Gå til innhold

Gruer meg lunsj på jobb!Hvordan bli god på small talk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er hemmeligheten?

Hvordan klarer noen å snakke så lett med "alle"?

Noen som kan lære meg trikset?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Trikset er å gro seg noen sosiale antenner.

Og å bli komfortabel med seg selv, ikke minst. Trygghet..

Og forstår du ikke hvor viktig dette er, så blir det noe vanskelig å komme med konstruktive råd.

Anonymous poster hash: 8a995...903
Skrevet

De aller fleste liker å snakke om seg selv. Still spørsmål hvor folk får prate om seg selv og sitt, f.eks. hva de har gjort eller hva de skal i helga, om noen har sett noe bra på kino i det siste, si at du planlegger å starte med f.eks. å trene og spør hvilket treningssenter de bruker, hva de mener om noe du leste i avisa eller så på tv, osv. Da kan du nikke og si "mhm" og stille oppfølgningsspørsmål der det passer seg. Når det først er blitt en flyt i praten går den som regel av seg selv.

Men husk også to ting:

1. stillhet ikke må være pinlig. Det er helt greit om det er stille ved lunsjbordet innimellom.

2. det er ikke ditt ansvar at praten går. Om det blir stille så er det ikke alltid du som må starte samtalen igjen.

Anonymous poster hash: 3bbbe...668
  • Liker 3
Skrevet

Vet hvordan du har det. Har faktisk fått påpakning fra en av lederne om å snakke mer i lunsjen.. Der og da så sa jeg at det skulle jeg øve på og bli flinkere til, men etter å ha tenkt litt så har jeg egentlig ombestemt meg. Jeg er introvert og bruker lunsjen til å slappe av og hente meg inn igjen. Blir sliten av for mye skravling så det kan være slitsomt nok å bare høre på at de andre snakker i lunsjen. Så om jeg har noe å si, så sier jeg det, og hvis ikke så holder jeg kjeft.

Anonymous poster hash: edf95...278
  • Liker 4
Skrevet

Hos oss har vi en stor kantine, jeg syns det blir upersonlig og klarer ikke helt å slappe av. Mye lettere med smalltalk når det er litt mer intime omgivelser syns nå jeg :)

Skrevet

Synes faktisk det er deilig med litt stillhet mens man spiser lunsj, føler det er det eneste tidspunktet iløpet av dagen at jeg kan slappe av og få pustet ut litt.
Når det kommer til samtameemner, så er det alltids en "slager" å spør om hva vedkommende har gjort i helgen/ferien, forslag til gode bøker/filmer, forslag til turområder/turløyper (dersom du liker sånt..) Man finner alltids noe å snakke om :)

• Liker 1
Skrevet

De aller fleste liker å snakke om seg selv. Still spørsmål hvor folk får prate om seg selv og sitt, f.eks. hva de har gjort eller hva de skal i helga, om noen har sett noe bra på kino i det siste, si at du planlegger å starte med f.eks. å trene og spør hvilket treningssenter de bruker, hva de mener om noe du leste i avisa eller så på tv, osv. Da kan du nikke og si "mhm" og stille oppfølgningsspørsmål der det passer seg. Når det først er blitt en flyt i praten går den som regel av seg selv.

Men husk også to ting:

1. stillhet ikke må være pinlig. Det er helt greit om det er stille ved lunsjbordet innimellom.

2. det er ikke ditt ansvar at praten går. Om det blir stille så er det ikke alltid du som må starte samtalen igjen.

Men husk også to ting:

Skulle akuratt til å svare mye av det samme selv! De aller fleste eeeelsker å prate om seg selv, og de to tingene du lister opp er viktig! Hater når folk legger ansvaret på andre for at det blir stillhet. Jeg er en person som ikke trenger at det skal være konstant prating hele tiden, jeg nyter faktisk litt stillhet av og til, og da er det litt irriterendes når folk sier "du er så stille, snakk da"!

• Liker 2
Gjest Snørev
Skrevet

Snakk om morsomme ting som sljedde på jobb

Skrevet

For det første så legger du vekk den innstillingen om at alle må like deg, det må de ikke og det blir aldri å skje uansett.

Når du har klart det så kan du begynne å smalltalke.

Været, hytta, planer for helga, osv. Gjør som de over å spør andre, å la andre snakke.

Ikke stress sånn med det, det går helt fint :)

• Liker 1
Skrevet

Trikset er å gro seg noen sosiale antenner.

Og å bli komfortabel med seg selv, ikke minst. Trygghet..

Og forstår du ikke hvor viktig dette er, så blir det noe vanskelig å komme med konstruktive råd.

Anonymous poster hash: 8a995...903

eeeh? kan da ha sosiale antenner selv om man ikke liker smalltalk. jeg har både sosiale antenner og er trygg på meg selv men det betyr ikke at jeg må like eller gjennomføre smalltalk med alle

Skrevet

Synes faktisk det er deilig med litt stillhet mens man spiser lunsj, føler det er det eneste tidspunktet iløpet av dagen at jeg kan slappe av og få pustet ut litt.

Når det kommer til samtameemner, så er det alltids en "slager" å spør om hva vedkommende har gjort i helgen/ferien, forslag til gode bøker/filmer, forslag til turområder/turløyper (dersom du liker sånt..) Man finner alltids noe å snakke om :)

enig. hater smalltalk i lunchen. men det betyr ikke at jeg er uten antenner eller utrygg på meg selv. tvert imot så er jeg vel gansek trygg på meg selv siden jeg velger å sitte alene i fred og ro i lunchen i stedet for å følge "bølgen"

Skrevet

Hun ene jeg jobber med skravler med alt og alle! Hu stiller spørsmål til andre, men kan også bare helt plutselig begynne å fortelle om noe hun har opplevd, lest, sett... Og da får man jo også noe å snakke om :) jeg suger til smalltalk selv men skal øve meg litt i fadderuken :P tar litt inspirasjon fra hun på jobb..

• Liker 2
Skrevet

Snakke om ting som skjer på jobben? Vet ikke hvordan jobb du har, men jeg har stort sett hatt jobber som innebærer kundekontakt, og har ofte åpnet en samtale med ting som jeg har opplevd med kunder/på jobben. Folk elsker å snakke om seg selv, men er kanskje litt lettere å åpne med opplevelser/hendelser på jobben som den andre kan kjenne seg igjen i, enn å åpne med: "hva skal du i helga da?" :P Greit med en "uff, nå var det kjekt med en pause, hadde en kunde ista som.." :) Også kan du heller lede samtalen derfra. :)

Anonymous poster hash: ffdd0...412

• Liker 1
Skrevet

Hva hvis man har snakket "i hjel" alt ang. jobb og livet sånn ellers da?

Jeg har jobbet på min arbeidsplass i ca ett år og i begynnelsen var det greit for da kjente ingen meg og jeg kunne fortelle om meg selv. Men jeg har ikke et interessant liv, jeg har ingen hobbyer, har ikke barn(som veldig mange andre har) og da blir det som regel bare jobbprat. Men nå er DET også snakket fullstendig i hjel og vi står liksom bare og snakker om været egentlig føler jeg..:(

Anonymous poster hash: a3def...4c2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...