Gå til innhold

Flytter sammen, burde vi ha regler?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjæresten og jeg skal flytte sammen i september, noe vi har tenkt og sett frem til lenge.

Men samtidig gruer vi oss litt, for ved å bo sammen kommer hverdagen, og vi er redde for å ta hverandre for gitt, og at vi svinner fra hverandre.

Derfor har vi tenkt å gjøre dette ordentlig og i hvertfall ha noen grunnregler for samboerskapet, slik at vi kan unngå det verste, noen som har noen tips til hva vi burde være obs på?

Jeg har ingen erfaring med samboerskap, så jeg starter helt fra bunnen av her, mens han har hatt en samboer før i et flerårig forhold.

Det meste praktiske er ordnet, vi betaler halvparten av leie og strøm hver, pluss at hvis det blir slutt er det han som flytter ut, da jeg kan håndtere leien alene, mens han har sterkere økonomi og mulighet til å betale et plutselig depositum hvis det skulle trengs. Jeg bor der nå og han flytter inn til meg, og jeg synes det er veldig viktig at han setter sitt preg på leiligheten slik at han faktisk bor i vår leilighet, og ikke i min leilighet.

Noe mer vi burde tenke på?

Anonymous poster hash: a35a8...17f
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere kan jo tenke litt på hva dere burde gjøre hvis en av dere allerede eier en annen leilighet?

Anonymous poster hash: bf2b7...93b

Skrevet

Ser ut til at dere har en bra start med tanke på det økonomiske og at du ønsker han setter preg på det også :)

Men, tenk litt rundt hvis det blir slutt: Hvordan fordeles ting dere har anskaffet sammen? Ting dere har tatt med inn i samboerskapet? Kan være lurt å sette opp en samboerkontrakt. Vet det er mange som ikke gjør det fordi man ikke ser på det som sannsynlig at man slår opp, men det er veldig lurt å være enige om alt som har med økonomi å gjøre på forhånd, da kan dere heller bruke tiden på romanse og pleie forholdet istedet for å styre for mye med økonomi.

Tenk også på andre utgifter som renovasjon, bredbånd, andre abonnementer, abonnement på tv kanaler (canal digital e.l.), tv-lisens osv.

Ellers er det greit å ha en viss enighet om at dere holder det noenlunde ryddig og at dere deler på det. Ikke vær nazi på at det står en kopp i oppvaskkummen eller på stuebordet, men det er heller ikke så kult hvis det står tre ukers oppvask på benken. Finn en fin mellomting, if you get the drift ;)

Anonymous poster hash: c8c71...2ac
Skrevet

Ha en klar oversikt over hvem som skal gjøre hva av husarbeid og når. Det vil spare dere for mye krangling (min nåværende kjæreste fortalte meg at det var en av grunnene til at han og eksen gikk fra hverandre).

Når man bor sammen er det ofte enklere å gå litt i "hverdagsfella", så det vil være lurt å være litt ekstra obs på å kose seg sammen, gjøre noen skikkelig kjæreste-ting, og ikke bare dumpe i sofaen og se på film heeeele tiden.

Økonomisk sett så bør det være noenlunde 50/50, uten at man går veldig inn på kroner og øre, med mindre en tjener mye mer/mindre/er student.

Gjest vilma2000
Skrevet

Dere må få et felles bankkort der dere legger inn like mye penger og kortet skal brukes til mat, rengjøringsartikler og andre felles ting. Det kan fort bli litt dårlig stemning om det blir den ene eller den andre som betaler mest. Ellers er det bare å se frem til samboerskap!! Det er så hyggelig og fantastisk å sove med kjæresten sin hver dag:)

Skrevet

Dere kan jo tenke litt på hva dere burde gjøre hvis en av dere allerede eier en annen leilighet?

Anonymous poster hash: bf2b7...93b

Sånn i tilfelle vi plutselig finner ut at en av oss eier et hus i Hardanger?

Sånn ellers: alt av møbler i leiligheten er mitt, han bidrar med det jeg mangler og som han trenger, i tillegg til det han vil ha i leiligheten. Vi har alt vi trenger, og tror ikke vi står over noen nye kjøp med det første :)

Skrevet

Ha en klar oversikt over hvem som skal gjøre hva av husarbeid og når. Det vil spare dere for mye krangling (min nåværende kjæreste fortalte meg at det var en av grunnene til at han og eksen gikk fra hverandre).

Når man bor sammen er det ofte enklere å gå litt i "hverdagsfella", så det vil være lurt å være litt ekstra obs på å kose seg sammen, gjøre noen skikkelig kjæreste-ting, og ikke bare dumpe i sofaen og se på film heeeele tiden.

Økonomisk sett så bør det være noenlunde 50/50, uten at man går veldig inn på kroner og øre, med mindre en tjener mye mer/mindre/er student.

Dette kunne jeg virkelig ikke vært mer enig i. Jeg og samboer gjorde disse feilene selv, og det er vel kanskje det vi har kranglet mest om. Prat nøye gjennom hvilke forventninger dere begge har og hvordan dere skal gjøre det med husarbeid. Hvis den ene parten gjør en ekstra innsats med rydding, vasking og å ta opp ting etter den andre fra starten (kanskje er intensjon bare å være snill i starten) så bygger det hele grunnlaget for hvordan rutinene deres blir.

Hverdagsfella er også farlig for samboere. Vær flinke til å komme dere ut av huset/leiligheten for å gjøre noe sammen. Det trenger ikke å være veldig romantiske ting, men kanskje bare det å gå en liten kveldstur rundt nabolaget hånd i hånd. Det er fort å glemme når man har jobb, venner og andre interesser, men det er så viktig!

Skrevet

Takk for tips, alle sammen!

Litt pussig, for det med husregler og rengjøring har jeg alltid tenkt "vi finner ut av det!", men nå skal vi sette oss ned og finne ut hvordan dette kan fordeles. Heldigvis jobber begge fulltid, så da har vi begge et like stort utgangspunkt for å da del i husarbeid.

Men som sagt er alle møblene mine, og er litt usikker på om han burde betale depositum eller ikke? Jeg ser ikke for meg at han kommer til å ødelegge noe eller være drittsekk om vi slår opp, men den tanken har vel enkelte måtte svelge?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...