15 (før den mest ekstreme trettheten kom) så hjalp det påAnonymous poster hash: bc25d...88b
kisskissbangbang Skrevet 12. august 2013 #8 Skrevet 12. august 2013 Neida, graviditet er ingen sykdom, men en kan bli rimelig redusert og dårlig av å være gravid. Jeg hadde snakket med legen om å få en 50% sykemelding, dersom arbeidsgiveren din ikke kan sette deg på dag i stedet? Sånn som du holder på nå er jo på ingen måte forsvarlig.
2009 Skrevet 12. august 2013 Forfatter #9 Skrevet 12. august 2013 Tusen takk for alle gode råd. Fint å få høre deres meninger og råd. Jeg skal ta en prat med sjefen i natt, se hva han sier og ta det deretter... Det er best å få gjort noe før det skjer en ulykke, enten på jobb eller på vei hjem fra jobb...
Teriyaki Skrevet 12. august 2013 #10 Skrevet 12. august 2013 Det er livsfarlig hvis det er sånn at du stadig holder på å sovne bak rattet. Du kan ikke "prøve å holde ut" da. Helt ærlig så burde du gjort noe med dette for lenge siden. En ting er når man har en vanlig jobb og ender opp med mye slurv og sånt, men her er det faktisk en situasjon som kan sette ditt, babyens og andres liv på spill.
kokkos Skrevet 12. august 2013 #11 Skrevet 12. august 2013 Jeg ble 20% sykemeldt de siste par månedene fra min helt vanlige kontorjobb. Før det sovna jeg på jobb hver dag, selv om jeg sov MYE om natta. Kortere arbeidsdag var det eneste som hjalp.
AnonymBruker Skrevet 13. august 2013 #12 Skrevet 13. august 2013 Jeg sovner ikke på jobb, men dupper nesten av i bilen på vei hjem. Nå er jeg ikke like langt på vei som deg, men jeg har tenkt å spørre om en redusert sykemelding hvis det ikke blir bedre veldig snart. Jeg merker at det er direkte farlig å ha meg i trafikken på ettermiddagen. Det første jeg gjør når jeg kommer hjem er å sove i 2-4 timer så datteren min opplever bare en mor som sover om dagen. Trist. Anonymous poster hash: e6468...7ce 1
2009 Skrevet 13. august 2013 Forfatter #13 Skrevet 13. august 2013 Jeg er helt enig med dere. Jeg er jo nærvøs for hva som kan skje... Jobbet i natt og sovnet flere ganger på trucken igjen. Måtte bare si til min nærmeste leder at jeg må stoppe opp litt nå... Jeg er jo direkte farlig. Men en annen ting som er rart...når jeg kommer hjem fra jobb og endelig kan legge meg, så sover jeg tre timer kanskje og våkner og er lys våken. Sliter med å sovne igjen. Enda jeg vet at jeg må sove. Har virkelig aldri hatt problemer med å sove etter jobb før. Sovner vanligvis med en gang, og våkner ikke en eneste gang før vekkeklokka ringer. Huff det tar så på dette her, alt blir jo et skikkelig ork... Godt å høre at det er flere som har samme problemmer som meg. Da er det ikke bare jeg som er unormal:)
Sunshine Skrevet 14. august 2013 #14 Skrevet 14. august 2013 Jeg tror nok jeg ville bedt om dagvakter, for det høres ut som om kroppen din ikke takler denne døgnrytmen.
sjøhest Skrevet 14. august 2013 #15 Skrevet 14. august 2013 Dagvakter eller sykemelding. God bedring:)
Lipstick Skrevet 14. august 2013 #16 Skrevet 14. august 2013 Jeg er gravid i uke 14, dette er mitt tredje svangerskap og jeg sliter virkelig med ekstremt tretthet... Altså det er ikke overdrivelser når jeg sier at jeg sovner midt i jobben. Jeg jobber natt, og har gjort det i snart sju år. Har aldri hatt problemer med tretthet før.. Jeg jobber på lager og kjører mye truck... Jeg sovner mens jeg kjører, mens jeg står rett opp og ned, mens jeg sitter... Altså det er en så ekstremt tretthet som jeg aldri har hvert borti før... Jeg aner ikke hva jeg kan gjøre for å holde meg våken og opplagt gjennom arbeidsdagen... Jeg har prøvd å drikke brus, kaffe liker jeg ikke.. Jeg prøvd å spise frukt, te.. Altså ingenting hjelper. Jeg begynner å bli så frustrert... Jeg er jo en fare for meg selv, barnet og ikke minst alle rundt meg.. Hva gjør jeg i denne situasjonen. Noen som har noen gode råd, eller har erfaringer med det samme? Blir kjempe glad for alle tilbakemeldinger. Jeg var også ekstremt trett da jeg var gravid, særlig i begynnelsen og slutten av svangerskapet. Kroppen trenger mye hvile når en er gravid, sånn er det bare. Du vil nok derfor ha godt av en sykemelding! Hvis du kan få dagvakter er nok dette noe du bør vurdere etterhvert. Sannsynligvis er det ikke mange uker nå før du vil merke at du ikke er fullt så trøtt lenger.
Sola^ Skrevet 14. august 2013 #17 Skrevet 14. august 2013 Var ekstremt trøytt i starten av graviditeten. Fekk 40% sjukemelding i 1. trimester pga. trøtthet og bekymring (2 forrige graviditeter endte i abort). Holdt på å sovne på jobb rundtom klokka 1-2. Jobba korte dager og gjekk heim og sov 2-3 timer, spiste middag, og gjekk å la meg tidleg og sov som normalt på natta.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå