AnonymBruker Skrevet 12. august 2013 #1 Skrevet 12. august 2013 Som overskriften sier skal vi (jeg og samboer) legge om kostholdet. Vi har blitt inspirert fordi vi ser at de rundt oss som spiser skikkelig og sunt har myye mer energi enn vi har, og vi synder mye med maten (fastfood, dårlige rutiner). Jeg: Vegetarianer (spiser egg, melkeprodukter osv). Tar trantabletter og kosttilskudd. Har ca 10 kg for mye, som jeg tar av hver vår, og får på igjen hver vinter... :/ Han: Mye kjøtt og fisk, men spiser ikke nok, og går lenge mellom måtid. Mye karbohydrater, og han har blitt veldig tynn og mistet mye muskler, men fått litt mage. Så.. Jeg spiser sånne herbalifeprodukter for å få nok protein i kosten, og synes det fungerer helt greit, særlig i travle hverdager. Han har en idè om HELT sukkerfritt kosthold, og det tror jeg kan bli litt tøft med proteinbarene mine (jeg trener) og soyakjøttet. Det er ikke sagt at vi må spise akkurat samme diett, men noenlunde samme prinsipp er nok mest praktisk. Er det noen som har noen gode råd? Hva skal man tenke på her, mer proteiner, mindre fett, inget sukker, mye grønnsaker og frukt og grovt korn, eller er ikke korn bra...? (JA, jeg vet jeg spør dumt... Men hjelp, anyone..?) Hilsen smålubben dame og skral mann Anonymous poster hash: 2adb9...0e7
spinnwild Skrevet 12. august 2013 #2 Skrevet 12. august 2013 Mere grønnsaker og frukt! Eneste rådet jeg bruker å gi, og det funker jo for dere begge to Men energinivået påvirkes ikke bare av kosthold da...
AnonymBruker Skrevet 12. august 2013 #3 Skrevet 12. august 2013 Spiser du ikke fisk? Anonymous poster hash: 47260...a8d
Løvetanten Skrevet 13. august 2013 #4 Skrevet 13. august 2013 Vil du fortsette å spise vegetarisk? Hvis det er et viktig valg for deg så synes jeg du skal bruke litt mer tid på kostholdet sånn at du "slipper" å ty til Herbalife for å få i deg nok av det du trenger. mangler du proteiner så er det fullt mulig at du mangler mye annet også. Jeg var vegetarianer en lang periode (lakto-ovo), og det var bra mye jobb som gikk inn i det kostholdet for å sikre at jeg skulle få i meg det jeg trengte... Både du og han kan sikkert spise mer fett og mindre karbohydrater. Det skal balanserer vekten. Avocado, olivenolje, fete oster, helmelk, fet yoghurt, laks og naturlig feitere kjøtt for hans del. Linfrø, rapsolje, nøtter... Ikke sukker. Ikke hvitt mel. Ikke fruktjuice. Mer grønnsaker, mindre frukt. Mer fett. Du kan ha fordel av mer linser og bønner. Han også, for den saks skyld. F.eks en linsesalat av grønne linser med fetaost, sukkererter og masse god olivenolje? Bønnegryte, bønnepostei, bønnekaker. Vi er helt sukkerfrie, og det er noe av det smarteste du kan gjøre for helsa. Jeg mener, skal du gjøre bare èn ting så kutt ut sukker. Spis heller mat etter treningen eller kjøp deg et proteinpulver uten hvitt sukker. Men du vet, et par egg og et glass helmelk etter treningen er mer enn godt nok. 1
AnonymBruker Skrevet 13. august 2013 #5 Skrevet 13. august 2013 Vil du fortsette å spise vegetarisk? Hvis det er et viktig valg for deg så synes jeg du skal bruke litt mer tid på kostholdet sånn at du "slipper" å ty til Herbalife for å få i deg nok av det du trenger. mangler du proteiner så er det fullt mulig at du mangler mye annet også. Jeg var vegetarianer en lang periode (lakto-ovo), og det var bra mye jobb som gikk inn i det kostholdet for å sikre at jeg skulle få i meg det jeg trengte... Både du og han kan sikkert spise mer fett og mindre karbohydrater. Det skal balanserer vekten. Avocado, olivenolje, fete oster, helmelk, fet yoghurt, laks og naturlig feitere kjøtt for hans del. Linfrø, rapsolje, nøtter... Ikke sukker. Ikke hvitt mel. Ikke fruktjuice. Mer grønnsaker, mindre frukt. Mer fett. Du kan ha fordel av mer linser og bønner. Han også, for den saks skyld. F.eks en linsesalat av grønne linser med fetaost, sukkererter og masse god olivenolje? Bønnegryte, bønnepostei, bønnekaker. Vi er helt sukkerfrie, og det er noe av det smarteste du kan gjøre for helsa. Jeg mener, skal du gjøre bare èn ting så kutt ut sukker. Spis heller mat etter treningen eller kjøp deg et proteinpulver uten hvitt sukker. Men du vet, et par egg og et glass helmelk etter treningen er mer enn godt nok. De fleste som ikke er lavkarbotilhenger, vil fraråde det som er uthevet. I tillegg vil de fleste også anbefale at du får i de karbohydrater etter trening. Og alle karbohydrater bør selvsagt være "langsomme" fra fullkorn, grønnsaker, osv. Anonymous poster hash: 2d3ff...891 3
AnonymBruker Skrevet 13. august 2013 #6 Skrevet 13. august 2013 De fleste som ikke er lavkarbotilhenger, vil fraråde det som er uthevet. I tillegg vil de fleste også anbefale at du får i de karbohydrater etter trening. Og alle karbohydrater bør selvsagt være "langsomme" fra fullkorn, grønnsaker, osv. Anonymous poster hash: 2d3ff...891 Løvetanten er overalt på KG og predikerer om lavkarbo, ifølge henne er müsli servert med melk (uten strøsukker, SELVSAGT) noe av det mest usunne man kan spise pga karbohydratinnholdet. Så jeg ville vel egentlig oversett det hun skriver til en viss grad. Anonymous poster hash: e6dff...a02 2
Løvetanten Skrevet 13. august 2013 #7 Skrevet 13. august 2013 (endret) De fleste som ikke er lavkarbotilhenger, vil fraråde det som er uthevet. I tillegg vil de fleste også anbefale at du får i de karbohydrater etter trening. Og alle karbohydrater bør selvsagt være "langsomme" fra fullkorn, grønnsaker, osv. Anonymous poster hash: 2d3ff...891 Ingen er uenige i at fett er en viktig del av kostholdet? Det er ikke sånn at de som ikke spiser lavkarbo ikke spiser fett, og at de som spiser lavkarbo ikke spiser karbohydrater men hauger med reint fett. Det er VG-myten. Folk flest vet bedre... Fett er kjempeviktig i kroppen. Det bygger cellemembraner, produserer hormoner, fett er hjertets energikilde (derfor er fettfattig kost uheldig for hjertet. Øker risikoen for sykdom med 26%, WHI-studien), fett holder deg mett, fett gjør huden myk og pen og det gir resten av kroppen også energi. Det er også veldig viktig å få med seg at mettet fett *ikke* er farlig. Det er friskmeldt for lenge siden, og er en like viktig bestanddel av kosten som umettet fett. Endret 13. august 2013 av Løvetanten 2
RugRatzz Skrevet 13. august 2013 #8 Skrevet 13. august 2013 (endret) Jeg vil anbefale deg å se innpå vegetariske/veganske oppskriftssider for å få inspirasjon. Noen gode er : www.vegetarbloggen.nowww.veganeren.comwww.veganmisjonen.com Endret 13. august 2013 av RugRatzz
AnonymBruker Skrevet 13. august 2013 #9 Skrevet 13. august 2013 Ingen er uenige i at fett er en viktig del av kostholdet? Det er ikke sånn at de som ikke spiser lavkarbo ikke spiser fett, og at de som spiser lavkarbo ikke spiser karbohydrater men hauger med reint fett. Det er VG-myten. Folk flest vet bedre... Fett er kjempeviktig i kroppen. Det bygger cellemembraner, produserer hormoner, fett er hjertets energikilde (derfor er fettfattig kost uheldig for hjertet. Øker risikoen for sykdom med 26%, WHI-studien), fett holder deg mett, fett gjør huden myk og pen og det gir resten av kroppen også energi. Det er også veldig viktig å få med seg at mettet fett *ikke* er farlig. Det er friskmeldt for lenge siden, og er en like viktig bestanddel av kosten som umettet fett. Nei, det er ingen uenighet i at fett er en del av kostholdet, men å bevisst velge ut de mest fettrike matvarene er kontroversielt, spesielt mettet fett og omega 6-fett, som kan bli høyt og gå på bekostning av sunnere fett.. Det er vanskelig med et vanlig/sunt/anbefalt kosthold å unngå fett, så faren for å få for lite fett er liten.. Anonymous poster hash: 2d3ff...891 1
AnonymBruker Skrevet 13. august 2013 #10 Skrevet 13. august 2013 Fett er kjempeviktig i kroppen. Det bygger cellemembraner, produserer hormoner, fett er hjertets energikilde (derfor er fettfattig kost uheldig for hjertet. Øker risikoen for sykdom med 26%, WHI-studien), fett holder deg mett, fett gjør huden myk og pen og det gir resten av kroppen også energi. Det hevdes at proteiner er det som bidrar mest til metthetsfølelsen. Personlig tror jeg at det er individuelt hva som gir metthetsfølelse og ikke minst tilfredshet, slik at man ikke føler behov for mer mat. Fett gir flere kalorier enn karbohydrater og protein. Bare det isolert er en grunn til å fraråde høyt fettinntak. Anonymous poster hash: 2d3ff...891
Løvetanten Skrevet 13. august 2013 #11 Skrevet 13. august 2013 Det hevdes at proteiner er det som bidrar mest til metthetsfølelsen. Fett gir flere kalorier enn karbohydrater og protein. Bare det isolert er en grunn til å fraråde høyt fettinntak. Anonymous poster hash: 2d3ff...891 Fett og proteiner gir bedre metthetsfølelse enn karbohydrater. Vi er enige der, ikke sant? Fett gir en unik metthetsfølelse og samtidig mye energi, og det er ingenting i veien for å spise energirik mat. Det er ingen hold i å fraråde fettrik mat pga kaloriinnholdet. Man må bare passe på å være i noenlunde balanse. Fettfattig kost er ikke bra for oss. Vi er ment å skulle spise maten vår med det naturlige fettinnholdet, så får man heller velge hvilke kilder man vil ta det fra. Laks og avocado er ikke usunt. Smør, olivenolje og nøtter er ikke usunt. En entrecote er ikke usunn. Makrell er ikke usunt. 1
Mormont Skrevet 13. august 2013 #12 Skrevet 13. august 2013 Jeg og samboeren spiser veldig, veldig forskjellig, det er et evig mas å handle, lage mat osv. Han trener masse og trenger store mengder mat, mens jeg prøver å være forsiktig med matinntaket. Min samboer spiser også mye kjøtt og fisk, men ikke nok. Derfor pleier vi å handle inn litt kaloririke matvarer som f. eks avokado og nøtter. Jeg baker også brød til han med massevis av solsikkekjerner og gresskarkjerner slik at han får i seg nok kalorier. Dette er selvfølgelig ingen god idé om han ikke trener Hvis du ikke ønsker å kutte ut sukker fullstendig syns jeg du skal droppe det. Han kan fint leve sukkerfritt selv om du ikke gjør det, det er ikke vanskelig å lage sukkerfri middag akkurat. Sånne ting bestemmer du selvsagt helt selv. Bruk litt tid å på å komme frem til middager som kan passe dere begge. Gå til innkjøp av en kokebok, se litt på nettet osv. og se om dere finner noe sunt som begge to har lyst på. Vi spiser forskjellig frokost og kveldsmat, det går helt fint
AnonymBruker Skrevet 13. august 2013 #13 Skrevet 13. august 2013 Fett og proteiner gir bedre metthetsfølelse enn karbohydrater. Vi er enige der, ikke sant? Fett gir en unik metthetsfølelse og samtidig mye energi, og det er ingenting i veien for å spise energirik mat. Det er ingen hold i å fraråde fettrik mat pga kaloriinnholdet. Man må bare passe på å være i noenlunde balanse. Fettfattig kost er ikke bra for oss. Vi er ment å skulle spise maten vår med det naturlige fettinnholdet, så får man heller velge hvilke kilder man vil ta det fra. Laks og avocado er ikke usunt. Smør, olivenolje og nøtter er ikke usunt. En entrecote er ikke usunn. Makrell er ikke usunt. Nei, vi er ikke enige i at fett og proteiner gir bedre metthetsfølelse enn karbohydrater. Personlig føler jeg karbohydrater gir best metthetsfølelse, selv om, som jeg viste til, eksperter / forskere mener proteiner gjør det. Uansett hva eventuelle forskningsresultater måtte vise, kan jeg ikke være enig så lenge det ikke stemmer med egne erfaringer. (Og jeg har hørt det samme fra andre også.) Om du mener at det ikke er grunn til å fraråde fettrik mat pga høyt kaloriinnhold, er det altså det flere fagfolk gjør likevel. Matvarene du lister opp er jeg enig i ikke er usunne, med unntak av entrecote, smør i større mengder og laks som i praksis gjerne betyr oppdrettslaks. Fisk generelt kan være problematisk med tanke på miljøgifter, og når det gjelder entrecoten din, har det lenge vært kjent at miljøgifter akkumuleres oppover i næringskjeden. Anonymous poster hash: 2d3ff...891 1
AnonymBruker Skrevet 13. august 2013 #14 Skrevet 13. august 2013 Vil du fortsette å spise vegetarisk? Hvis det er et viktig valg for deg så synes jeg du skal bruke litt mer tid på kostholdet sånn at du "slipper" å ty til Herbalife for å få i deg nok av det du trenger. mangler du proteiner så er det fullt mulig at du mangler mye annet også. Jeg var vegetarianer en lang periode (lakto-ovo), og det var bra mye jobb som gikk inn i det kostholdet for å sikre at jeg skulle få i meg det jeg trengte... Både du og han kan sikkert spise mer fett og mindre karbohydrater. Det skal balanserer vekten. Avocado, olivenolje, fete oster, helmelk, fet yoghurt, laks og naturlig feitere kjøtt for hans del. Linfrø, rapsolje, nøtter... Ikke sukker. Ikke hvitt mel. Ikke fruktjuice. Mer grønnsaker, mindre frukt. Mer fett. Du kan ha fordel av mer linser og bønner. Han også, for den saks skyld. F.eks en linsesalat av grønne linser med fetaost, sukkererter og masse god olivenolje? Bønnegryte, bønnepostei, bønnekaker. Vi er helt sukkerfrie, og det er noe av det smarteste du kan gjøre for helsa. Jeg mener, skal du gjøre bare èn ting så kutt ut sukker. Spis heller mat etter treningen eller kjøp deg et proteinpulver uten hvitt sukker. Men du vet, et par egg og et glass helmelk etter treningen er mer enn godt nok. Takk for mange gode svar! Det er viktig for meg å fortsette vegetarisk, og jeg tror neppe jeg hadde greid å begynne å spise fisk og kjøtt. Men ja, jeg vet at jeg synder veldig med bønner og linser. Er rett og slett ikke særlig glad i bønner, og har fått for meg at det er så mye "styr" med bløtlegging osv. Men jeg spiser tofu, soya og quorn (osv) hver dag til middag da.. Men dette med sukkerfritt kosthold, er det slik å forstå at du ikke da spiser ost, kesam, cottage cheese og andre prosesserte ting? Og er naturlig sukker (i korn og frukt f.eks.) "lov", eller er alt sukker nødvendig å unngå? Nå har vi spist sunnere en uke, og jeg kjenner fryktelig på søtsuget! Anonymous poster hash: b8215...9c5
Løvetanten Skrevet 14. august 2013 #15 Skrevet 14. august 2013 (endret) Men dette med sukkerfritt kosthold, er det slik å forstå at du ikke da spiser ost, kesam, cottage cheese og andre prosesserte ting? Og er naturlig sukker (i korn og frukt f.eks.) "lov", eller er alt sukker nødvendig å unngå? Nå har vi spist sunnere en uke, og jeg kjenner fryktelig på søtsuget! Anonymous poster hash: b8215...9c5 Å joda, jeg spiser melkeprodukter. Det går mest i yoghurt, rømme, ost og smør. Jeg er helt for melk om man tåler det. Det er en flott næringskilde. Når man snakker om å unngå sukker så er det i all hovedsak tilsatt sukker samt matvarer som er behandlet slik at sukkerinnholdet øker samt naturlig karbohydratrike matvarer. F.eks tørket frukt, juice (bare sukker, alt det gode fruktkjøttet er fjernet), hvitt mel etc. Man ser i naturen at man aldri er både søt og fet på èn gang- det er enten eller. Søt mat har ofte endel fiber som sakker opptaket av karbohydratene og den er ikke fet. Fet mat har ikke karbohydrater. Søtsuget er en djevel i starten!! Jeg var helt desperat altså, men det gikk over. Hold ut Endret 14. august 2013 av Løvetanten
AnonymBruker Skrevet 14. august 2013 #16 Skrevet 14. august 2013 Å joda, jeg spiser melkeprodukter. Det går mest i yoghurt, rømme, ost og smør. Jeg er helt for melk om man tåler det. Det er en flott næringskilde. Når man snakker om å unngå sukker så er det i all hovedsak tilsatt sukker samt matvarer som er behandlet slik at sukkerinnholdet øker samt naturlig karbohydratrike matvarer. F.eks tørket frukt, juice (bare sukker, alt det gode fruktkjøttet er fjernet), hvitt mel etc. Man ser i naturen at man aldri er både søt og fet på èn gang- det er enten eller. Søt mat har ofte endel fiber som sakker opptaket av karbohydratene og den er ikke fet. Fet mat har ikke karbohydrater. Søtsuget er en djevel i starten!! Jeg var helt desperat altså, men det gikk over. Hold ut Ah, sånn å forstå. Da tror jeg kanskje jeg forstår tankegangen med "sukkerfritt". SKAL holde ut, velger å tro at det blir ganske mye bedre om ei uke, enda bedre uka etter der igjen! Anonymous poster hash: b8215...9c5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå