AnonymBruker Skrevet 12. august 2013 #1 Skrevet 12. august 2013 Mange av trådene her inne er laget av folk med barn. Daglig sjokkeres jeg av hvor dårlig norsk folk skriver. Enkelte klarer ikke engang å skrive en eneste setning korrekt. Jeg skal ikke spekulere i årsaken til dette, men så mange kan umulig lide av dysleksi? Det jeg lurer på er hvordan dere hjelper barna deres med leksene? Ligger dere unna eller overtaler dere barnet også til å skrive feil? Ber dere barnet skrive værre, ant og vell? Jeg er faktisk nysgjerrig.Anonymous poster hash: 99fda...37c 16
momo Skrevet 12. august 2013 #2 Skrevet 12. august 2013 Tror det er mange som slurver mer med språket, på forumer, chat og sånn. Jeg har selv noen skrivefeil, men har jo helt greie norsk karakterer. Og jeg hjelper mine barn med lekser, men har og ordbøker i hus, så er jeg usikker, så slår vi opp. Og jeg er flink i matte, engelsk, naturfag, historie og samfunnsfag. Og de fleste foreldre har det vel sånn, at de er flinkere i noen fag, og svakere i andre. Spesielt da barna kommer på ungdomsskole og videregående. 3
Gjest Lite nytt Skrevet 12. august 2013 #3 Skrevet 12. august 2013 Jeg synes det er en uting å slurve med språket på forumer, meldinger osv. Sike uvaner sniker seg så altfor lett inn. (momo: det heter forresten norskkarakterer i ett ord ) Mitt barn har ikke begynt på skolen ennå, men gleder meg til å sitte og hjelpe henne med leksene. Jeg ser mange foreldre som har store kunnskapshull, som ikke kan det man lærte seg på barneskolen. Kunnskapshull er greit nok det, men når disse ikke intresserer seg for, eller prøver eller klarer å finne ut ett svaret selv så blir jeg litt oppgitt. Jeg er lærer og har dessverre sett altfor mange foreldre (og barn) som ikke bryr seg om verken kunnskap eller kompetanse. Barna tar etter sine foreldre, på både godt og vondt.
AnonymBruker Skrevet 12. august 2013 #4 Skrevet 12. august 2013 Jeg synes det er en uting å slurve med språket på forumer, meldinger osv. Sike uvaner sniker seg så altfor lett inn. (momo: det heter forresten norskkarakterer i ett ord ) Mitt barn har ikke begynt på skolen ennå, men gleder meg til å sitte og hjelpe henne med leksene. Jeg ser mange foreldre som har store kunnskapshull, som ikke kan det man lærte seg på barneskolen. Kunnskapshull er greit nok det, men når disse ikke intresserer seg for, eller prøver eller klarer å finne ut ett svaret selv så blir jeg litt oppgitt. Jeg er lærer og har dessverre sett altfor mange foreldre (og barn) som ikke bryr seg om verken kunnskap eller kompetanse. Barna tar etter sine foreldre, på både godt og vondt. Interesserer. Lærere bør virkelig bestrebe seg på å skrive korrekt norsk, uavhengig av om man faktisk underviser i norsk eller ikke.Anonymous poster hash: 91a77...04e 1
kaprifolen Skrevet 12. august 2013 #5 Skrevet 12. august 2013 Jeg har tenkt på det samme... Det som derimot bekymrer meg enda mer, er når lærerstudenter på facebook viser samme svakhetene. Hvis ikke lærerne kan skrive korrekt, hvordan er det praktisk mulig å undervise barna skikkelig? 2
AnonymBruker Skrevet 12. august 2013 #6 Skrevet 12. august 2013 Jeg har dysleksi, og av den grunn har jeg også mange faglige hull fordi jeg ikke mottok tilrettelegging og ikke fikk tilpasset materiell. Jeg mestret adri å få med meg den samme mengden som alle andre, og brukte så mye energi på avkodingen at jeg ikke fikk med meg innholldet. MEN jeg har en god utdannelse, mer enn master og en god jobb. Men likevel mye allmennkunnskap som jeg har gått glipp av, HATER å være med på quizer for da avsløres det hvor mye jeg ikke har fått med meg, Men om dette påvirker mine evner som mor kan jeg ikke forstå. Jeg kan oppdatere med på leksene mens jeg hjelper barna, stavingen kan jeg aldri hjelpe dem med godt nok, men jeg kan slå opp i ordbøker og barna har også en far som kan ta seg av akkurat den biten. Anonymous poster hash: dbbb5...5b4 3
Gjest Lite nytt Skrevet 12. august 2013 #7 Skrevet 12. august 2013 Interesserer. Lærere bør virkelig bestrebe seg på å skrive korrekt norsk, uavhengig av om man faktisk underviser i norsk eller ikke.Anonymous poster hash: 91a77...04e Interesserer! Jeg har alltid slitt med akkurat det ordet! Glad jeg ikke underviser i norsk, men jeg mener også at selv om jeg underviser i andre fag så skal strebe etter å skrive korrekt.
AnonymBruker Skrevet 12. august 2013 #8 Skrevet 12. august 2013 Det behøver vel ikke være så strengt på Chat vel? Anonymous poster hash: 39a54...297
AnonymBruker Skrevet 12. august 2013 #9 Skrevet 12. august 2013 Jeg har også lurt litt på det der, spesielt når jeg ser mødre på Facebook skrive ting som "middag's mat". Anonymous poster hash: 6d583...6c8 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå