AnonymBruker Skrevet 12. august 2013 #1 Skrevet 12. august 2013 Jeg har akkurat vært med legen som sier jeg har krystallsyke. Jeg har hatt det ca 2 mnd nå, og det er plagsomt, men det har begynt å avta litt. Det er slik at en må være forsiktig både i arbeid og når en beveger seg. Det er mange symtomer som øresus, kvalme og svimmelhet. Men da jeg også har rare smerter rundt i kroppen, mente legen at det kunne være noe annet også, så jeg tok blodprøve og får snart svar, men husker ikke hva denne syken var. Søker på nettet uten å finne helt eksakt hva krystallsyken kommer av, det er kanskje virus på balansenerven eller noe galt i det indre øret. Det er kanskje noen av dere som har hatt det samme ? Anonymous poster hash: b0f66...52a
AnonymBruker Skrevet 12. august 2013 #2 Skrevet 12. august 2013 Jeg har det samme nå, funker helt fint om jeg ligger i senga men om jeg går mer enn 15-20 minutter blir jeg så svimmel at jeg må sove 2-3 timer etterpå. Ekkelt å føle seg for frisk til å være hjemme men for syk til å dra på jobb. Anonymous poster hash: dce7b...5fe
AnonymBruker Skrevet 12. august 2013 #3 Skrevet 12. august 2013 Meg over: Jeg har fått virus på balansenerven, legen fant det ut etter å ha sett nystagmia på øyet (eller hva det nå heter). Alle blodprøver er fine. Anonymous poster hash: dce7b...5fe
AnonymBruker Skrevet 12. august 2013 #4 Skrevet 12. august 2013 Her står det hva krystallsyken er, var ikke så vanskelig å google. Min far har det samme, og fikk noen øvelser/bevegelser av fastlegen som skulle hjelpe å etter hvert riste dise krystallene ut av øret. http://www.atlasklinikken.no/hodesmerter/krystallsyke/ Anonymous poster hash: cd318...6f5
caroprins Skrevet 12. august 2013 #5 Skrevet 12. august 2013 Jeg har hatt virus på balansenerven og det var som å være i en karusell der alt rundt snurret rundt og rundt. Hverken tak eller gulv sto stille det snurret og jeg kunne ikke gå for jeg visste ikke hva som var opp eller ned. Det var en veldig ubehagelig opplevelse. Ble også veldig kvalm og kastet opp. Først anfall varte i 2 uker. Så gikk det seks måneder og så kom det tilbake. Har det av og til nå i mildere form. Kan reise meg opp av senga og kjenne at verden snurrer rundt men klarer å gå bare jeg holder meg fast. Legen sa at han mente det var virus på balnsenerven men det kan muligens også ha vært krystallsyken. Da ramler noe av krystallen som er inne i øret ut av posisjon og det er derfor der snurrer.
AnonymBruker Skrevet 12. august 2013 #6 Skrevet 12. august 2013 Krystallsyken går fint ann å fikse og det ganske kjapt. Du får noen bevegelser du skal gjøre også ordner det sagt relativt fort. Virus på balansenerven er verre, det tar tid. Anonymous poster hash: 9430f...7d1
Karmosin Skrevet 12. august 2013 #7 Skrevet 12. august 2013 Jøjje. Det finnes ikke virus som kan sette seg fast på balansenerven, det er bare et utdatert dagligtalebegrep. Det er det samme som krystallsyke. Se http://www.lommelegen.no/legesvar/virus-p%C3%A5-balansenerven-1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2013 #8 Skrevet 12. august 2013 Min far hadde krystallsyken tidligere. Han fikk høre av legen at virus på balansenerven ikke er det samme som krystallsyken. Så det finnes visst ulike meninger/svar der ute Anonymous poster hash: d640b...eb8
Karmosin Skrevet 13. august 2013 #9 Skrevet 13. august 2013 Min far hadde krystallsyken tidligere. Han fikk høre av legen at virus på balansenerven ikke er det samme som krystallsyken. Så det finnes visst ulike meninger/svar der ute Anonymous poster hash: d640b...eb8 Virus på balansenerven finnes ikke, så joda, det finnes ulike meninger. En av mine meninger er at leger må slutte å dumme ned begreper for pasienter, det skaper bare forvirring og uklarhet. Bakgrunnen for "virus på balansenerven" kan være at en del virussykdommer fører svimmelhet med seg, men på nerven sitter de ikke.
AnonymBruker Skrevet 13. august 2013 #10 Skrevet 13. august 2013 Jeg har hatt krystallsyken. Legen mener jeg har en kombinasjon av virus og krystaller, så det er ikke samme sak. Vært syk i over ett år. At du har vondt i hele kroppen kan og komme av måten du går på pga problemer med balansen. Har det jeg og. Susinga i øret må du regne med ikke forsvinner og er vanlig når man får krystallsyken. I hvert øre har vi tre bueganger, det er små otolitter "krystaller" som løsner og havner i en av buegangene derfor blir man svimmel og kaster opp. Som regel får man dette i bakre buegang da odolittene letter kan havne her. Epleys manøver får de som regel på plass men må utføres av fagpersonell. Noen trenger bare 1 behandling mens andre går lenger. Som regel forsvinner svimmelheten når de har fått disse ut av buegangen. http://www.klinikk5.no/?Mode=Meny&HovedMenyId=4&UnderMenyId1=161&ThisMenyId=161 Anonymous poster hash: 08f49...8e0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå