Gå til innhold

Hva skal jeg gjøre? Fedme hos barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en unge på 13 år som etterhvert har utviklet fedme, tiltross for at han får hjemmelaget, sunt kosthold hjemme.

Grunnen er inaktivitet fra hans side.

Jeg er helt fortvilet for han blir bare større og større.

Jeg sørger for sunt kosthold men må nærmest tvinge han ut i aktivitet.

Han vil helst bare sitte inne.

Ikke vil han delta på noen idrettsaktiviteter heller.

Han var veldig aktiv for et par år siden og var ofte ute og lekte med venner.

Nå sitter vennene hans også og bare spiller online. Jeg blir så fortvilet.

Har kjøpt dyre uteting til han som sykler, sparkesykkel, skateboard og rulleskøyter i et håp om å vekke interesse for å gjøre noe uteaktiviteter, uten hell :(

Noen som har gode råd til meg?

Bør jeg kontakte legen?

Anonymous poster hash: 95cc2...314
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror det er mere effektivt å kvitte seg med internett. Er ikke så mye legen kan gjøre med at gutten sitter klistra til skjermen.

Anonymous poster hash: e7028...193
  • Liker 8
Skrevet

Husker jeg selv satt mye inne i 13årsalder og det var lite som interesserte.

vankelig og få noe som interesserer når man har internett og spillkonsoler.
Jeg har nå fått litt skjev rygg i ettertid av å være stillesittende, så er ikke bare vekten som er farlig men alt annet også , det er svært viktig og finne noe som motivierer noe kampsport, klatring, softguns.

Anonymous poster hash: 0df93...ac5
  • Liker 3
Gjest HappyWaffle
Skrevet

vanskelig det der :/ internett krever mye av tiden.

hva med å begynne med tidsbegrensning på nett/data? å rett og slett kutte ut nettet når tiden har gått hvis han ikke følger regelen?

gjør noe sammen også. ta han med på fjelltur i helgen hvis det lar seg gjøre, eller bare gå en tur generelt sett :) kan være han blir mer med på det om dere er med som et godt eksempel? (sier ikke at dere er dårlige eksempler altså)

barn påvirkes av foreldre :)

Skrevet

jeg er kjempe streng med den data bruken. jeg starter og kutter internettet et vist tid på døgnet til ungene. de har ikke behov for å sitte der inne 24/7 når det er fridager.

vis de bryter regler vi har i huset tar jeg fra de pcen helt og totalt første gang i 2 uker. andre gang i 1 mnd siste gang. knuser jeg hele jævla pcen så får de være uten til de kan kjøpe sin egen. en av reglene vi har er at alle ungene skal være med på en fritidsaktivitet. jeg nekter de å sitte inne og hjemme etter skolen hele tiden.

du trenger ikke være like streng som det jeg er. men du må gjøre noe med det nå!!

Anonymous poster hash: 00d86...efd
  • Liker 1
Skrevet

Bare inaktivitet fører ikke til fedme. Det er selvsagt ikke bra, men det viktigste må være å se med kritiske øyne på kostholdet.

Hva legger du i hjemmelaget, sunt kosthold? Får han i seg fem om dagen? Hva med søtsaker og salt snacks? Har han lommepenger og bruker han dem på godteri og brus? Hvoran er balansen mellom protein, fett og karbohydrater?

Anonymous poster hash: fa236...70f
  • Liker 28
Skrevet

Jeg ville også sett på kostholdet først. Aktivitet er viktig av andre årsaker, men han er ikke blitt overvektig på grunn av inaktivitet.

Hva spiser han hjemme? Hva spiser han når du ikke ser?

• Liker 7
Skrevet

Og sunn mat er ikke sunn dersom mengdene er for store.... Hjelper ikke om man spiser kjempesunt hvis man spiser dobbelt så store porsjoner som nødvendig.

• Liker 12
Skrevet

Han spiser ca tre skiver, eller tre knekkebrød til frokost, middag, pasta og rent kjøtt, eller grønnsaker og fisk.

Kveldsmat , gjerne tre skiver eller tre knekkebrød.

Det hender han har penger, men de går som regel til spill.

Skal forsøke å sette flere grenser i hh til spillingen.

Han nekter å bli med på fisketurer, fjellturer osv, det er der problemet ligger!

Men har fått tvinget han med på sykkelturer av og til.

Slitsomt når han nekter å bli med.

Selv er jeg aktiv, trener, går turer i skog og mark og er generelt aktiv.

Kostholdet hjemme var endel usunt da han bestemte hva han selv spiste.

Jeg satte inn grenser men jeg ser ikke at det hjelper.

Har ikke noe usunt hjemme foruten på lørdager

Takk for innspill. :)

Gjest Solsmil
Skrevet

Problemet er ikke i seg selv at han er stillesittende, men at han spiser for mye. Han blir IKKE feit av sunn mat i normale mengder. Selvfølgelig burde han være mer aktiv, men det er ikke grunnen til at han er overvektig i utgangspunktet. Dessuten er han vel på skolen, så det et jo ikke sånn at han sitter på ræva inne hele dagen. Min teori er at han enten spiser mye som du ikke vet om (bruker pengene på boller, godteri og brus - vanlig blant mange 13åringer) eller at du ikke har så veldig peiling på mat slik at kostholdet hos dere er mer usunt enn du kanskje tror. Kneipbrød og pasta er foresten ikke "sunn, hjemmelaget mat". Ved å kun skylde på inaktiviteten, bortforklarer du egentlig bare problemet, og du gjør deg selv og gutten en bjørnetjeneste.

Skrevet

Problemet er ikke i seg selv at han er stillesittende, men at han spiser for mye. Han blir IKKE feit av sunn mat i normale mengder. Selvfølgelig burde han være mer aktiv, men det er ikke grunnen til at han er overvektig i utgangspunktet. Dessuten er han vel på skolen, så det et jo ikke sånn at han sitter på ræva inne hele dagen. Min teori er at han enten spiser mye som du ikke vet om (bruker pengene på boller, godteri og brus - vanlig blant mange 13åringer) eller at du ikke har så veldig peiling på mat slik at kostholdet hos dere er mer usunt enn du kanskje tror. Kneipbrød og pasta er foresten ikke "sunn, hjemmelaget mat". Ved å kun skylde på inaktiviteten, bortforklarer du egentlig bare problemet, og du gjør deg selv og gutten en bjørnetjeneste.

Så du mener at det er jeg som er problemet som gir han feil ernæring?

Har du noen tips hva jeg kan lage til han da?

Gjest pærecider
Skrevet (endret)

Til ts: kjenner en del til problematikken, tror motivasjon er utrolig viktig. Han må føle at han mestrer noe, og er man feit, så føler man seg ofte ikke komfortabel med kroppen sin, man kjenner ikke til hva man er istand til å gjøre fysisk. Du har fått gode råd her, men ofte sitter det i hodet, vet du om han kanskje trøstespiser eller noe sånt? Unger lever jo gjerne et helt annet liv på internett, kan være mye der som foregår sosialt sett som du ikke vet om, som mobbing, etc, etc. Det fins også et senter for overvektige barn her i landet, de kan kanskje bidra med hjelp, men du må få fastlegen til å henvise deg og gutten dit.

Endret av pærecider
Sitat og direkte svar slettet som flg av rydding.
Skrevet (endret)

Til ts: kjenner en del til problematikken, tror motivasjon er utrolig viktig. Han må føle at han mestrer noe, og er man feit, så føler man seg ofte ikke komfortabel med kroppen sin, man kjenner ikke til hva man er istand til å gjøre fysisk. Du har fått gode råd her, men ofte sitter det i hodet, vet du om han kanskje trøstespiser eller noe sånt? Unger lever jo gjerne et helt annet liv på internett, kan være mye der som foregår sosialt sett som du ikke vet om, som mobbing, etc, etc. Det fins også et senter for overvektige barn her i landet, de kan kanskje bidra med hjelp, men du må få fastlegen til å henvise deg og gutten dit.

Takk for et fornuftig svar :) Læreren sa også at han så at han syntes det var vanskelig i gymmen pga størrelsen, men han blir ikke mobbet, og har mange venner av begge kjønn. Godt likt på skolen :)

Endret av Sulosi
Sitat red. som flg av tidligere rydding.
Skrevet

Forstår veldig godt hva du sliter med. Jeg har selv et barn som er i ferd emd å bli overvektig, og er veldig opprådd. Vi har også stort sett vanlig, sunn mat, men h*n spiser mer enn søsknene sine, som ikke har noe vektproblem i det hele tatt. H*n er veldig inaktiv, og må dra med på aktiviteter.

Noen legger lettere på seg enn andre, og det er i hvertfall ikke lett å forsøke å justere på inntaket når andre i familien er tynne. Hva skal man si til den ene som har et vektproblem? Nå får du ikke forsyne deg mer, for du begynner å bli tjukk? Man vil jo gjerne gjøre umerkelige endringer i kosthold, for ikke å fokusere uheldig. Man skal jo ikkeslanke en ung tenåring heller. :(

Følger med her for å få med meg flere gode råd, og for å høre hvordan det går med sønnen din, ts. :)

Anonymous poster hash: 11102...35a
Skrevet (endret)

Bare inaktivitet fører ikke til fedme. Det er selvsagt ikke bra, men det viktigste må være å se med kritiske øyne på kostholdet.

Hva legger du i hjemmelaget, sunt kosthold? Får han i seg fem om dagen? Hva med søtsaker og salt snacks? Har han lommepenger og bruker han dem på godteri og brus? Hvoran er balansen mellom protein, fett og karbohydrater?

Anonymous poster hash: fa236...70f

Nettopp det jeg skulle inn på.

Inaktivitet gir ikke fedme helt uten videre, det er kostholdet det kommer an på.

Hadde han bare vært inaktiv så hadde kroppen svart med å spise mindre pga mindre aktivitet, akkurat som den justerer opp ved større aktivitet.

Mannen min har et overvektig barn (som ikke bor hos oss), og vi vet akkurat hvorfor det har blitt sånn. Dette barnet er også helt stillesittende, men var ikke det før... Nekter gym og svømming pga overvekten.

Hjemme får ungen det som sannsynligvis blir beskrevet som "vanlig mat", og det innebærer store mengder brødmat, lettmelk, juice, frokostblanding, frukt, syltetøy, brunost og middager med pasta og poteter. I tillegg kjøper h*n seg godteri ved hver eneste anledning i tillegg til det som er tilgjengelig som helgekos.

Vi vet også at h*n kaster matpakken og heller går sulten eller stikker på butikken.

Det store problemet er jo såklart kosten. Den mangler grønnsaker, har for mye fruktsukker, lettmelk kan byttes ut med helmelk, pasta og poteter erstattes eller kuttes ned på til fordel for grønnsaker. Brødmåltidene må gjøres sunnere ved å kutte helt på søtpålegg. Frokostblanding må såklart helt ut.

I sommer så gikk h*n ned mange kilo bare på 4 uker ved de små tiltakene jeg nevnte. Frokost var en stor omelett med grønnsaker og ost, og det ble lagt vekt på faste måltider siden h*n har et voldsomt svingende blodukker. Brusen i helga ble også byttet mot farris, og vi lagde sukkerfrie desserter og lørdagskos.

For å gjøre det "enkelt" så var det ingenting søtt eller snop tilgjengelig. Vi kjøpte inn bær og frukt nå og da, men hadde det ikke til fri tilgang. Grønnsaker deriomt var alltid tilstede. Tror det ble maks 3 iskremer og cola bare en gang. H*n var storfornøyd, og mot slutten av ferien løp h*n rundt i kort shorts som alle de andre.

Så se på kosten først. Ikke tving ungen ut i aktivitet før overskuddet er på plass. Feil mat gir også lite energi.

Endret av Løvetanten
  • Liker 5
Skrevet

Jeg skjønner jeg må være uvitende på en del områder, så jeg spør som jeg har vett til: hvorfor bruke helmelk istedetfor lett? Her har vi gjort omvendt , som et tiltak for sunnere innhold i kjøleskapet. :klo:

Og hva med de "sunne" frokostblandingene, er de ikke sunne likevel? De som for det meste består av havregryn?

Vi forsøker å ikke ha pasta for ofte. Har forsøkt med helkornspasta, men det liker ingen, så da blir det heller sjelden kost, kanskje en gang eller to pr mnd. Vi forsøker også å oppmuntre til at 3/4 av middagstallerkenen skal betå av salat og grønnsaker, det må vel være riktig?

Anonymous poster hash: 46321...2a6
  • Liker 1
Skrevet

Lettmelk inneholder lite fett og mer karbohydrater. Barn og unge i vekst trenger fett, og undersøkelser viser at melkefett er bra for oss. Derfor bruker vi også meierismør.

Ingen frokostblandinger er bra nei. Med mindre du lager den selv uten sukker og fiksfakserier, men nøtter og frø og andre godsaker. Ingenting man trenger å ha sukker på verken i form av renst sukker, sirup, honning eller syltetøy.

Salat og grønnsaker er helt topp. Vi har en 40/60 fordeling av middagstallerkenen. 40% kjøtt/fisk/fugl og resten salat og grønt. Ris og pasta og potet lager jeg små mengder av til barna, og de får uansett mer frukt og brød enn oss voksne og trenger ikke den ekstra stivelsen.

Vi panerer ikke mat. Vi kjøper ikke hel- og halvfabrikata. Vi sparer ikke på fettet, for det holder oss mette. Vi spiser maten med det naturlige fettet den har og har gjerne en god saus eller dressing til grønnsakene og salaten. Vispet krem og bær er en flott dessert, det samme er eggedosis.

Baker du selv? Grove matvarer gir lengre metthet, og kjøpebrød er sjelden grove nok. Ikke kjøp lettprodukter.

Når man har et kosthold med naturlige matvarer som ikke er tuklet så mye med, som inneholder sitt naturlige fett og andre næringsstoffer, så holder man seg mett lengre. Man unngår mye sukker og tilsetningsstoffer, og på sikt demper det sukkersug og trangen til å overspise.

Kun usøtet yoghurt.

• Liker 1
Skrevet

Ingen frokostblandinger er bra nei. Med mindre du lager den selv uten sukker og fiksfakserier, men nøtter og frø og andre godsaker. Ingenting man trenger å ha sukker på verken i form av renst sukker, sirup, honning eller syltetøy.

Pisspreik, det finnes gode og sunne alternativer i butikkene og ikke alle strør sukker på. Jeg har aldri spist müsli med sukker eller honning på og kjenner heller ikke behovet,

Men som sagt, det ER sunne blandinger å få kjøpt. Ingen vits i å svartmale fullstendig.

Anonymous poster hash: e355d...4ca

• Liker 6
Skrevet (endret)

Pisspreik, det finnes gode og sunne alternativer i butikkene og ikke alle strør sukker på. Jeg har aldri spist müsli med sukker eller honning på og kjenner heller ikke behovet,

Men som sagt, det ER sunne blandinger å få kjøpt. Ingen vits i å svartmale fullstendig.

Anonymous poster hash: e355d...4ca

Slutt opp nå. Vi snakker om et overvektig barn som trenger all hjelp han kan få. Ikke om deg eller din trang/ikke-trang til honning...

Frokostblandinger er ikke et godt måltid, men sikkert greit som mellommål eller dessert alt avhengig av sukkermengden. Mengden fullkorn i en eske er begredelig, og den samlede karbohydratmengden er uansett alt for høy til å gi et balansert måltid.

Endret av Løvetanten
Skrevet

Hva med havregrøt laget på vann, med litt helmelk på til servering?

Anonymous poster hash: 46321...2a6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...