Auroressa Skrevet 12. august 2013 #1 Skrevet 12. august 2013 Hundene mine som er to Papillon gutter på 3 og 2 år skal gå over til Tørrfor, dem er foret på Vom hundemat i snart 2 års tid, og overgangen er i hovedsak pågrunn av økonomien, er billigere med en 8 kilos sekk tørrfor en 500 kroner for vommen i måneden. Nå er saken den at begge to er blitt bortskjemt helt ekstremt etter jeg flyttet hjem igjen for 2 år siden, så jeg er litt redd de vil gå helt på sultestreiken når det blir tørrfor istedet for vom, eldste gutt veier 6,6 kilo ( stor gutt til papillon å være men ikke noe overvekt ), og yngstegutt lå på litt over 4. Det er så mange merker og velge mellom der ute , forskjellige smaker ol, så man går seg litt vill, samt så har de fleste hørt om at mye av det er utvaska tørrfor med lite næring, så hva skal man velge? Før fikk dem Royal Canin med bildet av en Papillon på. Noen merker / smaker å anbefale her? Som er bra ernæringsmessig?
Leo Skrevet 12. august 2013 #2 Skrevet 12. august 2013 Hvordan i alle dager klarer du å bruke 500 kroner måneden på V&H til to så små hunder? 5
Gjest Skrevet 12. august 2013 #3 Skrevet 12. august 2013 Jeg er også litt nysgjerrig hvordan du greier det. Min klump på 16 kilo bruker jeg jo kun en 200 lapp ca i mnd på vom & hundemat. Enten kjøper du veldig dyrt, ellers feilforer du til de grader! Men hvis du absolutt skal på tørrfor så ville jeg gått for royal canin!
AnonymBruker Skrevet 12. august 2013 #4 Skrevet 12. august 2013 Kan anbefale Polar hundemat. Mye villigere enn vom og like bra (men noe mer styr å få tak i). Ellers pleier min hund å få en liten klatt med våtfor blandet i tørrforet og da går det ned på høykant. Du burde ta overgangen gradvis, evt gi litt våtfor sammen med tørrforet. Noen bløter også tørrforet (men det er bra for tennene og tyggemusklene å spise noe av det tørt).Anonymous poster hash: 05284...22b
AnonymBruker Skrevet 12. august 2013 #5 Skrevet 12. august 2013 Kan anbefale Polar hundemat. Mye BILLIGERE enn vom og like bra (men noe mer styr å få tak i). Ellers pleier min hund å få en liten klatt med våtfor blandet i tørrforet og da går det ned på høykant. Du burde ta overgangen gradvis, evt gi litt våtfor sammen med tørrforet. Noen bløter også tørrforet (men det er bra for tennene og tyggemusklene å spise noe av det tørt).Anonymous poster hash: 05284...22b Anonymous poster hash: 05284...22b
Portvinpiken Skrevet 12. august 2013 #6 Skrevet 12. august 2013 Synes det hørtes voldsomt dyrt ut med 500 kr på to småhunder. Hvor kjøper du det TS? Selv kjøper jeg inn store kvanta (5 kg pølser) og 200 kg gangen til 1900,- kr. Det holder i noen måneder for flere større hunder.
AnonymBruker Skrevet 12. august 2013 #7 Skrevet 12. august 2013 Sorry avsporingen, men hvordan vet man hvor mye vom man skal gi? Anonymous poster hash: 06066...bdf
Leo Skrevet 12. august 2013 #8 Skrevet 12. august 2013 Veiledende utgangspunkt er 2% av hundens idealvekt noe som betyr at en hund på 10 kg. skal ha 200 gr. om dagen. Dagsbehoved kan imidlertid variere ganske mye fra hund til hund, bl.a. fordi aktivitetsnivå og forbrenning varierer, så man må nesten prøve seg frem og justere opp eller ned alt etter som.
Auroressa Skrevet 12. august 2013 Forfatter #9 Skrevet 12. august 2013 Tror man overforer her i gården da ja, men det kan jeg da ikke forstå når dem ikke har et vekt problem og er ellers fine og raske? Jeg deler en vanlig liten pølse i to . Kjøper det på Tam zoo
Auroressa Skrevet 12. august 2013 Forfatter #10 Skrevet 12. august 2013 Grunnen til at jeg ikke kjøper store blokker er pågrunn av mangel til oppbevaring, ikke har jeg slipesag heller
AnonymBruker Skrevet 12. august 2013 #11 Skrevet 12. august 2013 Veiledende utgangspunkt er 2% av hundens idealvekt noe som betyr at en hund på 10 kg. skal ha 200 gr. om dagen. Dagsbehoved kan imidlertid variere ganske mye fra hund til hund, bl.a. fordi aktivitetsnivå og forbrenning varierer, så man må nesten prøve seg frem og justere opp eller ned alt etter som. Takk! Anonymous poster hash: 06066...bdf
Gjest Skrevet 12. august 2013 #12 Skrevet 12. august 2013 Fordi på con går gjerne det som ikke blir tatt opp rett igjennom og ut! Min på 16 får jo en halv liten pølse pr dag sånn ca! Og han er da 15-16 kilo!
Leo Skrevet 12. august 2013 #13 Skrevet 12. august 2013 Tror man overforer her i gården da ja, men det kan jeg da ikke forstå når dem ikke har et vekt problem og er ellers fine og raske? Jeg deler en vanlig liten pølse i to . Kjøper det på Tam zoo Grunnen til at jeg ikke kjøper store blokker er pågrunn av mangel til oppbevaring, ikke har jeg slipesag heller Den minste får jo da nesten 6,5% av sin egen kroppsvekt pr. dag og det må sies å være ganske ekstremt. Hvis de virkelig trenger så mye mat, tror jeg ikke du skal forvente at det blir så veldig mye billigere å fôre på tørrfôr selv om du sannsynligvis kjøper V&H så dyrt som det er mulig å få det. (Du trenger ca. en halv skuff i en vanlig kombiskap for å kunne kjøpe 5 kilos pølser og du trenger bare å halvtine dem for så å dele dem med en skarp kniv). Hadde jeg måttet gi hundene mine tørrfôr, hadde det blitt en kornfri variant som f.eks. Orijen.
Askmeagain89 Skrevet 13. august 2013 #14 Skrevet 13. august 2013 Dette skjønner jeg ikke. Vi har en svært aktiv hund på 7 kg og han får vom og hundemat. Vi bruker ca 1/3 av pølsene hver dag. Av de små pølsene man kjøper i butikken. Selv nå som vi kjøper i dyrebutikken er det billigere med vom og hundemat enn tørrfor. Vi kjøper vanligvis direkte fra lager og bruker flere hundre kroner mindre enn vi gjorde med tørrfor. Vi har kun 1 liten fryseskuff, får likevel plass til 5 store (1kg) i den så handler bare om prioriteringer og planlegging Du må gi dem altfor mye mat. En halv pølse er MYE for så små hunder. Ville gradvis trappet ned på maten slik at de får normal mengde.
Chiqette Skrevet 13. august 2013 #15 Skrevet 13. august 2013 syntes det var dyrt. Jeg har en hund på 50kg, og bruker ca 400 kr i mnd på han på vom og hundemat, så hvordan du får til at to papilloner koster deg så mye i mnd i for, syntes jeg er spesielt...
AnonymBruker Skrevet 13. august 2013 #16 Skrevet 13. august 2013 Det blir vanskelig om ikke umulig. Blir som å gå fra biff til kjeks. Anonymous poster hash: 1badb...c18
Alvina Skrevet 13. august 2013 #17 Skrevet 13. august 2013 Fatter heller ikke hvordan to hunder som til sammen veier ti kilo kan koste femhundre i vom og hundemat... hvis du ikke overforer dem. Men kanskje dette er inkl. porto og en selger som tar overpris. 500 g fryst vom &h koster 22 kroner. (man kan få kjøpt større mengder til lavere pris, man kan bestille, det finnes lokale forhandlere) Til en hund på fire kilo varer den ganske lenge, les på hjemmesidene deres og regn ut selv. Men hvis det er vanskelig og lite tilgjengelig ville jeg blandet tørrfor med vom og hundemat, de har forresten tørrfor også, men det jeg vet om er frysetørket, egner seg utmerket på fjellturer. Og hundene elsker det. Men må bare brukes som godbiter siden det er så energirikt, når man er hjemme og ikke skal gå i flere mil f.eks, som også små hunder gjør på en fjelltur, bare de får sjansen. Sjekk også ut om det er forhandlere i nærheten som leverer Norwegian polar hundemat. Ville gått for Eunakunaba eller Hills, men ville holdt meg mest mulig til v&h og Norwegian polar. Forøvrig forstår jeg ikke at å gi hundene på fire og seks kilo V&H kan koste stort mer enn 250-300 kroner mnd. Noen (jeg har sett andre) mener at det er så mye søl, man må helst ha kjøttsag og dele opp og huske på å ta opp av fryseren osv. Men jeg ville gjort det. Ville også laget hundemat fra bunnen, det finnes en bok som ble utgitt for ca fire år siden, jeg husker ikke hva den heter, den er utsolgt - i alle fall har den oppskrifter på mat til hunden, som også mennesker kan spise. Den heter Voff http://bokelskere.no/bok/voff/44161/
AnonymBruker Skrevet 14. august 2013 #18 Skrevet 14. august 2013 Fatter heller ikke hvordan to hunder som til sammen veier ti kilo kan koste femhundre i vom og hundemat... hvis du ikke overforer dem. Men kanskje dette er inkl. porto og en selger som tar overpris. 500 g fryst vom &h koster 22 kroner. (man kan få kjøpt større mengder til lavere pris, man kan bestille, det finnes lokale forhandlere) Til en hund på fire kilo varer den ganske lenge, les på hjemmesidene deres og regn ut selv. 22kr??? Det var DYRT! 1/2 kg v&h koster 7 kr inn til forhandler, og 17kr er det dyreste her i byen (19 for valpefòr). Betaler du 22kr for 500gr hadde jeg klaga altså. Anonymous poster hash: fdaa1...c5d
Auroressa Skrevet 14. august 2013 Forfatter #19 Skrevet 14. august 2013 Da overforer alle jeg kjenner hundene sine Skal ta og beregne litt på det , på vommen og tørrfor, se hva som lønner seg for meg mest i lengden, de er storspisere begge to, ikke noe overvekt på de heller, så rart veterinæren ikke har sagt noe på dem vist de er så overspist som de er. Minsten kan jeg løfte opp med en hånd liksom, eldstegutt er stor i ben byggning og høyde så han er bare stor, men ikke noe særlig fett på han, kjenner ribbeina greit på han og.
Gjest Skrevet 14. august 2013 #20 Skrevet 14. august 2013 Men hvor mye avføring har de? Om min blir foret riktig er det så lite at det såvidt legges merke til! Får han for mye vom er det en gang i løpet av dagen, meb får han tørrfor og vom er han på do både to og tre ganger i løpet av dagen. Noen ganger tilogmed fire!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå