Gå til innhold

Trene seg opp til å sitte i skredderstilling?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ganske stiv i kroppen og får fryktelig vondt av å sitte i skredderstilling. Aller verst er smertene som kommer etter at jeg endrer stilling. Jeg klarer ikke stå oppreist på 20-30 min etterpå fordi knærne skriker av smerte. Men så er det så mange som sier at man kan trene seg opp til å klare å sitte i skredderstilling. Så, hvor lang tid tar det? Jeg prøver å sitte noen minutter hver dag, gjordt det i snart et år, men jeg synes det blir verre? Og jeg har begynt å få litt vondt i hoften i det siste når jeg gjør det. Noen som har klart å venne seg til å sitte i skredderstilling og har tips?

Anonymous poster hash: b6334...7cb
Skrevet

Det er fullt mulig å myke opp kroppen og å trene seg opp til å sitte i skredderstilling.

Da jeg begynte å trene, var jeg ikke så opptatt av å bli myk, men etter hvert fant jeg ut at det kan være en fordel å være myk også, så jeg begynte å bruke en halvtime på slutten av treningen til å strekke ut i hele kroppen. Jeg gikk fra å såvidt klare å sitte oppreist med det ene beinet rett fram og det andre beinet bøyd inn slik at foten på det bøyde beinet kunne ligge inntil låret på det utstrakte, til å kunne bøye meg ned med panna helt nedi kneet i samme stillingen.

Jeg gikk også fra å sitte i skredderstilling med knærne nesten opp etter ørene, til å ha knærne rundt fem-ti centimeter over gulvet.

Det blir lettere og lettere å sitte i skredderstilling jo mer jeg strekker ut. Be en av trenerne på treningsenteret om å vise deg gode utstrekningsmetoder, eller hør med en venninne om de kan noen. Yogatimer på treningsenter kan også hjelpe ganske mye.

Med andre ord, det hjelper ikke å bare sitte i skredderstilling for å kunne trene seg opp til å kunne sitte slik. Du strekker i ganske mange muskler når du sitter slik.

Det kan også være at du har en feilstilling i knærne, eller en slitasjeskade som gjør at du ikke kan sitte med knærne så mye bøyd over tid før de stivner helt. Sånt kommer dessverre ofte med alderen, men kan reduseres med trening. :)

Skrevet

Statisk tøying gir ikke de beste resultatene alene.

Det beste for å øke bevegelighetsutslaget er å også trene med vekter i ytterste posisjon, eller med vektet motstand. Enten ved hjelp av partner, strikk, vekter, eller tyngdekraft.

I tillegg er det lurt å varme opp med dynamisk tøying og mykvevsmassasje (self myofascial release) med hjelp av ball, skumrulle eller andre harde gjenstander.

Kan du sitte i dyp knebøy (uten vekt) med hælene i bakken uten at det gjør absurd vondt?

Skrevet

Skredderstilling?? Hvordan ser den ut?

Skrevet

Ble så nysgjerrig så jeg googlet ;) Jeg har alltid pc'en i fanget i den stillingen. Mannen min er lik deg, stiv som en stokk. Det er sikkert mulig å trene seg opp. Men lurer på om det finnes genetik inne i bildet også?

Skrevet

Ble så nysgjerrig så jeg googlet ;) Jeg har alltid pc'en i fanget i den stillingen. Mannen min er lik deg, stiv som en stokk. Det er sikkert mulig å trene seg opp. Men lurer på om det finnes genetik inne i bildet også?

Genetikk/epigenetikk spiller nok bare en rolle i ekstreme stillinger og med maks potensiale.

Se på små barn. De har ekstrem mobilitet. Den eneste grunnen til at man som voksen ikke har like god bevegelighet er fordi man slutter å bevege seg i de stillingene. Man slutter å sitte i knebøy, man slutter å plukke ting opp fra gulvet, osv.

Et annet eksempel er asia. Der sitter de ikke like mye i stoler. De sitter på huk med hælene i bakken. Dette er en hvilestilling og er i utgangspunktet mindre belastende enn å stå. Føles det slik for voksne i Norge? Tvilsomt.

Gjest Hyssingen
Skrevet

Jeg sitter så godt som kun i skredderstilling når jeg sitter, hvis jeg ikke har beina på gulvet. Blir alltid like overrasket hver gang jeg møter noen som ikke klarer det. Og jeg er stiv som en stokk ellers.

Ts, hvorfor vil du lære å sitte i en stilling, det er ikke en veldig nødvendig sittestilling i hverdagen. Kan du ikke bare fokusere på å få en fleksibel kropp? Regner med sittingen kommer etterhvert.

Skrevet

Fordi det er min foretrukne sittestilling. For noen år siden ble det oppdaget en feilstilling i det ene kneet og jeg ble anbefalt å ikke sitte slik. Så i fjor fikk jeg beskjed om at jeg kunne sitte slik alikevel. Men i mellomtiden bar jeg blitt ganske stiv.

Gjest Eurodice
Skrevet

Skredderstilling?? Hvordan ser den ut?

Det er det samme som lotusstilling i yoga, hvis det sier deg noe. Du får google og se :).

Skrevet

Ettersom jeg har blitt eldre har jeg faktisk (i motsetning til det de fleste hevder skjer), ikke blitt stivere generelt. Jeg trener ikke bevisst fleksibilitet, men liker å strekke på meg, spesielt før trening.

Selv med lengre treningsopphold, har jeg ikke blitt vesentlig stivere. Og jeg er vel mykere nå de fleste steder, enn da jeg var i slutten av tenårene.

Unntaket er skredderstilling. Der er jeg stivere Jeg kan fint fortsatt sitte behagelig i skredderstilling, men ikke som tidligere, med knærne så nær bakken som mulig. Jeg tror selv det må komme av at jeg har styrket noe muskelatur, men dessverre syns jeg ikke mine sporadiske forsøk på strekking har særlig effekt, i motsetning til andre steder.

Men TS, kan du oppnå å strekke det du ønsker ved å bruke andre stillinger vekselvis? F.eks. sitte på en stol og legge den ene ankelen opp på det andrekneet (type øvelser som brukes for å strekke setemusklene).

Genetikk/epigenetikk spiller nok bare en rolle i ekstreme stillinger og med maks potensiale.

Se på små barn. De har ekstrem mobilitet. Den eneste grunnen til at man som voksen ikke har like god bevegelighet er fordi man slutter å bevege seg i de stillingene. Man slutter å sitte i knebøy, man slutter å plukke ting opp fra gulvet, osv.

Et annet eksempel er asia. Der sitter de ikke like mye i stoler. De sitter på huk med hælene i bakken. Dette er en hvilestilling og er i utgangspunktet mindre belastende enn å stå. Føles det slik for voksne i Norge? Tvilsomt.

Jeg har alltid vært litt nysgjerrig på dette med "kroppsbruk-kultur" og hvordan det påvirkere mennesker, - og nettopp eksemplel som du nevner i Asia.

Man ser også at det er vanlig å sitte på huk, og jeg har lagt merke til at afrikanske kvinner bøyer seg fremover med helt rett rygg og strake ben under jobbing.(Er dette noe genetiske disposisjoner eller bare kultur?)

Jeg lurer på hva slags effekt sånne kulturelle vaner har på disse folkegruppene, og også i forhold til aldring. Vet du om det har vært gjort forskning på dette? Jeg har tidligere forsøkt å søke på nettet, men vet ikke hvilke søkeord jeg kan bruke.

Generelt syns jeg det er interessant å vite mer om hva som er kroppens begrensning (utover tap av muskelmasse, kondisjon osv. som man har hørt om før) og hva som er kulturbetinget, i forbindelse med alderdommen.

Anonymous poster hash: ce6f9...20f
Skrevet (endret)

Ettersom jeg har blitt eldre har jeg faktisk (i motsetning til det de fleste hevder skjer), ikke blitt stivere generelt. Jeg trener ikke bevisst fleksibilitet, men liker å strekke på meg, spesielt før trening.

Selv med lengre treningsopphold, har jeg ikke blitt vesentlig stivere. Og jeg er vel mykere nå de fleste steder, enn da jeg var i slutten av tenårene.

Unntaket er skredderstilling. Der er jeg stivere Jeg kan fint fortsatt sitte behagelig i skredderstilling, men ikke som tidligere, med knærne så nær bakken som mulig. Jeg tror selv det må komme av at jeg har styrket noe muskelatur, men dessverre syns jeg ikke mine sporadiske forsøk på strekking har særlig effekt, i motsetning til andre steder.

Men TS, kan du oppnå å strekke det du ønsker ved å bruke andre stillinger vekselvis? F.eks. sitte på en stol og legge den ene ankelen opp på det andrekneet (type øvelser som brukes for å strekke setemusklene).

Jeg har alltid vært litt nysgjerrig på dette med "kroppsbruk-kultur" og hvordan det påvirkere mennesker, - og nettopp eksemplel som du nevner i Asia.

Man ser også at det er vanlig å sitte på huk, og jeg har lagt merke til at afrikanske kvinner bøyer seg fremover med helt rett rygg og strake ben under jobbing.(Er dette noe genetiske disposisjoner eller bare kultur?)

Jeg lurer på hva slags effekt sånne kulturelle vaner har på disse folkegruppene, og også i forhold til aldring. Vet du om det har vært gjort forskning på dette? Jeg har tidligere forsøkt å søke på nettet, men vet ikke hvilke søkeord jeg kan bruke.

Generelt syns jeg det er interessant å vite mer om hva som er kroppens begrensning (utover tap av muskelmasse, kondisjon osv. som man har hørt om før) og hva som er kulturbetinget, i forbindelse med alderdommen.

Jeg tror det er kulturelt. Med fare for å starte en gener vs kultur-diskusjon så er min mening at alle mennesker kan klare dette. Så lenge de aldri slutter med det i utgangspunktet.

Jeg tror mannen Ido Portal er noe for deg. Han er en av disse ekstremistene innenfor bevegelseskultur.

http://www.idoportal.com og http://www.facebook.com/portal.ido

Seminarene hans er ikke gratis akkurat, men jeg mener det er verdt det. Han skriver også fantastiske ting på facebook. Ikke fordi han nødvendigvis er smartere eller flinkere enn alle andre, men han er så brutalt ærlig at jeg i blant er litt usikker på om han tøyser eller er seriøs.

Endret av Supraspinatus
Skrevet

Jeg tror det er kulturelt. Med fare for å starte en gener vs kultur-diskusjon så er min mening at alle mennesker kan klare dette. Så lenge de aldri slutter med det i utgangspunktet.

Jeg tror mannen Ido Portal er noe for deg. Han er en av disse ekstremistene innenfor bevegelseskultur.

http://www.idoportal.com og https://www.facebook.com/portal.ido

Seminarene hans er ikke gratis akkurat, men jeg mener det er verdt det. Han skriver også fantastiske ting på facebook. Ikke fordi han nødvendigvis er smartere eller flinkere enn alle andre, men han er så brutalt ærlig at jeg i blant er litt usikker på om han tøyser eller er seriøs.

Takk for linkene. Imponerende kroppsbeherskelse, -som dansere, men jeg så ikke helt sammenhengen med hvordan kroppslige vaner påvirker oss?

Ja, generelt er det vel kulturelt. (Afrika-damene derimot, syns jeg er litt underlig, fordi dette ville vel normalt vært frarådet som arbeidsstilling pga ryggbelastning. Og man ser det igjen og igjen fra Afrika, men jeg aldri kan huske å ha sett det på bilder fra andre steder.)

Men hva gjør sånne daglige vaner med dem rent fysisk? Ja, et annet eksempel er muslimer, som kaster seg ned på gulvet 5 ganger pr dag, med baken i været.. Jeg syns det hadde vært spennende om det hadde vært gjort noe antropologisk, (idretts?/)medisinsk forskning på sånne fenomener rundt om i verden.

Men tilbake til min tidligere kommentar til TS.

Korreksjon: Jeg tok meg nettopp i å sitte i sofaen i skredderstilling. Og jeg sitter forsatt like "dypt". Det jeg derimot har mer problemer med, er å få knærne ned mot bakken når jeg sitter med fotsålene mot hverandre...Hvorfor? Vet ikke. (Ryggen er også mye stivere, men det vet jeg er alder.)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...