Gå til innhold

Klatreplanter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle blomsterglade kvinneguidere :)

Jeg har et lite murhus i hagen som har sett sine bedre dager, for lettvinthets skyld tenker jeg for tiden på å dekke hele bygget med klatreplanter.

Bygget er halvannen meter høyt og veggene som skal dekkes er cirka 4 meter brede til sammen.

Jeg leter etter den perfekte kombinasjon mellom pris og veksttid.

Hvor lang tid bruker feks eføy/humle på å dekke denne veggen?

Er det en fordel å henge opp hønsenetting på veggen som blomstene får noe å gripe seg fast i?

Bare en fordel om om blomstene er giftige for katter.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei alle blomsterglade kvinneguidere :)

Jeg har et lite murhus i hagen som har sett sine bedre dager, for lettvinthets skyld tenker jeg for tiden på å dekke hele bygget med klatreplanter.

Bygget er halvannen meter høyt og veggene som skal dekkes er cirka 4 meter brede til sammen.

Jeg leter etter den perfekte kombinasjon mellom pris og veksttid.

Hvor lang tid bruker feks eføy/humle på å dekke denne veggen?

Er det en fordel å henge opp hønsenetting på veggen som blomstene får noe å gripe seg fast i?

Bare en fordel om om blomstene er giftige for katter.

Er det bare mur, bør det være greit med klatreplanter, men jeg ville holdt den unna kledningen.

Jeg har bergeføy i hagen min, uskker på om den er plantet, eller om den bare er vill, men den vokser som rakkeren (opptil 2,7 meter i året iflg google). Den liker seg veldig godt oppi kompost/kvisthaugen min, noe som er en ubetinget fordel. Ingen kan si at haugen min er stygg nå.

Å henge opp netting er ikke dumt, jeg har sett denne planten dekke et nettinggjerde i løpet av et par måneder. Til og med håndtaket på plenklipperen min, som jeg parkerte under et tre der denne holder til, ble nærmest innhyllet i løpet av en ukes tid (ja, ok, jeg burde satt klipperen i garasjen, men det var sol og tørt vær - shoot me)

Skrevet

Takk for tips!

Tenkermdet blir eføy så jeg får dekt detta stygge bygget fortest mulig :)

Skrevet

Takk for tips!

Tenkermdet blir eføy så jeg får dekt detta stygge bygget fortest mulig :)

Problemet blir heller å begrense dette villnisset. Den er betegnet som ugress i mange land med god grunn. Men holder du noenlunde kontroll på den, kjør på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...