Gå til innhold

Overvektig, fjelltur, tatt meg vann over hodet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Til helgen skal jeg på topptur, 8,2 km med nesten 1900 meter stigning. Min bedre halvel skal løpe samme turen, mens jeg skal gå. Jeg vil så gjerne til toppen!

Problemet er at jeg er rundt 50 kg overvektig og er veldig utav form, jeg løper 3000meter på 25 minutter og har endel muskler men utover dette er det lite å skryte av.

Jeg kan tidligst starte kl 7, og løperene starter kl 10. Er det noen som har tips til hvordan jeg kan gjøre turen opp, og ikke minst ned overkommerlig? Og ja, jeg vet jeg burde trent og ikke vært overvektig men det er litt sent å tenke på mindre enn en uke fra turen :)

Anonymous poster hash: ecc03...cb4
Videoannonse
Annonse
Gjest Solsmil
Skrevet

Ta med mat og nok drikke, gå med små skritt, særlig hvis det er bratt, ikke stress og nyt turen. Det kommer til å bli tungt, men det kommer til å gå bra hvis du bare er innstilt på det :)

Skrevet

Ta ofte små pustepauser for å senke pulsen, sup litt vann og se deg litt rundt i samme slengen, nyt omgivelsene. Det er ingenting som sier at man må være supertrent og slank for å gå på toppturer! :)

Kinesiologitape er praktisk å ha om du behøver litt ekstra støtte om ankler, knær eller lignende. Den tapen funker ganske bra mot gnagsår også.

Anonymous poster hash: 9733e...c9d
  • Liker 2
Skrevet

Hva er kinesiologitape? prøvde å google men ble ikke så mye klokere på hva som skilte dette fra sportstape :)

Ned er også et problem, jeg syns det er litt skummelt og er redd for å tråkke over, samt at jeg blir sliten i kneerene. Har lurt på om jeg skal gå i fjellstøvler eller joggesko, fjellskoene føles betryggende på vei ned, men tungt på vei opp!

Jeg lurer også på hvor mye hjelp man får av sånne ankelstøtter, og knebandasjer? kan det være lurt å ha med til turen ned? :)

Gjest *MaggieQ*
Skrevet (endret)

Kan kanskje være lurt med gåstaver? Da vil du ha litt ekstra å støtte deg på, spesielt nedover igjen :)

Ellers så ta rådene til de over. NYT turen. Ikke stress. Ha gjerne noe musikk på øret og nyt naturen og turen :) Dette kommer til å gå helt fint :)

Endret av *MaggieQ*
Skrevet (endret)

Ingen gode råd, ønsker bare å si Lykke til!

Håper du får en flott tur!!

Endret av Ellevill
Skrevet

Ta med deg en lydbok eller en mp3-spiller. Da går tiden fortere og du glemmer å tenke på hvor tungt det er + musikken kan jo inspirere deg til yte litt ekstra :biggrin:

Anonymous poster hash: 43d29...1a8
  • Liker 2
Skrevet

Hva er kinesiologitape? prøvde å google men ble ikke så mye klokere på hva som skilte dette fra sportstape :)

Det er den tapen mange idrettsfolk bruker idag da gjerne langs muskler, fargerike og greier. Svært elastisk, myke og overraskende effektivt som støtte. Det koster 200kr for en rull på apoteket så den er litt vel dyr i Norge. På youtube finnes det mange gode videoer om hvordan man taper de forskjellige ledd eller muskler.

Sportstape er ekkel og stiv.

Skrevet

Husk gode sko, solkrem(om det er sol) og gnagsår plaster:P Just in case! Få ting er mer smertefult en en lang fjelltur der du får gnagsår ned til beinet... *grøss!*

Anonymous poster hash: 3f039...498
  • Liker 1
Skrevet

Vær obs på at turen ned sannsynligvis blir tyngre enn turen opp. Jeg har tatt med mange utrente venner og familie på fjelltur, og det er alltid nedoverbakkene tilbake som er tyngst. Så snu før du går ned i kjelleren, for du har mer en halvparten av strevet igjen.

Utover det - gode og inngåtte sko som tåler terreng, gnagsårplaster, flere lag med klær slik at du enkelt kan styre temperaturen, nok drikke og energirik mat. Og pass på tempoet, ta det heller litt rolig i begynnelsen og gi på mer når du ser at det går.

• Liker 2
Skrevet

1900 meter stigning? 50 kg for mye? Dette høres ikke ut som noe som er mulig for deg å klare.

Anonymous poster hash: 47490...761
Skrevet

1900 meter stigning? 50 kg for mye? Dette høres ikke ut som noe som er mulig for deg å klare.

Anonymous poster hash: 47490...761

Det er ingen som har kommet noen vei i livet av å sitte hjemme å tenke at de ikke klarer ting. Jeg synes det er supert at TS har lyst og vilje til å klare dette, jeg skulle ønske at flere overvektige hadde slike ønsker. Og det virker også som at hun har en realistisk innstilling til at det kan bli tungt. Det verste som kan skje er jo at hun må snu, og det er ingen krise :)

• Liker 4
Skrevet

Et tips er - hvis det er mulig - å gå sikksakk på vei ned igjen. Altså, i stedet for å gå rett nedover (masse belastning på knærne og du må bremse mye med lårene), så gå i sikksakk mot høyre og venstre nedover. Vet ikke om dette var forståelig...

Du klarer det du vil! Start tidlig, gå i rolig tempo, ha med nok mat og drikke og ha på deg behagelige klær og sko. Du bør ha tynne ullstrømper eller tekniske sokker i skoene, ikke vanlige bomullssokker (bomull gir økt friksjon når du blir svett på føttene). Husk også på vanlige fjellvettregler - vend i tide, det er ingen skam å snu.

God tur! :)

• Liker 2
Skrevet

TS her! Har gått turen 3 ganger før så vet hva jeg går til, det er desverre ikke mulig å gå sikksakk på vei ned da stien er ganske smal samt at det er en del trappelignende trinn på stien :)

De gangene jeg har gått den har jeg vært noen kg lettere men fremdeles overvektig, har tråkket mye over på vei nedigjen, snakk om 3-4 ganger! Så er litt engstelig for dette. Håper jeg kommer til toppen, det er stigning hele veien så man får ingen naturlige pauser.

Skrevet

Overvekt har ikke noe særlig å si, det er kondisen det står på. Og løper du tretusen meter, greier du fint en gåtur med snittstigning rundt 250 meter pr. kilometer.

Spis langsomme karbohydrater til frokost. Drikk før turen, og ha med tilstrekkelig med væske. Ta hensyn til leddene - myke såler, og vandringsstav eller gåstaver.

Gir med føttene, akkurat som med bil og sykkel: Kortere skritt i brattest lende, lengre på "flatmark". Når det ikke hjelper å ta kortere skritt, letter du på gassen, og tar langsommere steg.

Bruker du musikk som hjelpemotor, kan det være lurt å sortere låter i tre spillelister med tre tempo, slik at du kan senke takten. Ellers er de liett å presse seg litt for mye. Det er egentlig bra, men ikke nødvendigvis på "jomfruturen".

Kan du starte sju, har du tre timers forsprang. Du vil trolig ikke behøve mer enn halvannen, inkludert småpauser. Så du har god tid til å nyte turen.

Småpausene bør ikke vare mange minuttene. Ikke sitt ned. Hent tilbake pusten, drikk noen slurker vann, pust litt til, og videre... videre... Legger du inn tre-fireminutters låter, kan du bestemme deg for å ta pause ved hver sjette melodi (eller åttende eller tolvte...), og så starte turen igjen før pausemusikken er omme. Eller du kan bruke nedtellingsuret på mobilen.

Er rimelig sikker på at du kommer til å klare dette helt fint. Du har tross alt et godt grunnlag fra det du har løpt, selv om det ikke er ofte. Husk å ta med deg noe godt som belønning på toppen.

Hva med å ta deg to trappeturer i et høyhus i uka før det blir alvor? Sånn at du får forberede ankler og blodpumpe litt? I morgen, og to dager før turen?

God tur! :duskedame:

• Liker 2
Skrevet

Er det skåla eller?

Lykke til ihvertfall. :)

Gjest Blubberella
Skrevet

Hvis du løper 3000 m på 25 minutt klarer du fint å gå på denne turen, vil jeg tro. Jeg er 20 kg overvektig og har ikke verdens beste kondis (du har nok mye bedre enn meg), og likevel kunne jeg godt ha funnet på å gi meg i kast med denne type tur. Som flere sier må du kle deg riktig, ha gode sko, noe å drikke, riktig utstyr (gåstaver, tape, gnagsårplaster) og ta deg den tiden du trenger. Musikk på øret kan også være fint. Se på det som en tur og en opplevelse, ikke en konkurranse i å være sprekest mulig. Jeg tror du klarer dette helt fint og kommer til å være knallstolt etterpå! :)

• Liker 3
Skrevet

Ts du har fått mange gode tips så dette tror jeg blir kjempe bra :tommel:

Bare et lite innspill. Da jeg var i min spede begynnelse som fjellturist sleit jeg litt med knærne, jeg ser du nevner dette da spesielt på nedover veien. Jeg kjøpte meg en knestøtte som hjalp veldig i de verste bakkene http://www.google.no/search?hl=no&gs_rn=24&gs_ri=psy-ab&cp=6&gs_id=1g&xhr=t&q=knest%C3%B8tte&rlz=1R2WQIA_noNO527&bav=on.2,or.r_qf.&bvm=bv.50500085,d.bGE&biw=1301&bih=567&um=1&ie=UTF-8&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=sVgJUtPnD4aC4gSv1YCwBg#facrc=_&imgdii=_&imgrc=C0RfgVO4xZrD5M%3A%3BHlt8V1WNAj80vM%3Bhttp%253A%252F%252Fmedia.sportamore.se%252Fuploads%252Fproducts%252FC7781_Rehband_sport_28_.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.sportamore.no%252Fprodukt%252Frehband-core-line-knee-brace-x-stable-with-splints-flerfargad%3B960%3B779

Det kan bli en bjørnetjeneste om du bruker den i lange perioder men den kan være gunstig å ha vist du må på en slik tur som dette.

• Liker 1
Skrevet

Anbefaler deg å plastre utsatte steder for å forebygge gnagsår, f,eks bak på hælene. Ville brukt fjellsko som er stiv rundt anklene for ekstra støtte. Ikke push deg for hardt, ta flere småpauser, og husk å ta med godt med drikke.

Staver kan være lurt, iallefall når du skal ned igjen. Du får kjøpt sammenleggbare staver som du kan putte i sekken når du ikke har bruk for de (f.eks oppover).

Overvekten har ikke så stor betydning, så lenge du har kondisen på plass:)

God tur!

Skrevet

Jeg ville definitivt tapet anklene hvis du har lett for å tråkke over. Jeg ville brukt joggesko hvis det er veldig steinete og "tørt", for jeg synes det er veldig mye lettere å gå med enn fjellsko, men da trenger anklene god støtte. Du kan også kjøpe ankelstøtte på sportsbutikk, de er gode. Gå sakte, opp med haken, pust godt, spis jevnt (nøtter, sjokolade), drikk godt. KOS DEG!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...