Sally Skrevet 21. april 2004 #1 Del Skrevet 21. april 2004 Jippi! I dag fikk vi beskjed om at vi får kjøpe en tomt, og skal bygge drømmehuset våres. (For de som ikke bor her i Tromsø, så kan jeg jo fortelle at det tilnermet er umulig å få kjøpt ei boligtomt her i Tromsø, og i hvertfall til under 800 000,-) Så da lurer jeg på om noen av dere har noen smarte ideer som vi kan ta nytte av. Hva ville dere tatt med hvis dere skulle bygge drømmehuset deres? Har tenkt på en ting, vil ha vaskerommmet i nærheten av inngangspartiet. Noen andre fine forslag? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Veronal Skrevet 21. april 2004 #2 Del Skrevet 21. april 2004 Walk in closet. Eget foreldrebad. Eget gjestetoalett på stueplan slik at gjester ikke trenger å se det rotete badet deres. :oops: Alle soverom på samme plan - helst i underetasjen (mindre varmt). Utgang til terrasse fra kjøkken og stue. Vaskerom på samme plan som soverommene. Vaskerom med egen inngang, evt. til nød i tilknytning til flislagt inngangsparti. Kort innkjørsel - mindre å måke!! Gjelder både i lengde og bredde - stor, bred "åpning" gir mye brøytekant som må fjernes... Det var det jeg kom på i farten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Theolina Skrevet 21. april 2004 #3 Del Skrevet 21. april 2004 Bad vegg-i-vegg med vaskerom. Ha et "hull" i veggen, med skapdører på begge sider, som en innebygget skittentøykurv. Det har mine foreldre, og er bare så superpraktisk. Slipper å bære skittentøy rundt i huset, bare slenger det i skapet. Ellers kommer jeg ikke på mer i farten enn det som veronal skrev. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
momo Skrevet 22. april 2004 #4 Del Skrevet 22. april 2004 Det viktigste for meg hvis vi skulle bygge hus er stort kjøkken. Vi bor nå i et hus med kjøkken på 15 kwm og jeg synes det er alt for lite, og vi har bad på 3 kwm, som jeg ikke tenker over at er for lite. Men det er godt mulig at det er fordi jeg elsker og lage mat, mens jeg bruker veldig lite tid på badet. Tror det er veldig viktig at du ser på dine behov, og hva du trenger og at du også tenker litt fram i tid. Hvor mange barn du evt, skal ha, eller barn du allerede har som skal bli tennåringer. osv. :-) :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cappocino Skrevet 22. april 2004 #5 Del Skrevet 22. april 2004 Utenom det som har blitt nevnt ville jeg også tenkt på det med utleie av hybel/rom. Mens barna er små kan du leie ut til andre, og når de blir tenåringer kan de leie hybelen. Pengene som de da betaler legger du inn på sparekonto og de kan få de som bryllupsgave eller noe ..har planene klare for våre barn Ellers ville jeg hatt mange store vinduflater, elsker lys. Eget tv rom til voksne Egen lekestue til barn (utenom barnerommene) Ekstra roterom Så gøy med husbygging! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 22. april 2004 #6 Del Skrevet 22. april 2004 Eget bibliotek/leserom - uten TV! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grooo Skrevet 22. april 2004 #7 Del Skrevet 22. april 2004 Utleiedel i kjelleren skal vi helt klart ha når vi en gang skal bygge... Og så skal vi ha kjølehjørne på kjøkkenet, altså ett silkt diiigert kjøleskap som det er plass til bruskasser og potetsekker på gulvet, og masse kaker og fat med mat i hyllene *ler* Skal ha en "halvvegg" ved siden av toalettet på hovedbadet, slit at når foreldre & barn er på badet samtidig kan den som er på toalettet allikevel sitte litt avskjermet og i fred... Hvis det er mulig skal vi ha vaskerom ved siden av inngangen, og også ha inngang til dette fra garsasjen hvis det er praktisk å bygge garasjen "inni"/inntil huset. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kiri Skrevet 22. april 2004 #8 Del Skrevet 22. april 2004 Tilrettelegg huset etter tomta og området. Tenk helhet og på hvordan vind, sol og snø vil være. Det kan være liten prisforskjell på et nøkkelferdig hus og et arkitekttegnet. Jeg ville gått for det siste. Tenk på hva slag oppvarming dere skal ha. Vannbåren varme? Mye å velge i her. Regn med at det kommer til å bli en del dyrere enn dere tror, legg inn en god buffer i budsjettet. Tenk på hvilke behov du og din familie har og legg det fram for arkitekten. Lag modeller av pappesker, det er gøy og gi et fint bilde på ting. Jeg ville hatt soverommene samlet og i en avskjermet det av huset (egen etasje eller ende). Det å kunne lukke en ekstra dør inn til minstens soverom når dere spiller musikk i stua er praktisk. Bygg inn skyvedører der dere regner med at de kommer til å stå åpne. Feks mellom stue og kjøkken. Vurder om dere vil ha behov for å bygge ut en gang. Bygg dermed huset så det er mulig. Det er veldig praktisk med inngang fra garasjen til vaskerommet. Det er også bra at man lett kommer seg ut av vaskerommet for å henge opp tøy ute og skitne barn og hunder kan gå inn der. Velg materialer som holder godt på varmen. Feks vinduer og ekstra isolasjon. Ha bad like ved soverommene. Om det er mulig så ha en sjakt ned (eller bort) til vaskerommet. Ha et "allrom" ved barneværelsene. En kombinasjon av kjellerstue, lekerom og tv-stue. Lagringsplass trenger man alltid mer av enn man tror. Regn med at det blir mye jobb (om ikke annet mange valg som skal tas) Regn med at det lett kan ta lenger tid enn antatt. Følg med under bygging. Spesielt når det isoleres (ta en tommestokk/annen flat sak og stikk inn mellom isolasjonen og treverket. Det skal være motstand overalt.) Legg bad, kjøkken, do og vaskerom i nærheten av hverandre. Dette sparer man mye rørleggerarbeid på og der er det penger å spare! Ha en liten do like ved inngangen. Det var det jeg kom på nå. Lykket til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Esther Skrevet 22. april 2004 #9 Del Skrevet 22. april 2004 Enig med kiri - det kan være smartere å få huset arkitekt-tegnet enn å begynne å endre på ferdig-hus. Mine råd: Få tegnet huset etter tomtens forhold Dør fra kjøkken ut til terrassen Kjellerstue i stedet for loftsstue Spar inn der du kan - eks. bad og kjøkken (i mine øyne er det viktigere å få et hus som er topp enn å ha det dyreste bad og kjøkken - det kan endres senere. Legg uteplassen i ly for vind Ikke sats på å gjøre for mye selv - det kan ofte være smartere å ha håndtverkere til å gjøre en del jobber. Lykke til :-) å bygge hus er slitsomt - men verdt det :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
:-) anna Skrevet 22. april 2004 #10 Del Skrevet 22. april 2004 Jeg drømmer om skittentøyssjakt fra badet til vaskekjelleren. Kjenner noen som hadde det og det ser helt enormt praktisk ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grooo Skrevet 22. april 2004 #11 Del Skrevet 22. april 2004 Jeg drømmer om skittentøyssjakt fra badet til vaskekjelleren. Kjenner noen som hadde det og det ser helt enormt praktisk ut. Min tante har dette, og det ser kjempekjekt ut ja! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sally Skrevet 23. april 2004 Forfatter #12 Del Skrevet 23. april 2004 Tuusen takk for mange kjempegode ideer!!! Vi sitter nå å blar i kataloger/ser på hustegninger bare for å få ideer. Det blir nok ikke et ferdighus, det er nemlig svigerbror som skal bygge huset (er byggmester). Da får vi det som vi vil ha det, det blir billigere og så jeg føler meg veldig trygg på kvaliteten. Vi skal ha leilighet i underetasjen, det blir ei treroms leilighet med masse isolasjon mellom oss slik at vi slipper å få mye støy. Slik husprisene er dag, må vi nesten ha ei leilighet for at det skal gå rundt. Heldigvis har vi noe å selge, så vi regner med å tjene fire-fem hundre tusen på det. Men det er ingen tvil om at det blir dyrt uansett! Derfor vil jeg gjøre det gjennomtenkt, slik at vi slipper å bygge om etter ei lita stund. Hvis det er flere som har gode ideer, er det bare å komme med dem. Vi starter ikke bygginga før etter nyttår, så vi har god tid til å planlegge! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå