Gå til innhold

hva kan jeg ta med på barselbesøk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Skal på barselbesøk til ei venninne som er ganske sliten -har vært mye syk etter fødselen. Jeg tenker å foreslå at jeg tar med meg noe spiselig, og derfor spør jeg dere om tips :roll:

Hva ville du tatt med? (gjerne kom med oppskrift også)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta med deg denne kaken:

Pinnsvinskake (brownies)

Ingredienser:

2 egg

3 dl sukker

1 ½ ts vaniljesukker

1 krm salt

4 ss kakao

1 ½ dl hvetemel

100 g smør, smeltet

Fremgangsmåte:

Bland sammen ingrediensene til en jevn røre. Stekes på 160 grader i 30 minutter.

Skrevet

En pai med masse godt fyll er godt! Og kanskje en pose med rundstykker! En pai kan spises kald, lunken eller varm.

Lykke til!

Hilsen en som var på barselbesøk i går!

Skrevet

Nybakt brød/bagels el. og et par gode oster... eller en pålegssalat..

Evt. noe å drikke til... men du kan vel sikkert få satt på kaffe etc.

Skrevet

En stor haug med boller, rundstykker, kanelsnurrer etc.. Så kan hun fryse ned det dere ikke spiser.

Eller små piroger eller pizzasnurrer...

Skrevet

Vi nybakte mødre lever med uregelmessige måltider og blir fort slitne - det vi trenger er orntli mat!

Jeg satte ihvertfall veldig pris på min veninne som hadde vært på Prix og handlet ferske rundstykker og godt pålegg - + noe frukt og grønt og juice før hun kom. Det var første (og siste) dag på leeeenge at jeg fikk i meg skikkelig lunch. Kjempedeilig!

Skrevet

En grønn salat med masse godsaker i, og skinke, reker el kylling. Godt brød og litt potetsalat til.

Enkelt, godt og lettvint!

Skrevet

Disse nøttekjeksene er bare utrolig gode (kanskje ikke heeelt korrekt for en nybakt mor som helst vil bli kvitt kilo, ikke legge dem på....). Som en over her sa synes jeg nystekte rundstykker og godt pålegg også høres kjempeflott ut, men litt kos skal man da også ha. Slenger med en oppskrift på nydelige havreboller også, holder seg lenge.

Kongelige nøttekjeks

125 g margarin

125 g sukker

125 g brunt sukker

125 g hvetemel

½ ts natron

1 egg

100 g grovhakket sjokolade

100 g hakkede nøttekjerner

Rør smøret lett og luftig med begge sukkerslagene. Sikt sammen mel og natron og rør det i smørkremen. Rør deretter inn egget, og til slutt sjokoladen og nøttene. Dekk stekebrettet med bakepapir og sett deigen på i små klatter. Stek kakene midt i ovnen ved 180-190 grader i ca 8 min. Avkjøles på rist.

Havreboller

1 pose tørrgjær

3 dl havrekli

2 dl havregryn

1 ss sirup

1-2 ts salt

1 liter vann eller melk, eller blanding

hvetemel eller finbakst (eller blanding av hvetemel og sammalt hvete fin) til en jevn deig

Bland alt i kjøkkenmaskinen og ha i hvetemel eller finbakst til en passe deig, sikkert et par liter. La maskinen gå noen minutter, til en jevn deig. Hev en times tid. Kjevle ut til en leiv på 1 ½ - 2 cm tykkelse og stikk ut runde kaker med et glass. Etterhev en halv times tid og stek så på 225 - 250 grader i 8 minutter.

Gjest Poirot
Skrevet
Det var første (og siste) dag på leeeenge at jeg fikk i meg skikkelig lunch. Kjempedeilig!

Hvorfor det?

Har man ikke tid til å spise rundtykker? Ikke tid til å gå på butikken? Ingen mann som kan handle?

Skrevet

her var mange fine forslag :bukke:

vi kommer nok til å reise på kveldsbesøk, men uansett tenker også jeg at noe "ordentlig" som rundstykker kan være fint. Salat (kyllingsalat er også en ting, enkelt, lettvint og godt - men hvordan er det for ei ammende mor? salat går bra? :oops: har ikke satt meg inn i hva man da kan spise og ikke :oops:

greit å kjøpe noen gode rundstykker og et godt brød kanskje og spørre hva jeg skal ta med av pålegg og drikke - går det an å gjøre?

ellers kan jeg bake boller, horn eller ei skuffekake ho kan ha liggende i frysa -det er jo lurt!

Skrevet

Hvorfor det?

Har man ikke tid til å spise rundtykker? Ikke tid til å gå på butikken? Ingen mann som kan handle?

Mannen min er på jobb hele dagen - og den første tida etter fødselen fikk jeg faktisk ikke gjort så mye mer enn å stelle med jenta mi. Når jeg skulle smøre noen skiver våknet hun, MAAAT; og jeg klarte ikke å høre på grining mens jeg selv spiste.. Noen ganger prioriterte jeg å sove selv mens hun sov også - fremfor å spise. Så ja, jeg satte mere pris på mat enn kake da jeg fikk barselbesøk.

Nå har snuppa mi blitt litt større (født 17. mars) og når tantene kommer på besøk på mandag skal jeg selv klare å diske opp med kake. Men jeg oppfattet hovedinnlegget slik at dette var ganske tett på fødselen - og derfor ble svaret mitt som det ble :-)

Gjest Poirot
Skrevet

Mannen min er på jobb hele dagen - og den første tida etter fødselen fikk jeg faktisk ikke gjort så mye mer enn å stelle med jenta mi. Når jeg skulle smøre noen skiver våknet hun, MAAAT; og jeg klarte ikke å høre på grining mens jeg selv spiste.. Noen ganger prioriterte jeg å sove selv mens hun sov også - fremfor å spise. Så ja, jeg satte mere pris på mat enn kake da jeg fikk barselbesøk.

:-)

Takk for svar. Jeg skjønner at man ikke har tid/ork til kakebaking og å diske opp lunsj for andre. Jeg bare skjønte ikke hvorfor du ikke hadde hatt tid til å spise rundstykker engang. Poirot har nå bedre innsikt i barselmødres dagligliv!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...