Gå til innhold

øremerke eller chip på katten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har tenkt litt på å ID-merke katten vår. Hun holder seg for det meste i området rundt huset vårt, men tenker at det kan være greit å ID-merke i tilfelle hun skulle gå seg bort, bli påkjørt eller forsøkt adoptert av noen andre eller noe lignende. Klarer ikke å bestemme meg for hva jeg skal velge. Her er noen tanker jeg har gjort meg opp hittil:

Øremerking positivt: Synlig, lett å få øye på, lett å spore opp eier

Øremerking negativt: Kanskje smertefullt/ ubehagelig å ta?, blir litt svakere etterhvert.

Chip positivt: Sikkert, lite smertefullt å insette, mulig å spore opp hos alle vetrinærer

Chip negativt: Vanskelig å få øye på. Mindre "utbredt" blant folket?, tanken på å innsette et fremmedlegeme i katten min.

Halsbånd positivt: Ganske trygt med "nødåpner-lås", samtidig refleks i halsbåndet, lett synlig.

Halsbånd negativt: Fare for at hun mister det, mulig ubehagelig å ha på seg?, kan lage merker i pelsen der halsbåndet sitter.

Bruker halsbånd nå. Er spesielt nøye med å ha det på henne når det er mørkt. Problemet er at lillepus har funnet ut av "nødåpner-låsen" og tar det av seg noen ganger. Alltid på samme plass :rolleyes:. Innspill?

Anonymous poster hash: cf891...374
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Chip! Øremerker blir ofte så utydelig at man ikke kan tyde de. Men ha på halsbånd just in case, for som du vet kan jo ikke vanlige folk merke om katten har chip.

Skrevet

Chip... og ett øremerke hvor det står ID :) Så vet de at katten er chippet

• Liker 4
Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Chip... og ett øremerke hvor det står ID :) Så vet de at katten er chippet

Enig :)

Det er ganske vanlig å få tattovert "ID" i øret, om katten er chippet.

• Liker 3
Skrevet

Mange veterinærer utfører både chipping i nakken og tatovering i øret mens katten er i narkose for sterilisering. Jeg tror katten må legges i narkose for øretatovering fordi det er svært smertefullt, men chipping i nakken er over på null komma niks. Jeg synes du skal gjøre begge deler. Chip for å få registrert navnet ditt og tatover sånn at folk vet at katten er chippet.

Anonymous poster hash: 399bd...bee
Gjest Funky Punk
Skrevet

Det er vanlig i dag å scanne dyr for chip. Dette gjør de hos veterinær, falk/viking/naf og hos politiet.

• Liker 1
Skrevet

Chip er det som er best, nå er jeg litt usikker, men finnes det et register for øretattovering lengre? Ei vennine hadde en gammel, gammel katt hvor tattoveringen i øret faktisk var lesbar, men ingen kontaktet hun når katten ble hentet inn fordet og ble funnet ved en ren tilfeldighet når hun ringte forskjellige veterinærer!

Skrevet

Det begynner å bli ganske standard å ha chip nå. Jeg føler katten min er godt merket med chip og halsbånd. Halsbånd lager vel ikke merker? Har ikke gjort det på min langhårede.

Anonymous poster hash: 3af15...824
Skrevet

Jeg måtte foresten kutte ut snaplås selv siden min også fant ut hvor han kunne legge dem fra seg, ute. Bruker et med strikk og refleks nå men det er ganske løst så han kan smette ut av det hvis han virkelig vil eller må. Synes det er betryggende at han har telefonnummer på seg.

Anonymous poster hash: 3af15...824
Skrevet

Chip. Øremerking fungerer dårlig hvis katten for eksempel blir påkjørt, får rift i, eller revet av øret, og det er umulig å se hva som står.

Hvis du bruker halsbånd på pus, finnes det brikker du kan feste i med tekst som forteller at katten er chipmerket.

Skrevet

Har tenkt litt på å ID-merke katten vår. Hun holder seg for det meste i området rundt huset vårt, men tenker at det kan være greit å ID-merke i tilfelle hun skulle gå seg bort, bli påkjørt eller forsøkt adoptert av noen andre eller noe lignende. Klarer ikke å bestemme meg for hva jeg skal velge. Her er noen tanker jeg har gjort meg opp hittil:

Øremerking positivt: Synlig, lett å få øye på, lett å spore opp eier

Øremerking negativt: Kanskje smertefullt/ ubehagelig å ta?, blir litt svakere etterhvert.

Chip positivt: Sikkert, lite smertefullt å insette, mulig å spore opp hos alle vetrinærer

Chip negativt: Vanskelig å få øye på. Mindre "utbredt" blant folket?, tanken på å innsette et fremmedlegeme i katten min.

Halsbånd positivt: Ganske trygt med "nødåpner-lås", samtidig refleks i halsbåndet, lett synlig.

Halsbånd negativt: Fare for at hun mister det, mulig ubehagelig å ha på seg?, kan lage merker i pelsen der halsbåndet sitter.

Bruker halsbånd nå. Er spesielt nøye med å ha det på henne når det er mørkt. Problemet er at lillepus har funnet ut av "nødåpner-låsen" og tar det av seg noen ganger. Alltid på samme plass :rolleyes:. Innspill?

Anonymous poster hash: cf891...374

Øremerkingen blir gjort under narkose, gjerne i forbindelse med kastrering, så det er ikke vondt i det hele tatt. Det klør litt mens det gror, men utenom det er det ingen plage for katten.

Våre har både øremerking og chip. Gamla har M for "merket", minsten har ID for "id-chip"

Fordel; Øremerket indikerer oftere nå i nyere tid at katten også er chippet, slik at man skal kunne få tak i eier om katten har rotet seg bort eller blitt påkjørt.

Chippen blir også som oftest satt inn under narkose i forbindelse med kastrering, men den kan også settes mens katten er våken. Nålen som blir brukt er en del større enn de som brukes ved vaksinering, men det er fortsatt snakk om et stikk og så ferdig.

Chippen fungerer i veldig mange år og kan leses av mellom skuldrene på katten når som helst, så lenge den ikke begynner å vandre, noe som skjer svært sjelden.

Jeg har aldri hørt om en chip som slutter å virke slik at den ikke kan leses av overhode, men jeg har hørt om chipper som har vandret litt rundt i vevet slik at man har kunnet lese av nummeret langt bak på ryggen, eller under magen på katten.

Vi har selvutløser i halsbåndet til minsten, men gamla har et med strikk som sitter ganske løst slik at hun kommer seg veldig lett ut av det om hun sitter fast.

Minsten har ikke funnet ut av selvutløseren enda, så vi får se hvordan det går ettersom han blir eldre.

Jeg foretrekker å ha halsbånd på dem når de er ute, det gir meg en ekstra sikkerhet i at folk ser at de hører til et sted. Begge har telefonnummer i halsbåndet i tilfelle de forviller seg bort. Noe som heldigvis aldri har skjedd.

Har katten din funnet ut hvordan selvutløseren fungerer, kan det hende at det ikke spiller noen rolle hvilken type halsbånd den har på seg, den får det sannsynligvis av seg uansett. :fnise:

Men du kan jo prøve med strikkhalsbånd, det skal sitte minst like løst som det med selvutløser, men setter det seg fast i noe, vil katten kunne trekke det over hodet.

Skrevet

Mine er merket med chip, ID i øret og halsbånd. Vil gjøre det absolutt enklest mulig for andre å få tak i meg om det skulle være nødvendig! Ene min går med strikkhalsbånd, men det er minuser med det også. Jeg har nemlig funnet katten med foten fast under halsbåndet... Etter det har jeg hatt halsbåndet ekstremt løst, men da henger det seg mye lettere opp i ting, og han mister det mye oftere. Andre katten min går med sikkerhetshalsbånd. Hun hatet det i begynnelsen, og lærte raskt å få det av seg. Men det ordnet seg etter hun ble kastrert, da måtte hun ha krage festet med stramt halsbånd uten sikkerhetslås. Ei uke med det, og hun hadde vendt seg til halsbåndet og av med vanen med å få det av.

Skrevet

Har to katter. En er merket både med chip og i øret, mens den andre (som er helt svart) bare har chip.

Hadde helt klart valgt chip. Hvis katten allikevel ikke skal steriliseres eller lignende nå, er det ingen grunn til narkose.

Den største fordelen med chip er at den brukes til å åpne katteluka vår. Slik at det kun er mine katter som kan gå ut og inn.

Anonymous poster hash: 04c2c...64e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...