Almera Skrevet 12. august 2013 #1 Skrevet 12. august 2013 Som overskriften sier; hvor ofte blir hesten din trent? Nå tenker jeg på hest type hobby-/turhest, ikke aktive travere, sprang og dressurhester ol. Jeg har to hester; en kaldblods og en shetlandsponni, de står ute 8-10 timer hver dag,sammen,på et godt område hvor de kan bevege seg,leke,løpe osv. På sommerstid står de på gressbeite ca annenhver dag. De blir børstet og stelt så og vi hver dag, i forbindelse med ut-innslipp. De får masse kos og kjærlighet, og vi har ofte kosestunder i luftegården. Jeg sliter allikevel med forferdelig dårlig samvittighet ovenfor dem. At de ikke får den treningen de skal ha. Det kan fort gå tre dager uten at de blir trent, da tenker jeg ridetur, kjøretur etc. og da begynner jeg å tenke at de føler seg sviktet, rastløse og at de kjeder seg. Jeg vet at dette er håpløse tanker i og med at dette er dyr, ikke mennesker, men er det noen som har gjort seg opp noen tanker om hestens fysiologiske behov for trim og bevegelse? Jeg er ikke gal, bare veldig glad i dyrene mine. Og min interesse for hest går like så mye på det å kose meg med dem, gi dem et godt liv og stelle dem, og ikke nødvendigvis bare for ridningen/kjøringen sin del. Jeg er ei ridejente så jeg koser meg på tur, men syns ikke at det er noe ålreit når det skal føles som en plikt.
Gjest Belle Gunnes Skrevet 12. august 2013 #2 Skrevet 12. august 2013 Man må ikke trene daglig. Men at det skjer noe daglig, er bra. Tror de hadde kjeda seg om de bare var plenpryd og hver dag var lik. Så at du steller og koser med de, er vel så viktig som trening. Mine har i gjennomsnitt blitt ridd/trent fire-fem dager i uka. De stod også i større flokk, så de fikk herja en del med flere andre hester på et stort område hver dag.
AnonymBruker Skrevet 12. august 2013 #3 Skrevet 12. august 2013 De står på utegang, så de får mye bevegelse uansett hva jeg tilfører. Ellers kommer det litt an på hva man regner som trening. Jeg leker mye med dem og har en del bakketrening, men det går mer på å bygge tillit, sosialisere dem, stimulere dem og bare ha det gøy. Mer fysisk blir det en del også, vi går ofte lange turer i fjellet med litt tempo, og så trener jeg dem på bane når jeg har lyst. Blir vel rundt to ganger i uka, enten ridning eller med longe. Anonymous poster hash: 9e09b...9e8
Gjest Belle Gunnes Skrevet 12. august 2013 #4 Skrevet 12. august 2013 Høres ut som hestene dine har det helt tipp-topp
Stormborn Skrevet 14. august 2013 #5 Skrevet 14. august 2013 Er veldig opp og ned hvor mye jeg trener min, de ukene jeg jobber helg får jeg ikke vært i stallen fre-søn og hvis jeg har senvakt en annen kveld også blir det lite med mindre noen andre rir... Mens andre uker har jeg plenty med tid og er der nesten hver dag Trur neppe hestene dine lider noen nød, min syns hvertfall det er helt greit å slippe å jobbe hver dag!
AnonymBruker Skrevet 14. august 2013 #6 Skrevet 14. august 2013 Jeg tar min på tur hver eneste dag. Men det er alt fra en halvtime til halvannen. Hun er en gammel dame, så hun må ut og bevege seg. Kan være ridetur, leietur, tømmekjøringstur. Hun har aldri helt hundre prosent fri. Ellers blir hun veldig stiv. Men da hun var yngre og jeg rei mer aktivt rei jeg stort sett tur seks dager i uka. Varierte med lengden, men hadde langtur 1-2 ganger i uka, og en time-halvannen andre dager. Da inneholdt turene veldig mye mer tempo enn nå, så da kom vi jo oss lenger enn vi gjør nå. Da trente jeg også litt sprang innimellom, eller klatreturer. Men sånn som det er nå er det ikke akkurat jobbing hun driver med, mer bevegelse for å ikke stivne og for å komme seg ut og oppleve noe annet enn innhegninga i skogen hun står i! Anonymous poster hash: b3f3f...065 Anonymous poster hash: b3f3f...065
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå