AnonymBruker Skrevet 12. august 2013 #1 Skrevet 12. august 2013 Jeg kan jogge/løpe nesten ubegrenset lenge hvis terrenget er helt flatt. Kommer det en bakke blir pusten dårlig med en gang og må stoppe bare etter noen meter. Får sjelden melkesyre fordi pusten blir så raskt dårlig at jeg må stoppe pga det. Noen som vet hva som er galt? Dårlig lungekapasitet? Eller er det styrken i bena som er for dårlig? Jeg vil si jeg er ganske god på å presse kroppen,men klarer omtrent ikke å puste hvis det blir for lang oppoverbakke. Anonymous poster hash: 9669f...209
Gjest *MaggieQ* Skrevet 12. august 2013 #2 Skrevet 12. august 2013 Det er som med alt annet; øvelse gjør mester. Husk at bakker er mye seigere og jeg tipper at du løper alt for fort siden du er vant med flat mark. Ro ned tempoet betraktelig. Sånn at du nesten er i rask gange modus. Sakte, men sikkert så jobber du deg oppover bakken. Etterhvert så vil det bli lettere og lettere og farten vil komme etter når du er vant med påkjenningen og pusteteknikken er på plass
Athene Skrevet 12. august 2013 #3 Skrevet 12. august 2013 Du må tilpasse tempoet, ellers vil pulsøkningen i bakken bli for stor. Men klarer du ikke en liten bakke en gang uten å måtte stoppe opp er du for lite vant til å presse deg. Legg inn noen intervaller og tren mer variert.
AnonymBruker Skrevet 12. august 2013 #4 Skrevet 12. august 2013 Du må tilpasse tempoet, ellers vil pulsøkningen i bakken bli for stor. Men klarer du ikke en liten bakke en gang uten å måtte stoppe opp er du for lite vant til å presse deg. Legg inn noen intervaller og tren mer variert. Jeg tilpasser tempoet veldig,er bare så vidt det kan kalles løping oppover i bakken. Skjønner jo at det er seigere i oppoverbakke,men burde ikke være så stor forskjell når jeg kan løpe relativt fort og leenge når det er flatt og pusten nærmest kollapser så fort det blir litt oppoverbakke selv om jeg nærmest går.. TS Anonymous poster hash: 9669f...209
Athene Skrevet 12. august 2013 #5 Skrevet 12. august 2013 Jeg tilpasser tempoet veldig,er bare så vidt det kan kalles løping oppover i bakken. Skjønner jo at det er seigere i oppoverbakke,men burde ikke være så stor forskjell når jeg kan løpe relativt fort og leenge når det er flatt og pusten nærmest kollapser så fort det blir litt oppoverbakke selv om jeg nærmest går.. TS Anonymous poster hash: 9669f...209 Du bruker uvante muskler. Men mulig det er mye psykisk. Foreslår at du prøver deg på motbakkeintervall. Løp den samme bakken (eller gå i maks tempo) 5-10 ganger avhengig av hvor lang den er. Så vil nok dette raskt endre seg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå