Gwen Skrevet 12. august 2013 #1 Del Skrevet 12. august 2013 Sluttet for en uke og en dag siden etter å ha snust nesten en boks daglig i 2 og et halvt år. Grunnen til at jeg slutta var økonomien og at huden under leppa var så etset opp at jeg var redd det skulle bli hull mellom den og nesa. Jeg var også på en måte drittlei, men samtidig veldig glad i snusen. Nå har jeg bare vondt over alt, magen vrir seg når suget er som verst, armene brenner når jeg ser noen andre kose seg med nikotin. Får ikke sove om nettene, da snur magen seg rett opp-ned og jeg får nesten lyst til å gråte. Jeg er sikker på at mesteparten av smertene blir sterkere for jeg tenker sånn på det og fremdeles har snus i et positivt lys. Var så positiv dagen jeg bestemte meg for å ikke kjøpe en ny boks for nå var det slutt. Og jeg er fremdeles bestemt på at jeg er ferdig, men herregud, hvorfor er jeg så deprimert? Sint er jeg også, som de fleste som slutter med nikotin blir. Plutselige utbrudd om noen irriterer meg nok. Så om noen har sluttet med snus eller røyk, vær så snill og gi meg noen ord, la oss ha en liten samtale. Jeg trenger å snakke med noen som vet hvordan det er. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minya Skrevet 12. august 2013 #2 Del Skrevet 12. august 2013 Jeg sluttet å røyke i 2009, gikk rundt og var dritsur i to uker, før de verste abstinensene gav seg. Det kjipeste med hele røykeslutten var å slutte å røyke om morgenen, mens jeg ventet på bussen på vei til jobb, etter lunsj, og mens jeg ventet på bussen fra jobb. Alle de tingene som allerede var rutine måtte jeg fortsette å gjøre uten min beste venn kreftpinnen. Det var vanskelig i starten, men etter hvert gikk det greit. Og så den berømte øl-røyken da. Det var surt å dra på pub og måtte se på at andre røykte mens vi drakk øl. Tenk positivt. Hver gang du får lyst på en snus kan du "lure" deg selv til å vente med å ta en til neste gang du får lyst på en. Og slik fortsetter du. Spis noe sunn snacks, som feks gulrot med tzatsikidip eller noe når nikotinsuget er på det verste. Tygg tyggegummi. Spis sterke drops som feks Fisherman's Friend. Legg til side de pengene du ville brukt på en boks med snus like ofte som du ville kjøpt snus. (Eks: ca 70 kroner puttes i boksen omtrent annenhver dag, alt ettersom hvor ofte du pleide å kjøpe snus, og hvor mange bokser du kjøpte per gang.) Gjerne i en litt fancy sparebøsse. Kryss av på en kalender for hver dag du har vært snusfri. Sett opp belønninger fremover om du klarer deg så og så lenge uten. Kinotur, restaurant, noe ekstra godt, eller en eller annen ting du har lyst på funker fett som nikotinslutt-gulrot. Belønn deg selv med å kjøpe noe fint eller dyrt du har hatt lyst på lenge med de overnevnte pengene du har spart siden du ikke har kjøpt snus. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lilleulv_ Skrevet 12. august 2013 #3 Del Skrevet 12. august 2013 (endret) Jeg har det akkurat som deg... Men i dag kjøpte jeg meg nicorette. Sånn nikotintyggis. Det gjør det hele litt lettere:) men klarer ikke å ha den tyggisen lenge i munnen av gangen,,så tar den litt ut og inn:p Lykke til! Det er et helvete, i know:o Endret 12. august 2013 av Lilleulv_ 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minya Skrevet 12. august 2013 #4 Del Skrevet 12. august 2013 Nikotintyggis kan i enkelte tilfeller gjøre vondt verre, eller man kan ende opp med en ny avhengighet. Noen slutter ikke å røyke eller snuse selv om de tygger tyggisen, og andre ender opp med å aldri klare å slutte med tyggisen etter endt røykeslutt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gwen Skrevet 12. august 2013 Forfatter #5 Del Skrevet 12. august 2013 Jeg sluttet å røyke i 2009, gikk rundt og var dritsur i to uker, før de verste abstinensene gav seg. Det kjipeste med hele røykeslutten var å slutte å røyke om morgenen, mens jeg ventet på bussen på vei til jobb, etter lunsj, og mens jeg ventet på bussen fra jobb. Alle de tingene som allerede var rutine måtte jeg fortsette å gjøre uten min beste venn kreftpinnen. Det var vanskelig i starten, men etter hvert gikk det greit. Og så den berømte øl-røyken da. Det var surt å dra på pub og måtte se på at andre røykte mens vi drakk øl. Tenk positivt. Hver gang du får lyst på en snus kan du "lure" deg selv til å vente med å ta en til neste gang du får lyst på en. Og slik fortsetter du. Spis noe sunn snacks, som feks gulrot med tzatsikidip eller noe når nikotinsuget er på det verste. Tygg tyggegummi. Spis sterke drops som feks Fisherman's Friend. Legg til side de pengene du ville brukt på en boks med snus like ofte som du ville kjøpt snus. (Eks: ca 70 kroner puttes i boksen omtrent annenhver dag, alt ettersom hvor ofte du pleide å kjøpe snus, og hvor mange bokser du kjøpte per gang.) Gjerne i en litt fancy sparebøsse. Kryss av på en kalender for hver dag du har vært snusfri. Sett opp belønninger fremover om du klarer deg så og så lenge uten. Kinotur, restaurant, noe ekstra godt, eller en eller annen ting du har lyst på funker fett som nikotinslutt-gulrot. Belønn deg selv med å kjøpe noe fint eller dyrt du har hatt lyst på lenge med de overnevnte pengene du har spart siden du ikke har kjøpt snus. Det var en kjempegod ide! Skjønner hva du mener med rutinene. Når jeg har hatt et måltid kjenner jeg virkelig savnet! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katniss Skrevet 12. august 2013 #6 Del Skrevet 12. august 2013 Den første uka når man kutter ut noe om det så er snus, røyk, sukker, koffein er alltid jævla kjip. Hodepinne, kvalme, energinivå som en zombie. Eneste rådet er at det verste er over i løpet av en uke. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minya Skrevet 12. august 2013 #7 Del Skrevet 12. august 2013 Det var en kjempegod ide! Skjønner hva du mener med rutinene. Når jeg har hatt et måltid kjenner jeg virkelig savnet! Nettopp Så etter et måltid må du da enten lage deg en form for kalorifattig snack, eller finne på noe annet å gjøre. I mitt tilfelle hadde jeg en periode der jeg spiste mye slikkepinner, fordi jeg underbevisst savnet bevegelsen med å føre sigaretten frem og tilbake fra munnen, men da gikk jeg ganske kjapt opp i vekt, så jeg gikk over til gulrot i stedet. Lag deg nye rutiner i de gamle rutinene, slik at det blir enklere å glemme hele snusen. I verste fall kan du også begynne å kjøpe Onico, fordi ofte er det følelsen av snusen under leppa som utgjør den verste delen av abstinensen. Når du da har brukt Onico lenge nok, vil du etter hvert si til deg selv at det igrunnen bare er bortkastede penger å sitte med en pose sagmugg under leppa. Og da er ikke nikotinet noe problem lenger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gwen Skrevet 12. august 2013 Forfatter #8 Del Skrevet 12. august 2013 Nettopp Så etter et måltid må du da enten lage deg en form for kalorifattig snack, eller finne på noe annet å gjøre. I mitt tilfelle hadde jeg en periode der jeg spiste mye slikkepinner, fordi jeg underbevisst savnet bevegelsen med å føre sigaretten frem og tilbake fra munnen, men da gikk jeg ganske kjapt opp i vekt, så jeg gikk over til gulrot i stedet. Lag deg nye rutiner i de gamle rutinene, slik at det blir enklere å glemme hele snusen. I verste fall kan du også begynne å kjøpe Onico, fordi ofte er det følelsen av snusen under leppa som utgjør den verste delen av abstinensen. Når du da har brukt Onico lenge nok, vil du etter hvert si til deg selv at det igrunnen bare er bortkastede penger å sitte med en pose sagmugg under leppa. Og da er ikke nikotinet noe problem lenger. Ja jeg har en nikotinfri som jeg tar når jeg blir frustrert, det hjelper bittelitt. Jeg gleder meg så til det er over, for dette er bare så uutholdelig! I tillegg har jeg menssmerter nå. Baller seg bare på jo. Hvordan er situasjonen din nå, kjenner du ennå suget? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minya Skrevet 12. august 2013 #9 Del Skrevet 12. august 2013 Det har vært et par ganger jeg har hatt forferdelig lyst på en røyk, men da har jeg vært superfrustrert, utrolig sliten eller så har det bare vært en sånn dag hvor det hadde vært godt med en røyk. Men jeg har aldri falt tilbake på det, mest fordi jeg gjorde et par forsøk på å ta et par trekk på fest en eller o ganger etter at jeg hadde slutta, og det smakte så høgg og helvete og så ble jeg kvalm, så det fristet ikke til gjentakelse. Jevnt over er røyksuget mitt ikkeeksisterende, men så er det jo fire år siden jeg slutta også da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gwen Skrevet 13. august 2013 Forfatter #10 Del Skrevet 13. august 2013 Ååh, høres herlig ut, gleder meg så til jeg ikke har lyst på lenger! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Krysanti Skrevet 14. august 2013 #11 Del Skrevet 14. august 2013 Herregud, jeg trengte SÅ denne tråden akkurat nå! Har akkurat laget en egen tråd om snusslutt, og jeg er skikkelig stresset ved tanken på å gi opp den kjære lille nikotinposen. Men, jeg er kjemperedd for kreft i leppa (tenk så grusomt å måtte fjerne deler av leppa f.eks?), og SKAL klare å slutte nå. Jeg har snust ca like lenge som deg. Jeg har faktisk tenkt å unne meg den snacksen jeg liker best den aller første uken, dundersalt eller andre drops. Etter en uke må jeg kutte ut den og, men av erfaring går det lettere. Tyggis (vanlig) er en veldig effektiv hjelper. Grønnsaker og dip, nøtter, pepsi max - alt som kan gi en følelse av kos etter måltider særlig, for det er da savnet mitt er sterkest (av erfaring, jeg har sluttet flere ganger før jeg ). Send meg gjerne en PM hvis du vil ha en å snakke med gjennom dette, som går gjennom akkurat det samme som deg!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lilleulv_ Skrevet 14. august 2013 #12 Del Skrevet 14. august 2013 Måtte hente opp denne tråden nå. Har trappet gradvis ned, og er nå på første helt snusfrie dag. Er rimelig desperat. Vondt i hodet, pottesur og lengter skikkelig etter snus. Tygger på nikotintyggis nå. Hadde ikke klart meg uten. Kanskje kjøpe en sånn boks med nikotinfri snus i morgen. Fakk, dette er tøft. Har ei venninne som også har slutter nå. Hun har ikke rørt snus på 2 uker, og er fortsatt sur og grinete. Oppløftende:o Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
amazed92 Skrevet 15. august 2013 #13 Del Skrevet 15. august 2013 Det er heeelt jævlig! Men... Det går over til slutt. Det at det er så jævlig viser vell egentlig hvor farlig og ekkelt det er å være avhengig av nikotin. Jeg har vært der selv. Det jeg gjorde: Ta en dag om gangen. Ikke tenk lengre. Tenk: Jeg skal bare klare meg uten i dag. Og gi deg selv gjerne en belønning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alice123 Skrevet 15. august 2013 #14 Del Skrevet 15. august 2013 Jeg har prøvd å slutte å røyke på pur viljestyrke sikkert hundre ganger. Jeg ville ikke begynne med nikotin-tyggis/plaster/sugetabelett i frykt for å bli avhengig av det også. Men så tenkte jeg at pokker heller. Det er bedre å være avhengig av tyggis enn av sigg. Så jeg kjøpte nicorette sugetabeletter og brukte det. OG DET HAR FUNGERT FANTASTISK. Jeg mistet lysten på røyk, og sugetabelettene smaker ekkelt nok til at jeg ikke koser meg med dem. Jeg kan ikke fatte at jeg led meg gjennom viljestyrke-slutt som jo er fysisk vondt, når det kan gjøres så enkelt og behagelig! Jeg kan ta en røyk til fest, men jeg er ikke avhengig. Og det er fantastisk! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest LonelyAngel Skrevet 15. august 2013 #15 Del Skrevet 15. august 2013 Jeg henger meg på!! Jeg sitter her med min siste snus i leppa (I wish?). Jeg har snust i litt over 2 år, og kjenner at jeg nå er mektig lei hele snusen. For det første ser det stygt ut, det er dyrt og man blir sår under leppen, samt får missfargede tenner. Jeg har slutta en gang før, da holdt jeg meg i 3 mnd. Begynte dessverre på igjen når jeg var på ferie i Danmark. Etter dette her har jeg prøvd å slutte en gang, og da hadde jeg med hodepine, skjelvinger og dårlig søvn i to døgn. Det endte med at jeg bare måtte fortsette å snuse. Helt jævlig! Samtidig som jeg vil slutte, kjenner jeg jo på at det kommer til å bli kjedelig uten. Det kommer til å føles som at noe mangler. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2013 #16 Del Skrevet 16. august 2013 Jeg hadde snust i 7 mnd(litt over en boks om dagen), og bestemte meg for en måneds tid tilbake at NÅ, NÅ skal jeg slutte. Jeg sluttet nærmest på dagen, tok bare 2-3 snus gjennom dagen før. Det var HELT jævlig, og det var rett før jeg dro innom butikken for å kjøpe mer. Jeg hadde en så sterk trang til å gjøre det, og tenkte at: "Slutte? Det kan jeg gjøre senere! Da blir det nok lettere" Men av en eller annen grunn blir jeg ikke spesielt avhengig av noe som helst, så dagen etter de 2-3 snusene, gikk lysten helt over. Jeg vet at jeg har vært heldig, og at de fleste sliter mer enn som så, men jeg har i det minste kjent på følelsen av å måtte ha MER, selv om den ikke varte så lenge. Det er en intens og fæl følelse, men man må bare trosse den. Å være opptatt og ikke sitte og kjede seg, kan være avgjørende også. Jeg er 100% sikker på at lysten din på snus vil avta betraktelig i tiden fremover, og det føles SÅ godt! Ikke gi opp. Det er verdt det. Du sparer både penger og tennene dine. Anonymous poster hash: 807ad...fc4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lilleulv_ Skrevet 16. august 2013 #17 Del Skrevet 16. august 2013 3. Snusfrie dag... Jeg føler faktisk mindre fysisk ubehag! Men det psykiske er der, til de grader. Jeg vil ha!! Nå!! Men nå er jeg vel snart over kneika? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2013 #18 Del Skrevet 16. august 2013 3. Snusfrie dag... Jeg føler faktisk mindre fysisk ubehag! Men det psykiske er der, til de grader. Jeg vil ha!! Nå!! Men nå er jeg vel snart over kneika? De første dagene er verst. Flink du er!! Anonymous poster hash: 807ad...fc4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest LonelyAngel Skrevet 16. august 2013 #19 Del Skrevet 16. august 2013 Nå sitter jeg med nikotintyggi, under leppa! Må-ikke-ta-en-snus... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gwen Skrevet 2. september 2013 Forfatter #20 Del Skrevet 2. september 2013 Jeg må nok skuffe dere:( Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå